Kent iemand betrouwbare software voor bestandsherstel voor Mac?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik het doorhad. Ik probeer betrouwbare Mac-bestandsherstelsoftware te vinden die echt werkt en veilig te gebruiken is, omdat ik werkdocumenten en foto’s zo snel mogelijk moet herstellen.

Ik heb dit op een Mac meegemaakt, en ja, het is waardeloos. Foto's weg, projectmappen verdwenen, externe schijf wordt aangekoppeld maar laat niets zien. Wat mensen missen, zijn de eerste paar minuten. Als je in het begin het verkeerde doet, wordt herstel snel een stuk lastiger.

Wat ik eerst zou doen, voordat ik een herstelapp aanraak:

1. Stop meteen met schrijven naar de schijf.
  2. Zet er geen nieuwe bestanden op.
  3. Laat EHBO voorlopig met rust. Hetzelfde geldt voor willekeurige opschoonapps.
  4. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde.
  5. Als de schijf de verbinding verliest, vastloopt of onstabiel doet, maak dan eerst een image-back-up als dat lukt.

Dit is nog belangrijker bij SSD's. Op nieuwere Macs wist TRIM verwijderde gegevens sneller dan de meeste mensen verwachten. Ik heb dat ooit op de harde manier geleerd, en het tijdvenster voor herstel was korter dan ik dacht.

Als je een degelijk overzicht wilt, behandelt deze thread een paar actuele Mac-hersteltools.

Dit zijn de tools waar ik naar zou kijken:

1. Disk Drill is degene die ik de meeste mensen als eerste zou aanraden. De indeling is eenvoudig, de ondersteuning voor APFS is goed, en het werkt netjes op Apple Silicon-systemen. Ik heb gezien dat het goed werk levert met verwijderde bestanden, geformatteerde opslag, SD-kaarten en externe SSD's. De voorbeeldfunctie helpt veel, en de byte-voor-byte imagingtool is handig wanneer een schijf instabiel lijkt.
  2. PhotoRec is de gratis optie die ik nog steeds in gedachten houd. Het is lelijk, zwaar gericht op de terminal, en niet prettig als je wilt wijzen en klikken. Toch presteert het boven verwachting bij beschadigde kaarten of lastige herstelsituaties. Het nadeel is dat je meestal bestandsnamen en mapstructuur verliest, en dat wordt snel rommelig.
  3. R-Studio is voor de moeilijkere klussen. RAID, kapotte partities, schade aan het bestandssysteem, dat soort dingen. Het is serieuze software. Ik zou een nieuwe gebruiker er niet meteen naartoe sturen, tenzij die al weet waar die naar kijkt, want de interface voelt druk aan.
  4. iBoysoft Data Recovery is prima als je iets eenvoudigst wilt. De ondersteuning voor APFS is degelijk, en de kleine gratis herstellimiet helpt wanneer je alleen een handvol bestanden nodig hebt in plaats van een volledige schijfuitlezing.

Als het mijn Mac was, en het probleem iets normaals was zoals verwijderde bestanden, een geleegde prullenmand, een corrupte SD-kaart of een externe schijf die vreemd doet, zou ik beginnen met Disk Drill. Het voelt als de minst pijnlijke combinatie van degelijk herstel en gebruiksgemak. Als je handig bent met Terminal en een gratis route wilt, levert PhotoRec nog steeds resultaten op, ook al is het achteraf wat vervelend om alles uit te zoeken.

Ik zou het eenvoudig houden. Als je bestanden zijn verwijderd van een interne Mac SSD, hangen je kansen sterk af van hoe lang de Mac nog in gebruik is gebleven nadat de prullenmand was geleegd. Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer, mensen grijpen te snel naar PhotoRec. Het is degelijk, maar de verloren bestandsnamen en de rommelige mappenstructuur maken het lastig voor werkdocumenten.

Mijn korte lijst:

1. Disk Drill voor Mac. Beste eerste keuze voor de meeste mensen. Overzichtelijke interface, goede APFS-ondersteuning, sterke previews. Beter voor documenten dan veel gratis tools. Als je snel software voor bestandsherstel op Mac nodig hebt, is dit degene die ik als eerste zou proberen.
  2. EaseUS Data Recovery Wizard. Redelijk voor eenvoudige verwijderingen. Makkelijker dan R-Studio, zwakker bij lastigere gevallen.
  3. R-Studio als de schijf bestandssysteembeschadiging of partitieproblemen heeft. Nauwkeuriger, minder gebruiksvriendelijk.

Nog iets dat mensen vaak missen. Controleer ook de prullenbak van cloudsynchronisatie. iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive. Ik ben hier ooit de mist mee ingegaan en vond het bestand daar 20 minuten later. Voelde me dom, maar goed.

Als je een snel visueel overzicht wilt van opties voor Mac-herstelapps, dan is deze Reel met vergelijking van Mac-bestandsherstelsoftware makkelijk te scannen.

Als het een werkdocument is dat vandaag is verwijderd, zou ik beginnen met Disk Drill. Sla herstelde bestanden op een externe schijf op, niet op je Mac.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @stellacadente zeiden: voordat je tijd steekt in herstelsoftware, controleer eerst de saaie Mac-specifieke dingen die mensen vergeten.

• Gebruik in Finder ‘Archief > Keer terug naar’ als het een document was uit Pages, Numbers, Keynote of sommige apps van derden
  • Controleer lokale Time Machine-snapshots, zelfs als je back-upschijf niet was aangesloten
  • Kijk in Onlangs verwijderd van iCloud Drive op het web, niet alleen in Finder
  • Als het in Desktop-/Documenten-sync stond, is het bestand soms lokaal ‘weg’ maar staat het nog steeds in iCloud

Als niets daarvan werkt, gebruik dan inderdaad echte Mac-bestandsherstelsoftware. Mijn mening is iets anders dan die van hen: ik zou niet beginnen met de krachtigste tool, tenzij de schijf beschadigd is. Voor eenvoudige onbedoelde verwijdering op macOS is Disk Drill meestal de minst irritante optie en snel om te controleren of de bestanden überhaupt nog herstelbaar zijn. Dat is belangrijk, want op interne SSD’s is het soms eerlijke antwoord dat ‘TRIM het al heeft weggevaagd’ en geen enkele app dat op magische wijze gaat oplossen.

R-Studio is geweldig, maar voor een normaal geval van ‘Prullenmand geleegd’ kan het overdreven zijn. EaseUS werkt, maar ik heb wisselende resultaten gehad met previews, dus voor werkdocumenten ben ik er niet dol op.

Ook, als dit een externe HDD was in plaats van de interne Mac-SSD, dan zijn je kansen een stuk beter.

Als je meer beste keuzes voor Mac-dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden en SSD-herstel wilt, is die thread ook de moeite waard om even door te nemen.

Korte versie:

• Interne SSD + Mac blijven gebruiken = kleinere kans
  • Externe schijf of SD-kaart = betere kans
  • Eerst Disk Drill
  • Herstel naar een andere schijf
  • Als de bestanden superkritisch zijn, stop dan met doe-het-zelf voordat je het erger maakt

Ik heb dit ooit op de dure manier geleerd. Niet leuk.