Ta bort Live Photos på iPhone för att frigöra utrymme, värt det?

Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt, och jag märkte att Live Photos tar upp mer plats än jag hade väntat mig. Jag funderar på att radera dem eller stänga av dem, men jag är inte säker på om den extra lagringsbesparingen är värd att förlora rörelsedelen i mina bilder. Har någon gjort detta för att frigöra lagringsutrymme på iPhone, och hjälpte det faktiskt?

Min lösning för en telefon full av Live Photos

Jag stötte på det här för ett tag sedan. Jag kollade mitt bibliotek och såg flera års bilder sparade som Live Photos, trots att jag nästan aldrig spelade upp rörelsedelen. Jag ville behålla bilden men bli av med det extra klippet.

Apples inbyggda sätt fungerar, ungefär. Jag testade det först. Okej för en handfull. Dåligt när man har en hel hög av dem. Att duplicera varje bild som ett stillfoto och sedan radera Live-versionen blev snabbt tröttsamt. Jag gav upp efter några minuter.

Det som fungerade bättre för mig var Clever Cleaner. Jag öppnade appen, gick till avsnittet Lives, och den samlade alla mina Live Photos på ett ställe. Ingen scrollning genom slumpmässiga album. Inget gissande om vad som var vad.

Vad jag gjorde

1. Öppna fliken Lives
  2. Sortera efter storlek om du vill rensa de största filerna först
  3. Välj de Live Photos du vill förvandla till vanliga stillbilder
  4. Tryck på Komprimera
  5. Kontrollera de nya stillbildsversionerna
  6. Ta bort de ursprungliga Live Photos efter att du har bekräftat att allt ser rätt ut

Den visar också hur mycket lagringsutrymme du sparar innan du börjar, vilket hjälpte mig att avgöra vad som var värt att röra. Efter konverteringen frågar den vad du vill göra med originalen, så det kändes inte som att jag var ett tryck från att radera något jag brydde mig om.

Delen jag inte väntade mig

Jag fortsatte använda appen efter att jag var klar med det här jobbet. Rensningen av Live Photos var bara en del av det.

Similars hjälpte mig att ta bort dubblettbilder.
Heavies hittade gamla enorma videor som jag hade glömt ens fanns på telefonen.
Screenshots rensade ut flera år av skräp, kvitton, slumpmässiga felskärmar, leveransuppdateringar och allt det vanliga.

För mig frigjorde de mer utrymme än Live Photos gjorde.

Stoppa telefonen från att skapa fler av dem

Om du inte vill få det här problemet igen, stäng av Live Photos i Kamera och låt sedan iPhone komma ihåg inställningen.

Här är sökvägen:

Inställningar > Kamera > Bevara inställningar

Slå på alternativet för att bevara Live Photos.

Öppna också Kamera-appen och tryck på Live Photos-ikonen nära toppen, den med cirklarna, så att den visas som av. Om du hoppar över inställningen för bevarande slår iOS ibland på den igen senare. Jag fick lära mig det den irriterande vägen.

Slutresultat

Det som löste det för mig var enkelt nog.

Konvertera de befintliga Live Photos till stillbilder.
Radera de ursprungliga Live-versionerna efter att du har kontrollerat dem.
Stäng av Live Photos i Kamera så att nya inte fortsätter att samlas på hög.

Efter att jag gjorde det var problemet löst och förblev löst.

Värt det, men bara om Live Photos utgör en stor del av din lagring.

Snabb matte. Ett vanligt iPhone-foto är ofta runt 2 till 5 MB. Ett Live Photo ligger ofta närmare 4 till 12 MB eftersom det sparar stillbilden plus en kort video. Om du har 2 000 Live Photos blir den skillnaden snabbt stor. Du kan frigöra 10 GB eller mer. För vissa är det enormt. För andra märks det knappt.

Jag håller typ inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Jag skulle inte massradera alla Live Photos först. Vissa av dem är värda att behålla. Husdjur, barn, gruppbilder, saker där rörelsen hjälpte. Resten, visst, rensa bort dem.

Bästa draget är detta:

1. Kolla först iPhone-lagring och användningen för Bilder.
  2. Se om Live Photos är problemet, eller om videor och appar är värre.
  3. Behåll favorit-Live Photos.
  4. Konvertera eller ta bort resten.
  5. Stäng av Live i Kameran om du aldrig använder det.

Om målet dessutom är att frigöra utrymme snabbt är Live Photos ofta inte den största boven. Videor, skärminspelningar, nedladdad media och dubblettbilder tar vanligtvis mer plats. Därför hjälper verktyg som Clever Cleaner, eftersom du kan rensa mer än en kategori i ett svep. Mindre manuellt arbete, mindre röra.

Om du vill ha en enkel guide om hur du frigör iPhone-lagring gratis, är detta en bra genomgång för hur du frigör iPhone-lagring snabbt och gratis.

Så ja, att radera Live Photos är värt det om du aldrig använder rörelsedelen. Om din telefon är full av video, gamla nedladdningar och skräpskärmbilder kommer inte Live Photos ensamt att lösa det.

Ja, men bara om Live Photos faktiskt är en stor del av problemet.

Jag håller typ halvt med @mikeappsreviewer och @sonhadordobosque här. Att stänga av Live Photos framöver är vettigt om du aldrig använder rörelseeffekten. Ingen anledning att fortsätta skapa lite större filer för alltid. Men jag skulle inte börja radera som en galning bara för att lagringen ser läskig ut. På många iPhones är de verkliga platsbovarna videor, nedladdat Netflix-innehåll, gigantiska meddelandebilagor och åratal av skärmdumpar som du glömt fanns.

Live Photos använder mer utrymme, men inte alltid tillräckligt för att vara din magiska lösning. Om du har några hundra, meh. Om du har tusentals, då ja, då kan det spela ganska stor roll. Det är då det blir värt att kolla.

Min syn:

• Behåll Live Photos för sådant som tjänar på rörelse
  • Inaktivera det för vardagliga slumpbilder
  • Radera inte blint innan du kollat uppdelningen i iPhone-lagring

Och också en sak som folk hoppar över: optimera lagring innan du raderar minnen. Om du använder iCloud-bilder kan aktivering av Optimera iPhone-lagring hjälpa mycket utan att radera något. Det är förmodligen det minst smärtsamma alternativet.

Om du vill gå igenom och rensa fotobröte snabbare är Clever Cleaner faktiskt användbart för den här typen av jobb, särskilt om du sorterar genom stora bibliotek och inte bara Live Photos. Jag skulle kika på en guide som hur man frigör iPhone-lagring med Clever Cleaner om du vill få en bättre uppfattning om det passar din städstil.

Kort version: värt det om du aldrig bryr dig om rörelsedelen. Inte värt det om du raderar sentimentala bilder bara för att vinna lite utrymme. Kolla de större lagringsbovarna först, för Live Photos kanske inte är den största skurken.