Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige GoPro-optagelser fra mit SD-kort, før jeg fik lavet en sikkerhedskopi, og nu prøver jeg at finde ud af, om gendannelse stadig er mulig. Videoerne var fra en tur, jeg ikke kan genskabe, så jeg har virkelig brug for hjælp til de bedste metoder til GoPro-gendannelse, værktøjer til gendannelse af SD-kort eller trin til at undgå at gøre datatabet værre.
Jeg har selv været der, og ja, at miste GoPro-klip kan hurtigt ødelægge en hel dag, især når det er fra en tur eller en optagelse, du ikke gentager.
Det første skridt er simpelt. Gør det ikke værre.
Gør dette først
Stop med at bruge SD-kortet med det samme.
Optag ikke noget nyt på det. Formatér det ikke. Kør ikke tilfældige reparationsapps. Slettede eller formaterede GoPro-optagelser bliver ofte liggende på kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Hver ekstra skrivning forringer dine chancer.
Før jeg brugte gendannelsessoftware, ville jeg tjekke de åbenlyse ting, som folk springer over:
- GoPro cloud-lagring, hvis dit abonnement er aktivt, og Auto Upload var slået til.
- Papirkurv eller Nyligt slettet på din GoPro-konto.
- Om kameraet selv tilbyder at reparere filen, efter du har sat kortet i igen.
- En anden kortlæser, USB-port eller en anden computer.
- Om kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac.
Hvis kortet aldrig vises nogen steder, hele tiden mister forbindelsen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe der og gå til et gendannelsesværksted. Gør det selv-løsninger har en tendens til at spilde tid i de tilfælde.
Hvorfor GoPro-optagelser er sværere end gendannelse af fotos
Mange behandler videogendannelse som fotogendannelse. Det er ikke det samme arbejde.
GoPro-kameraer skriver ofte video i bidder spredt ud over kortet. Efter sletning eller formatering finder mange gendannelsesapps dele af filen, men fejler, når hele filen skal genskabes. Du ender med et MP4-filnavn, måske endda den rigtige størrelse, og den vil stadig ikke åbne. Eller den afspilles halvvejs og dør så.
Derfor har GoPro-gendannelse altid været et lidt sært hjørne af datagendannelse.
I lang tid brugte folk værktøjer som GoProRecovery og CnW Recovery. De er væk nu. Deres tilgang til genopbygning af video endte i Disk Drills tilstand Advanced Camera Recovery, og ud fra det jeg så, er det den del, der stadig bliver vedligeholdt.
Hvad jeg ville prøve først
Hvis GoPro-kortet blev slettet, formateret eller blev ramt af filkorruption, ville jeg starte med Disk Drill og bruge Avanceret kameragendannelse.
Forskellen her er vigtig. En normal scanning leder efter slettede filer. Denne tilstand forsøger at genskabe fragmenteret kameraoptagelse til noget, der kan afspilles. For GoPro-video betyder det meget mere, end folk tror.
Trinene er enkle nok på Windows og Mac:
- Tag SD-kortet ud af GoPro'en.
- Tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill.
- Vælg hukommelseskortet.
- Vælg Avanceret kameragendannelse.
- Kør scanningen.
- Forhåndsvis de videoer, den finder.
- Gem gendannede filer på et andet drev, ikke tilbage på det samme kort.
Forhåndsvisningen er vigtig. Jeg kunne godt lide at kunne tjekke, om det gendannede klip kunne afspilles, før jeg gemte en bunke ubrugelige filer.
Hvis kortet virker ustabilt, så lav først en byte-for-byte-sikkerhedskopi. Scan sikkerhedskopien, ikke originalen. Jeg gør dette, hver gang et kort opfører sig ustabilt. Mindre belastning på kortet, og du har stadig en fuld kopi at arbejde ud fra, hvis første forsøg går galt.
Hvornår jeg ville stoppe og ringe til en professionel
Gendannelsessoftware klarer sig fint ved utilsigtet sletning, hurtigformatering og mange tilfælde af logisk korruption.
Jeg ville overlade det til en gendannelsestjeneste, hvis noget af dette sker:
- Kortet er fysisk beskadiget
- Ingen computer registrerer kortet
- Kortet afbrydes under scanning
- Kameraet viser SD-fejl relateret til hardware
- Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke kan risikere et dårligt gør det selv-forsøg
De tilfælde kræver som regel hardwareværktøj og laboratoriearbejde, ikke desktopsoftware.
Hvis dette var en sletning eller en hurtigformatering, er dine chancer stadig rimelige. Jeg har set den slags blive gendannet uden problemer, når kortet ikke blev brugt meget bagefter. Hvis der ikke blev skrevet noget nyt over de manglende optagelser, er der stadig en god chance for at få dem tilbage. Ser man bort fra stavefejlen, er det vigtigste hastighed. Stop med at bruge kortet og arbejd videre derfra.
Ja, gendannelse er stadig mulig, hvis du holdt op med at bruge kortet hurtigt nok.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det vigtigste punkt: stop med at skrive noget som helst til det SD-kort. Der, hvor jeg afviger lidt, er dette. Jeg ville ikke bruge for lang tid på at teste kortet i forskellige enheder, hvis optagelserne betyder meget. Hver ekstra montering, scanning og nyt kameraforsøg belaster kortet mere, især hvis det er svagt.
Det ville jeg gøre nu:
-
Lav først et image af kortet.
