Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op, selv efter at jeg sletter apps, billeder og videoer. Systemdata og andet lager ser ud til hurtigt at vokse tilbage, og nu kan jeg ikke opdatere iOS eller gemme nye billeder. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der får min iPhone-lagerplads til hele tiden at blive fyldt op, og hvordan jeg kan frigøre plads permanent.
Jeg stødte på dette et par gange, da jeg hjalp slægtninge, og mønstret var næsten altid det samme. iPhone-lagerpladsen steg ikke pludseligt på grund af en mystisk fejl. Den sneg sig op. Et par gemte videoer her, beskedvedhæftninger der, tilfældigt app-skrammel i baggrunden, og så begynder telefonen en dag at råbe om lav lagerplads.
Det første, jeg ville gøre, er at tjekke fordelingen, før du fjerner noget. Åbn Indstillinger → Generelt → iPhone-lagerplads og vent lidt. Hvis du går væk for hurtigt, er tallene kun halvt færdige. Når den er færdig med at indlæse, kan du se, hvad der optager pladsen: Billeder, Apps, Beskeder eller noget andet.
Hvis Apps ligger tæt på toppen, så start med de største. Jeg blev ved med at se Instagram, TikTok, Spotify, Netflix og chatapps opsamle en dum mængde cachelagrede medier. Ting, du kun har set én gang, ligger stadig der. Det samme gælder midlertidige filer. Hvis du ikke har rørt en app i flere måneder, så frigør den eller fjern den. Apple tilføjede indstillingen Fjern ubrugte apps af en grund, og ja, det hjælper.
Beskeder er en anden ting, folk overser. Gamle iMessage-tråde gemmer hvert billede, klip, GIF, stemmenote og filvedhæftning, medmindre du rydder dem ud. Jeg har set et par lange gruppechats optage flere gigabyte helt alene. Jeg joker ikke.
Tjek derefter dine downloadede ting. Denne del bliver ignoreret, fordi den er gemt væk. Downloadede sange, podcastafsnit, Netflix-downloads, YouTube-downloads, PDF-filer og resterende filer i appen Filer ligger alle på telefonen. De vises ikke på en åbenlys måde fra hjemmeskærmen, så folk glemmer, at de er der.
Hvis Billeder er den største lagerpladssluger, går oprydningen langsommere. Det er her, jeg normalt ser rodet. Ikke masser af helt præcise dubletter. Mere endeløse næsten identiske billeder, skærmbilleder, Live Photos, rester fra serieoptagelser og store videoer spredt over flere års brug.
Til den del ville jeg bruge Clever Cleaner.
Lille reality check. Den rydder ikke systemskrammel eller går ind i andre apps. Apple lader ikke tredjepartsapps røre det meste af det. Det, den håndterer godt, er fotobiblioteket, som ofte alligevel er hovedproblemet.
Det, der skilte sig ud, da jeg prøvede den:
- Den finder lignende billeder, ikke kun helt identiske matches
- Den grupperer skærmbilleder, så du hurtigt kan rydde dem
- Den viser dine største mediefiler først
- Den omdanner Live Photos til almindelige stillbilleder
- Den vælger det mest sandsynlige billede at beholde fra en gruppe lignende billeder
Scanningen efter lignende billeder betyder mere, end det lyder til. Apples indbyggede Dubletter-album er kræsent. Det fanger præcise kopier og overser de fleste næsten ens billeder. I normal brug er det de næsten ens billeder, der sluger meget plads. Fem billeder af den samme kvittering, otte billeder af hunden, der blinker, tyve skærmbilleder af det samme rutekort. Det løber op. Også hurtigt.
Der var især én ting, jeg godt kunne lide. Du godkender stadig selv sletningerne. Appen peger på skramlet, men du vælger, hvad der skal væk. Jeg foretrækker det frem for apps, der prøver at være smarte og sletter ting på egen hånd.
Så rækkefølgen, jeg ville følge, er enkel. Tjek iPhone-lagerplads. Ryd åbenlyst spild fra apps. Beskær gamle beskedvedhæftninger. Fjern glemte downloads. Og hvis Billeder stadig fylder mest i oversigten, så brug Clever Cleaner til mediebiblioteket. Efter min erfaring er det dér, den største del som regel kommer tilbage, og advarslen om lagerplads holder op med at dukke op hver anden dag.
Ja, det er normalt til et vist punkt. iPhone-lagring har en tendens til at blive fyldt op igen, fordi iOS genopbygger caches, logfiler, miniaturer, Spotlight-indekser og beskeddatabaser, efter du har slettet ting. At Systemdata vokser igen er almindeligt. Den del, der ikke er normal, er når det vokser så meget, at du ikke kan opdatere eller tage billeder.
Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer om én ting. At slette apps er ikke altid det bedste første træk. Nogle apps gemmer dine kontodata i iCloud, og iOS vil alligevel cache indhold igen efter geninstallation. Et bedre første skridt er en kontrolleret nulstilling af det skrammel, som iOS genskaber.
Prøv denne rækkefølge.
- Genstart iPhone. Simpelt, men det rydder midlertidige filer.
- Tjek Safari. Ryd historik og webstedsdata.
