Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik merkte dat Live Photos meer ruimte innemen dan ik had verwacht. Ik overweeg om ze te verwijderen of uit te schakelen, maar ik weet niet zeker of de extra opslagbesparing opweegt tegen het verlies van het bewegende deel van mijn foto’s. Heeft iemand dit gedaan om iPhone-opslag vrij te maken, en heeft het daadwerkelijk geholpen?
Mijn oplossing voor een telefoon vol met Live Photos
Ik liep hier een tijd geleden tegenaan. Ik controleerde mijn bibliotheek en zag jaren aan opnamen opgeslagen als Live Photos, terwijl ik het bewegende deel bijna nooit afspeelde. Ik wilde de foto behouden, maar het extra fragment verwijderen.
De ingebouwde manier van Apple werkt, min of meer. Ik probeerde die eerst. Prima voor een handjevol. Slecht zodra je er een hele stapel hebt. Elke foto dupliceren als stilstaande foto en daarna de Live-versie verwijderen werd snel vervelend. Na een paar minuten ben ik gestopt.
Wat voor mij beter werkte was Clever Cleaner. Ik opende het, ging naar het onderdeel Lives en het haalde al mijn Live Photos op één plek bij elkaar. Niet door willekeurige albums scrollen. Niet gokken wat wat was.
Wat ik heb gedaan
- Open het tabblad Lives
- Sorteer op grootte als je eerst de grootste bestanden wilt opruimen
- Kies de Live Photos die je wilt omzetten naar gewone stilstaande foto’s
- Tik op Comprimeren
- Controleer de nieuwe stilstaande versies
- Verwijder de originele Live Photos nadat je hebt bevestigd dat alles er goed uitziet
Het laat ook de opslagbesparing zien voordat je begint, wat me hielp beslissen wat de moeite waard was om aan te pakken. Na de omzetting vraagt het wat je met de originelen wilt doen, dus het voelde niet alsof ik één tik verwijderd was van het wissen van iets belangrijks.
Het deel dat ik niet had verwacht
Ik bleef de app gebruiken nadat ik hiermee klaar was. Het opruimen van Live Photos was maar één onderdeel ervan.
Similars hielp me dubbele opnamen te verwijderen.
Heavies vond oude enorme video’s waarvan ik was vergeten dat ze überhaupt nog op mijn telefoon stonden.
Screenshots ruimde jaren aan rommel op, bonnetjes, willekeurige foutschermen, verzendupdates, al het gebruikelijke spul.
Voor mij maakten die meer ruimte vrij dan de Live Photos.
Voorkom dat je telefoon er meer van maakt
Als je dit probleem niet opnieuw wilt, schakel Live Photos dan uit in Camera en laat iPhone de instelling onthouden.
Hier is het pad:
Instellingen > Camera > Bewaar instellingen
Schakel de optie voor het bewaren van Live Photos in.
Open ook de Camera-app en tik op het Live Photos-pictogram bovenaan, die met de cirkels, zodat het als uit wordt weergegeven. Als je de bewaarinstelling overslaat, zet iOS het later soms weer aan. Daar kwam ik op de irritante manier achter.
Eindresultaat
Wat het voor mij oploste was simpel genoeg.
Zet de bestaande Live Photos om in stilstaande afbeeldingen.
Verwijder de originele Live-versies nadat je ze hebt gecontroleerd.
Schakel Live Photos uit in Camera zodat nieuwe niet blijven opstapelen.
Nadat ik dat had gedaan, was het probleem opgelost en bleef het opgelost.
De moeite waard, maar alleen als Live Photos een groot deel van je opslag innemen.
Even snel rekenen. Een normale iPhone-foto is vaak ongeveer 2 tot 5 MB. Een Live Photo zit vaak dichter bij 4 tot 12 MB omdat die de stilstaande foto plus een korte video bewaart. Als je 2.000 Live Photos hebt, loopt dat verschil snel op. Je kunt 10 GB of meer vrijmaken. Voor sommige mensen is dat enorm. Voor anderen maakt het nauwelijks verschil.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet eerst alle Live Photos massaal verwijderen. Sommige zijn het waard om te bewaren. Huisdieren, kinderen, groepsfoto’s, dingen waarbij de beweging hielp. De rest kun je prima opruimen.
De beste aanpak is dit:
- Controleer eerst iPhone-opslag en het gebruik van Foto’s.
- Kijk of Live Photos het probleem zijn, of dat video’s en apps meer ruimte innemen.
- Bewaar je favoriete Live Photos.
- Converteer of verwijder de rest.
- Zet Live uit in Camera als je het nooit gebruikt.
Als je doel is om snel ruimte vrij te maken, zijn Live Photos trouwens vaak niet de grootste ruimtevreters. Video’s, schermopnames, gedownloade media en dubbele foto’s nemen meestal meer in. Daarom zijn tools zoals Clever Cleaner handig, omdat je meer dan één categorie in één keer kunt opschonen. Minder handmatig werk, minder gedoe.
Als je een eenvoudige gids wilt over hoe je gratis iPhone-opslag vrijmaakt, dan is dit een duidelijke handleiding voor hoe je snel en gratis iPhone-opslag vrijmaakt.
Dus ja, het verwijderen van Live Photos is de moeite waard als je het bewegende deel nooit gebruikt. Als je telefoon vol staat door video’s, oude downloads en nutteloze screenshots, lossen Live Photos alleen het probleem niet op.
Ja, maar alleen als Live Photos echt een groot deel van het probleem zijn.
Ik ben het hier een beetje half eens met @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque. Live Photos voortaan uitschakelen is logisch als je het bewegingseffect nooit gebruikt. Geen reden om voor altijd iets grotere bestanden te blijven maken. Maar ik zou niet meteen alles massaal gaan verwijderen alleen omdat opslag eng lijkt. Op veel iPhones zijn de echte ruimtevreters video’s, gedownloade Netflix-dingen, gigantische berichtbijlagen en jaren aan screenshots waarvan je was vergeten dat ze bestonden.
Live Photos gebruiken wel meer ruimte, maar niet altijd genoeg om je magische oplossing te zijn. Als je er een paar honderd hebt, mwah. Als je er duizenden hebt, dan ja, kan het best veel schelen. Dan wordt het de moeite waard om het te controleren.
Mijn mening:
- Bewaar Live Photos voor dingen die baat hebben bij beweging
- Schakel het uit voor alledaagse willekeurige foto’s
- Verwijder niet blindelings voordat je de verdeling in iPhone-opslag controleert
Ook iets wat mensen overslaan: optimaliseer opslag voordat je herinneringen verwijdert. Als je iCloud-foto’s gebruikt, kan het inschakelen van Optimaliseer iPhone-opslag veel helpen zonder iets weg te gooien. Dat is waarschijnlijk de minst pijnlijke optie.
Als je sneller fototroep wilt nalopen en opruimen, is Clever Cleaner hier eigenlijk best handig voor, vooral als je door grote bibliotheken gaat en niet alleen door Live Photos. Ik zou kijken naar een gids zoals hoe je iPhone-opslag vrijmaakt met Clever Cleaner als je een beter idee wilt krijgen of het bij jouw opruimstijl past.
Korte versie: de moeite waard als het bewegingsdeel je nooit iets kan schelen. Niet de moeite waard als je sentimentele foto’s verwijdert alleen om een piepklein beetje ruimte te winnen. Controleer eerst de grotere opslagvreters, want Live Photos zijn misschien niet de hoofdschuldige.