Hvordan gjenopprette slettede bilder fra et Nikon-kamera etter å ha slettet RAW-bilder?

Jeg slettet ved et uhell RAW-bilder fra Nikon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og noen av disse bildene var fra en viktig fotografering. Jeg trenger råd om den beste måten å gjenopprette slettede Nikon RAW-filer fra kameraet eller minnekortet uten å forårsake mer datatap.

Å miste Nikon-bilder betyr ikke alltid at de er borte for godt. Jeg lærte dette på den harde måten etter å ha tømt et kort for raskt. Det viktigste var ikke selve slettingen. Det var det som skjedde etterpå.

Hvis dette skjedde med deg, slutt å bruke kortet nå. Ingen flere bilder. Ingen reformatering. Ikke kopier filer over på det. Slettede bilder ligger ofte der til nye data havner oppå dem. Når de først er overskrevet, faller sjansene dine raskt.

De fleste Nikon-kameraer lagrer på SD-kort eller et annet uttakbart kort, så dette er vanligvis en jobb for gjenoppretting av minnekort, ikke kamerareparasjon. Jeg fikk bedre resultater ved å ta ut kortet og bruke en kortleser på datamaskinen. USB gjennom kameraet virket tregere og mindre pålitelig.

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, er programvare for gjenoppretting vanligvis det første du bør prøve. Jeg hadde ganske grei lykke med Disk Drill. Det gjenkjenner Nikon-filtyper som NEF, NRW og JPEG, og jeg trengte ikke å rote meg gjennom en haug med innstillinger for å komme i gang.

Her er prosessen jeg ville fulgt.

1. Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet.
  2. Koble kortet til datamaskinen med en kortleser.
  3. Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke installer det på SD-kortet.
  4. Velg SD-kortet i appen og klikk på Search for lost data.
  5. Bruk Universal Scan. I mitt tilfelle fungerte det fint for slettede bilder og hurtigformaterte kort.
  6. Når skanningen er ferdig, forhåndsvis bildene. Hvis de åpnes og ser normale ut, går gjenopprettingen vanligvis bedre.
  7. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen disk. Ikke legg dem tilbake på det samme SD-kortet.

Hvis du også trenger videofiler, kjør Advanced Camera Recovery etter den første skanningen. Noen kameravideoer blir delt opp på kortet, og den vanlige skanningen går glipp av deler av det. Denne modusen hjalp i tilfeller der opptak ikke dukket opp med en gang.

Noen ting snubler folk i.

1. Hvis kortet vises som tomt, ikke anta at det er over. Jeg har sett dette etter sletting, et skadet filsystem og hurtigformatering. Hvis de gamle dataene ikke ble overskrevet, er det fortsatt en sjanse.
  2. Hvis du gjenoppretter RAW-filer i NEF-format og Windows nekter å åpne dem, ikke ta det som bevis på at de er ødelagte. Du trenger kanskje bare programvare med støtte for Nikon RAW.
  3. Gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med rare navn, eller uten de opprinnelige mappene. Irriterende, ja. Helt normalt også. Gjenopprettingsverktøy bygger ofte opp filer fra signaturer i stedet for den gamle filtildelingen.

Før du skanner, sjekk om du allerede har laget en kopi et annet sted og glemt det. Jeg fant en gang savnede bilder i en gammel importmappe på en bærbar PC. Se gjennom datamaskinen, eksterne disker, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller en synkroniseringstjeneste du brukte under turen.

Det finnes et punkt der jeg ville sluttet å gjøre dette selv. Hvis ingen datamaskin oppdager SD-kortet, hvis kortet har fysisk skade, eller hvis det fortsetter å miste tilkoblingen under skanningen, la det være i fred. Et kort som holder på å svikte blir verre med flere lesinger. På det stadiet gir en profesjonell gjenopprettingstjeneste mer mening.

Så ja, selv uten sikkerhetskopi betyr ikke slettede Nikon RAW-filer, et tømt kort eller et kort som plutselig vises som tomt alltid totalt tap. Handle raskt, slutt å skrive til kortet, og skann det før noe annet kommer borti det. Det gir deg den beste sjansen.

Først og fremst, ikke stol på kameraet. Stol på kortet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å ta bilder på det Nikon-kortet med en gang. Men jeg vil legge til dette. Hvis bildene betyr mye, lag et byte-for-byte-avbildning av kortet før du skanner det. Bruk et verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Jobb fra avbildningen, ikke det originale kortet. Hvis et gjenopprettingsprogram krasjer eller kortet begynner å oppføre seg merkelig, har du fortsatt en ren kopi. Folk hopper over dette trinnet og angrer.

For Nikon RAW trenger du gjenopprettingsprogramvare med solid støtte for NEF. Disk Drill er et greit alternativ for dette, spesielt hvis du vil ha forhåndsvisninger og en enkel skanneflyt. Hvis filene kommer tilbake, men ikke åpnes, test dem i Nikon NX Studio først. Windows-forhåndsvisning er dårlig på slikt og gir falske alarmer.

