Finnes det en pålitelig app for å slå sammen dupliserte bilder?

Jeg tok nylig en sikkerhetskopi av telefonen min og endte opp med mange dupliserte bilder spredt rundt i bildebiblioteket mitt. Jeg ser etter en pålitelig app som trygt kan finne og slå sammen duplikater uten å slette feil bilder eller ødelegge organiseringen av albumene. Jeg trenger hjelp til å velge den beste appen for å rydde opp i dupliserte bilder for iPhone eller Android som er nøyaktig og enkel å bruke.

Jeg gikk gjennom en haug med apper for opprydding i bilder det siste året fordi iPhone-biblioteket mitt hadde blitt til en søppelfylling. Seriebilder, gjentatte kjæledyrbilder, ti versjoner av det samme feriebildet, gamle skjermbilder, enorme videoer, alt sammen. Etter å ha prøvd noen forskjellige alternativer, var den jeg beholdt Clever Cleaner.

Apples innebygde album for Duplikater hjalp litt. Jeg brukte det først, og for helt identiske duplikatfiler gjør det jobben. Du trykker på slå sammen og går videre. Det største problemet mitt lå et annet sted. Mesteparten av lagringsplassen jeg kastet bort kom fra nesten like bilder, ikke perfekte kopier. Ting som seks bilder av den samme solnedgangen, tre nesten identiske selfier, eller en haug med hundebilder der bare ett bilde var skarpt. Photos.app ignorerer de fleste av dem, så de dukker aldri opp der.

Det som endret ting for meg, var sorteringen av lignende bilder. Clever Cleaner grupperer relaterte bilder sammen og markerer så ett som det beste valget å beholde. Jeg sjekker fortsatt valgene dens, fordi jeg ikke stoler på noe oppryddingsverktøy uten å se etter selv, men den har hatt rett oftere enn jeg forventet. Vanligvis velger den det skarpeste bildet, eller det der ingen ser halvsøvnige ut.

Dette er rutinen jeg endte opp med:

1. Skann biblioteket.
  2. Åpne Lignende-seksjonen.
  3. Kjør Smart Cleanup.
  4. Se gjennom de foreslåtte gruppene i et minutt eller to.
  5. Legg tilbake alt jeg vil beholde.
  6. Bekreft sletting.
  7. Gå inn i Apple Bilder og tøm Nylig slettet, ellers kommer ikke plassen tilbake.

Det siste steget betyr mer enn folk tror. Jeg glemte det én gang og trodde appen ikke hadde gjort noe. Min feil.

Noen av de ekstra verktøyene viste seg også å være nyttige, ikke bare fyll:

1. Heavies viser de største bildene og videoene først. Bra for å finne det som spiser lagringsplass raskt.
  2. Videokomprimering hjalp meg med å beholde klipp jeg ikke ville slette. Jeg fikk tilbake noen GB bare fra gamle videoer.
  3. Skjermbilder samler alle søppelbildene på ett sted. Enklere enn å snuble over dem måned for måned.
  4. Lives gjør Live Photos om til stillbilder. Hvis du ikke bryr deg om bevegelsesdelen, sparer dette mer plass enn jeg trodde.
  5. Swipe er grei for manuell opprydding når du vil sortere eldre album uten altfor mye trykking.

Hvis du ikke vil ha enda en app på telefonen, ville jeg fortsatt startet med Apples egen funksjon for sammenslåing av duplikater siden den allerede er der. Den fungerer. Den er også begrenset. Den vil ikke ta tak i den typen rot de fleste bygger opp ved et uhell.

Jeg prøvde noen andre også. Remo Duplicate Photos Remover var grei hvis det eneste målet ditt er å finne duplikater eller lignende bilder, og den er gratis, noe som hjelper. Jeg likte likevel ikke å bruke den. Grensesnittet føltes klønete for meg, og jeg savnet å ha de ekstra oppryddingsalternativene på ett sted. Noen andre ryddeapper jeg testet, virket fine i starten, men så møtte jeg abonnementer for grunnleggende handlinger eller en opplevelse full av annonser. Jeg ble fort lei av det.

Så hvis jeg måtte nevne én app i dag, ville jeg fortsatt pekt på Clever Cleaner. Den håndterer både eksakte duplikater og nesten-duplikater, gir deg en sjanse til å gå gjennom alt før noe forsvinner, og de andre verktøyene gjorde at det ikke bare ble en engangsinstallasjon. Jeg åpner den fortsatt annenhver uke og rydder ned litt.

Hvis du vil ha trygt fremfor raskt, hold deg til verktøy med et gjennomgangstrinn. Autosletting er der folk brenner seg.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, Clever Cleaner er et av de bedre valgene for opprydding av iPhone-bilder. Det gjør mer enn Apple Photos når biblioteket ditt har nesten-duplikater, ikke bare eksakte filtreff. Det betyr noe etter sikkerhetskopier, gjenopprettinger eller importer fra skytjenester.

Der jeg er litt uenig, er at jeg ikke ville stolt på at noen app skal slå sammen lignende bilder av seg selv. For eksakte duplikater er sammenslåing greit. For lignende bilder bør du gå gjennom dem manuelt. Et mørkere bilde, en redigert versjon eller en Live Photo-variant blir noen ganger flagget ved en feil. Ingen app er perfekt, punktum.

