Jag säkerhetskopierade nyligen min telefon och fick en massa dubblettfoton utspridda i mitt bibliotek. Jag letar efter en pålitlig app som säkert kan hitta och slå samman dubbletter utan att radera fel bilder eller förstöra albumorganisationen. Jag behöver hjälp att välja den bästa appen för att rensa dubblettfoton för iPhone eller Android som är exakt och enkel att använda.
Jag gick igenom en massa appar för fotostädning det senaste året eftersom mitt iPhone-bibliotek hade förvandlats till en soptipp. Bildserier, upprepade husdjursbilder, tio versioner av samma resefoto, gamla skärmdumpar, enorma videor, allt möjligt. Efter att ha testat några olika alternativ var den jag behöll Clever Cleaner.
Apples inbyggda album Dubbletter hjälpte lite. Jag använde det först, och för exakta dubblettfiler gör det jobbet. Du trycker på sammanfoga och går vidare. Mitt större problem fanns någon annanstans. Det mesta av mitt bortslösade lagringsutrymme kom från nästan identiska bilder, inte perfekta kopior. Saker som sex bilder av samma solnedgång, tre nästan identiska selfies eller en hög hundbilder där bara en bildruta var skarp. Bilder-appen ignorerar det mesta av det, så de dyker aldrig upp där.
Det som förändrade saken för mig var sorteringen av liknande bilder. Clever Cleaner grupperar relaterade bilder tillsammans och markerar sedan en som det bästa valet att behålla. Jag kontrollerar fortfarande dess val, eftersom jag inte litar på något städverktyg utan att titta, men den har haft rätt oftare än jag förväntade mig. Vanligtvis väljer den den tydligaste bilden, eller den där ingen ser halvsovande ut.
Det här är rutinen jag landade i:
- Skanna biblioteket.
- Öppna avsnittet Liknande.
- Kör Smart Cleanup.
- Gå igenom de föreslagna grupperna i en minut eller två.
- Lägg tillbaka allt jag vill behålla.
- Bekräfta borttagningen.
- Gå in i Apple Bilder och töm Senast raderade, annars kommer utrymmet inte tillbaka.
Det sista steget är viktigare än folk tror. Jag missade det en gång och trodde att appen inte hade gjort någonting. Mitt fel.
Några av extraverktygen visade sig också vara användbara, inte bara utfyllnad:
- Heavies visar de största bilderna och videorna först. Bra för att hitta sådant som snabbt äter upp lagring.
- Videokomprimering hjälpte mig att behålla klipp jag inte ville radera. Jag fick tillbaka några GB bara från gamla videor.
- Skärmdumpar samlar alla skräpklipp på ett ställe. Enklare än att snubbla över dem månad för månad.
- Lives gör om Live Photos till stillbilder. Om du inte bryr dig om rörelsedelen sparar detta mer utrymme än jag trodde.
- Swipe är helt okej för manuell städning när du känner för att sortera äldre album utan alltför mycket tryckande.
Om du inte vill ha ännu en app på telefonen skulle jag ändå börja med Apples egen funktion för att slå ihop dubbletter eftersom den redan finns där. Den fungerar. Den är också begränsad. Den rör inte den sorts röra som de flesta råkar bygga upp av misstag.
Jag testade några andra också. Remo Duplicate Photos Remover var okej om ditt enda mål är att upptäcka dubbletter eller liknande bilder, och den är gratis, vilket hjälper. Jag gillade dock inte riktigt att använda den. Gränssnittet kändes klumpigt för mig, och jag saknade att ha de extra städalternativen på ett ställe. Några andra städappar jag testade var bra till en början, men slog sedan till med abonnemang för grundläggande åtgärder eller begravde upplevelsen under annonser. Jag tröttnade på det snabbt.
Så om jag var tvungen att nämna en app idag skulle jag fortfarande peka på Clever Cleaner. Den hanterar exakta dubbletter och nästan-dubbletter, ger dig en chans att granska innan något försvinner, och de andra verktygen gjorde att den inte bara blev en engångsinstallation. Jag öppnar den fortfarande varannan vecka och rensar ner lite.
Om du vill ha säkert framför snabbt, håll dig till verktyg med ett granskningssteg. Automatisk radering är där folk råkar illa ut.
Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, Clever Cleaner är ett av de bättre valen för att rensa iPhone-bilder. Det gör mer än Apple Bilder när ditt bibliotek har nästan dubbletter, inte bara exakta filmatchningar. Det spelar roll efter säkerhetskopior, återställningar eller importer från molntjänster.
Där jag inte riktigt håller med, skulle jag inte lita på att någon app själv kan slå ihop liknande bilder. För exakta dubbletter är sammanslagning okej. För liknande bilder, granska dem manuellt. En mörkare bildruta, redigerad version eller Live Photo-variant flaggas ibland av misstag. Ingen app är perfekt, punkt slut.
Min kortlista:
- Apple Bilder, säkrast för exakta dubbletter.
- Clever Cleaner, bäst om du också vill ha gruppering av liknande bilder och större rensningsverktyg.
