Har noen gått fra RAW til NTFS uten å miste filene sine?

Den eksterne harddisken min vises plutselig som RAW i stedet for NTFS, og Windows ber meg om å formatere den. Jeg har viktige bilder og dokumenter på den, og jeg prøver å finne en trygg måte å konvertere en RAW-disk til NTFS uten tap av data. Har noen klart å fikse dette og gjenopprette filene sine først?

Ja, på en måte. Jeg ville ikke prøvd å konvertere en RAW-USB-enhet direkte tilbake til NTFS, fordi når Windows merker den som RAW, ser det ikke lenger en gyldig NTFS-struktur. Så det er ingenting normalt å konvertere. Det jeg ville gjort i stedet, er å hente ut filene først og deretter bygge opp filsystemet på nytt etterpå.

Hvis jeg hadde hatt enheten foran meg, ville jeg håndtert det slik.

1. Slutt å røre enheten

Det første er å ikke skrive noe nytt til den. Ikke klikk på formateringsprompten i Windows. Ikke kjør CHKDSK heller. Jeg har sett folk gjøre én av de tre tingene og gjøre gjenopprettingen verre. Hvis filsystemdata blir overskrevet eller endret, blir sjansene dine dårligere.

2. Se om Windows fortsatt viser enheten

Åpne Diskbehandling og sjekk om USB-pinnen vises med omtrent riktig størrelse. Hvis den vises der, selv som RAW, ville jeg fortsatt vurdert den som gjenopprettbar i mange tilfeller. Hvis den fortsetter å koble ut, koble til igjen, eller viser tilfeldige kapasitetsverdier, ville jeg begynt å bekymre meg for maskinvaren i stedet for filsystemet.

3. Gjenopprett filene dine før du gjør noe annet

Jeg ville vanligvis startet med Disk Drill. Det er enklere enn noen av de andre verktøyene, og ut fra det jeg har sett, håndterer det RAW-volumer ganske bra.

Trinnene er ganske enkle:

1. Installer Disk Drill på PC-en din, ikke på den skadede USB-enheten.
  2. Koble til USB-enheten.
  3. Velg enheten i Disk Drill og trykk på Search for Lost Data.
  4. La skanningen kjøre helt til slutten.
  5. Gå gjennom resultatene etter mappevisning eller filtype.
  6. Forhåndsvis alt som er viktig.
  7. Gjenopprett filene til en annen enhet.

På Windows er grensen for gratisversjonen 100 MB faktisk gjenoppretting. Skanning og forhåndsvisning er ikke begrenset, noe som hjelper mye fordi du får se hva som finnes der før du bruker penger. For min del betyr forhåndsvisninger mer enn markedsføringssiden. Hvis et verktøy viser PDF-ene mine riktig, åpner bilder og leser video-headere, stoler jeg mer på det. Disk Drill forhåndsviser vanligvis vanlige ting fint, dokumenter, PDF-er, bilder, videofiler, arkiver og også en rekke RAW-fotoformater.

Hvis resultatene ser ufullstendige ut, ville jeg ikke stoppet der. Jeg ville kjørt en andre runde med UFS Explorer eller DiskGenius. Ulike gjenopprettingsverktøy plukker opp ulike rester. Jeg har opplevd at ett verktøy ikke fant en gammel mappestruktur, og så fant et annet den på samme enhet fem minutter senere. Irriterende, men sant.

4. Formater USB-enheten på nytt som NTFS etter gjenoppretting

Bare etter at filene dine er kopiert til et trygt sted:

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Høyreklikk på RAW-partisjonen.
  3. Velg Format.
  4. Velg NTFS.
  5. La Quick Format være slått på.
  6. Fullfør.

Hvis Windows ikke vil formatere den, ville jeg slettet RAW-partisjonen, opprettet en ny og deretter formatert den nye partisjonen som NTFS. Jeg har måttet gjøre det på den måten på et par gamle minnepinner.

