Ik heb per ongeluk op formatteren gedrukt op mijn SD-kaart voordat ik een back-up maakte van mijn foto’s en video’s, en nu lijkt alles gewist te zijn. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om gegevens van een geformatteerde SD-kaart te herstellen zonder het erger te maken.
Ik heb eerder in deze situatie gezeten, en de eerste stap is simpel. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart.
Als de kaart is geformatteerd en daarna grotendeels met rust is gelaten, maken je bestanden nog steeds een redelijke kans. Veel apparaten, camera’s, drones, telefoons en zelfs Windows, voeren een snelle formattering uit. Daarbij wordt de index gewist, niet de volledige inhoud. Je foto’s en videoclips blijven vaak staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven.
Dus ja, neem er geen extra video meer op. Sla er geen foto’s meer op op. Zet er geen bestanden op vanaf je laptop. Elke schrijfactie vergroot de kans dat oude gegevens worden vervangen, en als dat eenmaal gebeurt, is het klaar.
Wat ik daarna zou doen, is herstelsoftware vanaf je computer uitvoeren, nooit vanaf de SD-kaart zelf. Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het ooit gebruikt op een geformatteerde kaart nadat een camera de foto’s van een hele reis had gewist, en het werkte makkelijker dan sommige andere tools. De voorbeeldweergave hielp veel, omdat ik kon controleren welke bestanden nog openden voordat ik iets opsloeg. Het bevat ook een modus voor geavanceerd cameraherstel, wat helpt bij gesplitste of gefragmenteerde video van dingen zoals drones, GoPro’s en dashcams.
Hier is het eenvoudige proces:
Haal de SD-kaart uit het apparaat.
Sluit hem aan op je computer met een kaartlezer.
Installeer de herstelapp op de interne schijf van je computer of op een andere schijf, niet op de SD-kaart.
Scan de SD-kaart.
Bekijk de resultaten en bekijk eerst een voorbeeld van de bestanden.
Sla herstelde bestanden ergens anders op, zoals op je computer of een externe schijf.
Als je andere opties wilt, is Recuva prima voor eenvoudigere taken. Ik vond het redelijk voor verwijderde bestanden, minder voor geformatteerde kaarten, en het werd rommelig bij video. UFS Explorer is sterker wanneer de situatie lastiger is, zoals bij gedeeltelijke corruptie of een kaart met schade aan het bestandssysteem, maar de interface voelt alsof die is gemaakt voor mensen die al weten wat ze doen.
Eén ding slaan mensen vaak over, en daar krijgen ze later spijt van. Als de kaart steeds de verbinding verbreekt, pijnlijk traag wordt, vreemde geluiden maakt, of je computer hem helemaal niet ziet, stop dan met software. Dan begint het meer op hardwarefalen te lijken. Op dat punt is een herstelbedrijf logischer, omdat herhaald lezen van een defecte kaart de situatie soms erger maakt.
Herstel van een geformatteerde SD-kaart voor foto’s en video’s is vaak mogelijk als je snel stopt met schrijven. Je beste kans is om de kaart op een computer uit te lezen, eerst een volledige image te maken en daarna die image te scannen met herstelsoftware zoals Disk Drill. Deze thread over foto’s herstellen na het formatteren van een SD-kaart behandelt vergelijkbare gevallen.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Stop met het gebruiken van de kaart.
Waar ik een beetje van afwijk: maak een image van de kaart voordat je die scant als de gegevens belangrijk zijn. ddrescue op Linux of USB Image Tool op Windows werkt hier goed voor. Je leest de kaart één keer uit, slaat een .img-bestand op je pc op en voert daarna herstel uit op de image. Als de kaart halverwege de scan kuren krijgt, heb je nog steeds een momentopname. Veiligere zet, imo.
Eerst een paar controles.
Als het formatteren in de camera is gebeurd, zijn de kansen op herstel vaak redelijk goed.
Als je na het formatteren nieuwe clips hebt opgenomen, daalt de kans op herstel sterk.
Als de kaart 0 bytes toont, de verkeerde grootte heeft of offline gaat, sla doe-het-zelf over en ga naar een lab.
Qua software is Disk Drill een solide keuze voor herstel van geformatteerde SD-kaarten, vooral voor foto’s en videovoorbeelden. PhotoRec is gratis en sterk, maar bestandsnamen en mappen komen meestal als een rommeltje terug. TestDisk is meer voor partitieherstel, niet mijn eerste keuze hiervoor.
Nog één ding. Als dit exFAT is en het formatteren snel was, staan je bestanden er vaak nog. Volledig formatteren is slechter, maar soms overleeft er nog steeds wat data als er geen overschrijving heeft plaatsgevonden.
Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Niet terug op de SD-kaart.
Ik zou één ding willen toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @sternenwanderer zeiden: controleer het vergrendelschuifje van de kaart als het een SD-kaart op volledig formaat is. Schuif het op alleen-lezen voordat je iets doet. Kleine stap, maar het helpt onbedoelde schrijfacties te voorkomen als je kaartlezer of besturingssysteem besluit “behulpzaam” te zijn.
Ook ben ik het niet helemaal eens met de aanpak “scan hem gewoon meteen” in elk geval. Als dit onvervangbare foto’s of drone-/videoclips zijn, zou ik de kaart eerst testen met zo min mogelijk belasting. Als hij normaal wordt gekoppeld en de juiste capaciteit toont, prima. Als Verkenner vastloopt, de kaart verdwijnt of extreem traag wordt, blijf er dan niet in prikken. Daar maken mensen het vaak erger.
Mijn volgorde zou zijn:
- Zet de kaart indien mogelijk op schrijfbeveiliging.
- Sluit hem één keer aan en kijk of de pc de juiste grootte detecteert.
- Zo ja, herstel ervan of vanaf een image-kopie.
- Zo nee, stop met doe-het-zelf-pogingen en overweeg een professioneel lab.
Qua software is Disk Drill hier logisch, omdat herstel van geformatteerde SD-kaarten precies is waarvoor het gemaakt is, en de preview handig is om te controleren of de bestanden echt intact zijn voordat je tijd verspilt aan het exporteren van rommel. Bij video’s is dat veel belangrijker dan mensen denken. Soms wordt het bestand “hersteld”, maar speelt het niet goed af.
Nog iets praktisch: sorteer bestanden na herstel op opnamedatum / codec / bestandsgrootte, niet alleen op bestandsnaam. Herstel van geformatteerde kaarten haalt vaak ook oude verwijderde bestanden van maanden geleden terug, dus de resultaten kunnen nogal chaotisch lijken lol.
Als je een visuele uitleg wilt, is deze stapsgewijze videogids voor herstel van SD-kaartgegevens makkelijker te volgen dan de meeste tekstuele instructies.
En ja, formatteer hem niet opnieuw, voer geen “reparatie”-tools uit en laat Windows de kaart niet “repareren”. Dat klinkt slim totdat het vernietigt wat nog herstelbaar was. Gebeurt veel te vaak.