En mappe forsvandt pludseligt fra mit CF-kort, efter at jeg flyttede det mellem enheder, og den indeholdt vigtige billeder, som jeg skal bruge til arbejde. Kortet viser stadig brugt plads, men filerne er væk, og jeg er bange for at gøre det værre. Jeg har brug for hjælp til sikre måder at gendanne mistede filer fra CF-kortet på og finde ud af, hvad der kan have forårsaget den manglende mappe.
Jeg er stødt på dette med CF-kort et par gange, og den del folk først roder med er at prøve tilfældige reparationer, før de får filerne ud. Jeg ville stoppe med at behandle kortet som normal lagring med det samme. Tænk skrivebeskyttet fra nu af.
Så ingen nye billeder. Ingen formatering. Ingen reparationsværktøjer. Gem ikke noget tilbage på det. Et CF-kort ser ofte tomt ud, selv når filerne stadig er på selve hukommelsen. Det, der ofte fejler først, er filsystemoplysningerne, ikke fotodataene. Når du først skriver nye data over gamle blokke, falder dine chancer hurtigt.
Tjek de enkle ting først
Før du kører gendannelse, ville jeg lave en enkel hardwarekontrol:
Brug en rigtig CF-kortlæser, ikke kameraets kabel.
Prøv en anden USB-port.
Hvis du har en, så prøv også en anden kortlæser.
Se, om kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac.
Du behøver ikke, at kortet åbner normalt. Hvis systemet registrerer det og viser noget, der ligger tæt på den rigtige kapacitet, har gendannelsessoftware som regel stadig en chance.
Hvad jeg ville gøre nu
Hvis du ikke har en sikkerhedskopi, ville jeg springe reparationsforsøgene over og gå direkte til gendannelsessoftware. Mit førstevalg til CF-kort er Disk Drill.
Hvorfor jeg hælder til den løsning:
Det er nemt at komme igennem uden ret meget gætværk
Det understøtter FAT32 og exFAT, som ofte ses på kameramedier
Det håndterer RAW-fotos og større videofiler ganske fint
Forhåndsvisningsfunktionen hjælper dig med at tjekke, om filerne er ægte, før du gendanner en bunke skrammel
Jeg har brugt værktøjer, hvor du gendanner 400 mystiske filer, og halvdelen af dem er ødelagte. Forhåndsvisning sparer tid.
Trin jeg ville følge
- Tag CF-kortet ud og lad det være ude. Sæt det ikke tilbage i kameraet, før du er færdig med at gendanne filer.
- Tilslut det via en kortlæser. Direkte forbindelse gennem en kortlæser fungerer som regel bedre end at bruge kameraet som mellemled.
- Åbn Disk Drill og vælg CF-kortet. Dobbeltkontrollér enhedens navn og størrelse, så du ikke ved en fejl scanner dit hoveddrev.
- Opret først en byte-for-byte-sikkerhedskopi, hvis kortet er ustabilt. Hvis det afbrydes, fryser eller læser mærkeligt, så lav et image af det og arbejd ud fra imaget i stedet.
- Kør den fulde scanning.
- Lad den blive færdig. Hvis du afbryder den for tidligt, kan du gå glip af slettede filer, mistede poster og rekonstruerede data.
- Forhåndsvis filer før gendannelse. Åbn nogle få billeder eller klip, så du ved, at resultaterne kan bruges.
- Gendan til et andet drev. Brug din computers drev eller en ekstern disk. Skriv ikke gendannede filer tilbage til CF-kortet. Det gjorde jeg selv engang for flere år siden, dårlig idé.
Andre værktøjer folk nævner
PhotoRec fortjener også at blive nævnt, fordi det er gratis og henter data fra beskadigede filsystemer bedre, end man skulle tro. Ulempen er rod. Filnavne er ofte væk, mappestrukturen er væk, og det bliver hurtigt irriterende at sortere resultaterne.
UFS Explorer er også solidt, selvom jeg kun ville henvise dig dertil, hvis du er okay med mere tekniske værktøjer. Det er ikke svært i teorien, men det føles mindre tilgivende.
Til en normal gendannelsesopgave for et CF-kort ville jeg stadig starte med Disk Drill. Færre fejltagelser.
En ting du ikke skal gøre
Hvis Windows eller macOS viser en formateringsprompt, så ignorér den for nu. Den besked betyder, at systemet ikke kan læse kortet korrekt. Det betyder ikke, at det er sikkert at formatere. Gendan først, tag sikkerhedskopi af alt et andet sted, og håndtér derefter formatering senere.
At der stadig vises brugt plads, er et godt tegn. Det betyder ofte, at mappeposten er blevet ødelagt, ikke fotodataene.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: stop med at skrive til kortet. Jeg vil dog tilføje én ting først: lav et image af CF-kortet, før du scanner det. Hvis kortet er ved at fejle, er én ren gennemlæsning bedre end gentagne scanninger. På Linux eller Mac er ddrescue fremragende til dette. På Windows skal du bruge et hvilket som helst diskimaging-værktøj, du har tillid til. Arbejd fra imaget, ikke fra kortet, hvis du har pladsen.
Tjek også for skjulte filer før gendannelse. På Windows skal du åbne CMD på kortet og køre:
attrib -h -r -s /s /d .
