Heeft iemand hier met succes bestanden van een ExFAT-harde schijf kunnen herstellen?

Mijn exFAT externe harde schijf liet ineens mijn bestanden niet meer zien nadat ik hem op mijn computer had aangesloten. De schijf wordt gedetecteerd, maar de mappen lijken te ontbreken of onleesbaar te zijn. Ik probeer belangrijke foto’s en documenten te herstellen zonder de situatie te verergeren. Welke exFAT-harde-schijfhersteltools of stappen hebben bij jou daadwerkelijk gewerkt?

Als dit een exFAT-externe schijf is en je de map per ongeluk hebt verwijderd, stop dan voorlopig met het gebruik van de schijf. Dat is het belangrijkste. Verwijderde bestanden worden meestal niet meteen gewist, dus als je sindsdien niet veel nieuwe gegevens naar de schijf hebt geschreven, is herstel mogelijk nog steeds mogelijk.

Een paar dingen die ik meteen zou vermijden:

1. Kopieer niets nieuws naar die schijf.
  2. Formatteer de schijf niet, zelfs niet als Windows een melding geeft en het voorstelt.
  3. Voer CHKDSK niet uit voordat je hebt geprobeerd de bestanden te herstellen.
  4. Installeer geen herstelsoftware op dezelfde externe schijf.

Voordat je meteen met herstelsoftware aan de slag gaat, is het de moeite waard om eerst de simpele dingen te controleren. Soms laat Windows de bestanden gewoon niet goed zien.

1. Gebruik Windows Search om naar de ontbrekende bestanden of mapnamen te zoeken.
  2. Schakel Verborgen bestanden weergeven in Verkenner in.
  3. Open Schijfbeheer en controleer of de schijf met de juiste grootte wordt weergegeven.

Als de bestanden echt zijn verwijderd, is Disk Drill wat voor mij goed werkte toen ik te maken had met een vergelijkbare situatie met familiefoto's. Ik heb het op mijn computer geïnstalleerd, niet op de externe schijf, en daarna de exFAT-schijf aangesloten.

Omdat ik niet helemaal zeker wist of de schijf in goede staat was, heb ik eerst een schijfkopie gemaakt en die gescand in plaats van de originele schijf direct te scannen. Daarna heb ik Universal Scan uitgevoerd, gewacht tot het klaar was, de bestanden bekeken en ze hersteld naar een andere schijf.

De Windows-versie geeft je 100 MB gratis herstel, zodat je op zijn minst kunt bevestigen of je bestanden herstelbaar zijn voordat je ergens voor betaalt.

Als de verwijderde bestanden video's van een camera of drone zijn, heeft Disk Drill ook Advanced Camera Recovery (ACR). Dat kan helpen bij gefragmenteerde videobestanden, die gewone scans soms niet correct samenvoegen.

Als Disk Drill niets nuttigs vindt, is TestDisk ook de moeite waard om te bekijken, vooral als de exFAT-partitie zelf beschadigd is. Het is gratis, maar niet erg beginnersvriendelijk, dus reken op meer handmatig werk.

Eén kanttekening: als de schijf tikkende geluiden maakt, de verbinding verbreekt, de verkeerde capaciteit toont of op meerdere computers niet wordt gedetecteerd, zou ik stoppen met hersteltools erop uit te voeren. Dat begint meer op een hardwareprobleem te lijken. In dat geval is een professioneel herstelbedrijf meestal veiliger. Veel daarvan bieden gratis evaluaties aan, en de kosten kunnen variëren van een paar honderd dollar tot meer dan $1,000, afhankelijk van de schade. Voor onvervangbare foto's of belangrijke documenten kan dat de betere keuze zijn.

Of het station voor het laatst is gebruikt op een Mac, camera of Windows-pc, is belangrijk, omdat exFAT na een onveilige ontkoppeling “leeg” kan lijken, zelfs wanneer het gegevensgedeelte nog grotendeels intact is.

Ik zou “herstel”-meldingen voorlopig vermijden en eerst een kopie of image van het station maken als dat kan, en daarna de kopie scannen. Disk Drill of vergelijkbare tools kunnen de bestanden mogelijk vinden, maar als de mappenstructuur verdwenen is, verwacht dan dat herstelde bestanden terugkomen met rommelige namen in plaats van de oorspronkelijke nette mappen.

