Verloren beeldmateriaal na verwijdering, is GoPro-herstel mogelijk?

Ik heb per ongeluk belangrijke GoPro-beelden van mijn SD-kaart verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en nu probeer ik uit te zoeken of herstel nog mogelijk is. De video’s waren van een reis die ik niet kan overdoen, dus ik heb echt hulp nodig met de beste methoden voor GoPro-herstel, tools voor SD-kaartherstel of stappen om te voorkomen dat het gegevensverlies erger wordt.

Ik heb dat meegemaakt, en ja, het verliezen van GoPro-clips kan je hele dag snel verpesten, vooral als het van een reis of een opname is die je niet opnieuw doet.

De eerste stap is eenvoudig. Maak het niet erger.

Doe dit eerst

Stop meteen met het gebruiken van de SD-kaart.

Film er niets nieuws meer op. Formatteer hem niet. Gebruik geen willekeurige reparatie-apps. Verwijderde of geformatteerde GoPro-beelden blijven vaak op de kaart staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Elke extra schrijfactie verkleint je kans.

Voordat ik herstelsoftware gebruikte, zou ik de voor de hand liggende dingen controleren die mensen vaak overslaan:

1. GoPro-cloudopslag, als je abonnement actief is en Auto Upload aanstond.
  2. Prullenbak of Onlangs verwijderd in je GoPro-account.
  3. Of de camera zelf aanbiedt om het bestand te repareren nadat je de kaart terugplaatst.
  4. Een andere kaartlezer, USB-poort of een andere computer.
  5. Of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op Mac.

Als de kaart nergens verschijnt, steeds de verbinding verliest of er fysiek beschadigd uitziet, zou ik daar stoppen en naar een herstelbedrijf gaan. Doe-het-zelf-oplossingen verspillen in zulke gevallen meestal alleen maar tijd.

Waarom GoPro-beelden moeilijker zijn dan fotoherstel

Veel mensen behandelen videoherstel als fotoherstel. Het is niet hetzelfde werk.

GoPro-camera's schrijven video vaak in stukken die verspreid over de kaart staan. Na verwijdering of formattering vinden veel herstelapps delen van het bestand, maar falen ze wanneer het tijd is om het geheel opnieuw op te bouwen. Je houdt een MP4-bestandsnaam over, misschien zelfs met de juiste grootte, en toch gaat het niet open. Of het speelt tot halverwege af en stopt dan.

Daarom is GoPro-herstel altijd een vreemd klein hoekje van gegevensherstel geweest.

Lange tijd vertrouwden mensen op tools zoals GoProRecovery en CnW Recovery. Die zijn nu verdwenen. Hun aanpak voor het opnieuw opbouwen van video is terechtgekomen in de modus Advanced Camera Recovery van Disk Drill, en voor zover ik kon zien, is dat het onderdeel dat nog steeds wordt onderhouden.

Wat ik eerst zou proberen

Als de GoPro-kaart is verwijderd, geformatteerd of getroffen is door bestandscorruptie, zou ik beginnen met Disk Drill en Geavanceerd cameraherstel gebruiken.

Het verschil hier is belangrijk. Een normale scan zoekt naar verwijderde bestanden. Deze modus probeert gefragmenteerde camerabeelden opnieuw op te bouwen tot iets dat afspeelbaar is. Voor GoPro-video is dat veel belangrijker dan mensen denken.

De stappen zijn eenvoudig genoeg op Windows en Mac:

1. Haal de SD-kaart uit de GoPro.
  2. Sluit deze met een kaartlezer aan op je computer.
  3. Open Disk Drill.
  4. Kies de geheugenkaart.
  5. Selecteer Geavanceerd cameraherstel.
  6. Voer de scan uit.
  7. Bekijk een voorbeeld van de video's die het vindt.
  8. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, niet terug op dezelfde kaart.

Het voorbeeld bekijken is belangrijk. Ik vond het prettig om te kunnen controleren of de herstelde clip afspeelbaar was voordat ik een hoop nutteloze bestanden opsloeg.

