Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer fra kameraet mitt, og nå kan jeg ikke finne dem noe sted. Disse bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på før noe blir overskrevet.
Hvis du slettet bilder fra et SD-kort, er det første jeg ville gjort å slutte å bruke kortet. Med en gang. Ingen flere bilder, ingen video, ingen nye forsøk i kameraet. Hver nye skriving setter de gamle filene dine i fare.
Mange tror at slettet betyr at dataene forsvinner med en gang. Jeg trodde det også før. På de fleste SD-kort fungerer det vanligvis mer slik: kortet fjerner filoppføringen, men bildedataene blir ofte liggende der til noe annet skrives over dem. Hvis ingenting har overskrevet disse blokkene ennå, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
En ting jeg ikke ville gjort tidlig i prosessen, er å kjøre reparasjonsforslag. Hvis Windows viser en melding om å reparere eller formatere kortet, ville jeg latt det være i fred foreløpig. CHKDSK og lignende reparasjonsverktøy endrer filsystemet. Noen ganger hjelper de. Noen ganger gjør de gjenopprettingen verre. Hvis målet ditt er å få tilbake bildene, ville jeg unngått å gi systemet tillatelse til å rydde opp før skanning.
Når det gjelder gjenopprettingsprogramvare, ville jeg brukt Disk Drill. Jeg har testet mange slike verktøy over tid, og dette pleier å fungere bra med SD-kort uten å gjøre prosessen irriterende.
Hvorfor jeg stadig kommer tilbake til det for minnekort:
Der det pleier å hjelpe
Det er nyttig til mer enn enkle slettinger. Jeg har sett det fungere på kort som var:
- formatert ved en feil
- vist som RAW
- manglet en partisjon
- så tomme ut selv om plass fortsatt var opptatt
- oppførte seg korrupt etter bruk i et kamera eller en telefon
Grunnleggende gjenopprettingstrinn
Prosessen er ganske enkel:
- Sett SD-kortet inn i datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Finn SD-kortet i listen over stasjoner.
- Start skanningen.
- La skanningen fullføres helt.
- Sjekk Bilder-seksjonen, eller filtrer etter filtype.
- Forhåndsvis filene.
- Gjenopprett dem et annet sted, ikke tilbake på det samme SD-kortet.
Den siste delen er viktig. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinens lagring eller en ekstern disk. Ikke skriv dem tilbake til kortet du prøver å redde.
Støtte for filformater betyr mer enn folk tror
Hvis SD-kortet ditt kommer fra et kamera, er det stor sjanse for at du har å gjøre med RAW-formater eller store videofiler, ikke bare JPG-er. Det er her svakere gjenopprettingsapper faller fra. Disk Drill støtter formater som JPG, PNG, CR2, CR3, NEF, ARW, RAF, DNG og mer. Hvis du fotograferer med et speilreflekskamera eller et speilløst kamera, betyr det noe.
Jeg har sett billige verktøy hente JPEG-forhåndsvisningene og gå glipp av de originale RAW-filene. Det føles surt når du tror bildene er tilbake, og så oppdager du at du bare gjenopprettet de små versjonene.
Forhåndsvisning av filer sparer tid
Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye. I stedet for å gjenopprette et berg med søppel og sortere det senere, kan du sjekke hva som ser intakt ut før gjenoppretting. Jeg foretrekker å gjøre det på denne måten fordi skadede filer ofte viser seg tidlig.
Hvis kortet virker ustabilt, lag et image først
Hvis SD-kortet stadig kobler fra, gir lesefeil eller ser kraftig korrupt ut, ville jeg laget et byte-for-byte sikkerhetsimage før jeg gjorde så mye annet. Det gir deg en full kopi av kortet i dets nåværende tilstand. Deretter jobber du fra imaget i stedet for å belaste originalkortet om og om igjen.
Dette trinnet er verdt det når kortet virker tvilsomt. Jeg har hoppet over det før. Dårlig idé.
Andre steder å sjekke før du får panikk
Jeg ville også sett på noen kjedelige steder folk glemmer:
- Google Photos- eller iCloud-synkronisering
- eldre sikkerhetskopier på eksterne disker
- kameraets interne lagring, hvis det har det
- importerte kopier på PC-en eller Mac-en din
- Time Machine eller Windows Filhistorikk
Jeg har sett folk gjenopprette tapte feriebilder fra en gammel importmappe de hadde glemt at fantes.
Når programvare ikke er nok
Hvis kortet har fysisk skade, kommer gjenopprettingsprogramvare vanligvis ikke til å hjelpe deg særlig langt. Da er profesjonelle gjenopprettingstjenester neste steg. De er dyre, så jeg ville behandlet dem som det betalte siste utvei-alternativet med mindre kortet tydelig svikter på maskinvarenivå.
Hvis du bare husker én del, la det være dette: slutt å bruke SD-kortet i det øyeblikket du oppdager at bilder mangler. Det ene grepet gjør mer for sjansene for gjenoppretting enn de fleste er klar over.
Det første: ikke sett SD-kortet tilbake i kameraet. Ikke kopier noe til det. Hvis bildene dine ble slettet under en flytting, er det en god sjanse for at filoppføringene ble fjernet, men at bildedataene fortsatt er der.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt: slutt å bruke kortet raskt. Der jeg er litt uenig, er dette. Før du kjører en full gjenopprettingsskanning, sjekk mappen du flyttet filene til. Mange tilfeller av slettede bilder skyldes mislykkede flyttinger, skjulte filer eller bilder som ligger i en midlertidig importmappe på datamaskinen.