Jeg har sett RAW oppstå etter at noen dro ut en USB-pinne midt under en overføring, etter et krasj og etter strømbrudd. Noen ganger er det bare vanlig skade på filsystemet. Hvis selve flashminnet ikke er i ferd med å dø, pleier filgjenoppretting først og formatering etterpå å fungere best. src=

Ja. Jeg har gjenopprettet filer fra en RAW-disk, og deretter formatert den tilbake til NTFS. Jeg ville ikke prøvd å tvinge fram noen RAW til NTFS-konvertering mens dataene dine fortsatt er på den. RAW betyr at Windows har mistet filsystemkartet. Filene dine kan fortsatt være der, men indeksen er ødelagt.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om ett viktig poeng, gjenopprett først. Jeg er litt uenig i at CHKDSK alltid er helt uaktuelt. På en testdisk med lav verdi, greit. På en disk med viktige bilder, nei. For risikabelt.

Det jeg ville lagt til er dette.

Sjekk SMART-helsen først med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Hvis helsen er dårlig, eller du hører klikkelyder, eller overføringshastigheten faller til nær null, klon disken først med noe som HDD Raw Copy eller ddrescue. Gjenopprettingsverktøy fungerer bedre på en klone enn på en døende disk. Dette betyr mye på eksterne disker.

Hvis disken er stabil, er Disk Drill en solid første skanning fordi forhåndsvisninger sparer tid. Hvis forhåndsvisningene ser rene ut, er sjansene dine brukbare. Gjenopprett bare til en annen disk. Aldri tilbake til den samme eksterne disken. Jeg har sett folk gjøre det og slette resten av filene sine.

Etter gjenoppretting, formater til NTFS, kopier deretter over noen testfiler og kjør en full overflateskanning. Hvis det dukker opp dårlige sektorer, pensjoner disken. RAW dukker ofte opp etter utrygg fjerning, men det dukker også opp når en disk begynner å feile.

For en enkel gjennomgang dekker denne enkle guiden for datagjenoppretting fra RAW-disk den grunnleggende prosessen på en måte de fleste raskt kan følge.

Jepp, folk får faktisk tilbake filene sine, men jeg ville utfordret litt ideen om å “gå fra RAW til NTFS uten å miste filer” som om det er en ren konvertering. Vanligvis er det ikke det. RAW er mer som at Windows sier: “Jeg kan se disken, men filsystemet er ødelagt eller uleselig.”

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles, men én ekstra ting betyr mye: sjekk om det er kabinettet som lurer deg. Eksterne disker viser noen ganger RAW fordi USB-til-SATA-broen, kabelen eller strømforsyningen er ustabil, ikke fordi selve NTFS-volumet er dødt. Jeg har hatt en disk som ble lest som RAW i ett kabinett, og så monterte den fint med en annen kabel/port. Så før dyp gjenoppretting, prøv:

• en annen USB-kabel
  • en annen PC
  • en USB-port med strøm eller en strømforsynt hub
  • hvis mulig, ta disken ut av kabinettet og koble den direkte til

Hvis den fortsatt vises som RAW, så ja, behandle det som filsystemskade og hent ut data først. Jeg ville hoppet over alle “reparasjons”-verktøy til de viktige tingene dine er kopiert ut. Disk Drill er en solid første runde fordi det er enkelt å forhåndsvise hva som faktisk kan gjenopprettes, noe som sparer tid kontra å skanne blindt i evigheter. Hvis forhåndsvisningene er intakte, er det et veldig godt tegn. Gjenopprett så alt til en annen disk, ikke tilbake til problemdisken. Litt åpenbart, men folk gjør det fortsatt.

Én ting jeg er litt uenig i med mye av rådene på nettet: ikke skynd deg å formatere rett etter gjenoppretting med mindre du stoler på maskinvaren. Kjør produsentens diagnostikk, eller gjør i det minste en SMART- og overflatetest etterpå. Hvis disken er i ferd med å feile, gir reformatering til NTFS deg bare en “fungerende” tidsbombe.

Hvis du også vil ha en enkel visuell gjennomgang av hvordan gjenopprette filer fra en RAW USB-disk på en trygg måte, dekker den grunnflyten ganske godt.

Kortversjon: ja, filer kan ofte gjenopprettes først, og deretter kan disken reformateres til NTFS etterpå. Bare ikke forveksle det med en ekte RAW-til-NTFS-konvertering på stedet, for det er vanligvis ikke det som skjer.