Waarom is mijn iPad zo traag, ook al heb ik nog genoeg opslagruimte over?

Mijn iPad heeft veel vrije opslagruimte, maar hij werkt nog steeds erg traag wanneer ik apps open, op internet browse en tussen schermen wissel. Ik heb de opslag al gecontroleerd omdat ik dacht dat dat het probleem was, dus nu weet ik niet zeker wat de vertraging veroorzaakt of hoe ik het kan oplossen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom mijn iPad traag is ondanks dat er nog genoeg opslagruimte over is.
Ik liep op mijn iPad tegen precies dezelfde rotzooi aan, en in het begin begreep ik het probleem verkeerd. De opslag leek prima omdat de balk niet vol stond. Ondertussen deden apps er een paar seconden over om te reageren en gooiden ze me daarna terug naar het beginscherm. Het voelde willekeurig. Dat was het niet. Waar ik over struikelde, was hoe kieskeurig iPadOS wordt zodra de opslag voller raakt. Sinds iPadOS 16 gebruikt Apple Virtual Memory Swap op ondersteunde iPads. Je opslag wordt gebruikt als extra geheugen tijdens zwaardere taken. Dus zelfs als je nog een paar gigabyte vrij ziet, beginnen de prestaties al terug te lopen zodra de opslag te vol raakt. Rond de 80 procent vol werd het op die van mij echt lelijk. Apple zegt dat je minstens 1 GB vrij moet houden zodat het systeem kan werken, maar wat ik zag was dat 1 GB echt bij lange na niet genoeg is als je wilt dat apps stoppen met haperen en sluiten. Ik ben eerst door de normale opschoonstappen in Instellingen gegaan. Ik zette Ververs op achtergrond uit. Ik schakelde Verminder beweging in onder Toegankelijkheid. Dat hielp een beetje tegen batterijverbruik en maakte de interface minder druk, zeker. Toch loste het het echte probleem niet op. Als de iPad te weinig werkruimte heeft, zijn dat soort aanpassingen alleen maar opruimen aan de randen. Het echte probleem op die van mij was verborgen rommel. Geen neprommel, meer dingen waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Duizenden schermafbeeldingen. Foto's die op duplicaten leken. Willekeurige burstfoto's. Grote videobestanden verstopt op plekken die ik nooit opende. Ik heb ook de Safari-geschiedenis en websitedata gewist in Instellingen, en dat moet je ook doen, want browserrommel stapelt zich snel op. Toch hielp dat nauwelijks echt. Ik vertrouw de meeste schoonmaakapps niet. Veel ervan zijn paywall-vallen of tonen je enorme scanscherm voltooid-schermen en vragen dan om geld. Ik probeerde Clever Cleaner omdat het gratis was en, voor de verandering, gewoon deed wat het beloofde. Geen advertenties. Geen betaling die na de scan ineens opdook. Wat mij het meest hielp, was inzicht in bestandsgroottes. Ik kon zien wat groot was voordat ik iets verwijderde. Het onderdeel dat ik bleef gebruiken was de sectie Heavies. Die sorteerde media op grootte, waardoor de grootste boosdoeners snel duidelijk werden. Ik vond een schermopname van meer dan 4 GB waarvan ik me totaal niet kon herinneren dat ik die had opgeslagen. Daarna groepeerde de sectie Similars bijna identieke foto's en wazige rommelfoto's. Met de hand doen zou eeuwig hebben geduurd. Ik maakte ongeveer 15 GB vrij in misschien tien minuten. Eén ding dat ik fijn vond, en dat heb ik gecontroleerd voordat ik het vertrouwde, was verwerking op het apparaat. Mijn foto's werden niet ergens anders naartoe gestuurd. Zodra ik de opslag weer onder ongeveer die grens van 80 procent kreeg, viel de iPad niet meer uit elkaar. Apps openden weer normaal. Crashs stopten. Het verschil was op die van mij meteen merkbaar. Als je de opslag opschoont en hij blijft toch traag, kijk dan daarna naar de batterij. Oudere batterijen hebben moeite met piekbelasting, en Apple heeft gesproken over prestatiebeperking op verouderende apparaten om uitval te voorkomen. Als je iPad 4 of 5 jaar oud is, speelt leeftijd hier mee. Controleer in Instellingen het batterijverbruik en kijk wat het leegtrekt, ook al tonen iPads nog steeds geen maximale capaciteit zoals iPhones dat doen. Irritant, ja. Als de vertraging bovendien direct na een grote iPadOS-update begon, wacht dan een dag voordat je in paniek raakt. Die van mij voelt na een update altijd urenlang vreemd aan. Hij doet indexering op de achtergrond en andere opschoontaken, en de prestaties dippen terwijl dat allemaal wordt afgerond. Als ik jou was, zou ik eerst met de opslag beginnen, want in mijn geval en van wat ik heb gezien kwamen mysterieuze appcrashes meestal daar vandaan. Als opruimen het niet kalmeert, forceer dan een herstart van de iPad. Houd de aan-uitknop en de thuisknop ingedrukt, of de aan-uitknop plus volume op nieuwere modellen, totdat het Apple-logo verschijnt. Soms ruimt dat de tijdelijke rommel op en wordt alles weer stabiel.