Als de kaart instabiel aanvoelt, maak dan eerst een byte-voor-byte-back-up. Scan de back-up, niet het origineel. Ik doe dit elke keer als een kaart kuren vertoont. Minder belasting voor de kaart, en je hebt nog steeds een volledige kopie om mee te werken als de eerste poging misgaat.

Wanneer ik zou stoppen en een professional zou inschakelen

Herstelsoftware werkt prima bij per ongeluk verwijderen, snelle formatteeracties en veel gevallen van logische corruptie.

Ik zou het overlaten aan een herstelservice als een van deze dingen aan de hand is:

1. De kaart is fysiek beschadigd
  2. Geen enkele computer detecteert de kaart
  3. De kaart verbreekt de verbinding tijdens het scannen
  4. De camera toont hardwaregerelateerde SD-fouten
  5. De beelden zijn belangrijk genoeg dat je geen risico kunt nemen met een mislukte doe-het-zelfpoging

In die gevallen zijn meestal hardwaretools en labwerk nodig, geen desktopsoftware.

Als dit ging om verwijderen of een snelle formattering, dan zijn je kansen nog steeds redelijk. Ik heb gezien dat zulke gevallen netjes werden hersteld wanneer de kaart daarna niet veel meer was gebruikt. Als er niets nieuws over de ontbrekende beelden is geschreven, is er nog steeds een redelijke kans om ze terug te krijgen. Los van de typfout is het belangrijkste snelheid. Stop met het gebruiken van de kaart en werk vanaf daar verder.

Ja, herstel is nog steeds mogelijk als je snel genoeg bent gestopt met het gebruik van de kaart.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt: stop met iets naar die SD-kaart te schrijven. Waar ik een beetje van verschil, is dit. Ik zou niet te lang besteden aan het testen van de kaart in verschillende apparaten als de beelden veel betekenen. Elke extra koppeling, scan en nieuwe camer poging voegt stress toe, vooral bij een zwakke kaart.

Wat ik hierna zou doen:

1. Maak eerst een image van de kaart.
    Als je computer hem leest, kloon dan de volledige SD-kaart naar een imagebestand en werk vanaf die kopie. Bij haperende kaarten is dit belangrijker dan meteen met herstel beginnen.

2. Controleer of de clips zijn opgesplitst.
    GoPro neemt lange video’s vaak op als meerdere hoofdstukken, zoals GX010123.MP4, GX020123.MP4. Mensen denken dat beelden weg zijn terwijl één segment ontbreekt en de rest er nog is.

3. Zoek naar verweesde bestanden en RAW-herstelresultaten.
    Verwijderde GoPro-clips komen niet altijd terug met nette namen of mapstructuur. Zoek op bestandsgrootte en bestandstype. Grote .mp4-bestanden met vreemde namen zijn het testen waard.

4. Probeer een tool die is gemaakt voor mediaherstel.
    Disk Drill is een van de betere keuzes voor herstel van GoPro SD-kaartvideo’s, vooral omdat het cameramedia beter verwerkt dan algemene undelete-tools. Als normaal bestandsherstel mislukt, zijn de diepere scanopties het proberen waard.

5. Test het afspelen eerst in VLC.
    Windows Media Player faalt voortdurend bij beschadigde MP4’s. VLC speelt soms gedeeltelijke bestanden af die andere apps afwijzen. Als een clip opent maar hapert, kan remuxen hem misschien redden.

Nog iets. Als de kaart vol was en je na het verwijderen ook maar een paar nieuwe clips hebt opgenomen, dalen de kansen op herstel snel. Op flashmedia zijn overschreven blokken weg. Geen enkele truc herstelt taht.

Als je een snelle visuele uitleg wilt over herstel van videobestanden op geheugenkaarten, helpt dit:
Tips voor herstel van GoPro- en geheugenkaartbeelden

Als de kaart onleesbaar is, vraagt om formatteren of tijdens scans offline gaat, sla doe-het-zelf dan over en stuur hem naar een lab. Dat is de grens waarop mensen het erger maken.

