Gjenopprett filer fra CF-kort etter at mappen forsvant, noen ideer?

En mappe forsvant plutselig fra CF-kortet mitt etter at jeg flyttet det mellom enheter, og den inneholdt viktige bilder jeg trenger til jobb. Kortet viser fortsatt brukt plass, men filene er borte, og jeg er redd for å gjøre det verre. Jeg trenger hjelp med trygge måter å gjenopprette tapte filer fra CF-kort og finne ut hva som kan ha forårsaket den manglende mappen.

Jeg har støtt på dette med CF-kort noen ganger, og det folk først roter til er å prøve tilfeldige reparasjoner før de henter ut filene. Jeg ville sluttet å behandle kortet som vanlig lagring akkurat nå. Tenk skrivebeskyttet fra nå av.

Så, ingen nye bilder. Ingen formatering. Ingen reparasjonsverktøy. Ikke lagre noe tilbake på det. Et CF-kort ser ofte tomt ut når filene fortsatt ligger i selve minnet. Det som ofte feiler først er filsysteminformasjonen, ikke bildedataene. Når du skriver nye data over gamle blokker, faller sjansene dine raskt.

Sjekk de enkle tingene først

Før du kjører gjenoppretting, ville jeg gjort en enkel maskinvaresjekk:

1. Bruk en ordentlig CF-kortleser, ikke kamerakabelen.

2. Prøv en annen USB-port.

3. Hvis du har en, prøv også en annen kortleser.

4. Se om kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac.

Du trenger ikke at kortet åpner normalt. Hvis systemet oppdager det og viser noe som er nær riktig kapasitet, har gjenopprettingsprogramvare vanligvis fortsatt en sjanse.

Hva jeg ville gjort videre

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg hoppet over reparasjonsforsøkene og gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Mitt førstevalg for CF-kort er Disk Drill.

Hvorfor jeg heller den veien:

• Det er enkelt å navigere uten mye gjetting

• Det støtter FAT32 og exFAT, som ofte brukes på kameramedier

• Det håndterer RAW-bilder og større videofiler ganske bra

• Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper deg med å sjekke om filene er ekte før du gjenoppretter en haug med søppel

Jeg har brukt verktøy der du gjenoppretter 400 mystiske filer og halvparten av dem er ødelagt. Forhåndsvisning sparer tid.

Trinnene jeg ville fulgt

1. Ta ut CF-kortet og la det være ute. Ikke sett det tilbake i kameraet før du er ferdig med å gjenopprette filer.
  2. Koble det til via en kortleser. Direkte tilkobling via kortleser fungerer vanligvis bedre enn å bruke kameraet som mellomledd.
  3. Åpne Disk Drill og velg CF-kortet. Dobbeltsjekk enhetsnavnet og størrelsen så du ikke skanner hoveddisken ved en feil.
  4. Lag først en byte-for-byte-sikkerhetskopi hvis kortet er ustabilt. Hvis det kobler fra, henger seg opp eller leser merkelig, lag et bilde av det og arbeid fra bildet i stedet.
  5. Kjør en full skanning.
  6. La den fullføre. Hvis du avbryter for tidlig, kan du gå glipp av slettede filer, tapte oppføringer og rekonstruerte data.
  7. Forhåndsvis filer før gjenoppretting. Åpne noen bilder eller klipp slik at du vet at resultatene kan brukes.
  8. Gjenopprett til en annen disk. Bruk datamaskinens disk eller en ekstern disk. Ikke skriv gjenopprettede filer tilbake til CF-kortet. Jeg gjorde dette én gang for flere år siden, dårlig idé.

Andre verktøy folk nevner

PhotoRec fortjener å nevnes fordi det er gratis, og det henter ut data fra skadede filsystemer bedre enn du skulle tro. Ulempen er rot. Filnavn er ofte borte, mappestrukturen er borte, og det blir fort irriterende å sortere resultatene.

UFS Explorer er også solid, men jeg ville bare anbefale det hvis du er komfortabel med mer tekniske verktøy. Det er ikke vanskelig i seg selv, men det føles mindre tilgivende.

For en vanlig gjenopprettingsjobb på et CF-kort ville jeg fortsatt startet med Disk Drill. Færre feilspor.

Én ting du ikke må gjøre

Hvis Windows eller macOS viser en melding om formatering, ignorer den foreløpig. Den meldingen betyr at systemet ikke kan lese kortet ordentlig. Det betyr ikke at formatering er trygt. Gjenopprett først, sikkerhetskopier alt et annet sted, og ta hånd om formateringen senere.

Brukt plass som fortsatt vises er et godt tegn. Det betyr ofte at katalogoppføringen ble ødelagt, ikke bildedataene.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én del, slutt å skrive til kortet. Jeg vil legge til én ting først, lag et bilde av CF-kortet før du skanner det. Hvis kortet begynner å svikte, er én ren gjennomgang bedre enn gjentatte skanninger. På Linux eller Mac er ddrescue flott til dette. På Windows kan du bruke et hvilket som helst diskavbildningsverktøy du stoler på. Jobb fra avbildningen, ikke fra kortet, hvis du har plass.

Sjekk også etter skjulte filer før gjenoppretting. På Windows åpner du CMD på kortet og kjører:
attrib -h -r -s /s /d .
Jeg har sett mapper forsvinne fra kameraer etter at attributter ble endret.

