Kender nogen pålidelig filgendannelsessoftware til Mac?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min Mac og tømte Papirkurven, før jeg opdagede det. Jeg prøver at finde pålidelig filgendannelsessoftware til Mac, som faktisk virker og er sikker at bruge, fordi jeg har brug for at gendanne arbejdsdokumenter og billeder så hurtigt som muligt.

Jeg har været igennem det her på en Mac, og ja, det er virkelig surt. Billeder væk, projektmapper mangler, ekstern harddisk monteres men viser ingenting. Det, folk overser, er de første par minutter. Hvis du gør det forkerte tidligt, bliver gendannelse hurtigt sværere.

Det første, jeg ville gøre, før jeg rører nogen gendannelsesapp:

1. Stop straks med at skrive til drevet.
  2. Flyt ikke nye filer over på det.
  3. Lad Førstehjælp være i fred indtil videre. Det samme gælder tilfældige oprydningsapps.
  4. Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme.
  5. Hvis drevet mister forbindelsen, fryser eller opfører sig ustabilt, så lav først en image-backup, hvis du kan.

Det her betyder endnu mere med SSD'er. På nyere Macs sletter TRIM slettede data hurtigere, end de fleste forventer. Det lærte jeg på den hårde måde engang, og tidsvinduet for gendannelse var kortere, end jeg troede.

Hvis du vil have en god oversigt, dækker denne tråd nogle aktuelle Mac-gendannelsesværktøjer.

Det er dem, jeg ville kigge på:

1. Disk Drill er den, jeg først ville give de fleste. Opsætningen er enkel, APFS-understøttelsen er god, og det fungerer godt på Apple Silicon-systemer. Jeg har set det gøre et solidt stykke arbejde med slettede filer, formateret lagring, SD-kort og eksterne SSD'er. Forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget, og værktøjet til byte-for-byte-imaging er nyttigt, når et drev virker ustabilt.
  2. PhotoRec er den gratis mulighed, jeg stadig har i baghovedet. Det er grimt, tungt på Terminal og ikke venligt, hvis du vil have peg-og-klik. Alligevel klarer det sig bedre end forventet ved beskadigede kort eller barske gendannelsestilfælde. Ulempen er, at du som regel mister filnavne og mappestruktur, hvilket hurtigt bliver rodet.
  3. R-Studio er til de sværere opgaver. RAID, ødelagte partitioner, filsystemskader og den slags. Det er seriøs software. Jeg ville ikke pege en ny bruger i den retning, medmindre de allerede ved, hvad de kigger på, fordi grænsefladen føles kompakt.
  4. iBoysoft Data Recovery er fint, hvis du vil have noget enklere. APFS-understøttelsen er hæderlig, og den lille gratis gendannelsesgrænse hjælper, når du kun har brug for en håndfuld filer i stedet for at trække et helt drev ud.

Hvis det var min Mac, og problemet var noget almindeligt som slettede filer, tømt Papirkurv, et beskadiget SD-kort eller et eksternt drev, der opfører sig mærkeligt, ville jeg starte med Disk Drill. Det føles som den mindst smertefulde blanding af ordentlig gendannelse og nem brug. Hvis du er okay med Terminal og vil have en gratis løsning, giver PhotoRec stadig resultater, selv om det er lidt af et arbejde at sortere i bagefter.

Jeg ville holde det enkelt. Hvis dine filer blev slettet fra en intern Mac SSD, afhænger dine chancer meget af, hvor længe Macen blev brugt, efter Papirkurven blev tømt. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt, folk hopper for hurtigt til PhotoRec. Det er solidt, men de mistede filnavne og rod i mapperne gør det besværligt for arbejdsdokumenter.

Min korte liste:

1. Disk Drill til Mac. Bedste førstevalg for de fleste. Ren brugerflade, god APFS-understøttelse, stærke forhåndsvisninger. Bedre til dokumenter end mange gratis værktøjer. Hvis du hurtigt har brug for filgendannelsessoftware til Mac, er det denne, jeg ville prøve først.
  2. EaseUS Data Recovery Wizard. Fin til enkle sletninger. Nemmere end R-Studio, svagere i sværere tilfælde.
  3. R-Studio hvis drevet har filsystemskader eller partitionsproblemer. Mere præcis, mindre brugervenlig.

En ting mere, som folk overser. Tjek også papirkurven i cloud-synkronisering. iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive. Jeg blev snydt af det her en gang og fandt filen der 20 minutter senere. Følte mig dum, men altså.

Hvis du vil have et hurtigt visuelt overblik over muligheder for Mac-gendannelsesapps, er denne Reel med sammenligning af filgendannelsessoftware til Mac nem at skimme.

Hvis det er et arbejdsdokument, der blev slettet i dag, ville jeg starte med Disk Drill. Gem gendannede filer på et eksternt drev, ikke på din Mac.

En ting, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @stellacadente sagde: før du bruger tid på gendannelsessoftware, så tjek de kedelige Mac-specifikke ting, som folk glemmer.

• I Finder kan du bruge ‘Arkiv > Gå tilbage til’, hvis det var et dokument fra Pages, Numbers, Keynote eller nogle tredjepartsapps
  • Tjek Time Machine-lokale snapshots, selv hvis dit backupdrev ikke var tilsluttet
  • Kig i Nyligt slettet i iCloud Drive på nettet, ikke kun i Finder
  • Hvis det var i synkronisering af Skrivebord/Dokumenter, er filen nogle gange lokalt væk, men ligger stadig i iCloud

Hvis intet af det virker, så ja, brug rigtig Mac-filgendannelsessoftware. Min holdning er lidt anderledes end deres: jeg ville ikke starte med det mest kraftfulde værktøj, medmindre drevet er beskadiget. Ved simpel utilsigtet sletning på macOS er Disk Drill som regel den mindst irriterende mulighed og hurtig til at bekræfte, om filerne overhovedet stadig kan gendannes. Det betyder noget, fordi det ærlige svar på interne SSD’er nogle gange er, at TRIM allerede har udslettet det, og ingen app kan magisk fikse det.

R-Studio er fantastisk, men til et normalt tilfælde med tømt Papirkurv kan det være overkill. EaseUS virker, men jeg har haft blandede resultater med forhåndsvisninger, så jeg er ikke vild med det til arbejdsdokumenter.

Hvis det derimod var en ekstern HDD i stedet for den interne Mac-SSD, er dine chancer meget bedre.

Hvis du vil have flere anbefalinger til den bedste Mac-data recovery-software til slettede filer og SSD-gendannelse, er den tråd også værd at skimme.

Kort version:

• Intern SSD + fortsatte med at bruge Mac = lavere chancer
  • Eksternt drev eller SD-kort = bedre chancer
  • Disk Drill først
  • Gendan til et andet drev
  • Hvis filerne er superkritiske, så stop gør det selv, før du gør det værre

Jeg lærte det på den dyre måde en gang. Ikke sjovt.