Har noen her klart å gjenopprette filer fra en ExFAT-harddisk?

Min eksterne harddisk med exFAT sluttet plutselig å vise filene mine etter at jeg koblet den til datamaskinen. Disken blir oppdaget, men mappene ser ut til å mangle eller være uleselige. Jeg prøver å gjenopprette viktige bilder og dokumenter uten å gjøre situasjonen verre. Hvilke verktøy eller trinn for gjenoppretting av exFAT-harddisk har faktisk fungert for deg?

Hvis dette er en exFAT-ekstern disk og du slettet mappen ved et uhell, bør du slutte å bruke disken foreløpig. Det er det viktigste. Slettede filer blir vanligvis ikke fjernet med en gang, så hvis du ikke har skrevet mye nye data til disken siden det skjedde, kan gjenoppretting fortsatt være mulig.

Noen ting jeg ville unngått med en gang:

1. Ikke kopier noe nytt til den disken.
  2. Ikke formater den, selv om Windows dukker opp og foreslår det.
  3. Ikke kjør CHKDSK før du har prøvd å gjenopprette filene.
  4. Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme eksterne disken.

Før du går videre til gjenopprettingsprogramvare, er det verdt å sjekke de kjedelige tingene først. Noen ganger viser Windows bare ikke filene riktig.

1. Bruk Windows-søk for å lete etter de manglende filene eller mappenavnene.
  2. Slå på Vis skjulte filer i Filutforsker.
  3. Åpne Diskbehandling og kontroller at disken vises med riktig størrelse.

Hvis filene faktisk ble slettet, er Disk Drill det som fungerte bra for meg da jeg håndterte en lignende situasjon med familiebilder. Jeg installerte det på datamaskinen min, ikke på den eksterne disken, og koblet deretter til exFAT-disken.

Siden jeg ikke var helt sikker på at disken var i god stand, laget jeg først et diskbilde og skannet det i stedet for å skanne den originale disken direkte. Deretter kjørte jeg Universal Scan, ventet på at den skulle bli ferdig, forhåndsviste filene og gjenopprettet dem til en annen disk.

Windows-versjonen gir deg 100 MB gratis gjenoppretting, så du kan i det minste bekrefte om filene dine kan gjenopprettes før du betaler for noe.

Hvis de slettede filene er videoer fra et kamera eller en drone, har Disk Drill også Advanced Camera Recovery (ACR). Det kan hjelpe med fragmenterte videofiler, som vanlige skanninger noen ganger ikke setter sammen riktig.

Hvis Disk Drill ikke finner noe nyttig, er TestDisk også verdt å se på, spesielt hvis selve exFAT-partisjonen er skadet. Det er gratis, men det er ikke spesielt nybegynnervennlig, så forvent mer manuelt arbeid.

Én ting å være oppmerksom på: hvis disken klikker, mister tilkoblingen, viser feil kapasitet eller ikke blir oppdaget på flere datamaskiner, ville jeg sluttet å kjøre gjenopprettingsverktøy på den. Det begynner å høres ut som et maskinvareproblem. I så fall er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium vanligvis tryggere. Mange tilbyr gratis vurderinger, og kostnaden kan være alt fra noen hundre dollar til over $1,000 avhengig av skaden. For uerstattelige bilder eller viktige dokumenter kan det være den bedre løsningen.

Om denne disken sist ble brukt på en Mac, et kamera eller en Windows-PC, har betydning, fordi exFAT kan se tom ut etter en utrygg frakobling selv når dataområdet fortsatt for det meste er intakt.

Jeg ville unngått reparasjonsmeldinger foreløpig og først kopiert/laget et bilde av disken hvis du kan, og deretter skannet kopien. Disk Drill eller lignende verktøy kan kanskje finne filene, men hvis mappestrukturen er borte, må du regne med at gjenopprettede filer kommer tilbake med rotete navn i stedet for de opprinnelige ryddige mappene.

