Jeg slettet ved et uhell feil mappe på Mac APFS-disken min og trenger hjelp til å gjenopprette de slettede filene. Jeg har ikke lagret mye siden det skjedde, men jeg er ikke sikker på om Time Machine, øyeblikksbilder eller programvare for APFS-datagjenoppretting er det tryggeste neste steget.
Ja, den synkende følelsen etter å ha slettet feil APFS-volum eller slettet feil mappe er forferdelig. Men ikke behandle det som om filene automatisk er borte for alltid. Ofte ligger slettede eller formaterte data fortsatt der til macOS eller en annen app skriver over dem.
Det viktigste er å slutte å røre den disken. Seriøst, jo mindre du gjør, desto bedre er sjansene dine.
- Slutt å bruke den berørte disken med en gang.
- Ikke lagre eller kopier noe nytt til den.
- Ikke installer macOS på nytt på den samme disken.
- Ikke kjør First Aid, TestDisk eller reparasjonsverktøy før du har gjenopprettet filene du bryr deg om.
- Hvis det er en ekstern disk, koble den fra til du er klar til å jobbe med gjenoppretting.
Hvis du har Time Machine, sjekk det først. Det er den klart enkleste veien. Selv om sikkerhetskopidisken ikke er tilkoblet, bør du fortsatt åpne Time Machine fordi APFS kan ha lokale øyeblikksbilder, og de kan noen ganger hente tilbake nylig slettede filer.
Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, må du bruke gjenopprettingsprogramvare.
Jeg ville sannsynligvis prøvd Disk Drill først, hovedsakelig fordi det forstår APFS i stedet for bare å gjøre en rå signaturskanning. Når det fungerer, har du større sjanse for å få tilbake mappenavn, filnavn og metadata i stedet for å ende opp med en stor haug med tilfeldig navngitte filer. Det kan også hjelpe med slettede filer, formaterte APFS-volumer og skadede APFS-kontainere.
Den tryggere måten å gjøre det på er:
- Last ned Disk Drill, men installer det på en annen disk hvis du kan.
- Koble til den berørte APFS-disken, eller velg den interne disken hvis det var den som ble slettet.
- Gi det Full Disk Access i macOS-innstillinger slik at det kan skanne APFS riktig.
- Velg disken og kjør Search for Lost Data.
- La skanningen fullføres i stedet for å stoppe den tidlig.
- Bruk forhåndsvisning for å forsikre deg om at bildene, videoene, dokumentene eller hva det ellers er faktisk kan gjenopprettes.
- Gjenopprett bare det du trenger, og lagre det på en annen disk. Gjenopprett det aldri tilbake til den samme APFS-disken.
En nyttig ting i Disk Drill er muligheten til å lage et diskbilde først. Hvis disken oppfører seg ustabilt, er det tryggere å skanne bildet enn å belaste originaldisken om og om igjen. S.M.A.R.T.-helseinformasjonen er også verdt å sjekke, siden den kan fortelle deg om dette ser ut som enkel filsystemskade eller en disk som begynner å svikte.
Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, finnes det andre verktøy, men de har kompromisser.
PhotoRec er gratis og kan være svært effektivt, spesielt for bilder, videoer og dokumenter. Ulempen er at det vanligvis fungerer etter filsignaturer, ikke APFS-katalogstrukturen, så filnavn og mapper er ofte borte.
TestDisk kan hjelpe hvis det egentlige problemet er et ødelagt APFS-partisjonsoppsett og ikke bare slettede filer. Jeg ville fortsatt ikke gjort det til første trekk. Gjenopprett de viktige tingene først, fordi endring av partisjonsinformasjon før du har filene dine kan gjøre en dårlig situasjon mer rotete.
Interne Mac-SSD-er er også et spesialtilfelle på grunn av TRIM. Når TRIM har tømt de slettede blokkene, kan ikke gjenopprettingsprogramvare hente dem tilbake. Derfor er hastighet viktig. Og hvis et FileVault-kryptert APFS-volum ble formatert, er krypteringsnøklene vanligvis også borte, noe som ofte betyr at gjenoppretting ikke er realistisk.
Jeg ville droppet gjør det selv-ruten hvis disken:
- fortsetter å dukke opp og forsvinne,
- klikker, skraper eller piper,
- kobler fra under skanning,
- får Mac-en til å fryse hver gang du prøver å åpne den,
- eller viser alvorlige S.M.A.R.T.-advarsler.
Disse tegnene peker mer mot maskinvarefeil. I så fall kan det å slå den på gjentatte ganger og skanne den gjøre ting verre. Et gjenopprettingslaboratorium er et bedre valg.
