Kan iemand de beste software voor SD-kaartherstel aanbevelen?

Mijn SD-kaart toont ineens de meeste van mijn foto’s en video’s niet meer nadat ik bestanden naar mijn computer had verplaatst, en nu ben ik bang dat ze verloren zijn gegaan. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste software voor SD-kaartherstel die veilig, effectief en eenvoudig te gebruiken is, zodat ik belangrijke bestanden kan herstellen zonder de situatie te verergeren.

Ik heb eerder in deze situatie gezeten, en de eerste stap is simpel. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Haal hem uit de telefoon of camera en leg hem weg. Verwijderde bestanden en geformatteerde kaarten worden meestal niet meteen gewist. Het systeem markeert de ruimte als vrij, en nieuwe schrijfbewerkingen zijn meestal wat je kansen om zeep helpt.

Ik heb de route via een recovery-lab overgeslagen omdat de prijs stevig was. Herstelsoftware voor thuisgebruik was logischer, en in mijn geval werkte het. Van alles wat ik heb getest, was degene waar ik steeds op terugkwam Disk Drill. Het draait op Windows en Mac. De indeling is eenvoudig genoeg zodat je niet eerst een uur hoeft uit te zoeken waar de scanknop zit.

Waar het mij het meest hielp, was bij cameramedia. Veel herstelapps doen het prima met gewone JPG’s en kleine bestanden, en vallen dan door de mand bij RAW-formaten zoals CR2, CR3, ARW of NEF. Video is nog erger. GoPro-clips, dronebeelden, bestanden van systeemcamera’s, dat soort dingen worden vaak in stukken over de kaart verspreid. Sommige tools zetten die stukken terug als één kapot bestand, wat er mooi uitziet in de resultatenlijst en daarna niet wil openen. Bloedirritant.

Disk Drill heeft een modus Advanced Camera Recovery voor dit soort ellende. Die probeert gefragmenteerde foto- en videobestanden weer op te bouwen tot iets bruikbaars. Je kunt de kaart gratis scannen en een voorbeeld bekijken van wat er gevonden wordt. Op Windows is er ook tot 100 MB gratis herstel, wat genoeg is om het te testen voordat je geld uitgeeft.

Als je andere opties wilt, hier is de korte versie die ik op een forumthread zou geven na het uitproberen van veel te veel van deze dingen.

1. R-Photo: Alleen voor Windows, gratis voor persoonlijk gebruik, gericht op foto’s en video’s. Ik vond de miniatuurweergave prettig omdat je ziet wat je opslaat voordat je extra werk doet. Het helpt niet met documenten, archieven of willekeurige kantoorb bestanden. Voor mediaherstel presteert het echter beter dan je op basis van de prijs zou verwachten, en die is nul.
  2. Recuva: Goed voor basisbestandsherstel op Windows. Het is simpel, gratis en snel genoeg. Ik zou het alleen vertrouwen voor lichte klussen. Als de kaart als RAW verschijnt, het bestandssysteem beschadigd is, of de kaart uit een camera komt die complexe RAW- en videodata schrijft, worden de resultaten meestal snel slecht.
  3. DiskGenius: Meer een gereedschapskist dan een strakke herstelapp. Het heeft functies voor schijfbeheer en een degelijke FAT32-scanner, wat belangrijk is omdat veel SD-kaarten FAT32 gebruiken. Ik vond de interface rommelig, alsof te veel panelen met elkaar vechten. Ook herstelt de gratis versie alleen piepkleine bestanden tot 64 KB, dus foto’s op volledige grootte vallen af tenzij je betaalt.
  4. DiskDigger: Deze is relevant als je vastzit op Android en geen pc in de buurt hebt. Native herstelapps voor Android zijn zeldzaam, dus het vult een gat. Als je wel een computer hebt, zou ik nog steeds eerst voor desktop kiezen. De desktopversie heeft gratis herstel, maar de verplichte vertraging van 5 seconden tussen elk opgeslagen bestand gaat heel snel vervelen. Typefout of niet, het is nogal bruut als je honderden bestanden hebt.

Eén ding dat mensen overslaan en waar ze later spijt van krijgen. Als de SD-kaart vanzelf de verbinding verbreekt, leesfouten geeft of je computer laat vastlopen, blijf er dan niet op inhameren met herhaalde scans. Maak eerst een volledige image van de kaart, byte voor byte, en scan daarna de image. Ik heb dit ooit gedaan met een kaart die op zijn laatste benen liep en het heeft me gered van het verliezen van de rest. Disk Drill en DiskGenius ondersteunen allebei imaging.

En ja, sla herstelde bestanden ergens anders op. Niet terug op dezelfde SD-kaart. Zet ze op je interne schijf of een externe SSD of harde schijf. Herstelde data terugschrijven naar de bronkaart is hoe mensen juist overschrijven wat ze probeerden te redden. Gebruik een kaartlezer, doe rustig aan en controleer voorbeelden voordat je in bulk herstelt.

Ik zou ze iets anders rangschikken dan @mikeappsreviewer.

Voor herstel van foto’s en video’s van SD-kaarten is mijn eerste keuze Disk Drill. Het doet het beter dan de meeste consumententools wanneer de kaart wel wordt gekoppeld maar bestanden ontbreken, voorvertoningen kapot zijn of de mappenstructuur vernield is. Het voorvertoningssysteem is belangrijk. Als je een duidelijke voorvertoning ziet, zijn je kansen beter. Op Windows is de gratis herstel-limiet genoeg voor een kleine test, wat handig is voordat je betaalt.