Forvent at mappenavnene er det første du mister hvis exFAT-kataloget ble skadet. De faktiske bilde- og dokumentdataene kan fortsatt ligge der, men kartet som sier at denne filen hører til i denne mappen med dette navnet kan være den ødelagte delen. Så ja, gjenoppretting er mulig, men ikke anta at det kommer tilbake og ser nøyaktig ut slik stasjonen gjorde før.

Jeg er enig i rådet om å lage et image først, men jeg ville vært forsiktig med å bruke for mye tid på å rote rundt i Filutforsker. Hver montering, frakobling, forhåndsvisningsforsøk eller la Windows sjekke den-ledetekst er en liten sjanse for å gjøre ting verre hvis stasjonen er ustabil. Hvis stasjonen høres normal ut og forblir tilkoblet, lag et image eller en klone til en annen disk, og skann den. Hvis den kobler fra, fryser Filutforsker eller bruker evigheter på å åpne, slutt å behandle det som et vanlig programvareproblem.

Disk Drill er greit for en første gjennomgang hvis du vil ha noe som er enklere å bruke, særlig fordi forhåndsvisning av resultater forteller deg om skanningen finner ekte filer eller bare søppel. Den irriterende delen er at exFAT-gjenopprettinger ofte gir deg duplikater, delvise filer og generiske navn, så planlegg opprydding etterpå. For virkelig viktige ting, ikke reparer volumet bare for å gjøre det lesbart igjen. Gjenopprett først, reparer senere, eller enda bedre pensjoner stasjonen etter at du har fått dataene av den.

En stasjon som viser riktig kapasitet og forblir tilkoblet, er en helt annen situasjon enn en stasjon som dukker opp, forsvinner, fryser vinduet eller rapporterer en meningsløs størrelse som 32 MB. I det første tilfellet, ja, programvarebasert gjenoppretting har en grei sjanse. I det andre tilfellet er det kanskje ikke filsystemet som er hovedproblemet i det hele tatt.

Det irriterende med exFAT er at det er ganske vanlig at fildataene overlever mens mappestrukturen blir ødelagt. Så hvis du skanner den og får tusenvis av JPG-er, DOCX-er, PDF-er osv. med stygge navn, betyr det ikke at gjenopprettingen mislyktes. Det kan bety at verktøyet finner det rå filinnholdet i stedet for de gamle katalogoppføringene. Det er fortsatt brukbart, bare rotete.

Jeg er enig i rådet om å lage et image først, men før du i det hele tatt kjører en lang skanning, ville jeg sjekket den kjedelige maskinvareveien. Prøv en annen USB-kabel, en USB-port bak på hovedkortet hvis det er en stasjonær PC, og unngå huber. Hvis det er en bærbar mekanisk harddisk, kan svak USB-strøm få den til å oppføre seg som om den er korrupt når den egentlig bare kobler ut. Hvis stasjonen støtter SMART gjennom USB-adapteren, kan noe som CrystalDiskInfo gi deg en rask pekepinn på om den rapporterer omallokerte sektorer, ventende sektorer eller frakoblingsfeil. Ikke fortsett å teste i det uendelige, men det kan fortelle deg om du har å gjøre med en syk disk eller bare et skadet exFAT-volum.

Disk Drill er et rimelig valg hvis du vil ha en veiledet skanning og forhåndsvisninger, spesielt for bilder og dokumenter. Forhåndsvisningsdelen betyr mer enn markedsføringssiden, fordi hvis de faktiske bildene dine åpnes i forhåndsvisning, vet du at gjenopprettingen ikke bare lister opp tilfeldig søppel. Jeg ville fortsatt gjenopprettet til en helt annen stasjon, aldri tilbake til exFAT-stasjonen. Det samme gjelder for alle verktøy, betalte eller gratis.

Et lite forbehold folk glemmer: hvis denne eksterne stasjonen faktisk er en SSD eller flash-basert stasjon og filene ble slettet, kan TRIM/søppelinnsamling redusere sjansene dine. Hvis mappene bare forsvant fordi exFAT-metadataene ble skadet, er det et bedre scenario. Uansett, ikke formater den for å fikse den først. Gjenopprettingsverktøy liker å jobbe med den ødelagte originaltilstanden mer enn med en nylig formatert ren stasjon som allerede har overskrevet spor.