Min rekkefølge ville vært:

1. Fjern SD- eller CFexpress-kortet.
  2. Lag en full avbildning av kortet til datamaskinen din.
  3. Skann avbildningen med Disk Drill.
  4. Sorter resultatene etter filtype, se etter .NEF først.
  5. Gjenopprett til en annen disk.

Ett sted jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke fortsatt å skanne det originale kortet på nytt med flere apper rett etter hverandre hvis det virker ustabilt. Flere lesinger på et døende kort er ikke smart.

Sjekk også Nikon SnapBridge-importer, Lightroom-cache og midlertidige mapper. Jeg fant slettede RAW-filer der en gang. Dumt, men det fungerte.

Hvis du vil ha en grei forklaring, er denne verdt å se på, Disk Drill-anmeldelse med ekte gjenopprettingstester.

Hvis kortet ikke vises på PC-en, kobler fra eller blir varmt, stopp. Det er da gjør-det-selv fort blir til datatap.

Først ville jeg faktisk skille mellom to tilfeller som altfor ofte blir blandet sammen: slettede filer kontra skadet kortstruktur. @mikeappsreviewer og @sognonotturno har allerede dekket delen om å slutte å bruke kortet, og det er riktig, men jeg ville ikke brukt evigheter på å prøve alle tenkelige gjenopprettingsapper med en gang. Det kan gjøre én gjenopprettbar situasjon om til en rotete en hvis kortet er ustabilt.

Det jeg ville gjort videre, er å sjekke Nikon-kortet med en skrivebeskyttet tankegang. Hvis datamaskinen din ser kortet normalt, se på kapasiteten og brukt plass. Noen ganger er RAW-filene fortsatt der, men katalogen er ødelagt, og apper som Nikon NX Studio eller Lightroom kan noen ganger se filer som Explorer/Finder ikke klarer å vise. Merkelig, men det skjer.

Hvis dette også var et Nikon med dobbelt kortspor og du på noe tidspunkt hadde sikkerhetskopiopptak aktivert, bør du kontrollere det andre kortet før du gjør noe annet. Det samme gjelder tethered-opptak, Lightrooms mapper for automatisk import og nylige importsteder i Windows/macOS. Folk overser det åpenbare fordi de får panikk.

Hvis du trenger programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av Nikon RAW-bilder, spesielt for NEF-filer, siden det kan identifisere kamerafilsignaturer ganske godt og lar deg forhåndsvise gjenopprettbare bilder. Jeg ville fortsatt sammenlignet resultatene mot en pålitelig liste over beste datagjenopprettingsprogramvare for SD-kort, RAW-bilder og slettede kamerafiler før du avskriver noe.

En liten uenighet med ideen om at forhåndsvisning betyr at alt er i orden: forhåndsvisning beviser bare at en del av filen er lesbar. Store NEF-filer kan fortsatt bli gjenopprettet halvt ødelagte. Så etter gjenoppretting bør du åpne dem i NX Studio eller Capture One, ikke bare i Windows Bilder.

Hvis kortet ber om å bli formatert, ignorer det. Hvis det begynner å koble fra, stopp med gjør-det-selv-ting umiddelbart. Det er da profesjonell gjenoppretting er mindre svindel og mer en nødvendighet.

Én ting jeg vil legge til det @sognonotturno, @kakeru og @mikeappsreviewer sa: sjekk om kameraet laget sidecar-filer eller mindre følgefiler. Noen Nikon-kameraer oppretter JPG+RAW-par, og selv om NEF-filene er borte, kan JPG-filene fortsatt være på kortet, i en overføringsmappe eller i katalogprogramvare du har glemt. Se også gjennom Lightroom Classic sine oppføringer for Missing Photos og eventuelle nylige importplasseringer i Nikon NX Studio før du gjør mer gjenopprettingsarbeid.

Jeg er litt uenig i tanken om at forhåndsvisning av gjenopprettede filer sier deg så mye. For NEF kan en forhåndsvisning komme fra den innebygde JPEG-filen, mens selve RAW-dataene er skadet. Den virkelige testen er om NX Studio, Capture One eller Lightroom kan gjengi og redigere filen fullt ut.

Hvis du gjør det selv, er Disk Drill et rimelig valg for gjenoppretting av Nikon RAW.

Fordeler:

• God NEF-gjenkjenning
  • Enkel filtrering og forhåndsvisning
  • Brukervennlig hvis du ikke er veldig inne i gjenopprettingsverktøy

Ulemper:

• Kan returnere mange falske positive fragmenter på skadede kort
  • Opprinnelige filnavn/mapper kan være borte
  • Ikke min favoritt hvis kortet er fysisk ustabilt

Mitt ekstra forslag: når du har gjenopprettet, sorter etter filstørrelse. Små NEF-filer er ofte søppel, mens filer nær kameraets normale RAW-størrelse er mer lovende. Det sparer mye tid. Hvis kortet viser lesefeil i Event Viewer eller macOS Console, stopp der og klon først eller kontakt en profesjonell.