Hvis mappen ble krysslenket eller FAT/exFAT-tabellen ble ødelagt, er CHKDSK det folk ofte skynder seg til. Jeg ville ikke gjort det først. Det gir noen ganger nytt navn til gjenopprettede kjeder til .CHK-filer og gjør rotet verre. Gjenopprett først, reparer senere.

Hvis du vil ha den raske ruten, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av CF-kort fordi det viser både tapte partisjoner og filsignaturer, og forhåndsvisningen hjelper med å luke ut ødelagte RAW-filer før eksport. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din, ikke tilbake på kortet.

Hvis programvaren ikke finner noe nyttig og dette er bilder fra betalt arbeid, stopp der og send det til et laboratorium. Hver ekstra lesing betyr noe på gamle flashmedier.

Hvis du også vil ha en visuell gjennomgang, dekker denne trinnvise guiden for å gjenopprette filer fra et SD-kort den samme flyten, og prosessen er lik nok for CF-kort også.

Brukt plass som fortsatt vises, er delen jeg faktisk liker her. Det betyr vanligvis at dataområdet fortsatt er der, og at rotet handler mer om indeksering enn ekte sletting. Så ja, @mikeappsreviewer og @mike34 har rett i å ikke bruke kortet normalt, men jeg ville tatt én ekstra sjekk før jeg kjører en tung skanning.

Prøv å montere CF-kortet på et annet operativsystem hvis du kan. Windows kan oppføre seg som om mappen er borte, mens macOS eller Linux noen ganger fortsatt kan lese katalogen godt nok til at du kan kopiere ting manuelt. Jeg har hatt kort som så tomme ut på én maskin og helt normale på en annen. Merkelig, men det skjer.

Hvis dette også er Canon- eller Nikon-RAW-filer, sjekk om filene blir filtrert bort av Explorer eller Finder på grunn av dårlige filendelser eller skadede mappenavn. En filbehandler som Total Commander eller FreeCommander kan noen ganger vise ting som standardvisningen skjuler. Ikke magi, bare mindre hjelpsom.

Ett sted jeg er litt uenig med de vanlige rådene: Jeg ville ikke startet med attributtrettinger med mindre du allerede har bekreftet at kortet er stabilt. Enhver skrivehandling på kommandolinjen, selv en liten en, er fortsatt en skriving. Hvis dette er arbeidsmateriale, ville jeg heller inspisert først, deretter gjenopprettet, og så eksperimentert senere.

Hvis du vil gå den praktiske veien, er Disk Drill fortsatt et solid alternativ for gjenoppretting av CF-kort fordi det kan finne både tapte filoppføringer og signaturbaserte fotodata. Forhåndsvisningen betyr mye ved klientarbeid, spesielt hvis du må vite om RAW-filene åpner før du gjenoppretter 20 GB med skrot. Hvis kortet begynner å koble fra, slutt å tukle med det og vurder et profesjonelt laboratorium.

Liten merknad, denne guiden er for SD-medier, men prosessen er i praksis den samme og enkel å følge:
hvordan gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort trinn for trinn

Det viktigste er at du ikke lar kameraet fikse kortet. Kameraer er virkelig gode til å gjøre gjenoppretting vanskeligere.

Jeg er enig med @mike34, @nachtdromer og @mikeappsreviewer om den store regelen: slutt å bruke kortet. Men jeg vil legge til én ting de bare var inne på indirekte: sjekk kortets helsesymptomer før du kjører en lang skanning.

Hvis CF-kortet er uvanlig tregt, forsvinner midt under lesing, eller får kortleseren til å koble til på nytt, peker det mer mot maskinvareproblemer enn enkel skade på filtabellet. I så fall er selv en god gjenopprettingsapp underordnet det å klone kortet først. Hvis det leses normalt og kapasiteten ser riktig ut, er sjansene større for at dette bare er en ødelagt katalogoppføring.

Én ting jeg ikke ville forhastet meg med, er CHKDSK eller noen form for reparasjonsmelding. Folk behandler det som førstehjelp, men på flyttbare medier kan det gjøre et gjenopprettbart kaos om til et omorganisert kaos.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg her.

Fordeler

• enkle forhåndsvisninger for RAW/JPEG/video
  • kan finne både slettede oppføringer og dypere utgravde filer
  • mindre skremmende enn noen kriminaltekniske verktøy

Ulemper

• dype skanninger kan gi mange filer med endrede navn
  • ikke det billigste alternativet hvis du bare trenger én gjenoppretting
  • signaturgjenoppretting kan miste den opprinnelige mappestrukturen

Hvis det er viktigere å bevare originale navn/mapper enn brukervennlighet, kan UFS Explorer eller R-Studio noen ganger grave litt mer kirurgisk, selv om de er mindre brukervennlige.

Min rekkefølge ville vært:

1. Test lesestabiliteten
  2. Lag et image av kortet hvis mulig
  3. Skann imaget
  4. Gjenopprett til en annen disk
  5. Først da bør du tenke på reparasjoner eller reformatering

Hvis Disk Drill viser forhåndsvisninger som faktisk åpnes, er det et veldig godt tegn. Hvis forhåndsvisningene er korrupte og kortet er ustabilt, stopp og vurder et laboratorium før NAND blir verre.