Ja, een beetje. Ik zou niet proberen een RAW USB-stick direct terug te 'converteren' naar NTFS, want zodra Windows het als RAW labelt, ziet het geen geldige NTFS-structuur meer. Er is dus niets normaals om te converteren. Wat ik in plaats daarvan zou doen, is eerst de bestanden ervan halen en daarna het bestandssysteem opnieuw opbouwen.
Als ik de schijf voor me had, zou ik het zo aanpakken.
1. Stop met de schijf te gebruiken
Om te beginnen, schrijf er niets nieuws naar weg. Klik niet op de formatteerprompt van Windows. Voer ook CHKDSK niet uit. Ik heb mensen een van die drie dingen zien doen en daarmee het herstel erger zien maken. Als de gegevens van het bestandssysteem worden overschreven of gewijzigd, nemen je kansen af.
2. Kijk of Windows het apparaat nog steeds weergeeft
Open Schijfbeheer en controleer of de USB-stick verschijnt met ongeveer de juiste grootte. Als hij daar verschijnt, zelfs als RAW, zou ik hem in veel gevallen nog steeds als herstelbaar beschouwen. Als hij steeds wegvalt, opnieuw verbindt of willekeurige capaciteitscijfers toont, zou ik me eerder zorgen maken over de hardware dan over het bestandssysteem.
3. Herstel je bestanden voordat je iets anders doet
Ik zou meestal beginnen met Disk Drill. Het is eenvoudiger dan sommige andere tools en voor zover ik heb gezien, gaat het behoorlijk goed om met RAW-volumes.
De stappen zijn vrij eenvoudig:
- Installeer Disk Drill op je pc, niet op de beschadigde USB-stick.
- Sluit de USB-stick aan.
- Selecteer de schijf in Disk Drill en druk op Zoeken naar verloren gegevens.
- Laat de scan helemaal uitlopen.
- Bekijk de resultaten per mapweergave of bestandstype.
- Bekijk een voorbeeld van alles wat belangrijk is.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf.
Op Windows is de gratis limiet 100 MB aan daadwerkelijk herstel. Scannen en voorbeeldweergave zijn niet beperkt, wat veel helpt omdat je kunt zien wat er is voordat je geld uitgeeft. In mijn geval zijn voorbeelden belangrijker dan de marketingpagina. Als een tool mijn pdf's correct weergeeft, foto's opent en videokoppen leest, vertrouw ik het meer. Disk Drill geeft meestal prima voorbeelden van veelvoorkomende zaken, documenten, pdf's, afbeeldingen, videobestanden, archieven en ook een heleboel RAW-fotoformaten.
Als de resultaten onvolledig lijken, zou ik daar niet stoppen. Ik zou een tweede ronde doen met UFS Explorer of DiskGenius. Verschillende hersteltools pikken verschillende overblijfselen op. Ik heb meegemaakt dat de ene tool een oude mappenstructuur miste en dat een andere die vijf minuten later op dezelfde schijf vond. Vervelend, maar waar.
4. Formatteer de USB-stick als NTFS na herstel
Pas nadat je bestanden naar een veilige plek zijn gekopieerd:
- Open Schijfbeheer.
- Klik met de rechtermuisknop op de RAW-partitie.
- Kies Formatteren.
- Kies NTFS.
- Laat Snel formatteren ingeschakeld.
- Rond het af.
Als Windows het niet wil formatteren, zou ik de RAW-partitie verwijderen, een nieuwe aanmaken en vervolgens de nieuwe partitie als NTFS formatteren. Ik heb het op die manier moeten doen bij een paar oude flashdrives.
Ik heb RAW zien ontstaan nadat iemand een USB-stick midden in een overdracht eruit trok, na een crash en na stroomuitval. Soms is het gewoon schade aan het bestandssysteem. Als het flashgeheugen zelf niet aan het overlijden is, werkt eerst bestandsherstel en daarna formatteren meestal het best.