Kan jeg gjenopprette slettede bilder fra Canon-kameraet mitt?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg prøver å finne den beste måten å gjenopprette dem på. Bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut om de fortsatt kan gjenopprettes fra minnekortet uten å gjøre situasjonen verre.

Det er en god sjanse for at bildene dine fortsatt er der. Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke SD-kortet med en gang. Ingen flere bilder, ingen video, ingen testing. Når Canon-bilder blir slettet, blir filene ofte liggende på kortet til nye data havner oppå dem. Så hovedsaken er enkel, hva som skjedde etter slettingen.

Hvis du slettet bildene og la fra deg kameraet med en gang, ville jeg vært ganske håpefull. Hvis du fortsatte å ta bilder og la til 200 bilder til eller noen 4K-klipp, faller sjansene raskt. Du kan fortsatt klare å hente tilbake noen filer, men noen vil være ødelagte, delvise eller borte.

Dette er rekkefølgen jeg ville fulgt.

Ta SD-kortet ut av kameraet. Bruk en kortleser. Jeg ville ikke koblet til Canon-huset og gjort gjenoppretting gjennom det hvis jeg hadde et annet alternativ. Hvis datamaskinen din viser en melding om formatering, ignorer den. Ikke kjør CHKDSK. Ikke trykk på Førstehjelp. Ikke trykk på en mystisk reparer-knapp fordi operativsystemet ble nervøst. Disse trinnene er for å reparere et kort, ikke for å beskytte slettede bilder.

Etter det, skann kortet med programvare for gjenoppretting. Min korte liste:

1. Disk Drill Det jeg ville prøvd først. Det håndterer vanlige bildeformater og RAW-filer godt, forhåndsvisningen hjelper, og prosessen er lettere å følge hvis du ikke gjør dette ofte.
  2. Recuva Greit for enkel gjenoppretting av slettede bilder på Windows. Jeg har sett det fungere på eldre jobber. Det føles datert, og nyere formater eller mer rotete kort ser ut til å få det til å snuble oftere.
  3. Data Rescue Brukbart. Jeg likte ikke flyten, men det er ikke ubrukelig.
  4. UFS Explorer Mer seriøst verktøy. Passer bedre for vanskelige tilfeller. Også lettere å rote til med hvis du er ny.

En del folk stadig gjør feil, er å lagre de gjenopprettede filene et annet sted. Legg dem på datamaskinen din eller en annen ekstern disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme Canon SD-kortet. Hvis du gjør det, risikerer du å overskrive det du ikke har gjenopprettet ennå.

Jeg ville også sjekket de kjedelige stedene før du bruker en time på å skanne. Papirkurven. Mac-papirkurven. Time Machine. Filhistorikk. Eventuell skylagring du bruker. Canon image.canon. Hvis bildene ble importert tidligere og en synkronisering kjørte i bakgrunnen, kan filene dine allerede finnes et tryggere sted.

Så ja, jeg tror gjenoppretting er mulig. Slutt å bruke kortet. Skann det med et godt verktøy. Forhåndsvis det du finner. Gjenopprett de gode filene til en annen disk. Etter alt dette ville jeg lagt det SD-kortet til side en stund. Det har allerede skapt nok problemer.

Ja, slettede Canon-bilder kan ofte gjenopprettes hvis kortet ikke har blitt fylt med nye data. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å ta bilder på det kortet. Der jeg er litt uenig, ville jeg først laget et fullstendig bilde av SD-kortet hvis bildene betyr mye. Jobb fra kopien, ikke originalen. Hvis kortet er ustabilt, kan én dårlig lesing senere gjøre valgene dine dårligere.

Noen ting folk ofte overser:

1. Hvis du brukte beskytt i kameraet, sjekk om du slettet fra avspilling eller formaterte kortet. En rask sletting er lettere å gjenopprette enn en full formatering.
  2. RAW-filer fra Canon, som CR2 eller CR3, trenger et verktøy med god RAW-støtte. Disk Drill er et av de bedre valgene for bildegjenoppretting fra SD-kort i kameraer fordi det forhåndsviser mange bildeformater før gjenoppretting.
  3. Hvis forhåndsvisningene ser grå ut, oppskåret eller som halve bilder, har noen sektorer blitt overskrevet. Lagre dem likevel. Noen ganger åpner en annen app dem bedre.

