Jag råkade ta bort viktiga filer från min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg det. Jag försöker hitta pålitlig filåterställningsprogramvara för Mac som faktiskt fungerar och är säker att använda eftersom jag behöver återställa arbetsdokument och foton så snart som möjligt.
Jag har gått igenom det här på en Mac, och ja, det suger. Bilder borta, projektmappar saknas, extern enhet monteras men visar inget. Det folk missar är de första minuterna. Om du gör fel sak tidigt blir återställning snabbt svårare.
Det jag skulle göra först, innan jag rör någon återställningsapp:
- Sluta skriva till enheten direkt.
- Flytta inte nya filer till den.
- Låt Skivverktygs Första hjälpen vara tills vidare. Samma sak med slumpmässiga städappar.
- Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka till samma.
- Om enheten tappar anslutningen, fryser eller beter sig instabilt, gör först en avbildningsbackup om du kan.
Det här är ännu viktigare med SSD:er. På nyare Macar raderar TRIM borttagen data snabbare än de flesta väntar sig. Jag lärde mig det den hårda vägen en gång, och tidsfönstret för återställning var kortare än jag trodde.
Om du vill ha en vettig sammanställning täcker den här tråden några aktuella återställningsverktyg för Mac.
Det här är de jag skulle titta på:
- Disk Drill är den jag först skulle ge till de flesta. Upplägget är enkelt, stödet för APFS är bra, och det fungerar väl på Apple Silicon-system. Jag har sett den göra ett stabilt jobb med raderade filer, formaterad lagring, SD-kort och externa SSD:er. Förhandsgranskningsfunktionen hjälper mycket, och verktyget för byte-för-byte-avbildning är användbart när en enhet verkar instabil.
- PhotoRec är gratisalternativet jag fortfarande har i åtanke. Det är fult, tungt på terminalen och inte vänligt om du vill peka och klicka. Ändå levererar det mer än man väntar sig för skadade kort eller tuffa återställningsfall. Nackdelen är att du oftast förlorar filnamn och mappstruktur, vilket snabbt blir rörigt.
- R-Studio är för de svårare jobben. RAID, trasiga partitioner, filsystemsskador, sådant. Det är seriös mjukvara. Jag skulle inte hänvisa en ny användare till det om de inte redan vet vad de tittar på, eftersom gränssnittet känns tätt och komplext.
- iBoysoft Data Recovery fungerar bra om du vill ha något enklare. Stödet för APFS är okej, och den lilla kostnadsfria återställningsgränsen hjälper när du bara behöver en handfull filer i stället för att dra ut en hel enhet.
Om det hade varit min Mac, och problemet var något vanligt som raderade filer, tömd papperskorg, ett skadat SD-kort eller en extern enhet som beter sig konstigt, skulle jag börja med Disk Drill. Det känns som den minst smärtsamma blandningen av bra återställning och enkel användning. Om du är okej med Terminal och vill ha en gratis väg ger PhotoRec fortfarande resultat, även om det är lite jobbigt att sortera igenom efteråt.
Jag skulle hålla det enkelt. Om dina filer raderades från en intern Mac-SSD beror dina chanser mycket på hur länge Macen fortsatte användas efter att Papperskorgen tömdes. Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt, folk går över till PhotoRec för snabbt. Det är stabilt, men de förlorade filnamnen och kaoset med mappar gör det jobbigt för arbetsdokument.
Min korta lista:
- Disk Drill för Mac. Bästa förstavalet för de flesta. Ren UI, bra stöd för APFS, starka förhandsvisningar. Bättre för dokument än många gratisverktyg. Om du snabbt behöver programvara för filåterställning på Mac är det här den jag skulle prova först.
- EaseUS Data Recovery Wizard. Helt okej för enkla raderingar. Enklare än R-Studio, svagare i svårare fall.
- R-Studio om enheten har filsystemsskador eller partitionsproblem. Mer exakt, mindre användarvänligt.
En sak till som folk missar. Kolla även papperskorgen i molnsynk. iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive. Jag råkade ut för detta en gång och hittade filen där 20 minuter senare. Kände mig dum, men men.
Om du vill ha en snabb visuell överblick över alternativ för återställningsappar på Mac är denna Reel med jämförelse av programvara för filåterställning på Mac lätt att skumma igenom.
Om det är ett arbetsdokument som raderades idag skulle jag börja med Disk Drill. Spara återställda filer på en extern enhet, inte på din Mac.
En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @stellacadente sa: innan du lägger tid på återställningsprogram, kolla de tråkiga Mac-specifika sakerna som folk glömmer.
- I Finder, använd ‘Arkiv > Återgå till’ om det var ett dokument från Pages, Numbers, Keynote eller vissa tredjepartsappar
- Kontrollera Time Machine lokala ögonblicksbilder även om din backupdisk inte var ansluten
- Titta i Senast raderade i iCloud Drive på webben, inte bara i Finder
- Om det låg i synkningen för Skrivbord/Dokument händer det ibland att filen är borta lokalt men fortfarande finns kvar i iCloud
Om inget av det hjälper, så ja, använd riktig filåterställningsprogramvara för Mac. Min uppfattning skiljer sig lite från deras: jag skulle inte börja med det mest kraftfulla verktyget om inte disken är skadad. Vid enkel oavsiktlig radering på macOS är Disk Drill oftast det minst irriterande alternativet och snabbt för att kontrollera om filerna fortfarande går att återställa. Det spelar roll eftersom det på interna SSD:er ibland är så att det ärliga svaret är att TRIM redan har utplånat den och ingen app kommer att fixa det med magi.
R-Studio är jättebra, men för ett vanligt tömd papperskorg-fall kan det vara överdrivet. EaseUS fungerar, men jag har haft blandade resultat med förhandsvisningar, så jag gillar det inte riktigt för arbetsdokument.
Om det här dessutom var en extern HDD i stället för den interna Mac-SSD:n är dina chanser mycket bättre.
Om du vill ha fler tips på den bästa Mac-programvaran för dataåterställning för raderade filer och SSD-återställning är den tråden också värd att skumma igenom.
Kort version:
- Intern SSD + fortsatt använda Macen = sämre odds
- Extern disk eller SD-kort = bättre odds
- Disk Drill först
- Återställ till en annan disk
- Om filerna är superviktiga, sluta med gör det själv innan du gör det värre
Jag lärde mig detta den dyra vägen en gång. Inte kul.