Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer på min Mac og tømte allerede Papirkurven, før jeg opdagede, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne slettede filer på Mac uden at forårsage yderligere datatab. Enhver hjælp med sikre gendannelsestrin eller pålidelige muligheder for filgendannelse til Mac vil blive meget værdsat.
Jeg har prøvet det. Du tømmer Papirkurv, og et minut senere synker maven, fordi den fil, du havde brug for, lå derinde. Det føles endeligt, men på macOS betyder slettet ikke altid, at det er væk for altid. Det vigtigste er, hvad du gør i de næste par minutter.
Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge Mac'en. Installer ikke apps. Flyt ikke en masse filer rundt. Kør ikke opdateringer. Download ikke tilfældige gendannelsesværktøjer til det samme drev. Når macOS fjerner en fil, markerer det ofte kun pladsen som ledig. Fildataene ligger muligvis stadig der, indtil noget andet skriver over dem. Mere brug betyder dårligere chancer. Det lærte jeg på den hårde måde engang, og ja, det var surt.
Tjek de enkle ting, før du scanner noget
Søg i Finder ved hjælp af filnavnet, filtypen eller en omtrentlig dato.
Åbn Papirkurv igen, og kig langsomt, ikke hurtigt.
Tryk på Command + Shift + ., så skjulte filer vises.
Gå tilbage til den mappe, hvor filen plejede at ligge.
Log ind på iCloud, og tjek Senest slettet.
Mange springer dette over og går direkte i paniktilstand. Det gjorde jeg også engang. Det viste sig, at filen stadig lå i iCloud, som om der ikke var sket noget.
Sikkerhedskopier først, altid
Hvis Time Machine er sat op, så brug det, før du prøver gendannelsessoftware. Åbn mappen, hvor filen plejede at være, start Time Machine, gå tilbage til et tidspunkt før sletningen, og gendan derefter filen. Hvis sikkerhedskopien findes, er dette som regel den reneste løsning. Du får den oprindelige fil tilbage, samme navn, samme format, intet mærkeligt rod i gendannelsesmappen.
APFS-snapshots er lette at overse
Denne bliver ofte overset. Nyere versioner af macOS opretter ofte lokale APFS-snapshots før opdateringer og visse systemændringer. Åbn Diskværktøj, vælg dit APFS-datavolumen, og se, om der er snapshots på listen. Hvis du finder et fra før sletningen, kan du muligvis montere det og kopiere den manglende fil ud manuelt.
Det er ikke prangende, men når det virker, sparer det en masse tid.
Hvis sikkerhedskopier mislykkes, så brug gendannelsessoftware
Hvis Finder, iCloud, Time Machine og snapshots alle ikke giver noget resultat, så ville jeg prøve gendannelsessoftware. Disk Drill er et program, jeg har anbefalet til folk, fordi grænsefladen er nem nok, det understøtter aktuelle macOS-versioner, og du får forhåndsvisning af filer, før du gendanner noget.
Det sædvanlige forløb ser sådan ud:
Installer det, helst på et eksternt drev, hvis du har et.
Vælg det drev, hvor filen blev slettet.
Kør scanningen.
Gennemgå resultaterne.
Forhåndsvis det, der ser rigtigt ud.
Gendan filerne til et andet drev, aldrig tilbage på det samme.
Den sidste del er meget vigtig. At skrive gendannede filer tilbage på den oprindelige disk er en af de fejl, folk kun begår én gang.
SSD-problemet på moderne Macs
Det er den del, folk ikke bryder sig om at høre. De fleste nuværende Macs bruger SSD'er, og SSD'er bruger TRIM. TRIM hjælper drevet med at forblive hurtigt ved at rydde blokke, der er knyttet til slettede filer. Godt for hastigheden. Dårligt for gendannelse. På gamle mekaniske harddiske bliver slettede data nogle gange liggende i dagevis eller længere. På en nyere MacBook med SSD kan gendannelsesvinduet være kort. Nogle gange meget kortere, end folk forventer.
Så hvis sletningen skete på en SSD, så vent ikke og tænk, at du tager dig af det i aften. Gå i gang nu.
Hvornår jeg ville stoppe og sende den til et laboratorium
Mac'en fik væskeskade eller blev udsat for et hårdt stød.
SSD'en vises ikke korrekt.
Drevet bliver ved med at afbryde forbindelsen, fryse eller give læsefejl.
Gendannelsessoftware kan slet ikke få adgang til disken.
Filerne er vigtige nok til, at du ikke vil risikere at ødelægge noget ved selv at rode med det.
Hvis noget af det passer, ville jeg ikke blive ved med at pille ved den. Gendannelse i et laboratorium er dyrt, ja, men gentagne mislykkede gør det selv-forsøg gør tingene værre.