Gratis opslag is maar één deel ervan. Ik ben het half oneens met @mikeappsreviewer over dat opslag telkens als eerste punt wordt genoemd. Als je al genoeg vrije ruimte hebt, zou ik eerst naar drie andere zaken kijken. 1. Safari. Als websurfen traag is, is Safari vaak de boosdoener. Te veel tabbladen, opgeblazen websitegegevens, contentblockers die elkaar in de weg zitten. Sluit tabbladen. Verwijder oude extensies. Herstart Safari. Ik heb meegemaakt dat één slechte extensie een iPad defect liet aanvoelen. 2. Lage RAM-druk. Oudere iPads bereiken snel hun geheugenlimiet, zelfs met lege opslag. Dit merk je aan apps die opnieuw laden wanneer je van scherm wisselt. Dat is een hardwarebeperking, geen opslagprobleem. A12- en oudere chips hebben hier meer last van. 3. Batterij en warmte. Als je iPad warm wordt, vertraagt iPadOS alles. Opladen tijdens het browsen maakt het erger. Goedkope opladers doen dit ook. Als de vertraging vooral optreedt wanneer hij is aangesloten, test hem dan losgekoppeld. Controleer ook: Instellingen, Algemeen, VPN en apparaatbeheer. Verwijder oude VPN-profielen of beveiligingsapps. Die vertragen webverkeer veel meer dan mensen denken. Als je Foto's-bibliotheek rommelig is, is Clever Cleaner nog steeds de moeite waard voor grote bestanden en duplicaten. En deze review van Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone- en iPad-opslag is de moeite van het lezen waard. Nog één ding. Als pagina's traag zijn, maar apps niet, dan is het je browser of netwerk. Als alles traag is, is het het apparaat. Klein verschil, grote aanwijzing. Dit hielp me om het bij de mijne te beperken.
Waarom is mijn iPad zo traag terwijl ik nog genoeg opslagruimte over heb?