Verwacht dat de mapnamen het eerste zijn wat je kwijtraakt als de exFAT-directory beschadigd is geraakt. De daadwerkelijke foto- en documentgegevens kunnen er nog steeds staan, maar de kaart die zegt “dit bestand hoort in deze map met deze naam” kan het kapotte deel zijn. Dus ja, herstel is mogelijk, maar ga er niet van uit dat het er precies zo uit zal zien als de schijf eerder deed.

Ik ben het eens met het advies om eerst een image te maken, maar ik zou oppassen met te veel tijd besteden aan rondneuzen in Verkenner. Elke keer koppelen, loskoppelen, een voorbeeld proberen te bekijken of een melding met “Windows het te laten controleren” is een kleine kans om het erger te maken als de schijf instabiel is. Als de schijf normaal klinkt en verbonden blijft, maak dan een image of kloon naar een andere schijf en scan die vervolgens. Als hij de verbinding verbreekt, Verkenner vast laat lopen of eeuwig nodig heeft om te openen, behandel het dan niet langer als een normaal softwareprobleem.

Disk Drill is prima voor een eerste poging als je iets wilt dat makkelijker in gebruik is, vooral omdat het bekijken van voorbeelden je laat zien of de scan echte bestanden vindt of alleen maar rommel. Het vervelende is dat exFAT-herstel vaak duplicaten, gedeeltelijke bestanden en algemene namen oplevert, dus houd rekening met opruimwerk achteraf. Voor echt belangrijke bestanden moet je het volume niet “repareren” alleen om het weer leesbaar te maken. Herstel eerst, repareer later, of nog beter: gebruik de schijf niet meer nadat je de gegevens eraf hebt gehaald.

Een schijf die de juiste capaciteit toont en verbonden blijft, is een heel andere situatie dan een schijf die verschijnt, verdwijnt, het venster laat vastlopen of een onzinnige grootte meldt zoals 32 MB. In het eerste geval is de kans op softwareherstel inderdaad behoorlijk. In het tweede geval is het bestandssysteem misschien helemaal niet het hoofdprobleem.

Het vervelende aan exFAT is dat het vrij vaak voorkomt dat de bestandsgegevens bewaard blijven terwijl de mapstructuur beschadigd raakt. Dus als je het scant en duizenden JPG’s, DOCX’en, PDF’s enz. met lelijke namen terugkrijgt, betekent dat niet dat het herstel is mislukt. Het kan betekenen dat de tool de ruwe bestandsinhoud vindt in plaats van de oude mapvermeldingen. Dat is nog steeds bruikbaar, alleen rommelig.

Ik ben het eens met het advies om er eerst een image van te maken, maar nog voordat je een lange scan doet, zou ik eerst het saaie hardwarepad controleren. Probeer een andere USB-kabel, een USB-poort achter op het moederbord als het een desktop is, en vermijd hubs. Als het een draagbare harde schijf met draaiende platters is, kan zwakke USB-voeding het laten lijken op corruptie terwijl hij in werkelijkheid gewoon wegvalt. Als de schijf SMART ondersteunt via de USB-adapter, kan iets als CrystalDiskInfo je snel een aanwijzing geven of er sprake is van opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of verbindingsfouten. Blijf niet eindeloos testen, maar het kan je wel vertellen of je met een zieke schijf te maken hebt of alleen met een beschadigd exFAT-volume.

Disk Drill is een redelijke keuze als je een begeleide scan en previews wilt, vooral voor foto’s en documenten. Het previewgedeelte is belangrijker dan de marketingpagina, want als je echte foto’s in de preview openen, weet je dat het herstel niet zomaar willekeurige rommel opsomt. Ik zou nog steeds herstellen naar een volledig andere schijf, nooit terug naar de exFAT-schijf. Hetzelfde geldt voor elke tool, betaald of gratis.

Kleine kanttekening die mensen vergeten: als deze externe schijf eigenlijk een SSD of flashgebaseerde schijf is en de bestanden zijn verwijderd, kunnen TRIM/garbage collection je kansen verkleinen. Als de mappen alleen verdwenen omdat de exFAT-metadata beschadigd raakte, is dat een beter scenario. Hoe dan ook, formatteer hem niet eerst om het te repareren. Hersteltools werken liever met de kapotte oorspronkelijke toestand dan met een pas geformatteerde schone schijf die aanwijzingen al heeft overschreven.