Hvis din computer kan læse det, så klon hele SD-kortet til en imagefil og arbejd ud fra den kopi. På ustabile kort er det vigtigere end at gå direkte til gendannelse. -
Tjek om klippene blev opdelt.
GoPro optager ofte lange videoer som flere kapitler, såsom GX010123.MP4, GX020123.MP4. Folk tror, at optagelserne er væk, når ét segment mangler, og resten stadig er der. -
Kig efter forældreløse filer og RAW-gendannelsesresultater.
Slettede GoPro-klip kommer ikke altid tilbage med rene navne eller mappestruktur. Søg efter filstørrelse og filtype. Store .mp4-filer med mærkelige navne er værd at teste. -
Prøv et værktøj lavet til mediegendannelse.
Disk Drill er et af de bedre valg til gendannelse af GoPro-videoer fra SD-kort, mest fordi det håndterer kameramedier bedre end generiske værktøjer til gendannelse af slettede filer. Hvis normal filgendannelse fejler, er det værd at prøve dets dybere scanningsmuligheder. -
Test afspilning i VLC først.
Windows Media Player fejler hele tiden med beskadigede MP4-filer. VLC kan nogle gange afspille delvise filer, som andre apps afviser. Hvis et klip åbner men hakker, kan remuxing måske redde det.
En ting mere. Hvis kortet var fuldt, og du optog bare et par nye klip efter sletningen, falder chancerne for gendannelse hurtigt. På flashmedier er overskrevne blokke væk. Intet trick kan rette det.
Hvis du vil have en hurtig visuel forklaring på gendannelse af video fra hukommelseskort, hjælper dette:
Tips til gendannelse af GoPro- og hukommelseskortoptagelser
Hvis kortet ikke kan læses, beder om formatering eller forsvinder under scanninger, så spring gør det selv over og send det til et laboratorium. Det er dér, folk gør det værre.
Hvis sletningen skete for nylig, er der stadig en reel chance. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg vil tilføje én ting, som folk overser: nogle gange er optagelserne kun “slettet” fra indekset, mens de faktiske videostykker stadig ligger der. Det betyder, at gendannelse kan virke, selv når kortet ser tomt ud.
Det, jeg ville tjekke, som de ikke rigtig gik i dybden med:
- Sæt kortet i en Linux-maskine, hvis du kan. Nogle gange opfører macOS/Windows sig mærkeligt med SD-kort, og Linux vil læse partitionen mere rent.
- Kig efter skjulte mapper som
MISC,DCIMog alle100GOPRO/101GOPRO-varianter. Jeg har set klip overleve i mærkelige mappetilstande. - Hvis gendannede MP4-filer ikke vil åbne, så prøv at remuxe med ffmpeg i stedet for at antage, at de er døde:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4
Det trick redder flere “korrupte” filer, end folk tror. - Tjek filernes tidsstempler. GoPro-opdelte filer kan få det til at se ud, som om ét kæmpe klip forsvandt, når det kun var ét segment, der blev slettet.
Jeg er dog lidt uenig i at gå direkte til et laboratorium, hvis kortet er læsbart men ustabilt. Hvis det stadig kan monteres, er et forsigtigt image plus én solid omgang med Disk Drill rimeligt, før man bruger penge på et laboratorium. Hvis det forsvinder midt i læsningen, så ja, stop.
Hvis du også har brug for flere eksempler fra andre, der har haft tab af SD-kort-videoer, er denne tråd værd at skimme:
hvordan folk gendannede videoer efter ved et uheld at have formateret et SD-kort
Kort version: ja, GoPro-gendannelse er mulig, især efter simpel sletning. De bedste chancer er, hvis du hurtigt stoppede med at bruge kortet og gendanner til et andet drev, ikke tilbage til SD-kortet.
En vinkel, som @techchizkid, @voyageurdubois og @mikeappsreviewer mangler: tjek kortets tilstand, før du stoler på noget scanningsresultat. Hvis SD-kortet giver læsefejl, kan gendannede filer se ud som fundet, men stadig være ubrugelige. På Windows er en SMART-lignende kontrol begrænset for SD-kort, men selv en langsom fuld læsetest kan fortælle dig, om kortet er ved at fejle.
Jeg ville heller ikke sætte kortet tilbage i GoPro-kameraet for at se, om det reparerer noget, medmindre du er okay med en vis risiko. Kameraer er ikke gendannelsesværktøjer. De omskriver nogle gange metadata.
Hvis kortet kan læses, så lav ét image, og udfør derefter kun gendannelse fra det image. Sortér derefter de gendannede filer efter størrelse. Små MP4-filer er som regel skrammel. De store filer er dine reelle kandidater.
Om Disk Drill specifikt:
Fordele
- God til at finde slettede kameramedier
- Forhåndsvisning er nyttig
- Kan arbejde ud fra et disk-image
- Bedre til fragmenteret video end mange grundlæggende undelete-apps
Ulemper
- Dybe scanninger kan give rodede filnavne
- Ikke magisk, hvis blokke blev overskrevet
- Kan være langsom på store kort
- Licensprisen kan gøre ondt, hvis du kun har brug for én gendannelse
Hvis Disk Drill ikke finder afspillelige klip, så prøv et second opinion-værktøj efter imaging, ikke før. Forskellige scannere udskærer forskellige fragmenter. Gendannelse er mulig, men den afgørende faktor er, om noget skrev til det kort efter sletningen.