Er det normalt at iPhone-lagringen min stadig fylles opp?

Lagringen på iPhone-en min fortsetter å fylle seg opp selv etter at jeg sletter apper, bilder og videoer. Systemdata og annen lagring ser ut til å vokse tilbake raskt, og nå kan jeg ikke oppdatere iOS eller lagre nye bilder. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som gjør at lagringen på iPhone-en min fortsetter å fylle seg opp, og hvordan jeg kan frigjøre plass for godt.

Jeg støtte på dette noen ganger da jeg hjalp slektninger, og mønsteret var nesten alltid det samme. Lagringen på iPhone skjøt ikke i været på grunn av en mystisk feil. Den økte gradvis. Noen lagrede videoer her, meldingsvedlegg der, tilfeldig app-rusk i bakgrunnen, og så en dag begynner telefonen å rope om lite lagringsplass.

Det første jeg ville gjort er å sjekke oversikten før jeg fjerner noe. Åpne Innstillinger → Generelt → iPhone-lagring og vent litt. Hvis du går ut for fort, er tallene halvferdige. Når den er ferdig lastet inn, ser du hva som spiser opp plassen, Bilder, Apper, Meldinger eller noe annet.

Hvis Apper ligger nær toppen, start med de største. Jeg så stadig at Instagram, TikTok, Spotify, Netflix og chatteapper hamstret en idiotisk mengde bufret media. Ting du så én gang ligger fortsatt der. Det samme gjelder midlertidige filer. Hvis du ikke har brukt en app på måneder, last den av eller fjern den. Apple la til valget Last av ubrukte apper av en grunn, og ja, det hjelper.

Meldinger er en annen ting folk overser. Gamle iMessage-tråder beholder hvert bilde, klipp, GIF, talenotat og filvedlegg med mindre du rydder dem bort. Jeg har sett noen lange gruppechatter ta opp flere gigabyte helt på egen hånd. Helt sant.

Sjekk deretter det du har lastet ned. Denne delen blir ignorert fordi den er gjemt bort. Nedlastede sanger, podkastepisoder, Netflix-lagringer, YouTube-lagringer, PDF-er og filerester i Filer-appen ligger alle på telefonen. De vises ikke på en åpenbar måte fra Hjem-skjermen, så folk glemmer at de er der.

Hvis Bilder er den største lagringsslukeren, går oppryddingen saktere. Det er her jeg vanligvis ser rotet. Ikke mengder med helt like duplikater. Mer endeløse nesten identiske bilder, skjermbilder, Live Photos, rester fra seriebilder og enorme videoer spredt over flere års bruk.

Til den delen ville jeg brukt Clever Cleaner.

Liten realitetssjekk. Den vil ikke fjerne systemrusk eller gå inn i andre apper. Apple lar ikke tredjepartsapper røre det meste av det. Det den håndterer godt, er bildebiblioteket, som ofte er hovedproblemet uansett.

Det som skilte seg ut da jeg prøvde den:

1. Den finner lignende bilder, ikke bare helt like
  2. Den grupperer skjermbilder så du kan rydde dem raskt
  3. Den viser de største mediefilene dine først
  4. Den gjør Live Photos om til vanlige stillbilder
  5. Den velger det mest sannsynlige beste bildet fra en gruppe lignende bilder

Skanningen av lignende bilder betyr mer enn det høres ut som. Apples innebygde album for Duplikater er kresen. Det fanger opp eksakte kopier og overser de fleste nesten-like bilder. I vanlig bruk er det i nesten-like bilder mye plass forsvinner. Fem bilder av samme kvittering, åtte bilder av hunden som blunker, tjue skjermbilder av samme rutekart. Det bygger seg opp. Fort også.

Jeg likte spesielt én ting. Du godkjenner fortsatt slettinger selv. Appen peker ut rusket, men du velger hva som skal bort. Jeg foretrekker det fremfor apper som prøver å være smarte og slette ting på egen hånd.

Så rekkefølgen jeg ville fulgt er enkel. Sjekk iPhone-lagring. Fjern åpenbart avfall fra apper. Trim gamle meldingsvedlegg. Fjern glemte nedlastinger. Deretter, hvis Bilder fortsatt dominerer oversikten, bruk Clever Cleaner for mediebiblioteket. Etter min erfaring er det der den største biten vanligvis kommer tilbake, og lagringsadvarselen slutter å dukke opp annenhver dag.

