De GPT-partitietabel van mijn schijf lijkt beschadigd te zijn, en Windows/Linux toont de partities niet langer correct. Ik probeer de verloren GPT-partities te herstellen zonder te formatteren of gegevens te overschrijven. Welke tools of stappen kunnen de partitietabel veilig opnieuw opbouwen en de toegang tot mijn bestanden herstellen?
Ik zou die schijf als herstelbaar beschouwen totdat het tegendeel is bewezen. Wanneer een GPT-schijf plotseling verschijnt als Ongepartitioneerd, RAW of zelfs als een GPT-beschermde partitie, betekent dat niet altijd dat de bestanden weg zijn. Vaak kan Windows de partitie-informatie gewoon niet meer correct lezen, terwijl de daadwerkelijke gegevens er mogelijk nog steeds op staan.
Het belangrijkste is: raak de schijf niet meer aan. Formatteer hem niet. Maak geen nieuwe partitie aan. Voer Diskpart clean niet uit. Kopieer er niets naartoe. Elke schrijfactie naar die schijf kan boven op oude bestandssysteemgegevens terechtkomen en herstel moeilijker maken.
Als de gegevens belangrijk zijn, is de veiligste stap om eerst een image van de schijf te maken. Maak een volledige sector-voor-sector-kopie met iets als dd of ddrescue, en werk vervolgens vanaf die image in plaats van te experimenteren op de originele schijf. Op die manier heb je, als een herstelpoging misgaat, nog steeds de originele bron om op terug te vallen.
Daarna zou ik me richten op het terughalen van de bestanden voordat je probeert de partitietabel te repareren. Partitieherstel kan werken, maar het kan ook voor problemen zorgen als de verkeerde structuur wordt teruggeschreven.
Voor een aanpak met minder focus op de opdrachtregel kan iets als Disk Drill scannen op verloren partities, beschadigde GPT-informatie en herkenbare bestandstypen zonder tijdens de scan naar de probleemschijf te schrijven. Zodra de scan klaar is, bekijk je een voorbeeld van wat er is gevonden en herstel je de bestanden naar een andere fysieke schijf. Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde beschadigde schijf op.
Zodra de belangrijke gegevens ergens veilig zijn gekopieerd, is het logischer om naar hulpprogramma's voor partitieherstel te kijken.
TestDisk wordt hier vaak voor gebruikt. Het kan zoeken naar verloren partities en een gecorrigeerde partitietabel schrijven als het de juiste vindt. Wees alleen voorzichtig met de stap Write, want het schrijven van de verkeerde partitie-indeling kan de situatie moeilijker maken om te ontrafelen.
Er is ook gdisk. Omdat GPT een reserveheader aan het einde van de schijf bewaart, kan gdisk mogelijk de primaire GPT-header opnieuw opbouwen als dat het enige onderdeel is dat beschadigd is geraakt.
Als Windows het een GPT-beschermde partitie noemt, zou ik nog steeds niet meteen overgaan tot wissen. Dat kan worden veroorzaakt door een ouder systeem, een onbetrouwbare USB-behuizing of adapter, of doordat Windows de GPT-indeling simpelweg niet correct leest. Scan de schijf eerst, herstel wat je kunt, en gebruik Diskpart clean alleen als je volledig klaar bent met de gegevens.
Controleer de schijf via een andere kabel/poort/behuizing voordat je iets gaat repareren. Vreemd GPT-gedrag wordt soms veroorzaakt doordat een USB-SATA-brug de schijf met een andere sectorgrootte rapporteert, vooral bij grotere schijven, waardoor de partities “verdwenen” lijken, ook al is de tabel in orde wanneer deze op een andere manier wordt aangesloten. Als het kan, sluit hem dan rechtstreeks aan op SATA of gebruik dezelfde behuizing waarin hij oorspronkelijk gepartitioneerd was, en inspecteer hem vervolgens alleen-lezen met TestDisk of gdisk. Als de back-up-GPT nog steeds geldig is, kan gdisk je dat vaak vertellen zonder dat een volledige scan voor bestandsherstel nodig is. Ik ben het eens met het advies hierboven om niets te schrijven, maar ik zou eerst het aansluitpad controleren, omdat het herstellen van een partitietabel terwijl de schijf verkeerd wordt gerapporteerd een nieuw probleem boven op het oude kan veroorzaken.
Voer er niet zomaar chkdsk op uit alleen omdat Windows dat voorstelt. Bij een ontbrekende of verkeerd gedetecteerde GPT-indeling kan chkdsk het verkeerde “repareren” en je achterlaten met een bestandssysteem dat moeilijker te herstellen is. Ik zou eerst controleren of de schijfgrootte en sectorgrootte er in Linux correct uitzien met lsblk -o NAME,SIZE,LOG-SEC,PHY-SEC,TYPE of in Windows met een alleen-lezenhulpmiddel. Als de gerapporteerde grootte kleiner is dan verwacht, stop daar dan en los eerst het adapter-/behuizingsprobleem op voordat je TestDisk, gdisk of Disk Drill gebruikt. Als de grootte correct is, scan en maak dan zoals eerder vermeld een image, maar laat Windows het volume niet initialiseren, formatteren of controleren terwijl je nog aan het uitzoeken bent wat er is gebeurd.