- Fjern gamle iOS-opdateringsfiler i Indstillinger, Generelt, iPhone-lagring, hvis der er en på listen.
- Slå synkroniseringstunge ting fra iPhone-lagring fra et øjeblik, og tænd dem så igen. Billeder, Beskeder i iCloud, Mail. Dette tvinger genindeksering og får nogle gange Systemdata til at fylde mindre.
- Slet store Mail-bilag ved at fjerne og tilføje mailkontoen igen.
- Hvis lagringen stadig ser ødelagt ud, så lav en iCloud- eller Finder-sikkerhedskopi, og lav derefter en krypteret sikkerhedskopi og gendan. Det er den hurtigste løsning på oppustede Systemdata, jeg har set.
Til billeder kan du bruge Clever Cleaner, hvis dit bibliotek er hovedproblemet. Det er en stærk iPhone-rengøringsapp til dublerede billeder, lignende billeder, skærmbilleder og store videoer. Apples indbyggede oprydning overser mange næsten-dubletter. Dette hjælper: se, hvordan du hurtigt rydder op i iPhone-lagring
En ting mere, som folk overser. Slettede billeder ligger stadig i Senest slettet i 30 dage. Tøm også den mappe.
Ja, til en vis grad er det normalt. Det, der ikke er normalt, er, når det bliver ved med at boomerange så voldsomt tilbage, at du ikke kan opdatere iOS eller tage et billede af din frokost.
Jeg er enig i dele af det, som @mikeappsreviewer og @suenodelbosque sagde, men jeg synes, folk fokuserer for meget på at slette de åbenlyse ting og ikke nok på det, der lydløst downloader sig selv igen. Hvis du bruger iCloud-fotos, Beskeder i iCloud, Mail eller streamingapps, kan din telefon blive fyldt op igen, fordi synkronisering henter miniaturer, vedhæftede filer og cachelagrede data direkte tilbage. Så du sletter 3 GB og undrer dig så over, hvorfor 2,2 GB kom kravlende hjem igen lol.
Et par ting, jeg ville tjekke, som ikke blev nævnt nok:
- Mail-appens oppustning. Nogle Exchange-/Gmail-konti cacher en masse lokalt.
- Stemmememoer. Snigende lagerplads-sluger.
- WhatsApp-/Telegram-medier inde i selve appsene.
- Safaris Læseliste offline-gemninger.
- Arkiver-appen, især Downloads og “På min iPhone”.
- Podcasts-appen. Den hamstrer episoder som en drage.
Hvis Systemdata også er enormt, er den hurtigste løsning nogle gange ærligt talt at opdatere via en computer med Finder eller lave en sikkerhedskopi + gendannelse. Irriterende, ja. Men det kan fjerne ødelagt cache-skrammel, som aldrig bliver ryddet ordentligt.
Til oprydning af billeder er Clever Cleaner værd at bruge, hvis dit bibliotek er et rod af lignende billeder, skærmbilleder og kæmpestore videoer. Den fjerner ikke magisk ægte systemskrammel, men den er god til den del, de fleste faktisk selv kan styre. Bedre end manuelt at doom-srolle gennem 14.000 billeder, du havde glemt fandtes.
Og hvis du vil have en god oversigt over de bedste AI-renseapps til oprydning af iPhone-lagerplads, er det også et nyttigt sted at starte.
En sidste lille ting: tjek, om din ledige plads er under 5 GB. iPhones bliver mærkelige og træge med lagerplads, når de er så fulde. På det tidspunkt kan selv det at slette ting føles … forsinket eller falsk.
Jeg vil skubbe lidt tilbage mod @suenodelbosque, @sognonotturno og @mikeappsreviewer på ét punkt: Hvis lagerpladsen fyldes hurtigt op igen, er det ikke altid Systemdata, der opfører sig mærkeligt. Nogle gange er den egentlige synder mislykket app-aflastning. iOS kan efterlade Dokumenter og data for apps, du har slettet, især sociale apps, redigeringsapps og beskedapps.
Tjek Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring og tryk på et par slettede eller aflastede apps, hvis de stadig vises nedtonet. Kig også efter:
- downloadede kort i Apple/Google Maps
- projektfiler fra GarageBand, iMovie og CapCut
- gamle stemmeoptagelser i Stemmememoer
- downloads i Bøger-appen
- skjulte browserdownloads i Arkiver
En anden overset løsning: slå Strømbesparelsestilstand fra, sæt telefonen til opladning, forbind til Wi-Fi, og lad den være låst i en time eller to. iOS udsætter nogle gange oprydning, indeksering og gendannelse af frigørlig plads, indtil den får lidt inaktiv tid.
Hvis billeder fylder mest, er Clever Cleaner nyttig, men kun til medieoprydning.
Fordele: finder hurtigt lignende billeder, rydder godt op i skærmbilleder, fremhæver store filer.
Ulemper: reducerer ikke ægte Systemdata, kan foreslå matches, du stadig vil beholde, og er begrænset, hvis dit problem er app-caches.
Så ja, noget genopfyldning er normalt. Konstant genopfyldning efter en større oprydning betyder som regel cachelagrede appdata, synkroniseringsdownloads eller fastlåste lokale filer, ikke bare normal iPhone-adfærd.