Trenger du hjelp med å gjenopprette filer som er slettet fra Papirkurv på Mac

Jeg tømte papirkurven på Mac-en min ved et uhell og slettet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede filer fra papirkurven på Mac, enten det er innebygde alternativer, sikkerhetskopier eller pålitelig gjenopprettingsprogramvare. Jeg trenger virkelig raske råd fordi noen av disse dokumentene kanskje ikke er lagret noe annet sted.

Jeg gjorde dette på en MacBook Air, og det sank i magen idet Papirkurv ble tømt. Min hadde jobbfiler, familiebilder, de vanlige tingene du først legger merke til etter at de er borte. Det folk ofte overser, er dette: å tømme Papirkurv sletter ikke alltid dataene med én gang.

Det macOS ofte gjør først, er å fjerne filreferansene og markere plassen som ledig. Selve dataene kan fortsatt ligge på disken en stund, helt til nye data blir skrevet over dem. Så det første du gjør, betyr mye. Slutt å bruke Macen.

Det er én kjip detalj. De fleste nyere Macer bruker SSD, og SSD-er bruker TRIM. TRIM ber disken om å rydde slettede blokker i bakgrunnen. Noen ganger raskt. Noen ganger med forsinkelse. Jeg ville ikke gamble på timing, så jeg stoppet all vanlig bruk med én gang.

Jeg endte opp med å bruke Disk Drill. Jeg hadde rotet med noen andre gjenopprettingsapper før dette, og noen var klønete med APFS eller oppførte seg rart med Apple Silicon-tillatelser. Denne var den minst smertefulle for meg.

Dette gjorde jeg, steg for steg:

1. Jeg sluttet å bruke Macen bortsett fra til gjenoppretting.

2. Jeg koblet til en ekstern USB-SSD slik at gjenopprettede filer ikke ble lagt tilbake på den interne disken.

3. Jeg lastet ned Disk Drill og la det på den eksterne SSD-en, ikke på Macens interne lagring.

4. Etter oppstart ga jeg det Full Disk Access.

5. Stien var: Systeminnstillinger → Personvern og sikkerhet → Full Disk Access

6. Inne i appen valgte jeg den interne SSD-en og startet “Search for lost data.”

7. På min MacBook Air kjørte skanningen i omtrent en time. Deretter åpnet jeg “Review found items.”

8. Jeg brukte filtre hardt, fordi skanneresultater fort blir rotete. Jeg brydde meg bare om dokumenter og bilder, så filtrering sparte meg masse tid.

9. Jeg sjekket forhåndsvisninger før jeg gjenopprettet noe. Hvis en filforhåndsvisning åpnet fint, så oddsen for gjenoppretting bra ut i mitt tilfelle.

10. Så valgte jeg det jeg ville beholde og trykket Recover.

11. Jeg lagret alt på den eksterne SSD-en.

Jeg fikk tilbake nesten alle dokumentene mine og de fleste bildene. Noen få midlertidige filer kom tilbake ødelagte, og litt cache-rusk også, men det jeg brydde meg om var der. Til og med filnavnene overlevde på det meste, noe jeg ærlig talt ikke forventet.

Hvis du hadde Time Machine kjørende før dette skjedde, ville jeg prøvd det først. Det er ryddigere, raskere, og du beholder mappestrukturen uten å måtte kjøre en dyp skanning.

1. Åpne Time Machine fra menylinjen eller via Spotlight.

2. Gå til mappen der filene pleide å ligge.

3. Gå tilbake til et tidspunkt før du tømte Papirkurv.

4. Velg filene og trykk Restore.

Det pleier som regel å legge alt tilbake der det var, med navn og mapper intakt.

Sjekk også stedene folk glemmer:

1. iCloud Drive

2. Nylig slettet i Bilder

3. Nylig slettet i Notater

4. Slettede filer i Dropbox

5. Papirkurv og versjonshistorikk i Google Drive

6. Eksterne disker med eldre kopier

Én ting til. Hvis filene opprinnelig kom fra et SD-kort, kamerakort eller drone-lagring, prøv gjenoppretting fra det opprinnelige kortet også, hvis du ikke har brukt det på nytt. Jeg har sett at det fungerer bedre enn folk forventer.

Ikke begynn å installere tilfeldige ryddeapper, optimaliseringssøppel eller slike “repair your Mac”-verktøy akkurat nå heller. Dårlig tidspunkt for eksperimenter. Gjenoppretting først.

Hvis gjenopprettingsprogramvare ikke finner noe og filene er viktige nok til at du mister nattesøvnen over det, er et gjenopprettingslaboratorium siste stopp. Men ved en vanlig utilsiktet tømming av Papirkurv er programvaregjenoppretting som regel veien jeg ville prøvd først, fordi det er den mest realistiske.

