Har någon gått från RAW till NTFS utan att förlora sina filer?

Min externa hårddisk visas plötsligt som RAW i stället för NTFS, och Windows ber mig att formatera den. Jag har viktiga foton och dokument på den och jag försöker hitta ett säkert sätt att konvertera en RAW-enhet till NTFS utan dataförlust. Har någon lyckats lösa detta och återställa sina filer först?

Ja, ungefär. Jag skulle inte försöka att 'konvertera' en RAW-USB-enhet direkt tillbaka till NTFS, eftersom när Windows märker den som RAW ser det inte längre en giltig NTFS-struktur. Så det finns inget normalt att konvertera. Det jag skulle göra i stället är att först hämta ut filerna och sedan bygga upp filsystemet på nytt efteråt.

Om jag hade enheten framför mig skulle jag hantera den så här.

1. Sluta röra enheten

Första saken: skriv inte något nytt till den. Klicka inte på Windows uppmaning om formatering. Kör inte heller CHKDSK. Jag har sett folk göra en av de tre sakerna och förvärra återställningen. Om filsystemets data skrivs över eller ändras minskar dina chanser.

2. Se om Windows fortfarande visar enheten

Öppna Diskhantering och kontrollera om USB-minnet visas med ungefär rätt storlek. Om det dyker upp där, även som RAW, skulle jag fortfarande betrakta det som återställningsbart i många fall. Om det fortsätter att försvinna, återansluta eller visar slumpmässiga kapacitetssiffror skulle jag börja oroa mig för hårdvaran i stället för filsystemet.

3. Återställ dina filer innan du gör något annat

Jag skulle vanligtvis börja med Disk Drill. Det är enklare än vissa av de andra verktygen, och av det jag har sett hanterar det RAW-volymer ganska bra.

Stegen är ganska enkla:

1. Installera Disk Drill på din PC, inte på den skadade USB-enheten.
  2. Anslut USB-enheten.
  3. Välj enheten i Disk Drill och tryck på Sök efter förlorade data.
  4. Låt skanningen gå klart.
  5. Gå igenom resultaten via mappvy eller filtyp.
  6. Förhandsgranska allt viktigt.
  7. Återställ filerna till en annan enhet.

I Windows är gratisgränsen 100 MB faktisk återställning. Skanning och förhandsgranskning är inte begränsade, vilket hjälper mycket eftersom du får se vad som finns där innan du spenderar pengar. För mig betyder förhandsgranskningar mer än marknadsföringssidan. Om ett verktyg visar mina PDF-filer korrekt, öppnar foton och läser videohuvuden litar jag mer på det. Disk Drill förhandsgranskar vanligtvis vanliga saker utan problem, dokument, PDF-filer, bilder, videofiler, arkiv och också en hel del RAW-fotoformat.

Om resultaten ser ofullständiga ut skulle jag inte stanna där. Jag skulle köra en andra omgång med UFS Explorer eller DiskGenius. Olika återställningsverktyg hittar olika rester. Jag har varit med om att ett verktyg missade en gammal mappstruktur och att ett annat hittade den på samma enhet fem minuter senare. Irriterande, men sant.

4. Formatera om USB-enheten som NTFS efter återställning

Först efter att dina filer har kopierats till en säker plats:

1. Öppna Diskhantering.
  2. Högerklicka på RAW-partitionen.
  3. Välj Formatera.
  4. Välj NTFS.
  5. Låt Snabbformatering vara aktiverat.
  6. Slutför det.

Om Windows inte vill formatera den skulle jag ta bort RAW-partitionen, skapa en ny och sedan formatera den nya partitionen som NTFS. Jag har behövt göra det på det sättet på ett par gamla USB-minnen.

