Jag råkade ta bort viktiga GoPro-inspelningar från mitt SD-kort innan jag säkerhetskopierade dem, och nu försöker jag ta reda på om återställning fortfarande är möjlig. Videorna var från en resa som jag inte kan återskapa, så jag behöver verkligen hjälp med de bästa metoderna för GoPro-återställning, verktyg för återställning av SD-kort eller steg för att undvika att göra dataförlusten värre.
Jag har varit där, och ja, att förlora GoPro-klipp kan förstöra en hel dag snabbt, särskilt när det är från en resa eller en inspelning som du inte gör om.
Det första steget är enkelt. Gör det inte värre.
Gör detta först
Sluta använda SD-kortet direkt.
Filma inget nytt på det. Formatera det inte. Kör inga slumpmässiga reparationsappar. Raderat eller formaterat GoPro-material ligger ofta kvar på kortet tills ny data skrivs över det. Varje extra skrivning minskar dina chanser.
Innan jag använde återställningsprogram skulle jag kontrollera de uppenbara sakerna som folk ofta hoppar över:
- GoPro-molnlagring, om din prenumeration är aktiv och automatisk uppladdning var påslagen.
- Papperskorgen eller Nyligen raderat i ditt GoPro-konto.
- Om kameran själv erbjuder att reparera filen efter att du satt tillbaka kortet.
- En annan kortläsare, USB-port eller en annan dator.
- Om kortet visas i Diskhantering på Windows eller Skivverktyg på Mac.
Om kortet aldrig visas någonstans, fortsätter att tappa anslutningen eller ser fysiskt skadat ut, skulle jag stanna där och lämna in det till en återställningsverkstad. Gör det själv-lösningar brukar bara slösa tid i sådana fall.
Varför GoPro-material är svårare än fotoåterställning
Många behandlar videoåterställning som fotoåterställning. Det är inte samma sak.
GoPro-kameror skriver ofta video i segment som är utspridda över kortet. Efter radering eller formatering hittar många återställningsappar delar av filen men misslyckas när det är dags att bygga upp hela filen igen. Du får ett MP4-filnamn, kanske till och med rätt storlek, och ändå går den inte att öppna. Eller så spelas den upp halvvägs och dör sedan.
Det är därför GoPro-återställning alltid har varit ett märkligt litet hörn av dataåterställning.
Under lång tid förlitade sig folk på verktyg som GoProRecovery och CnW Recovery. De finns inte längre. Deras metod för att bygga upp video hamnade till slut i Disk Drills läge Advanced Camera Recovery, och av det jag såg är det den delen som fortfarande underhålls.
Vad jag skulle prova först
Om GoPro-kortet raderades, formaterades eller drabbades av filkorruption skulle jag börja med Disk Drill och använda Advanced Camera Recovery.
Skillnaden här är viktig. En vanlig skanning letar efter raderade filer. Det här läget försöker återskapa fragmenterat kameramaterial till något som går att spela upp. För GoPro-video spelar det mycket större roll än folk tror.
Stegen är enkla nog på Windows och Mac:
- Ta ut SD-kortet ur GoPro-kameran.
- Anslut det till datorn med en kortläsare.
- Öppna Disk Drill.
- Välj minneskortet.
- Välj Advanced Camera Recovery.
- Kör skanningen.
- Förhandsgranska videorna som hittas.
- Spara återställda filer på en annan enhet, inte tillbaka till samma kort.
Förhandsgranskningen är viktig. Jag gillade att kunna kontrollera om det återställda klippet gick att spela upp innan jag sparade en hög med skräpfiler.
Om kortet känns instabilt, gör först en byte-för-byte-säkerhetskopia. Skanna säkerhetskopian, inte originalet. Jag gör detta varje gång ett kort beter sig opålitligt. Mindre belastning på kortet, och du har fortfarande en fullständig kopia att arbeta med om första försöket går fel.
När jag skulle stanna upp och ringa ett proffs
Programvaruåterställning fungerar bra vid oavsiktlig radering, snabbformatering och många fall av logisk korruption.
Jag skulle lämna över det till en återställningstjänst om något av detta pågår:
- Kortet är fysiskt skadat
- Ingen dator upptäcker kortet
- Kortet kopplas från under skanningen
- Kameran visar SD-fel relaterade till hårdvara
- Materialet är så viktigt att du inte kan riskera ett misslyckat gör-det-själv-försök
De fallen kräver vanligtvis hårdvaruverktyg och laboratoriearbete, inte skrivbordsprogramvara.
Om det handlade om en radering eller en snabbformatering är dina chanser fortfarande ganska goda. Jag har sett sådana återställas utan problem när kortet inte användes mycket efteråt. Om inget nytt skrevs över det saknade materialet finns det fortfarande en rimlig chans att få tillbaka det. Stavfel åt sidan är det viktigaste snabbhet. Sluta använda kortet och utgå därifrån.
Ja, återställning är fortfarande möjlig om du slutade använda kortet tillräckligt snabbt.
Jag håller med @mikeappsreviewer om det viktigaste, sluta skriva något alls till det SD-kortet. Där jag skiljer mig lite är detta. Jag skulle inte lägga för mycket tid på att testa kortet i olika enheter om materialet är väldigt viktigt. Varje extra montering, skanning och kameraförsök ökar belastningen, särskilt på ett svagt kort.