Hopp over Macen for vanlig arbeid akkurat nå. Hver skriving senker sjansene for gjenoppretting.

Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer sa, men jeg ville sjekket sikkerhetskopi- og synkroniseringshistorikk før jeg kjører en dyp skanning. Det er raskere, renere og bevarer datoer, navn og mappestier.

Prøv denne rekkefølgen.

1. Angre fra apphistorikk.
    Hvis filene var Office-dokumenter, Adobe-filer eller prosjektfiler, åpne appen og sjekk nylige filer, autolagring, midlertidig gjenoppretting og versjonshistorikk. Word, Excel, Pages, Photoshop og mange utviklerverktøy beholder lokale gjenopprettingskopier. Mange hopper over dette trinnet.

2. Sjekk nettskyens webpaneler, ikke bare Finder.
    iCloud Drive på nettet har Nylig slettet.
    Dropbox beholder slettede filer i 30 dager på mange abonnementer.
    Google Drive beholder Papirkurv og filversjoner.
    OneDrive har papirkurv pluss versjonshistorikk.
    Hvis arbeidsfilene dine ble synkronisert før sletting, er dette ofte den beste veien.

3. Se etter lokale øyeblikksbilder.
    Hvis Time Machine var aktivert på noe tidspunkt, beholder macOS noen ganger APFS-øyeblikksbilder på den interne disken selv når sikkerhetskopidisken ikke er koblet til. Bruk Terminal:
    tmutil listlocalsnapshots /
    Hvis du ser øyeblikksbilder, kan du kanskje rulle tilbake eller gjenopprette med Migration Assistant eller Time Machine-verktøy. Litt nerdete, men verdt et forsøk.

4. Søk i midlertidige mapper.
    Finder-søk overser ting. Sjekk:
    ~/Library/Containers
    ~/Library/Application Support
    ~/Library/Autosave Information
    /tmp
    /private/var/folders
    Rotete, ja. Jeg hentet en tapt Keynote-presentasjon fra Autosave Information en gang. Ren flaks, men det fungerte.

5. Hvis ingenting av dette fungerer, bruk gjenopprettingsprogramvare.
    Disk Drill er et av de få Mac-verktøyene folk stadig vender tilbake til for APFS-gjenoppretting. Lagre gjenopprettede filer på en ekstern disk, ikke på Macen din. Hvis Macen din har FileVault og TRIM på en intern SSD, blir resultatene fort usikre. Denne delen suger.

Hvis filene er verdt penger, stopp nå og bruk et gjenopprettingslaboratorium. Hvis de kan erstattes, gir programvare først mer mening.

Denne korte guiden er også grei hvis du vil ha en visuell gjennomgang:
Mac-filgjenopprettingsveiledning for filer slettet fra Papirkurv

Jeg ville gjort én ting litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @espritlibre. Før du går dypt inn i gjenopprettingsmodus, sjekk om filene noen gang ble sendt på e-post, eksportert eller lagt ved et sted. Det høres åpenbart ut, men arbeidsdokumenter finnes ofte i Slack, e-postvedlegg, klientportaler, Teams-chatter eller gamle ZIP-eksporter. Jeg har “gjenopprettet” ting på den måten raskere enn med noen skanning.

Noen ekstra steder å sjekke på Mac:

1. Spotlight med type-/datofiltre
    Noen ganger ble filer duplisert eller flyttet, ikke faktisk mistet. Søk etter filtype og dato for sist åpnet.

2. Delte mapper og samarbeidsapper
    Notion-eksporter, Figma-nedlastinger, Git-repositorier, Adobe Creative Cloud-filer, til og med gamle AirDrop-mapper.

3. Terminalhistorikk hvis du er teknisk anlagt
    Hvis du flyttet filer rundt med cp, mv, rsync osv., kan skallhistorikken minne deg på hvor kopier havnet.

4. Nylige objekter i Forhåndsvisning
    For PDF-er/bilder kan Arkiv > Åpne nylige noen ganger peke til overlevende kopier.

Hvis alt det mislykkes, så ja, Disk Drill er et av de mer realistiske Mac-alternativene for gjenoppretting av filer slettet fra Papirkurv, spesielt på APFS. Bare gjenopprett til en ekstern disk, ikke den interne. Og hvis filene er forretningskritiske, slutt å rote på Mac-en og vurder profesjonell gjenoppretting før flere skrivinger skjer.

Hvis du også vil ha en god videooversikt, er dette en solid YouTube-sammenligning av den beste Mac-programvaren for gjenoppretting.

En brutal sannhet også: hvis det er en nyere Mac med SSD og det har gått nok tid, kan sjansene for gjenoppretting falle veldig raskt. Ikke umulig, bare mye mindre gøy enn folk tror.