Jag har sett RAW uppstå efter att någon drog ut ett USB-minne mitt under en överföring, efter en krasch och efter strömavbrott. Ibland är det ren filsystemsskada. Om själva flashminnet inte håller på att dö brukar filåterställning först och formatering därefter fungera bäst.  src=

Ja. Jag har återställt filer från en RAW-enhet och sedan formaterat tillbaka den till NTFS. Jag skulle inte försöka tvinga fram någon konvertering från RAW till NTFS medan dina data fortfarande finns kvar på den. RAW betyder att Windows har tappat filsystemskartan. Dina filer kan fortfarande finnas där, men indexet är trasigt. Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, återställ först. Jag håller inte helt med om att CHKDSK alltid är förbjudet. På en testenhet med lågt värde, visst. På en enhet med viktiga foton, nej. För riskabelt. Det jag skulle lägga till är detta. Kontrollera först SMART-hälsan med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Om hälsan är dålig, eller om du hör klickljud, eller om överföringshastigheten sjunker till nära noll, klona enheten först med något som HDD Raw Copy eller ddrescue. Återställningsverktyg fungerar bättre på en klon än på en döende disk. Detta spelar stor roll för externa enheter. Om enheten är stabil är Disk Drill en bra första skanning eftersom förhandsvisningar sparar tid. Om förhandsvisningarna ser rena ut är dina chanser ganska goda. Återställ endast till en annan disk. Aldrig tillbaka till samma externa enhet. Jag har sett folk göra det och radera resten av sina filer. Efter återställningen, formatera till NTFS, kopiera sedan över några testfiler och kör en fullständig ytskanning. Om dåliga sektorer dyker upp, pensionera enheten. RAW dyker ofta upp efter osäker borttagning, men det dyker också upp när en enhet börjar gå sönder. För en enkel genomgång täcker denna enkla guide för dataåterställning från RAW-enhet det grundläggande flödet på ett sätt som de flesta snabbt kan följa.
Japp, folk får faktiskt tillbaka sina filer, men jag skulle invända lite mot idén om att gå från RAW till NTFS utan att förlora filer som om det vore en ren konvertering. Oftast är det inte det. RAW är mer som att Windows säger Jag kan se disken, men filsystemet är förstört eller oläsbart. Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles, men en extra sak spelar stor roll: kontrollera om det är höljet som lurar dig. Externa enheter kan ibland visas som RAW eftersom USB-till-SATA-bryggan, kabeln eller strömförsörjningen krånglar, inte för att den faktiska NTFS-volymen är död. Jag har haft en enhet som lästes som RAW i ett hölje och sedan monterades fint med en annan kabel eller port. Så innan djup återställning, prova: - en annan USB-kabel - en annan dator - en strömsatt USB-port eller en strömsatt hubb - om möjligt, ta ut enheten ur höljet och anslut den direkt Om den fortfarande visas som RAW, då ja, behandla det som filsystemsskada och extrahera data först. Jag skulle hoppa över alla reparationsverktyg tills dina viktiga saker har kopierats ut. Disk Drill är en bra första omgång eftersom det är lätt att förhandsgranska vad som faktiskt går att återställa, vilket sparar tid jämfört med att blint skanna för evigt. Om förhandsvisningarna är intakta är det ett mycket gott tecken. Återställ sedan allt till en andra enhet, inte tillbaka till problemdisken. Ganska uppenbart, men folk gör det fortfarande. En sak jag är lite oense om i mycket råd online: skynda inte att formatera direkt efter återställning om du inte litar på hårdvaran. Kör tillverkarens diagnostik eller gör åtminstone ett SMART- och yttest efteråt. Om disken håller på att gå sönder ger omformatering till NTFS dig bara en fungerande tidsbomb. Om du också vill ha en enkel visuell genomgång av hur man återställer filer från en RAW USB-enhet på ett säkert sätt, så täcker den grundflödet ganska bra. Kort version: ja, filer kan ofta återställas först, och sedan kan enheten omformateras till NTFS efteråt. Förväxla bara inte det med en riktig RAW till NTFS-konvertering på plats, eftersom det vanligtvis inte är det som händer.