Trenger råd for å gjenopprette slettede videoer fra SD-kort

Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt mens jeg ryddet plass, og nå prøver jeg å finne ut den beste måten å gjenopprette dem på. Kortet inneholdt personlige opptak jeg virkelig trenger tilbake, og jeg er bekymret for å gjøre situasjonen verre ved å bruke feil gjenopprettingsmetode. Ser etter råd om trygge verktøy eller trinn for videogjenoppretting fra SD-kort som faktisk fungerer.

Hvis du slettet en video fra et SD-kort, ikke anta at den er borte for godt. Jeg har sett dette gå begge veier. Ofte blir filpekeren fjernet først, mens videodataene blir liggende der til nye opptak skriver over dem.

Så det første trekket er kjedelig, men viktig. Slutt å bruke kortet. Ikke ta opp flere klipp. Ikke ta bilder. Ikke formater det. Hver skriving gjør gjenoppretting vanskeligere.

Hvis datamaskinen din fortsatt ser SD-kortet, ville jeg startet med Disk Drill og modusen Advanced Camera Recovery. Den ble laget for opptak fra kameraer, droner, dashbordkameraer og lignende utstyr der videoer ofte ender opp delt i fragmenter. Vanlige skanneverktøy henter ofte ut tilfeldige biter og etterlater deg med ødelagte filer. Denne modusen prøver å sette sammen fragmentene igjen til en video som kan spilles av.

Slik prøver du gjenoppretting med Disk Drill:

1. Last ned Disk Drill fra den offisielle CleverFiles-nettsiden og installer det på din Windows-PC eller Mac.
  2. Sett SD-kortet i en kortleser og koble det direkte til datamaskinen. Jeg har hatt bedre hell med dette enn å koble til kameraet via USB.
  3. Åpne Disk Drill og finn SD-kortet i enhetslisten.
  4. Klikk på Search for lost data.
  5. Når den spør etter skannetype, velg Advanced Camera Recovery.
  6. La den kjøre. På større kort, eller kort med mye gammelt opptak, kan det ta en stund.
  7. Når resultatene begynner å vises, åpne Review found items. Du trenger ikke vente til hele skanningen er ferdig.
  8. Filtrer etter videofiler, eller søk etter filtype eller filnavn hvis du husker noe nyttig.
  9. Forhåndsvis det du finner når det er mulig. Hvis forhåndsvisning fungerer, er sjansene dine vanligvis bedre.
  10. Velg filene du vil ha og klikk Recover.
  11. Lagre dem et annet sted, ikke tilbake på det samme SD-kortet. Å skrive gjenopprettede filer til kortet kan ødelegge andre data som kunne blitt gjenopprettet.
  12. Etter gjenoppretting, test videoene og sørg for at de spiller av.

Ett steg folk hopper over, og jeg tror det betyr noe, er å lage et byte-for-byte sikkerhetskopibilde av SD-kortet først. Det gir deg en nøyaktig kopi av kortet, så du kan jobbe fra kopien og la originalen være i fred. Jeg ville gjort dette hvis opptakene er viktige eller kortet oppfører seg merkelig.

En praktisk merknad. Disk Drill for Windows tilbyr gratis gjenoppretting på opptil 100 MB. På Mac kan du skanne og forhåndsvise filer som kan gjenopprettes før du betaler. Så du får en måte å sjekke om den manglende videoen er der før du bruker penger.

Jeg ville ikke brukt programvare først hvis kortet har større problemer. Da gir et gjenopprettingslaboratorium mer mening. Varseltegn:

1. SD-kortet er sprukket, bøyd eller har synlig skade.
  2. Det vises ikke i Diskbehandling eller Diskverktøy.
  3. Det mister forbindelsen eller fryser under skanningen.
  4. Kameraet ditt rapporterer maskinvarefeil i stedet for et filsystemproblem.
  5. Opptakene er jobbrelaterte, juridiske eller noe du ikke kan ta opp på nytt.
  6. Kortet ble utsatt for vann, støt eller et strømproblem.

Hvis kortet fortsatt monteres og ser fysisk fint ut, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis det første jeg ville prøvd. Fart betyr noe her. La kortet være i fred, unngå å skrive noe til det, og gjenopprett fra det før nye data kommer i veien.

Slutt å bruke SD-kortet først. Den delen fra @mikeappsreviewer er helt riktig. Hvis du fortsetter å ta opp, blir de slettede videoene dine overskrevet, og sjansen for gjenoppretting synker raskt.

Der jeg er litt uenig, er dette. Jeg ville startet med å lage et bilde av kortet før jeg kjører noe gjenopprettingsprogram. På Windows bruker du USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool. På Mac bruker du dd eller Diskverktøy hvis kortet er stabilt. Jobb fra bildet, ikke fra kortet. Hvis en skanning krasjer halvveis, har du fortsatt kilden intakt. Folk hopper over dette og angrer etterpå.

Hvis slettingen skjedde nylig og kortet ikke ble formatert, er sjansene dine ganske gode. Hvis det var en full formatering eller kameraet fortsatte å ta bilder etter slettingen, blir sjansene raskt dårligere.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg, men jeg ville også krysssjekket resultatene med PhotoRec hvis Disk Drill ikke finner klipp eller finner filer uten navn. PhotoRec er stygt, men det henter rådata godt. Du mister mappestrukturen, men for videogjenoppretting fra SD-kort betyr filinnhold mer enn ryddige filnavn.