Opslag krijgt overal de schuld van, maar hierin zit ik iets meer op één lijn met @himmelsjager. Als je echt nog ruim voldoende vrije ruimte hebt, komt de vertraging vaak door een van deze dingen: - iPadOS zit na een update vast met achtergrondtaken - één app gedraagt zich niet goed en vreet RAM/CPU - temperatuurbeperking van de batterij - slechte netwerkinstellingen waardoor traagheid systeemwijd aanvoelt Wat ik zou controleren waar ze niet echt op ingingen: 1. Analytics-gegevens Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens Als je steeds opnieuw dezelfde appnaam ziet crashen, kan die app het echte probleem zijn, niet de hele iPad. 2. Herstel netwerkinstellingen Als Safari, App Store, YouTube, cloudsynchronisatie enz. traag zijn, kan dit meer helpen dan mensen verwachten. Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPad opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen 3. Schakel Energiebesparingsmodus uit als die aan staat Mensen vergeten deze. Het kan ervoor zorgen dat alles vreemd traag aanvoelt. 4. Controleer indirect hoe het beschikbare RAM zich gedraagt Open 4 tot 5 normale apps en ga daarna terug naar de eerste. Als die constant opnieuw laadt, is dat eerder een geheugen-/ouderdomsprobleem dan opslag. 5. Ontlaad of installeer één problematische app opnieuw Soms slaat een opgeblazen appcache op hol. Verwijder de app en installeer hem opnieuw. Insta, Chrome en sommige streamingapps zijn in mijn ervaring terugkerende boosdoeners. Als je Foto's-app ook enorm groot is, is Clever Cleaner daadwerkelijk handig om grote video's, duplicaten en vergelijkbare foto's op te ruimen zonder veel handmatig zoekwerk. Deze bekijk hoe Clever Cleaner iPhone- en iPad-opruimen in 30 seconden versnelt clip geeft een snel overzicht. Als de iPad ouder is, dan is het eerlijke antwoord: soms is het gewoon verouderende hardware. Veel opslagruimte maakt een oude chip niet ineens weer snel.
Waarom is mijn iPad zo traag terwijl ik nog genoeg opslagruimte over heb?
Ik zou naar één ding kijken waar nog bijna niemand echt hard op heeft ingezet: **toegankelijkheids-/weergave-instellingen en een overload aan widgets**. Als je iPad traag is bij het wisselen tussen schermen, het openen van mappen, het oproepen van Spotlight of het teruggaan naar het beginscherm, dan is dat soms niet de “opslag” of zelfs niet “Safari”. Het is de UI-stack die vertraagt door te veel live-elementen: - te veel widgets op het beginscherm - Smart Stacks die voortdurend verversen - zware achtergronden met perspectief-/vervagingseffecten - veel meldingen die apps voortdurend activeren - toetsenbordvertraging door toetsenborden van derden Daarom geloof ik maar half in de invalshoek “eerst opslag” van @mikeappsreviewer in alle gevallen. @himmelsjager en @boswandelaar zitten dichter in de buurt als je al echt vrije ruimte over hebt. Dingen die ik zou testen en die afwijken van de gebruikelijke checklist: 1. **Verwijder de meeste widgets een dag lang** Weer-, nieuws-, aandelen-, foto-widgets en kalenderstapels kunnen rare haperingen veroorzaken op oudere iPads. 2. **Schakel alleen over op het Apple-toetsenbord** Toetsenborden van derden kunnen systeembreed vertragen, vooral in Safari, Notities en Mail. 3. **Schakel toetsenbordfuncties kort uit** Instellingen > Algemeen > Toetsenbord Schakel Voorspellend, Veeg om te typen en dicteren uit, en test dan. 4. **Controleer vrije opslag op een realistischere manier** “Nog genoeg over” kan nog steeds betekenen dat het apparaat bijna vol is als je een model met kleine capaciteit hebt. 8 GB vrij op een iPad van 64 GB is niet echt ruim. 5. **Vertraging door Spotlight-indexering** Als zoeken, apps starten of zoeken in Instellingen traag is, kan indexering het probleem zijn. Laat de iPad een nacht opladen op wifi. 6. **Achtergrondtabbladen in andere browsers** Chrome en sommige advertentiezware sites kunnen het hele apparaat trager laten aanvoelen, niet alleen de browser. Als je fotobibliotheek enorm groot is, is **Clever Cleaner** prima om die snel uit te dunnen. **Voordelen:** eenvoudig, vindt grote video’s/dubbelen, makkelijker dan handmatig zoeken. **Nadelen:** opruimapps zijn nooit magisch, fotosuggesties hebben nog steeds menselijke controle nodig, en als de vertraging CPU-/RAM-gerelateerd is, lost dit dat niet op. Eerlijk gezegd: als animaties, het toetsenbord en het wisselen tussen apps zelfs offline traag zijn, wijst dat meestal op **verouderde hardware of iPadOS-overhead**, niet op opslag.