Hvad jeg ville gøre i rækkefølge
Først Finder. Derefter iCloud. Så Time Machine. Derefter skal du tjekke APFS-snapshots. Hvis ingen af dem hjælper, så kør en gendannelsesscanning med det samme.
De mennesker, jeg har set få filer tilbage, gjorde som regel én ting rigtigt: de handlede hurtigt, før de slettede data blev erstattet. At tøve er det, der ødelægger chancen. Helt ærligt på stavefejlsniveau.
Stop først med at skrive til Macen. Den del fra @mikeappsreviewer er helt rigtig. Hver ny skrivning sænker dine chancer, især på SSD’er.
Et par ting jeg ville tilføje, fordi folk springer dem over:
-
Tjek appspecifik gendannelse.
Pages, Word, Photoshop, Preview, Notes og nogle videoredigeringsprogrammer gemmer AutoSave, midlertidige filer eller versionshistorik.
For Word skal du åbne appen og tjekke Seneste.
For Pages og Numbers skal du kigge i iCloud Drive og appens seneste filer.
For Preview skal du tjekke Arkiv, Gendan til, Gennemse alle versioner.
Adobe-apps efterlader ofte midlertidige data i dit brugerbibliotek. -
Tjek konflikter i skysynkronisering.
Dropbox, OneDrive, Google Drive og iCloud Drive gemmer ofte slettede filer i deres webpapirkurv i 15 til 30 dage, nogle gange længere på betalte abonnementer.
Hvis filen lå i en synkroniseret mappe, så log ind på tjenestens websted. Stol ikke kun på Finder. -
Kig i /Users/yourname/Library.
Mange slettede filer bliver flyttet, duplikeret eller cachelagret.
I Finder: Gå, Gå til mappe, og prøv derefter:
~/Library/Containers
~/Library/Application Support
~/Library/Autosave Information
~/Library/Mobile Documents -
Brug Terminal, hvis Finder mangler noget.
mdfind filnavn
eller søg efter type/dato med Spotlight-metadata. Det er hurtigere end at klikke rundt. Lidt grimt, men det virker.
Jeg er lidt uenig i snapshots som det første gør-det-selv-træk. For de fleste er appgendannelse og versionshistorik i skyen nemmere og mere sikkert, før man begynder at rode med APFS-internaler.
Hvis intet af det hjælper, så brug Mac-filgendannelsessoftware. Disk Drill er fin til dette. Installer det på et eksternt drev, scan Macens interne drev, og gendan derefter til en anden disk. Søg efter Mac file recovery software for deleted files , hvis du vil have sammenlignelige værktøjer, men installer ikke fem af dem og gør det værre.
Dette klip giver et fornuftigt hurtigt overblik over mulighederne for filgendannelse på Mac:
se denne gennemgang af filgendannelse på Mac
Hvis FileVault var slået til, og Macen er blevet brugt meget siden sletningen, falder chancerne hurtigt. Trist, men sandt. Hvis filerne er forretningskritiske, så stop med gør-det-selv og send det til professionelle.
En ting, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @boswandelaar sagde: tjek, om filen stadig bliver refereret af en app, selv hvis Finder ikke kan se den. Hvis det for eksempel var et foto, en projektfil eller et dokument, du for nylig har åbnet, kan appens liste over Seneste emner nogle gange genåbne den fra en sti, der ser død ud. Lidt mærkeligt, men jeg har set det ske.
Hvis filen blev slettet fra et eksternt drev, er chancerne for gendannelse desuden ofte bedre end på den interne SSD. Moderne interne SSD’er i Mac er brutale på grund af TRIM. Så jeg er lidt uenig med folk, der får softwaregendannelse til at lyde lige lovende på alle Mac-computere. Det er det virkelig ikke.
Hvis du vælger softwarevejen, er Disk Drill som regel det første værktøj til Mac-filgendannelse, folk prøver, og det er der en grund til. Den vigtigste regel er at installere det et andet sted, hvis muligt, scanne det berørte drev og gendanne til en anden disk. Ikke den samme. Seriøst, lad være med at gøre det, hvor du gemmer gendannede filer tilbage på det drev, du prøver at redde fra.
En anden vinkel, folk glemmer: tjek delte enheder og eksporter. Jeg har før gendannet filer ved at finde en ældre eksporteret PDF i Beskeder, Mail, AirDrop-historik eller på en anden synkroniseret Apple-enhed. Måske ikke originalen, men bedre end ingenting.
Hvis du vil have en hurtig visuel forklaring, er dette en fin hurtig guide til gendannelse af slettede filer på Mac.
Hvis filerne er supervigtige, så stop med at eksperimentere efter det første mislykkede forsøg. Det er der, folk normalt gør det værre.