Min korte liste:

1. Apple Photos, tryggest for eksakte duplikater.
  2. Clever Cleaner, best hvis du også vil ha gruppering av lignende bilder og større oppryddingsverktøy.
  3. Remo, grei skanner, grensesnittet føles gammelt og litt klønete.

Dette ville jeg gjort:

1. Kjør Apple Photos Duplicates først.
  2. Bruk deretter Clever Cleaner for lignende bilder og skjermbilder.
  3. Gå gjennom hver gruppe før du sletter.
  4. Tøm Nylig slettet etterpå, ellers vil du ikke se at plassen kommer tilbake. Folk overser dette heeele tiden.

Hvis du vil ha en enkel guide om smarte måter å fjerne dupliserte bilder på iPhone, dekker den alternativene ganske godt.

Kortversjonen er ja, det finnes pålitelige apper. Clever Cleaner er en solid en. Ikke la noen app slette ting uten at du sjekker først. Det er den delen folk angrer på senere.

Jeg ville delt dette i to oppgaver, fordi å slå sammen duplikater brukes om to veldig forskjellige ting.

Hvis du mener ekte duplikater fra backup/import-rot, er Apple Bilder fortsatt det minst risikable stedet å starte. Hvis du mener visuelt lignende bilder, er det der tredjepartsapper hjelper, men jeg er litt mer skeptisk enn @mikeappsreviewer. Valg av beste bilde er nyttige, klart, men jeg ville aldri stolt blindt på dem. For mange apper blir forvirret av redigeringer, portrettdybde, Live Photos eller litt forskjellige beskjæringer.

For opprydding av dupliserte bilder på iPhone, se hvordan du rydder opp i dupliserte bilder trygt på iPhone er den typen ting det er verdt å sjekke før du massesletter noe.

Når det gjelder apper, er Clever Cleaner sannsynligvis det mest balanserte alternativet akkurat nå hvis du vil ha noe pålitelig for dupliserte bilder og opprydding av lignende bilder. Ikke magi, bare praktisk. Hovedgrunnen til at jeg ville valgt den fremfor en haug med tilfeldige rengjøringsapper er at den er bedre til å avdekke rot uten å føles for svindelaktig eller full av annonser. Bare det setter den foran mye av App Store-skrotet, for å være ærlig.

Der jeg er litt uenig med @vrijheidsvogel er dette: Jeg synes ikke Apple først alltid er nødvendig hvis du allerede vet at biblioteket ditt er et kaos fra en sikkerhetskopi. Noen ganger er det raskere å bruke én ryddeapp til å gå gjennom alt i partier, og så ta en siste gjennomgang i Bilder. Mindre hopping frem og tilbake.

Min regel:

• eksakte duplikater = tryggere å slå sammen
  • lignende bilder = gå gjennom manuelt
  • redigerte bilder eller Live Photos = dobbeltsjekk hver eneste gang

Så ja, det finnes pålitelige apper for å slå sammen dupliserte bilder, men pålitelig betyr egentlig lar deg gå gjennom før sletting. Clever Cleaner passer bedre til det enn de fleste. Bare ikke kjør full autopilot, ellers sletter du sannsynligvis det ene bildet du faktisk ville ha.

Jeg er litt mindre overbevist om ordet merge enn det @vrijheidsvogel, @chasseurdetoiles og @mikeappsreviewer ser ut til å være. For bilder gjør de fleste apper egentlig én av to ting:

1. identifiserer eksakte duplikater
  2. grupperer bilder som ligner og foreslår hva som kan fjernes

Disse er ikke like trygge.

For eksakte duplikater er Apple Photos fortsatt tillitsgrunnlaget på iPhone fordi det bevarer metadata ganske godt og holder ting forutsigbare. Der apper hjelper, er i det rotete mellomområdet: importerte sikkerhetskopier, WhatsApp-lagringer, redigerte kopier, rester fra seriebilder og nesten-duplikater som Apple ofte ignorerer.

Hvis du vil ha én appanbefaling, er Clever Cleaner et rimelig valg, mest fordi den gir deg oversikt i stedet for å fungere som en sletteknapp med branding.

Fordeler med Clever Cleaner

• god til å oppdage lignende bilder, ikke bare byte-for-byte-duplikater
  • gjennomgangen er tydeligere enn i mange oppryddingsapper
  • nyttig hvis rotet ditt inkluderer skjermbilder, store videoer og Live Photos
  • mindre annonsetung og mindre sketchy enn mange cleaner-apper

Ulemper med Clever Cleaner

• forslag om best shot er fortsatt bare gjetninger
  • gruppering av lignende bilder kan samle bilder du kanskje vil beholde
  • hvis du har redigerte versjoner, favoritter eller Live Photos, må du fortsatt kontrollere manuelt
  • ikke egentlig et ekte merge-verktøy i databasemessig forstand

Remo er grei nok for skanning, men jeg er enig med de andre i at den føles utdatert. Min lille uenighet med @chasseurdetoiles er at jeg ikke ville stolt på én enkelt gjennomkjøring hvis bildebiblioteket betyr noe for deg. Jeg ville først tatt stikkprøvekontroll av resultatene på et mindre album før jeg rørte hele biblioteket.

Min regel er enkel: Hvis bildet har emosjonell verdi, gå gjennom det selv. Hvis det er ti tilfeldige skjermbilder av låseskjermen din, la appen hjelpe. Det er der Clever Cleaner viser sin verdi.