Jeg har set mapper forsvinde fra kameraer, efter at attributter blev ændret.
Hvis mappen blev krydskoblet, eller FAT/exFAT-tabellen gik i stykker, er CHKDSK det, folk skynder sig til. Det ville jeg ikke gøre først. Det omdøber nogle gange gendannede kæder til .CHK-filer og gør rodet værre. Gendan først, reparer bagefter.
Hvis du vil have den hurtige løsning, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af CF-kort, fordi det viser både mistede partitioner og filsignaturer, og forhåndsvisningen hjælper med at sortere korrupte RAW-filer fra før eksport. Gem gendannede filer på din computer, ikke tilbage på kortet.
Hvis software ikke finder noget brugbart, og det her er betalte arbejdsfotos, så stop dér og send det til et laboratorium. Hver ekstra læsning betyder noget på gamle flashmedier.
Hvis du også vil have en visuel gennemgang, dækker denne trin for trin-guide til gendannelse af filer fra et SD-kort det samme forløb, og processen er tæt nok på også for CF-kort.
Brugt plads, der stadig vises, er den del, jeg faktisk kan lide her. Det betyder som regel, at dataområdet stadig er der, og at rodet mere handler om indeksering end om reel sletning. Så ja, @mikeappsreviewer og @mike34 har ret i, at man normalt ikke bør bruge kortet, men jeg ville presse på for én ekstra kontrol, før man laver nogen tung scanning.
Prøv at montere CF-kortet på et andet styresystem, hvis du kan. Windows kan opføre sig, som om mappen er væk, mens macOS eller Linux nogle gange stadig kan læse mappen godt nok til, at du kan kopiere ting manuelt. Jeg har haft kort, der så tomme ud på én maskine og helt normale på en anden. Mærkeligt, men det sker.
Hvis det også er Canon- eller Nikon-RAW-filer, så tjek, om filerne bliver filtreret fra af Explorer eller Finder på grund af dårlige filendelser eller beskadigede mappenavne. En filhåndtering som Total Commander eller FreeCommander kan nogle gange vise ting, som standardvisningen skjuler. Ikke magi, bare mindre hjælpsom.
Et sted, hvor jeg er lidt uenig med det sædvanlige råd: Jeg ville ikke starte med at rette attributter, medmindre du allerede har bekræftet, at kortet er stabilt. Enhver kommandolinjehandling, der skriver, selv en mindre en, er stadig en skrivning. Hvis dette er arbejdsmateriale, ville jeg hellere inspicere først, så gendanne, og først derefter eksperimentere.
Hvis du vil gå den praktiske vej, er Disk Drill stadig en solid mulighed til gendannelse af CF-kort, fordi det kan finde både tabte filposter og signaturbaserede fotodata. Forhåndsvisningen betyder meget ved klientarbejde, især hvis du har brug for at vide, om RAW-filerne kan åbnes, før du gendanner 20 GB skrammel. Hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen, så stop med at rode med det og overvej et professionelt lab.
Lille sidebemærkning, denne guide er til SD-medier, men processen er stort set den samme og nem at følge:
sådan gendanner du slettede videoer fra et SD-kort trin for trin
Det vigtigste er, at du ikke lader kameraet fikse kortet. Kameraer er virkelig gode til at gøre gendannelse sværere.
Jeg er enig med @mike34, @nachtdromer og @mikeappsreviewer om den store regel: stop med at bruge kortet. Men jeg vil tilføje én ting, som de kun berørte indirekte: tjek kortets helbredssymptomer, før du laver en lang scanning.
Hvis CF-kortet er usædvanligt langsomt, forsvinder midt under læsning eller får kortlæseren til at genoprette forbindelsen, peger det mere på hardwareproblemer end på simpel skade i filtabelen. I så fald er selv en god gendannelsesapp sekundær i forhold til først at klone kortet. Hvis det læses normalt, og kapaciteten ser korrekt ud, er chancerne bedre for, at dette blot er en ødelagt mappepost.
Én ting, jeg ikke ville skynde mig ud i, er CHKDSK eller enhver opfordring til at fixe noget. Folk behandler det som førstehjælp, men på flytbare medier kan det forvandle et problem, der kunne gendannes, til et omorganiseret rod.
Hvad angår software, er Disk Drill et rimeligt valg her.
Fordele
- nem forhåndsvisning af RAW/JPEG/video
- kan finde både slettede poster og dybere udskårne filer
- mindre skræmmende end nogle retsmedicinske værktøjer
Ulemper
- dybe scanninger kan returnere mange omdøbte filer
- ikke den billigste løsning, hvis du kun har brug for én gendannelse
- signaturgendannelse kan miste den oprindelige mappestruktur
Hvis det er vigtigere at bevare originale navne/mapper end brugervenlighed, kan UFS Explorer eller R-Studio nogle gange grave lidt mere kirurgisk, selv om de er mindre brugervenlige.
Min rækkefølge ville være:
- Test læsestabilitet
- Lav et image af kortet, hvis muligt
- Scan imaget
- Gendan til et andet drev
- Tænk først derefter på reparationer eller omformatering
Hvis Disk Drill viser forhåndsvisninger, der faktisk kan åbnes, er det et meget godt tegn. Hvis forhåndsvisningerne er korrupte, og kortet er ustabilt, så stop og overvej et laboratorium, før NAND bliver værre.