Min rekkefølge ville være:
- Sjekk papirkurven på PC-en og bildeimportmappen.
- Søk etter filtype: JPG, PNG, CR2, NEF, ARW, DNG.
- Hvis ingenting dukker opp, koble til SD-kortet med en kortleser.
- Skann det med Disk Drill.
- Gjenopprett filer til datamaskinen, ikke tilbake til kortet.
Hvorfor Disk Drill? Det har en tendens til å finne både slettede oppføringer og signaturbaserte bildedata. Det betyr noe hvis kortindeksen er skadet. På kamerakort henter filgjenoppretting ofte tilbake bilder selv etter en hurtigformatering. Gjenopprettingsraten faller kraftig hvis nye data ble skrevet, så tid betyr veldig mye.
Én ting til som folk hopper over: Hvis kortet leses sakte, kobler fra eller gir feil, lag et bilde først og skann bildet. Mindre risiko, færre leseforsøk. Lite steg, stor forskjell.
Sjekk også denne korte guiden hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang:
se denne raske videoen om gjenoppretting av bilder fra SD-kort
Hvis kortet er bøyd, sprukket eller ikke oppdages i det hele tatt, vil programvare ikke hjelpe mye. Da er et gjenopprettingslaboratorium neste steg.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @byteguru om hovedregelen: slutt å bruke kortet. Men jeg vil legge til én ting de egentlig ikke understreket nok: hvis dette skjedde under en flytting, kan de manglende bildene faktisk allerede være på datamaskinen, bare ikke der du forventet. Windows Explorer-flyttejobber feiler på dumme måter hele tiden. Søk gjennom hele PC-en etter *.jpg, *.jpeg, *.png, *.cr2, *.cr3, *.nef, *.arw, *.dng og sorter etter dato.
Ikke fortsett å sette kortet tilbake i kameraet for å “sjekke” heller. Kameraer skriver noen ganger små databasefiler i bakgrunnen, og det er ikke det du vil akkurat nå.
Hvis filene virkelig er borte fra kortet, ja, Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av bilder fra SD-kort. Jeg ville hovedsakelig brukt det fordi det håndterer både vanlig gjenoppretting av slettede filer og dypere signaturskanninger, noe som hjelper når kortindeksen har blitt rotet til. Én ting jeg er litt uenig i: ikke alle tilfeller trenger et diskbilde først. Hvis kortet leses normalt og stabilt, ville jeg skannet det med en gang. Hvis det er ustabilt, da bør du lage et bilde først.
To ekstra sjekker folk ofte glemmer:
- skysynkronisering fra telefonen/datamaskinen
- importmappen til kameraappen din, spesielt i Mac Photos eller Windows Photos
Og hvis gjenopprettede filer kommer tilbake med rare navn, ikke få panikk. Det er ganske normalt. Innholdet er viktigere enn filnavnene.
For mer diskusjon om gjenoppretting av bilder fra SD-kort er denne tråden verdt å skumme gjennom: beste måter å gjenopprette slettede JPG- og CR3-bilder fra et SD-kort
Hvis kortet er fysisk skadet eller ikke oppdages i det hele tatt, er programvare sannsynligvis ubrukelig, og et gjenopprettingslaboratorium er det eneste reelle alternativet.
Jeg ville gjort én ting litt annerledes enn @byteguru, @sonhadordobosque og @mikeappsreviewer. Før du bruker noen gjenopprettingsapp, sjekk om bildene ble flyttet til et merkelig skjult eller midlertidig sted av operativsystemet. På Windows kan mislykkede kopieringer eller avbrutte flyttejobber noen ganger etterlate filer i AppData, hurtigbufferen for Bilder-biblioteket eller under den sist brukte importmappen i stedet for den åpenbare målplasseringen.
Hvis de virkelig er borte, bruk Disk Drill, men med én regel: gjenopprett etter mappestruktur først hvis det er tilgjengelig, ikke bare etter rå filsignaturer. Uthentede bilder mister ofte originale navn, datoer og seriebildegruppering, noe som er frustrerende hvis dette var bilder fra et arrangement eller en kundejobb.
Raske fordeler med Disk Drill:
- God støtte for bilder og RAW
- Forhåndsvisning er nyttig
- Dypskanning kan finne filer etter sletting eller hurtigformatering
Ulemper:
- Dypskanninger kan returnere mye skrot
- Filnavn/mappestruktur blir ikke alltid bevart
- Full gjenoppretting betyr vanligvis at man må betale
En liten uenighet med de vanlige rådene: å lage et image først er flott for ustabile kort, men hvis kortet er friskt og fullt lesbart, er en umiddelbar skrivebeskyttet skanning ofte helt greit og raskere.
Dessuten, hvis dette var et microSD-kort brukt i en telefon eller et nyere kamera, kan sjansen for gjenoppretting være dårligere enn folk forventer fordi noen enheter håndterer sletting og opprydding mer aggressivt.
Hvis ingenting forhåndsvises riktig i Disk Drill, slutt å eksperimentere med tilfeldige verktøy. Da er det enten på tide å akseptere delvis tap eller gå til et gjenopprettingslaboratorium.