Hopp også over billige gratisverktøy hvis kortet inneholder viktige bilder. Mange viser filer, men mislykkes ved gjenoppretting eller gir alt rotete filnavn. Har vært der, det suger.

Hvis du vil ha flere meninger, er denne tråden om programvare for bildegjenoppretting for SD-kort i kameraer verdt å se på:
beste programvare for bildegjenoppretting for Canon SD-kort, råd fra ekte brukere

Hvis kortet ble formatert mer enn én gang, eller kameraet begynte å gi kortfeil, ville jeg handlet raskt og latt kortet være urørt. Den delen betyr veldig mye.

Ja, kanskje. Men svaret handler mindre om Canon-kameragjenoppretting og mer om hva som skjedde på SD-kortet etter sletting

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker, men jeg er litt mindre overbevist om at du alltid må lage et fullstendig kortbilde først. Hvis kortet er friskt og leses fint, kan det bare ta mer tid og forvirre folk som allerede har panikkslettet bildene sine. Hvis kortet oppfører seg rart, så ja, klon det først. Hvis ikke, ville jeg fokusert på å få en ren lesing og gjenopprette så fort som mulig.

Et par ting som ikke nevnes ofte nok:

• Canon oppretter noen ganger sidecar- og databasefiler som får kortet til å se normalt ut selv etter at bilder ble slettet. Ikke anta at tomme mapper betyr at bildene er borte for alltid.
  • Hvis du tok RAW+JPEG, kan det hende du først bare gjenoppretter én versjon. Sjekk etter begge.
  • Hvis filene kommer tilbake med generiske navn, er det normalt. Bildedataene er viktigere enn filnavnet.

Hvis du også brukte Format card i kameraet, ikke få panikk med en gang. En hurtigformatering kan ofte fortsatt gjenopprettes. En lavnivåformatering er mye tøffere.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for bildegjenoppretting fra Canon SD-kort fordi det vanligvis finner CR2/CR3 og vanlige JPG-filer bedre enn mange billige søppelverktøy. Lagre alt på datamaskinen din, ikke tilbake på SD-kortet. Den delen klarer folk fortsatt å rote til på et eller annet vis.

Fant også dette hvis du vil ha en enkel visuell forklaring:
enkel gjennomgang av filgjenoppretting fra SD-kort

Hvis kortet har nye bilder på seg nå, er gjenoppretting fortsatt mulig, bare sannsynligvis ufullstendig.

Ja, ofte mulig å gjenopprette, men jeg vil utfordre én ting: folk hopper rett til programvare når den smartere første sjekken er om filene bare ble skjult fra kameraindeksen. Sett kortet i en kortleser og se om DCIM fortsatt har filer med faktisk datastørrelse før du antar at alt er slettet.

Hvis ingenting vises, er gjenoppretting neste steg. @sterrenkijker har rett i at man bør være forsiktig med kortet, og @suenodelbosque/@mikeappsreviewer har rett i at fortsatt fotografering vanligvis er det som ødelegger sjansene for gjenoppretting.

Min vurdering:

• Sletting av enkeltbilde: best sjanse
  • Hurtigformatering i kamera: fortsatt ganske gode sjanser
  • Lavnivåformatering eller mye ny fotografering: mye dårligere
  • Kortfeil/lesefeil: vurder profesjonell gjenoppretting, ikke gjør det selv

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg fordi det vanligvis håndterer Canon JPG samt CR2/CR3 godt.

Fordeler:

• enkel forhåndsvisning
  • god støtte for RAW
  • enklere enn mange avanserte verktøy

Ulemper:

• ikke det billigste alternativet
  • skanneresultatene kan virke overveldende
  • dype skanninger tar tid

Ett ekstra tips: hvis gjenopprettede RAW-filer virker ødelagte, prøv å åpne dem i Canon Digital Photo Professional før du avskriver dem. Canons programvare kan noen ganger lese skadede CR-filer bedre enn generiske visningsprogrammer.