Noen praktiske punkter:

1. Bruk en kortleser, ikke kamerakabelen.
  2. Gjenopprett filer til datamaskinen eller en ekstern disk.
  3. Forhåndsvis gjenopprettede videoer før du lagrer alle.
  4. Hvis filer blir gjenopprettet, men ikke vil spille av, prøv VLC først. Det håndterer skadede MP4- og MOV-filer bedre enn standardavspilleren.
  5. Hvis videoen har riktig størrelse, men ikke vil åpnes, kjør den gjennom untrunc eller et videoreparasjonsverktøy. Jeg har fikset droneklipp på denne måten.

Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller ber om å bli formatert hver gang, stopp. Programvare blir risikabelt på det tidspunktet. Et laboratorium er det tryggere valget.

Hvis du vil ha en rask videogjennomgang på YouTube om anbefalinger for programvare til gjenoppretting fra SD-kort, er denne shortsen ganske bra: beste verktøy for videogjenoppretting fra SD-kort på YouTube.

Kortversjonen: lag et bilde av kortet først, skann deretter. Disk Drill først, PhotoRec deretter. Test gjenopprettede videoer med en gang.

Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @vrijheidsvogel egentlig understreket nok: sjekk om videoene ble slettet på vanlig måte, eller om kortet faktisk ble formatert av kameraet. Det endrer sannsynlighetene ganske mye.

Hvis det bare var sletting, er gjenoppretting ofte ganske solid. Hvis kameraet gjorde en hurtigformatering, er det fortsatt mulig. Hvis det var en dyp/full formatering eller du fortsatte å ta opp etterpå, ja … ikke så bra.

Før du hopper til gjenopprettingsverktøy, slå også på den lille låsebryteren på SD-adapteren hvis du har en. Ikke idiotsikkert, men det kan bidra til å forhindre utilsiktede skrivinger mens du undersøker. En liten ting, men verdt å gjøre.

Jeg er litt uenig i tilnærmingen om å alltid prøve flere verktøy med en gang. Noen ganger får folk panikk, kjører 4 forskjellige apper og belaster kortet med gjentatte lesinger hvis det allerede er ustabilt. Jeg ville valgt ett seriøst verktøy først, og Disk Drill er ærlig talt et fornuftig utgangspunkt for gjenoppretting av slettede videoer fra SD-kort fordi det håndterer medier ganske bra og lar deg se hva som finnes der før du går for langt. Hvis det mislykkes, kan du gå videre til et annet alternativ.

En annen ting folk glemmer: noen gjenopprettede videofiler er helt fine, men miniatyrbildet/metadataene er ødelagt, så de ser døde ut ved første øyekast. Kopier dem ut og test i VLC, ikke bare i Finder eller Windows-forhåndsvisning. Jeg har hatt korrupte klipp som spilte helt perfekt når de først ble åpnet riktig. Litt irriterende, men det skjer hele tiden.

Hvis kortet begynner å klikke, forsvinne eller vise feil kapasitet, slutt å rote med programvare. Det er der gjør-det-selv går over til å gjøre det verre.

Hvis du vil ha flere eksempler fra folk som har håndtert videotap på SD-kort, er denne tråden relevant: hvordan gjenopprette videoer etter å ha formatert et SD-kort ved et uhell.

Kortversjon:

1. Slutt å bruke kortet
  2. Lås det hvis mulig
  3. Bruk en kortleser
  4. Prøv Disk Drill først
  5. Test gjenopprettede filer i VLC
  6. Hvis kortet oppfører seg rart, gå til et profesjonelt laboratorium

Det er sannsynligvis den tryggeste veien uten å overkomplisere det.

Stor ting jeg ville lagt til det @vrijheidsvogel, @stellacadente og @mikeappsreviewer allerede dekket: sjekk om TRIM er i bruk. På noen nyere kort og enheter kan slettede blokker bli tømt tidligere enn folk forventer. Ikke alltid, men hvis kortet kom fra en nyere telefon, actionkamera eller et oppsett som ligner intern lagring, kan sjansene for gjenoppretting synke selv om du stoppet raskt. På et vanlig SD-kort fra et kamera har du som regel en bedre sjanse.

Jeg ville heller ikke brukt for lang tid på å sortere skanneresultater etter originale navn. For videogjenoppretting er tidsstempler, filstørrelse og om klippet faktisk kan forhåndsvises mer nyttig enn filnavnet.

Min vurdering av Disk Drill:

Fordeler:

• svært enkelt å bruke
  • god til å finne vanlige videoformater
  • forhåndsvisning hjelper med å unngå å lagre søppel
  • grei første gjennomgang for slettede videoer på SD-kort

Ulemper:

• den gratis grensen for gjenoppretting på Windows er liten
  • dype skanninger kan gi mye rot
  • finner noen ganger fragmenter som ser lovende ut, men som ikke kan spilles helt av

Hvis Disk Drill finner klippene, gjenopprett bare de viktigste først til en annen disk og test dem fullt ut, ikke bare de første sekundene. Noen skadede videoer starter fint og stopper halvveis.

En liten uenighet med rådet om å skanne umiddelbart: hvis opptakene ikke kan erstattes, ville jeg brukt 5 ekstra minutter på å sjekke kortets helse og hvor stabil tilkoblingen er først. En dårlig kortleser eller en løs USB-port kan gjøre gjenopprettingen mer rotete enn nødvendig. Noen ganger er problemet kortleseren, ikke kortet.

Hvis videoene også ble tatt opp med et bestemt kameramerke, merk deg hvilket format som ble brukt. GoPro, DJI, Canon, Sony, dashkameraer og droner kan lagre klipp på rare måter, og det påvirker hvilke gjenopprettede filer som faktisk kan brukes.