Als je eerst gratis wilt proberen, kies dan PhotoRec. Het ziet er oud uit en de interface is lelijk, daar valt niets mooiers van te maken, maar de herstelengine is sterk. Het negeert het beschadigde bestandssysteem en herstelt bestanden op basis van handtekeningen. Dat helpt wanneer de kaart leeg of beschadigd lijkt. Het nadeel is dat bestandsnamen en mappen meestal als een rommeltje terugkomen. Als je nette sortering nodig hebt, is dat vervelend.

Mijn korte lijst:

1. Disk Drill, beste balans tussen gebruiksgemak, voorvertoningen en ondersteuning voor foto’s en video’s.
  2. PhotoRec, beste gratis diepgaand herstel, slechtste interface.
  3. R-Studio, beter voor moeilijkere klussen, steilere leercurve, voor veel mensen overdreven.
  4. Recuva, prima voor eenvoudige per ongeluk verwijderde bestanden, zwak zodra de kaart rare problemen krijgt.

Eén klein punt waar ik het niet eens ben met @mikeappsreviewer, Recuva is vaak te beperkt voor SD-kaarten uit camera’s. Ik sla het over tenzij het verlies recent en eenvoudig was.

Bekijk ook deze korte visuele handleiding voor stappen bij SD-kaartherstel, bekijk deze korte tutorial voor SD-kaartherstel.

Als je kaart steeds de verbinding verbreekt, traag werkt of I/O-fouten geeft, maak dan eerst een image. Als hij prima leest, begin dan met Disk Drill of PhotoRec. Sla alles op een andere schijf op, niet op de kaart.

Ik zou hier een beetje afwijken van @mikeappsreviewer en @himmelsjager.

Als de kaart nog steeds normaal wordt weergegeven en je vooral foto’s/video’s bent kwijtgeraakt na een overdracht, zou ik eigenlijk niet meteen met de heftigste tool beginnen. PhotoRec is krachtig, zeker, maar het kan een enorme stapel bestanden terugzetten met rommelige namen en zonder mapstructuur, wat irritant is als je vakantiefoto’s probeert te scheiden van willekeurige oude clips.

Voor dit soort gedoe met een SD-kaart is Disk Drill waarschijnlijk de beste balans. Het is veiliger voor gewone mensen om te gebruiken, voorbeelden zijn handig, en het gaat meestal beter om met camerakaarten dan veel van de goedkope/gratis apps. Geen magie natuurlijk, maar als de bestanden er nog zijn en alleen niet goed worden weergegeven, maakt het een goede kans. Daarom komt het steeds terug in discussies over “beste software voor SD-kaartherstel”.

Als je een tweede meningenlijst van echte gebruikers wilt, is deze thread het waard om even te bekijken: beste keuzes voor software voor SD-kaartherstel van Reddit-gebruikers.

Mijn persoonlijke ranglijst:

1. Disk Drill voor het makkelijkste en meest evenwichtige herstel
  2. R-Photo als je iets gratis wilt en je vooral om media geeft
  3. PhotoRec als je wanhopig bent en chaos kunt verdragen
  4. Recuva alleen voor heel eenvoudige per ongeluk verwijderde bestanden

Eén ding waar ik het een beetje mee oneens ben: mensen hypen “gratis” tools alsof die altijd de slimste eerste stap zijn. Soms kosten ze uren en herstellen ze een ongeorganiseerde puinhoop. Als de foto’s belangrijk zijn, is tijd dat ook.

Ik ben het gedeeltelijk oneens met @himmelsjager en @caminantenocturno over te vroeg beginnen met de diepste carve-tools. Als je SD-kaart nog steeds wordt aangekoppeld, zou ik eerst Disk Drill proberen omdat het je een duidelijker beeld geeft van wat er daadwerkelijk herstelbaar is voordat je duizenden door elkaar gehusselde bestanden dumpt.

Waarom Disk Drill hier goed werkt

• goede preview-ondersteuning voor foto’s en veel video’s
  • gaat beter om met beschadigde bestandssystemen dan eenvoudige undelete-apps
  • eenvoudig genoeg zodat je niet per ongeluk in een nog slechtere situatie terechtkomt
  • nuttig als bestanden verdwenen na een verplaatsing in plaats van bij een volledige fysieke kaartstoring

Voordelen

• eenvoudige interface
  • sterke detectie van foto’s en video’s
  • previews helpen om te voorkomen dat je rommel herstelt
  • kan eerst een schijfimage maken

Nadelen

• niet de goedkoopste optie
  • gratis herstel op Windows is beperkt
  • diepe scans kunnen dubbele resultaten opleveren die gesorteerd moeten worden

Waar ik het wel met @mikeappsreviewer eens ben, is dat lichte tools zoals Recuva vaak te zwak zijn zodra SD-kaarten vreemd beginnen te doen. Voor gratis alternatieven zou ik R-Photo eerder bekijken dan Recuva als je ontbrekende bestanden vooral media zijn. Voor geavanceerde gevallen is R-Studio krachtiger, maar een stuk minder beginnersvriendelijk.

Korte versie:

1. Disk Drill
  2. R-Photo
  3. R-Studio
  4. PhotoRec als je kunt leven met rommelige bestandsnamen