Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg prøver å finne den beste måten å gjenopprette dem på. Bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut om de fortsatt kan gjenopprettes fra minnekortet uten å gjøre situasjonen verre.
Det er en god sjanse for at bildene dine fortsatt er der. Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke SD-kortet med en gang. Ingen flere bilder, ingen video, ingen testing. Når Canon-bilder blir slettet, blir filene ofte liggende på kortet til nye data havner oppå dem. Så hovedsaken er enkel, hva som skjedde etter slettingen.
Hvis du slettet bildene og la fra deg kameraet med en gang, ville jeg vært ganske håpefull. Hvis du fortsatte å ta bilder og la til 200 bilder til eller noen 4K-klipp, faller sjansene raskt. Du kan fortsatt klare å hente tilbake noen filer, men noen vil være ødelagte, delvise eller borte.
Dette er rekkefølgen jeg ville fulgt.
Ta SD-kortet ut av kameraet. Bruk en kortleser. Jeg ville ikke koblet til Canon-huset og gjort gjenoppretting gjennom det hvis jeg hadde et annet alternativ. Hvis datamaskinen din viser en melding om formatering, ignorer den. Ikke kjør CHKDSK. Ikke trykk på Førstehjelp. Ikke trykk på en mystisk reparer-knapp fordi operativsystemet ble nervøst. Disse trinnene er for å reparere et kort, ikke for å beskytte slettede bilder.
Etter det, skann kortet med programvare for gjenoppretting. Min korte liste:
- Disk Drill Det jeg ville prøvd først. Det håndterer vanlige bildeformater og RAW-filer godt, forhåndsvisningen hjelper, og prosessen er lettere å følge hvis du ikke gjør dette ofte.
- Recuva Greit for enkel gjenoppretting av slettede bilder på Windows. Jeg har sett det fungere på eldre jobber. Det føles datert, og nyere formater eller mer rotete kort ser ut til å få det til å snuble oftere.
- Data Rescue Brukbart. Jeg likte ikke flyten, men det er ikke ubrukelig.
- UFS Explorer Mer seriøst verktøy. Passer bedre for vanskelige tilfeller. Også lettere å rote til med hvis du er ny.
En del folk stadig gjør feil, er å lagre de gjenopprettede filene et annet sted. Legg dem på datamaskinen din eller en annen ekstern disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme Canon SD-kortet. Hvis du gjør det, risikerer du å overskrive det du ikke har gjenopprettet ennå.
Jeg ville også sjekket de kjedelige stedene før du bruker en time på å skanne. Papirkurven. Mac-papirkurven. Time Machine. Filhistorikk. Eventuell skylagring du bruker. Canon image.canon. Hvis bildene ble importert tidligere og en synkronisering kjørte i bakgrunnen, kan filene dine allerede finnes et tryggere sted.
Så ja, jeg tror gjenoppretting er mulig. Slutt å bruke kortet. Skann det med et godt verktøy. Forhåndsvis det du finner. Gjenopprett de gode filene til en annen disk. Etter alt dette ville jeg lagt det SD-kortet til side en stund. Det har allerede skapt nok problemer.