Is het upgraden van de opslagcapaciteit van de iPhone te riskant?

Ik heb bijna geen iPhone-opslag meer en zag dat reparatiewinkels interne opslagupgrades aanbieden, maar ik maak me zorgen over gegevensverlies, garantieproblemen of schade aan de telefoon. Heeft iemand de opslagcapaciteit van een iPhone veilig vergroot, en is het het risico waard vergeleken met iCloud gebruiken of een nieuwe iPhone kopen?

Ik heb me hier een tijd geleden ook in verdiept toen mijn iPhone helemaal vol zat. Ik zag die video's waarin mensen de opslagchip vervangen en begon te denken dat het misschien niet anders was dan een scherm of batterij vervangen. Ik heb zelfs contact opgenomen met een reparatiewerkplaats die geavanceerder werk op printplaatniveau aanbood.

Ze waren er eerlijk over, en dat heeft me waarschijnlijk behoed voor een domme dure keuze. Hun antwoord kwam eigenlijk hierop neer: ja, het kan, maar het is niet iets wat ze zouden aanraden voor een normaal opslagprobleem. Het betekent dat de NAND-chip verwijderd en vervangen moet worden, dat er microsoldeerwerk nodig is, dat de firmware geprogrammeerd moet worden, en dat je het risico accepteert dat het logic board onherstelbaar beschadigd raakt. Zelfs als het lukt, maak je garantie en toekomstige reparaties via Apple alleen maar ingewikkelder.

Wat meer hielp, was omgaan met de opslag die ik al had. Begin met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag voordat je ervan uitgaat dat je nieuwe hardware nodig hebt. Ik dacht dat ik geen opties meer had, maar een groot deel van de ruimte werd gewoon verspild.

1. Ruim apps op die je nauwelijks gebruikt. Ruim ongebruikte apps op verwijdert de app maar bewaart je documenten en gegevens, dus als je die later opnieuw installeert, komt alles weer terug.

2. Controleer Berichten. Oude gesprekken kunnen ongemerkt veranderen in een enorme berg foto's, video's, GIF's en bijlagen. Bij mij was dat uitgegroeid tot meerdere gigabytes. Oudere gesprekken automatisch laten verwijderen hielp om te voorkomen dat het weer opliep.

3. Ruim Foto's goed op. Dit was voor mij de grootste winst. Apple's album Duplicaten vond nauwelijks iets, omdat mijn probleem geen exacte kopieën waren. Het waren tien vergelijkbare foto's, willekeurige schermafbeeldingen, Live Photos en grote video's. Daarvoor ben ik uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Die groepeerde vergelijkbare foto's, koos de betere opnamen eruit, sorteerde video's op grootte, vond oude schermafbeeldingen en kon Live Photos omzetten in gewone stilstaande beelden wanneer ik het bewegende deel niet nodig had. Dat maakte veel meer ruimte vrij dan ik had verwacht.

Nadat de voor de hand liggende rommel weg was, hielp iCloud-foto's ook veel. Door Optimaliseer iPhone-opslag in te schakelen, blijven de versies in volledige resolutie in iCloud en staan er kleinere versies op de telefoon totdat je ze opent. In normaal gebruik merk ik het nauwelijks, maar het vermindert de lokale ruimte die Foto's inneemt enorm. Als je geen iCloud wilt gebruiken, kunnen Google Drive of Dropbox werken voor bestanden en video's, al moet je dingen dan waarschijnlijk handmatiger beheren.

Als je daarna nog steeds meer ruimte nodig hebt, is externe opslag logischer dan rommelen met de interne onderdelen van de telefoon. Ik gebruikte een flashdrive voor oudere foto's en video's die ik wilde bewaren maar niet elke dag bij me hoefde te hebben. iPhones met USB-C maken dit veel makkelijker, en sommige schijven kunnen zelfs door compatibele apps worden gebruikt om video rechtstreeks naar de schijf op te nemen. Controleer alleen wel of de schijf is geformatteerd in iets dat de iPhone kan lezen, zoals exFAT of APFS.

Ik ben blij dat ik die opslagchip niet heb laten vervangen. De telefoon opruimen, oudere dingen naar cloudopslag verplaatsen en een externe schijf gebruiken loste het probleem op zonder het hele apparaat op het spel te zetten. Ik zou dat allemaal proberen voordat ik überhaupt een hardwarematige opslagupgrade zou overwegen.

Maak een versleutelde back-up naar een computer voordat je überhaupt met een reparatiewerkplaats praat, en controleer daarna of de back-up daadwerkelijk zonder fouten is voltooid. Een iCloud-back-up is ook prima, maar een versleutelde Finder/iTunes-back-up bewaart meer lokale gegevens, zoals opgeslagen wifi-wachtwoorden en gezondheidsgegevens. Als de telefoon al bijna vol is, doe dit dan voordat hij in die vervelende bootloop/mislukte-update-situatie terechtkomt waarin je plotseling minder opties hebt.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat dit niet in dezelfde categorie valt als het vervangen van een batterij of scherm. Het ontbrekende voorbehoud is privacy. Een werkplaats die opslag op printplaatniveau repareert, moet de telefoon mogelijk achteraf testen, en sommige plekken zullen om je toegangscode vragen. Zelfs als ze eerlijk zijn, geef je een apparaat uit handen waarop waarschijnlijk bankapps, foto’s, berichten, e-mail, opgeslagen inloggegevens en 2FA-apps staan. Voor mij alleen al maakt dat de route via de opslagchip tot een laatste redmiddel, niet tot een normale upgrade.

