Jeg slettede ved et uheld vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne dem på. Billederne er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om de stadig kan gendannes fra hukommelseskortet uden at gøre situationen værre.
Der er en rimelig god chance for, at dine billeder stadig er der. Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge SD-kortet med det samme. Ingen flere billeder, ingen video, ingen test. Når Canon-billeder bliver slettet, bliver filerne ofte liggende på kortet, indtil nye data lander oven på dem. Så det vigtigste er helt enkelt, hvad der skete efter sletningen.
Hvis du slettede billederne og lagde kameraet fra dig med det samme, ville jeg være ret optimistisk. Hvis du blev ved med at tage billeder og tilføjede yderligere 200 billeder eller nogle 4K-klip, falder chancerne hurtigt. Du kan stadig måske få nogle filer tilbage, men nogle vil være ødelagte, ufuldstændige eller væk.
Dette er den rækkefølge, jeg ville følge.
Tag SD-kortet ud af kameraet. Brug en kortlæser. Jeg ville ikke forbinde Canon-kameraet og lave gendannelse gennem det, hvis jeg havde en anden mulighed. Hvis din computer viser en formateringsmeddelelse, så ignorér den. Kør ikke CHKDSK. Brug ikke Førstehjælp. Tryk ikke på en mystisk reparer-knap, fordi operativsystemet blev nervøst. De trin er til at reparere et kort, ikke til at beskytte slettede billeder.
Derefter skal du scanne kortet med gendannelsessoftware. Min korte liste:
- Disk Drill Det ville jeg prøve først. Det håndterer almindelige billedformater og RAW-filer godt, forhåndsvisningen hjælper, og processen er lettere at følge, hvis du ikke gør den slags ofte.
- Recuva Fint til enkel gendannelse af slettede billeder på Windows. Jeg har set det virke på ældre opgaver. Det føles dateret, og nyere formater eller mere rodede kort ser ud til at få det til at snuble oftere.
- Data Rescue Brugbart. Jeg var ikke vild med forløbet, men det er ikke ubrugeligt.
- UFS Explorer Mere seriøst værktøj. Bedre egnet til vanskelige tilfælde. Også lettere at lave fejl med, hvis du er ny.
En del, som folk tager fejl af hele tiden, er at gemme de gendannede filer et andet sted. Læg dem på din computer eller et andet eksternt drev. Skriv dem ikke tilbage på det samme Canon SD-kort. Hvis du gør det, risikerer du at overskrive det, du endnu ikke har gendannet.
Jeg ville også tjekke de kedelige steder, før jeg brugte en time på at scanne. Papirkurv. Mac Papirkurv. Time Machine. Filhistorik. Enhver cloud-backup, du bruger. Canon image.canon. Hvis billederne blev importeret før, og en synkronisering kørte i baggrunden, findes dine filer måske allerede et mere sikkert sted.
Så ja, jeg tror, gendannelse er mulig. Stop med at bruge kortet. Scan det med et fornuftigt værktøj. Forhåndsvis det, du finder. Gendan de gode filer til et andet drev. Efter alt dette ville jeg lægge det SD-kort til side i et stykke tid. Det har allerede skabt problemer nok.
Ja, slettede Canon-billeder kan ofte gendannes, hvis kortet ikke er blevet fyldt med nye data. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, stop med at tage billeder på det kort. Hvor jeg adskiller mig lidt, ville jeg først lave et fuldt image af SD-kortet, hvis billederne betyder meget. Arbejd fra kopien, ikke originalen. Hvis kortet er ustabilt, kan én dårlig læsning senere gøre dine muligheder dårligere.
Et par ting folk ofte overser:
- Hvis du brugte kamerafunktionen beskyt, så tjek om du slettede fra afspilning eller formaterede kortet. En hurtig sletning er lettere at gendanne end en fuld formatering.
- RAW-filer fra Canon, som CR2 eller CR3, kræver et værktøj med solid understøttelse af RAW. Disk Drill er et af de bedre valg til fotogendannelse fra kameraets SD-kort, fordi det kan forhåndsvise mange billedformater før gendannelse.