Als het verwijderen recent is gebeurd, is er nog steeds een goede kans. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @techchizkid, maar ik zou één ding willen toevoegen dat mensen vaak over het hoofd zien: soms is de footage alleen uit de index “verwijderd”, terwijl de daadwerkelijke videoblokken er nog steeds staan. Dat betekent dat herstel kan werken, zelfs als de kaart leeg lijkt.

Wat ik zou controleren waar ze niet echt op ingingen:

• Stop de kaart in een Linux-machine als dat kan. Soms doen macOS/Windows vreemd met SD-kaarten en leest Linux de partitie schoner uit.
  • Kijk naar verborgen mappen zoals MISC, DCIM en eventuele varianten van 100GOPRO / 101GOPRO. Ik heb clips zien overleven in vreemde maptoestanden.
  • Als herstelde MP4’s niet openen, probeer dan te remuxen met ffmpeg in plaats van aan te nemen dat ze verloren zijn:
    ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4
    Die truc redt meer “corrupte” bestanden dan mensen denken.
  • Controleer bestandstijdstempels. GoPro-bestanden met hoofdstukken kunnen het laten lijken alsof één enorme clip is verdwenen, terwijl alleen één segment is verwijderd.

Ik ben het er ook een beetje mee oneens om meteen naar een lab te gaan als de kaart leesbaar maar instabiel is. Als hij nog steeds mount, is een zorgvuldige image plus één degelijke pass met Disk Drill redelijk voordat je geld aan een lab uitgeeft. Als hij midden tijdens het lezen verdwijnt, ja, stop dan.

Als je ook meer voorbeelden nodig hebt van andere mensen die te maken hadden met verlies van SD-kaartvideo’s, dan is deze thread het snel doornemen waard:
hoe mensen video’s hebben hersteld na het per ongeluk formatteren van een SD-kaart

Korte versie: ja, GoPro-herstel is mogelijk, vooral na eenvoudig verwijderen. De beste kans heb je als je de kaart snel niet meer hebt gebruikt en herstelt naar een andere schijf, niet terug naar de SD-kaart.

Eén invalshoek ontbreekt bij @techchizkid, @voyageurdubois en @mikeappsreviewer: controleer de gezondheid van de kaart voordat je een scanresultaat vertrouwt. Als de SD-kaart leesfouten geeft, kunnen herstelde bestanden eruitzien als gevonden maar toch waardeloos zijn. Op Windows is een SMART-achtige controle beperkt voor SD-kaarten, maar zelfs een langzame volledige leestest kan je vertellen of de kaart defect raakt.

Ik zou de kaart ook niet terug in de GoPro stoppen om te zien of die iets repareert, tenzij je bereid bent enig risico te nemen. Camera’s zijn geen herstelhulpmiddelen. Ze herschrijven soms metadata.

Als de kaart leesbaar is, maak dan één image en voer daarna alleen herstel uit vanaf die image. Sorteer herstelde bestanden daarna op grootte. Kleine MP4’s zijn meestal rommel. De grote bestanden zijn je echte kandidaten.

Over Disk Drill specifiek:

Voordelen

• Goed in het vinden van verwijderde cameramedia
  • Voorvertoning is nuttig
  • Kan werken vanaf een schijfimage
  • Beter met gefragmenteerde video dan veel eenvoudige undelete-apps

Nadelen

• Diepe scans kunnen rommelige bestandsnamen opleveren
  • Geen wondermiddel als blokken zijn overschreven
  • Kan traag zijn op grote kaarten
  • De licentiekosten kunnen tegenvallen als je maar één herstel nodig hebt

Als Disk Drill geen afspeelbare clips vindt, probeer dan na het maken van een image een tweede tool voor een second opinion, niet ervoor. Verschillende scanners reconstrueren verschillende fragmenten. Herstel is mogelijk, maar de echte doorslaggevende factor is of er na het verwijderen nog iets naar die kaart is geschreven.