Het saaie antwoord is hier meestal het beste: ruim hem op, verplaats media ergens anders naartoe, of besteed het geld aan een gebruikte/gereviseerde iPhone met meer opslag. Als je een opschoonapp zoals Clever Cleaner gebruikt, gebruik die dan voor de duidelijk grote dingen zoals vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s, maar controleer nog steeds wat de app wil verwijderen. Geen enkele app of werkplaats moet worden gezien als een magische knop om de opslag veilig groter te maken. Upgrades van interne opslag kunnen werken, maar “kunnen werken” en “het risico waard zijn met je hoofdtelefoon” zijn heel verschillende dingen.

Geef geen geld uit aan boardreparatie voor een telefoon die je daarna mogelijk niet normaal meer kunt inruilen of laten repareren. Dat is het verborgen nadeel dat mensen overslaan. Zelfs als de opslagwissel werkt, heb je nu een aangepaste logic board, en Apple of een koper van een refurbished toestel kan die behandelen als een problematisch apparaat. Een willekeurig toekomstig probleem kan veranderen in we raken dit niet aan of vervang de hele telefoon.

Ik ben hierover iets directer dan de eerdere reacties: interne opslagupgrades zijn niet echt een upgradepad voor een iPhone. Het is een rommelige reparatiewinkeldienst voor mensen die het risico accepteren. Als het je dagelijkse telefoon is, je enige kopie van foto’s bevat, of je nog steeds service van Apple verwacht, zou ik het niet doen. De prijs is alleen logisch als de telefoon verder vervangbaar is en je het prima vindt als de klus mislukt.

Als je tijd probeert te winnen, verwijder of verplaats dan eerst de zware bestanden en beslis daarna. Video’s, bijlagen in Berichten, offline kaarten, gedownloade muziek/podcasts en appcaches zijn meestal de echte opslagvreters. Als je daarmee nog steeds niet genoeg ruimte krijgt, is de telefoon verkopen zoals die is en hetzelfde model met meer opslag kopen saai, maar wel een schonere gok dan iemand betalen om je via microsolderen uit een opslagprobleem te helpen.

Of de winkel aanbiedt je gegevens te bewaren of de telefoon eerst te wissen, maakt veel uit. Veel mensen horen “opslagupgrade” en zien een grotere versie van dezelfde telefoon terugkomen met alles er nog op. Daar zou ik niet van uitgaan. Ga ervan uit dat de telefoon leeg kan terugkomen, tijdens het werk kan falen of daarna een volledig herstel nodig kan hebben.

Ik ben niet zo absoluut als “doe het nooit”, want voor een oudere reserve-telefoon of een hobbyapparaat kan iemand met goed printplaatgereedschap het prima laten werken. Maar voor een telefoon waar je echt van afhankelijk bent, is het een vreemde afweging tussen risico en beloning. Je betaalt voor een delicate aanpassing van het logic board alleen om het normale iPhone-antwoord te vermijden, namelijk meteen de capaciteit kopen die je nodig hebt. Dat is vervelend, maar zo zijn deze telefoons ontworpen.

Een kleinere ergernis die mensen vergeten: opslag wissen is niet klaar zodra je op verwijderen tikt. Foto’s en video’s blijven in Recent verwijderd staan totdat je die leegt. Sommige apps bewaren ook hun eigen gedownloade bestanden, zelfs nadat je de filmrol hebt opgeschoond. Streamingapps, TikTok/Instagram-caches, GarageBand-projecten, oude iMovie-exports, spraakmemo’s en Downloads in Bestanden kunnen absurd groot zijn. Voordat ik iemand de NAND zou laten aanraken, zou ik de telefoon op een computer aansluiten, indien mogelijk de DCIM-map kopiëren, grote lokale downloads verwijderen, Recent verwijderd legen, daarna opnieuw opstarten en de opslag opnieuw controleren.

Ik ben het met de anderen eens over back-ups, maar ik zou het strenger maken: laat de reparatie niet uitvoeren tenzij je minstens één back-up hebt die je zonder aarzelen morgen op een vervangende telefoon zou willen terugzetten. Niet “ik denk dat iCloud een back-up maakt”. Controleer echt de datum van de back-up en zorg dat foto’s/berichten zijn gedekt in welke opzet je ook gebruikt. Als je een app zoals Clever Cleaner voor foto’s gebruikt, is dat prima om duidelijke hoeveelheden te vinden zoals vergelijkbare opnamen en enorme video’s, maar controleer vóór het verwijderen en zorg nog steeds eerst voor een back-up.

Dus het veilige antwoord is: ja, het kan veilig worden gedaan door de juiste winkel, maar het is geen normale consumentenupgrade. Het is meer een aanpassing op printplaatniveau met extra opslag als beloning en de hele telefoon als inzet van je gok. Als je betrouwbaarheid nodig hebt, besteed het geld dan aan een grotere gebruikte/gereviseerde iPhone en zet je back-up terug. Dat is minder interessant, maar meestal veel minder pijnlijk.