Gode laboratorier tilbyr ofte en gratis vurdering, og mange har ingen data, ingen kostnad. Logisk gjenoppretting starter vanligvis rundt $300–500, mens fysisk diskskade lett kan bli $1,000+, avhengig av problemet.
Hvis dette bare var en utilsiktet sletting eller formatering, kan du likevel fortsatt ha en grei sjanse. Bare ikke skriv noe annet til disken, gjenopprett til en separat disk, og start heller før enn senere.
Sjekk om mappen lå i iCloud Drive, Skrivebord eller Dokumenter før du bruker tid på å skanne APFS-disken. Hvis iCloud-synkronisering var på, kan slettingen ha blitt synkronisert dit også, og din beste sjanse kan være iCloud.com sin Nylig slettet-seksjon eller en annen Mac/iPhone som ennå ikke har synkronisert. Koble den enheten fra nettet før du åpner Filer/Finder, ellers kan den ta igjen synkroniseringen og slette den samme mappen. Hvis det var en vanlig lokal mappe, så ja, stopp å skrive til disken og skann fra et annet sted, men ikke overse kopien i skyen. Mange Mac-brukere tenker APFS-gjenoppretting når den faktisk manglende mappen har blitt administrert av iCloud hele tiden.
Sjekk snapshots før du installerer gjenopprettingsapper.
Jeg er enig i rådet om å «slutte å skrive til disken», men jeg ville ikke hoppet rett til en full APFS-skanning hvis dette var en nylig slettet mappe på systemdisken. En skanning er treg, og på en intern SSD kan det allerede være for sent for slettede blokker på grunn av TRIM. Et Time Machine/APFS-snapshot, hvis det finnes, er mye renere fordi du kopierer vanlige filer tilbake fra et tidspunkt i tid i stedet for å prøve å hente ut slettede data fra ledig plass.
Åpne Terminal og kjør:
tmutil listlocalsnapshots /
Hvis du ser oppføringer med datoer fra før slettingen, er det første stedet jeg ville sett. Åpne deretter Time Machine fra menylinjen eller Systeminnstillinger, gå til den opprinnelige mappeplasseringen, og gå tilbake til et tidspunkt før feilen. Gjenopprett til en annen plassering hvis du vil være forsiktig, for eksempel en ekstern disk eller en midlertidig mappe, slik at du kan sammenligne før du erstatter noe.
En liten hake: lokale snapshots er ikke garantert. macOS kan fjerne dem når det trengs plass, og hvis Time Machine aldri ble satt opp, har du kanskje ingen. Folk snakker noen ganger om APFS-snapshots som om de er en angre sletting-funksjon, men de er bare nyttige hvis snapshotet faktisk fantes før slettingen og ikke har blitt ryddet bort siden.
Jeg ville også unngått å «rydde opp» mens du prøver å finne ut av dette. Ikke tøm papirkurven hvis du ikke allerede har gjort det. Ikke kjør oppryddingsverktøy av typen CleanMyMac. Ikke la Bilder, Dropbox, iCloud Drive, Steam, Xcode eller noe annet jobbe gjennom store cacher på den disken. Selv vanlig surfing kan skrive mange små filer.
Hvis snapshots er tomme og iCloud/papirkurven er blindspor, er gjenopprettingsprogramvare neste fornuftige steg. Disk Drill er greit å prøve, spesielt hvis du vil ha et mer brukervennlig grensesnitt, men hold forventningene i sjakk på en moderne intern Mac-SSD. Det kan finne eldre kopier, forhåndsvisninger, miniatyrbilder eller filer fra områder som ikke er trimmet, mens den nøyaktige mappestrukturen du slettet kanskje ikke kommer tilbake. På en ekstern APFS-harddisk eller SSD uten TRIM er sjansene vanligvis bedre.
Gjør skanningen fra en annen Mac eller en annen oppstartsvolum hvis mulig. Lagre gjenopprettede filer et annet sted. Hvis den manglende mappen betyr mye, lag først et bilde av den berørte disken og skann bildet, ikke originalen. Den delen er kjedelig, men den hindrer at du gjør én dårlig sletting om til tre forskjellige gjenopprettingsforsøk som kjemper om samme disk.
Den raske rekkefølgen jeg ville brukt er: Papirkurv, nylig slettet i iCloud hvis relevant, Time Machine/lokale snapshots, deretter gjenopprettingsskanning. Hvis den slettede mappen lå på den interne SSD-en og det ikke finnes snapshots, bør du handle raskt, men ikke forvente mirakler. APFS er ikke hovedskurken der. SSD-opprydding er.