Det här skulle jag göra härnäst:
-
Skapa en avbild av kortet först.
Om din dator kan läsa det, klona hela SD-kortet till en avbildsfil och arbeta från den kopian. På instabila kort är detta viktigare än att gå direkt till återställning. -
Kontrollera om klippen delades upp.
GoPro spelar ofta in långa videor som flera delar, som GX010123.MP4, GX020123.MP4. Folk tror att materialet är borta när ett segment saknas och resten fortfarande finns kvar. -
Leta efter fristående filer och RAW-resultat från återställning.
Raderade GoPro-klipp kommer inte alltid tillbaka med tydliga namn eller mappstruktur. Sök efter filstorlek och filtyp. Stora .mp4-filer med konstiga namn är värda att testa. -
Prova ett verktyg gjort för medieåterställning.
Disk Drill är ett av de bättre valen för återställning av GoPro-video från SD-kort, främst eftersom det hanterar kameramedia bättre än generiska verktyg för att återskapa raderade filer. Om vanlig filåterställning misslyckas är dess djupare skanningsalternativ värda ett försök. -
Testa uppspelning i VLC först.
Windows Media Player misslyckas hela tiden med skadade MP4-filer. VLC kan ibland spela upp delvisa filer som andra appar avvisar. Om ett klipp öppnas men hackar kan en ommuxning rädda det.
En sak till. Om kortet var fullt och du spelade in ens några få nya klipp efter raderingen, sjunker chanserna till återställning snabbt. På flashmedia är överskrivna block borta. Inga knep fixar det.
Om du vill ha en snabb visuell genomgång av videoåterställning från minneskort hjälper detta:
Tips för återställning av GoPro- och minneskortsmaterial
Om kortet inte går att läsa, ber om formatering eller kopplar ner under skanningar, hoppa över gör det själv och skicka det till ett labb. Det är gränsen där folk gör det värre.
Om raderingen skedde nyligen finns det fortfarande en verklig chans. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @techchizkid, men jag skulle lägga till en sak som folk ofta missar: ibland är materialet bara raderat från indexet, medan de faktiska videoblocken fortfarande ligger kvar. Det betyder att återställning kan fungera även när kortet ser tomt ut.
Det här skulle jag kontrollera som de inte riktigt gick in på:
- Sätt i kortet i en Linux-maskin om du kan. Ibland beter sig macOS/Windows konstigt med SD-kort och Linux läser partitionen renare.
- Leta efter dolda mappar som
MISC,DCIMoch alla varianter av100GOPRO/101GOPRO. Jag har sett klipp överleva i märkliga mapptillstånd. - Om återställda MP4-filer inte går att öppna, prova att remuxa med ffmpeg i stället för att anta att de är döda:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4
Det knepet räddar fler korrupta filer än folk tror. - Kontrollera filernas tidsstämplar. GoPros kapitelindelade filer kan få det att verka som om ett enda jättelångt klipp försvunnit när bara ett segment blev raderat.
Jag håller dock inte helt med om att hoppa direkt till ett labb om kortet är läsbart men instabilt. Om det fortfarande monteras är en försiktig avbildning plus en ordentlig körning med Disk Drill rimligt innan man lägger pengar på labb. Om det försvinner mitt under läsning, ja, då ska man sluta.
Och om du behöver fler exempel från andra som hanterat förlust av video på SD-kort är den här tråden värd att skumma igenom:
hur folk återställde videor efter att av misstag ha formaterat ett SD-kort
Kort version: ja, GoPro-återställning är möjlig, särskilt efter enkel radering. Bäst chans har du om du slutade använda kortet snabbt och återställer till en annan enhet, inte tillbaka till SD-kortet.
En vinkel som saknas från @techchizkid, @voyageurdubois och @mikeappsreviewer: kontrollera kortets hälsa innan du litar på något skanningsresultat. Om SD-kortet ger läsfel kan återställda filer se ut att vara hittade men ändå vara skräp. I Windows är en SMART-liknande kontroll begränsad för SD-kort, men även ett långsamt fullständigt lästest kan visa om kortet håller på att fallera.
Jag skulle inte heller sätta tillbaka kortet i GoPro-kameran för att se om den reparerar något om du inte är okej med viss risk. Kameror är inte återställningsverktyg. De skriver ibland om metadata.
Om kortet är läsbart, skapa en avbild först och gör sedan återställningen endast från den avbilden. Sortera därefter de återställda filerna efter storlek. Små MP4-filer är vanligtvis skräp. De stora filerna är dina verkliga kandidater.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- Bra på att hitta raderat kameramaterial
- Förhandsvisningen är användbar
- Kan arbeta från en diskavbild
- Bättre på fragmenterad video än många grundläggande appar för att återskapa raderade filer
Nackdelar
- Djupa skanningar kan ge röriga filnamn
- Ingen magi om block har skrivits över
- Kan vara långsamt på stora kort
- Licenskostnaden kan kännas om du bara behöver en enda återställning
Om Disk Drill missar spelbara klipp, prova ett annat verktyg för en second opinion efter att du har skapat en avbild, inte innan. Olika skannrar återskapar olika fragment. Återställning är möjlig, men det verkliga avgörandet är om något har skrivits till det kortet efter raderingen.