Lagringen på iPhonen min er nesten full, og jeg la merke til at Live Photos tar opp mer plass enn jeg forventet. Jeg vurderer å slette dem eller slå dem av, men jeg er ikke sikker på om den ekstra lagringsbesparelsen er verdt å miste bevegelsesdelen av bildene mine. Har noen gjort dette for å frigjøre lagringsplass på iPhone, og hjalp det faktisk?
Min løsning for en telefon full av Live Photos
Jeg støtte på dette for en stund siden. Jeg sjekket biblioteket mitt og så flere år med bilder lagret som Live Photos, selv om jeg nesten aldri spilte av bevegelsesdelen. Jeg ville beholde bildet, men bli kvitt det ekstra klippet.
Apples innebygde måte fungerer, på en måte. Jeg prøvde den først. Greit for en håndfull. Dårlig når du har en hel haug av dem. Å duplisere hvert enkelt som et stillbilde, og så slette Live-versjonen, ble fort gammelt. Jeg ga opp etter noen minutter.
Det som fungerte bedre for meg var Clever Cleaner. Jeg åpnet den, gikk inn i Lives-delen, og den samlet alle Live Photos på ett sted. Ingen scrolling gjennom tilfeldige album. Ingen gjetting på hva som var hva.
Hva jeg gjorde
- Åpne Lives-fanen
- Sorter etter størrelse hvis du vil rydde de største filene først
- Velg Live Photos du vil gjøre om til vanlige stillbilder
- Trykk på Compress
- Sjekk de nye stillbildeversjonene
- Fjern de originale Live Photos etter at du har bekreftet at alt ser riktig ut
Den viser også hvor mye lagringsplass du sparer før du starter, noe som hjalp meg med å avgjøre hva som var verdt å røre. Etter konverteringen spør den hva du vil gjøre med originalene, så jeg følte ikke at jeg var ett trykk unna å slette noe jeg brydde meg om.
Delen jeg ikke forventet
Jeg fortsatte å bruke appen etter at jeg var ferdig med dette. Rydding av Live Photos var bare én del av det.
Similars hjalp meg med å kutte ut dupliserte bilder.
Heavies fant gamle enorme videoer jeg hadde glemt at i det hele tatt lå på telefonen.
Screenshots ryddet ut flere år med skrot, kvitteringer, tilfeldige feilskjermer, leveringsoppdateringer, alt det vanlige.
For meg frigjorde de mer plass enn Live Photos.
Stopp telefonen fra å lage flere av dem
Hvis du ikke vil ha dette problemet igjen, slå av Live Photos i Kamera, og få iPhone til å huske innstillingen.
Her er stien:
Innstillinger > Kamera > Behold innstillinger
Slå på alternativet for bevaring av Live Photos.
Åpne også Kamera-appen og trykk på Live Photos-ikonet nær toppen, det med sirklene, slik at det vises som av. Hvis du hopper over bevaringsinnstillingen, slår iOS det noen ganger på igjen senere. Det fant jeg ut på den irriterende måten.
Sluttresultat
Det som løste det for meg var enkelt nok.
Gjør de eksisterende Live Photos om til stillbilder.
Slett de originale Live-versjonene etter at du har sjekket dem.
Slå av Live Photos i Kamera så nye ikke fortsetter å hope seg opp.
Etter at jeg gjorde det, var problemet løst og forble løst.
Verdt det, men bare hvis Live Photos utgjør en stor del av lagringen din.
Litt rask hoderegning. Et vanlig iPhone-bilde er ofte rundt 2 til 5 MB. Et Live Photo er ofte nærmere 4 til 12 MB fordi det lagrer stillbildet pluss en kort video. Hvis du har 2 000 Live Photos, øker den forskjellen raskt. Du kan frigjøre 10 GB eller mer. For noen er det enormt. For andre merkes det knapt.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke masseslettet alle Live Photos først. Noen av dem er verdt å beholde. Kjæledyr, barn, gruppebilder, ting der bevegelsen hjalp. Resten kan du gjerne rydde bort.
Beste fremgangsmåte er dette:
- Sjekk først iPhone-lagring og Bilder-bruk.
- Se om Live Photos er problemet, eller om videoer og apper er verre.
- Behold favoritt-Live Photos.
- Konverter eller fjern resten.
- Slå av Live i Kamera hvis du aldri bruker det.
Hvis målet ditt også er å frigjøre plass raskt, er Live Photos ofte ikke den største plasstyven. Videoer, skjermopptak, nedlastede medier og dupliserte bilder tar vanligvis mer. Derfor er verktøy som Clever Cleaner nyttige, siden du kan rydde mer enn én kategori i én omgang. Mindre manuelt arbeid, mindre rot.
Hvis du vil ha en enkel guide til hvordan du kan rydde iPhone-lagring gratis, er dette en solid gjennomgang av hvordan du rydder iPhone-lagring raskt og gratis.
Så ja, det er verdt å slette Live Photos hvis du aldri bruker bevegelsesdelen. Hvis telefonen din er full av video, gamle nedlastinger og unødvendige skjermbilder, vil ikke Live Photos alene løse det.