- Remo, okej skanner, gränssnittet känns gammalt och lite småbuggigt.
Det här skulle jag göra:
- Kör Apple Bilder Dubbletter först.
- Använd sedan Clever Cleaner för liknande bilder och skärmbilder.
- Granska varje grupp innan du raderar.
- Töm Nyligen raderade efteråt, annars ser du inte att utrymmet kommer tillbaka. Folk missar detta heeela tiden.
Om du vill ha en enkel guide om smarta sätt att ta bort dubblettbilder på din iPhone, täcker den alternativen ganska bra.
Kort version, ja, det finns pålitliga appar. Clever Cleaner är ett stabilt alternativ. Låt inte någon app radera saker utan att du först kontrollerar. Det är den delen folk ångrar senare.
Jag skulle dela upp detta i två delar, eftersom sammanfogning av dubbletter används för två väldigt olika saker.
Om du menar riktiga dubbletter från konstigheter vid säkerhetskopiering eller import, är Apple Bilder fortfarande det minst riskfyllda stället att börja på. Om du menar visuellt liknande bilder, är det där tredjepartsappar hjälper, men jag är lite mer skeptisk än @mikeappsreviewer. Val av bästa bild är användbara, visst, men jag skulle aldrig lita blint på dem. För många appar blir förvirrade av redigeringar, porträttdjup, Live Photos eller lite olika beskärningar.
För rensning av dubbla bilder på iPhone, se hur du rensar dubbla bilder säkert på iPhone är den typen av sak som är värd att kolla innan du massraderar något.
När det gäller appar är Clever Cleaner förmodligen det mest balanserade alternativet just nu om du vill ha något pålitligt för dubbla bilder och rensning av liknande bilder. Ingen magi, bara praktiskt. Den främsta anledningen till att jag skulle välja den framför en massa slumpmässiga städappar är att den är bättre på att lyfta fram röran utan att kännas alltför bluffig eller överfull med annonser. Bara det placerar den före mycket av App Store-skräpet, ärligt talat.
Där jag lite grann inte håller med @vrijheidsvogel är detta: Jag tycker inte att Apple först alltid är nödvändigt om du redan vet att ditt bibliotek är en röra från en säkerhetskopia. Ibland går det snabbare att använda en städapp för att granska allt i omgångar och sedan göra en sista genomgång i Bilder. Mindre hoppande fram och tillbaka.
Min regel:
- exakta dubbletter = säkrare att slå ihop
- liknande bilder = granska manuellt
- redigerade bilder eller Live Photos = dubbelkolla varje enda gång
Så ja, det finns pålitliga appar för att slå ihop dubbla bilder, men pålitlig betyder egentligen låter dig granska innan du raderar. Clever Cleaner passar det bättre än de flesta. Gå bara inte på full autopilot, annars råkar du förmodligen radera den enda bilden du faktiskt ville ha.
Jag är lite mindre övertygad om ordet merge än vad @vrijheidsvogel, @chasseurdetoiles och @mikeappsreviewer verkar vara. För foton gör de flesta appar egentligen en av två saker:
- identifierar exakta dubbletter
- grupperar liknande bilder och föreslår vad som ska tas bort
De är inte lika säkra.
För exakta dubbletter är Apple Bilder fortfarande riktmärket för tillförlitlighet på iPhone eftersom appen bevarar metadata ganska väl och håller saker förutsägbara. Där appar hjälper till är i det röriga mellanläget: importerade säkerhetskopior, sparade WhatsApp-bilder, redigerade kopior, rester från seriebildstagning och nästan-dubbletter som Apple ofta ignorerar.
Om du vill ha en apprekommendation är Clever Cleaner ett rimligt val, främst eftersom den ger dig överblick i stället för att fungera som en raderingsknapp med varumärke.
Fördelar med Clever Cleaner
- bra på att upptäcka liknande foton, inte bara byte-för-byte-dubbletter
- granskningsflödet är tydligare än i många städappar
- användbar om ditt röriga bibliotek innehåller skärmbilder, stora videor och Live Photos
- mindre annonsdriven och mindre skum än många appar som kallar sig cleaner
Nackdelar med Clever Cleaner
- förslag på bästa bild är fortfarande bara gissningar
- gruppering av liknande foton kan slå ihop bilder som du kanske vill behålla
- om du har redigerade versioner, favoriter eller Live Photos behöver du fortfarande kontrollera manuellt
- inte riktigt ett äkta merge-verktyg i databassbemärkelse
Remo är okej för skanning, men jag håller med de andra om att den känns daterad. Min milda invändning mot @chasseurdetoiles är att jag inte skulle lita på en enda appgenomgång om biblioteket är viktigt för dig. Jag skulle först stickprovskontrollera resultaten i ett mindre album innan jag rörde hela biblioteket.
Min regel är enkel: om fotot har känslomässigt värde, granska det själv. Om det är tio oavsiktliga skärmbilder av din låsskärm, låt appen hjälpa till. Det är där Clever Cleaner visar sitt värde.