- Hvis forhåndsvisninger ser grå ud, er opskårne eller kun viser halve billeder, er nogle sektorer blevet overskrevet. Gem dem alligevel. Nogle gange åbner en anden app dem bedre.
Spring også billige gratisværktøjer over, hvis kortet indeholder vigtige billeder. Mange viser filer, men fejler så under gendannelsen eller omdøber alt til et rod. Har prøvet det, det er elendigt.
Hvis du vil have flere meninger, er denne tråd om software til fotogendannelse til kameraers SD-kort værd at se på:
bedste software til fotogendannelse til Canon SD-kort, råd fra rigtige brugere
Hvis kortet er blevet formateret mere end én gang, eller kameraet begyndte at vise kortfejl, ville jeg handle hurtigt og lade kortet være urørt. Den del betyder rigtig meget.
Ja, måske. Men svaret er mindre Kanon-kameragendannelse og mere hvad der skete på SD-kortet efter sletningen?
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker, men jeg er lidt mindre overbevist om, at man altid behøver at lave et fuldt kort-image først. Hvis kortet er sundt og læses fint, kan det bare tage ekstra tid og forvirre folk, som allerede i panik har slettet deres billeder. Hvis kortet opfører sig mærkeligt, så ja, klon det først. Hvis ikke, ville jeg fokusere på at få en ren læsning og gendanne hurtigst muligt.
Et par ting, der ikke bliver nævnt nok:
- Canon opretter nogle gange sidecar- og databasefiler, som får kortet til at se normalt ud, selv efter at billeder er blevet slettet. Gå ikke ud fra, at tomme mapper betyder, at billederne er væk for altid.
- Hvis du tog RAW+JPEG, gendanner du måske kun den ene version i første omgang. Tjek efter begge.
- Hvis filerne kommer tilbage med generiske navne, er det normalt. Billeddataene betyder mere end filnavnet.
Hvis du også brugte Formater kort i kameraet, så gå ikke i panik med det samme. En hurtig formatering kan ofte stadig gendannes. En lavniveauformatering er meget hårdere.
Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af fotos fra Canon SD-kort, fordi det normalt finder CR2/CR3 og almindelige JPG-filer bedre end en masse billige skodværktøjer. Gem alt på din computer, ikke tilbage på SD-kortet. Den del lykkes det stadig folk at kludre i på en eller anden måde.
Fandt også dette, hvis du vil have en simpel visuel forklaring:
nem gennemgang af gendannelse af filer fra SD-kort
Hvis kortet har nye billeder på sig nu, er gendannelse stadig mulig, bare sandsynligvis ufuldstændig.
Ja, ofte kan det gendannes, men jeg vil sige imod på én ting: folk går direkte til software, når det klogere første tjek er, om filerne kun blev skjult fra kameraindekset. Sæt kortet i en kortlæser og se, om DCIM stadig har filer med datastørrelse, før du antager fuld sletning.
Hvis der ikke vises noget, er gendannelse næste skridt. @sterrenkijker har ret i, at man skal være forsigtig med kortet, og @suenodelbosque/@mikeappsreviewer har ret i, at fortsat fotografering som regel er det, der ødelægger chancerne for gendannelse.
Min vurdering:
- Sletning af enkeltbillede: bedste chancer
- Hurtig formatering i kameraet: stadig rimelige chancer
- Lavniveauformatering eller meget ny fotografering: meget værre
- Kortfejl/læsefejl: overvej professionel gendannelse, ikke gør det selv
Om software er Disk Drill et fornuftigt valg, fordi det normalt håndterer Canon JPG samt CR2/CR3 godt.
Fordele:
- nem forhåndsvisning
- god RAW-understøttelse
- enklere end mange avancerede værktøjer
Ulemper:
- ikke den billigste løsning
- scanningsresultater kan virke overvældende
- dybe scanninger tager tid
Et ekstra tip: hvis gendannede RAW-filer virker ødelagte, så prøv at åbne dem i Canon Digital Photo Professional, før du opgiver dem. Canons software kan nogle gange læse beskadigede CR-filer bedre end generiske visningsprogrammer.