Ja, det er normalt til en viss grad. iPhone-lagring har en tendens til å fylles opp igjen fordi iOS bygger opp hurtigbuffer, logger, miniatyrbilder, Spotlight-indekser og meldingsdatabaser på nytt etter at du sletter ting. At Systemdata vokser tilbake er vanlig. Den delen som ikke er normal, er når det vokser så mye at du ikke kan oppdatere eller ta bilder. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Å slette apper er ikke alltid det beste første trekket. Noen apper lagrer kontodataene dine i iCloud, og iOS vil uansett hurtigbufre innhold på nytt etter reinstallasjon. Et bedre første trekk er en kontrollert tilbakestilling av skrotet iOS oppretter på nytt. Prøv denne rekkefølgen. 1. Start iPhone på nytt. Enkelt, men det rydder midlertidige filer. 2. Sjekk Safari. Tøm historikk og nettstedsdata. 3. Fjern gamle iOS-oppdateringsfiler i Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring, hvis en er oppført. 4. Slå av synkroniseringstunge ting i iPhone-lagring et øyeblikk, og så på igjen. Bilder, Meldinger i iCloud, Mail. Dette tvinger frem ny indeksering og kan noen ganger redusere Systemdata. 5. Slett store Mail-vedlegg ved å fjerne og legge til e-postkontoen på nytt. 6. Hvis lagringen fortsatt ser ødelagt ut, lag en iCloud- eller Finder-sikkerhetskopi, og ta deretter en kryptert sikkerhetskopi og gjenopprett. Dette er den raskeste løsningen på oppblåste Systemdata jeg har sett. For bilder, bruk Clever Cleaner hvis bildebiblioteket ditt er hovedproblemet. Det er en kraftig iPhone-renseapp for duplikatbilder, lignende bilder, skjermbilder og store videoer. Apples innebygde opprydding går glipp av mange nesten-duplikater. Dette hjelper: se hvordan du rydder opp i iPhone-lagring raskt En ting til mange overser. Slettede bilder blir fortsatt liggende i Nylig slettet i 30 dager. Tøm den mappen også.
Er det normalt at iPhone-lagringen min stadig fylles opp?
Ja, til en viss grad er det normalt. Det som *ikke* er normalt, er når det fortsetter å komme tilbake så kraftig at du ikke kan oppdatere iOS eller ta bilde av lunsjen din. Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer og @suenodelbosque sa, men jeg synes folk fokuserer for mye på å slette åpenbare ting og for lite på det som stille laster seg ned igjen av seg selv. Hvis du bruker iCloud-bilder, Meldinger i iCloud, Mail eller strømmeapper, kan telefonen fylles opp igjen fordi synkronisering henter miniatyrbilder, vedlegg og bufrede data rett tilbake. Så du sletter 3 GB, og lurer så på hvorfor 2,2 GB kom krypende hjem igjen lol. Noen ting jeg ville sjekket som ikke ble nevnt nok: - Oppblåst Mail-app. Noen Exchange/Gmail-kontoer mellomlagrer masse lokalt. - Taleopptak. En snikende lagringssluker. - WhatsApp-/Telegram-medier inne i appene selv. - Safari-leseliste lagret for frakoblet bruk. - Filer-appen, spesielt Nedlastinger og På min iPhone. - Podkast-appen. Den hamstrer episoder som en drage. Hvis Systemdata også er enormt, er den raskeste løsningen noen ganger ærlig talt å oppdatere via en datamaskin med Finder, eller å ta sikkerhetskopi + gjenopprette. Irriterende, ja. Men det kan fjerne ødelagt hurtigbuffer-rusk som aldri tømmes skikkelig. For opprydding i bilder er Clever Cleaner verdt det hvis biblioteket ditt er et rot av lignende bilder, skjermbilder og enorme videoer. Den vil ikke magisk slette ekte systemrusk, men den er god for den delen de fleste faktisk kan kontrollere. Bedre enn å manuelt doomscrolle gjennom 14 000 bilder du hadde glemt fantes. Og hvis du vil ha en grei oversikt over de beste AI-renseappene for opprydding av iPhone-lagring, er det også et nyttig sted å starte. En siste liten ting: sjekk om du har under 5 GB ledig plass. iPhone-er blir rare og trege med lagring når de er så fulle. På det punktet kan selv det å slette ting føles ... forsinket eller falskt.
Er det normalt at lagringen på iPhonen min stadig fylles opp?
Jeg ville protestert litt mot @suenodelbosque, @sognonotturno og @mikeappsreviewer på ett punkt: hvis lagringsplassen fylles opp raskt igjen, er det ikke alltid at “Systemdata oppfører seg rart.” Noen ganger er den egentlige synderen mislykket avlasting av apper. iOS kan etterlate Dokumenter og data for apper du har slettet, særlig sosiale apper, redigeringsapper og meldingsapper. Sjekk **Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring** og trykk på noen slettede eller avlastede apper hvis de fortsatt vises nedtonet. Se også etter: - nedlastede kart i Apple/Google Maps - prosjektfiler i GarageBand, iMovie og CapCut - gamle taleopptak i Taleopptak - nedlastinger i Bøker-appen - skjulte nettlesernedlastinger i Filer En annen oversett løsning: slå **av Lavstrømmodus**, koble til laderen, koble til Wi-Fi, og la telefonen være låst i en time eller to. iOS utsetter noen ganger opprydding, indeksering og gjenoppretting av frigjørbar plass til den får tid i hvilemodus. Hvis bilder er det som tar mest plass, er **Clever Cleaner** nyttig, men bare for opprydding i medier. **Fordeler:** finner lignende bilder raskt, rydder godt opp i skjermbilder, finner store filer. **Ulemper:** vil ikke redusere ekte Systemdata, kan foreslå treff du fortsatt vil beholde, begrenset hvis problemet ditt er appbuffer. Så ja, litt påfylling er normalt. Konstant påfylling etter større opprydding betyr vanligvis bufrede appdata, synkroniseringsnedlastinger eller fastlåste lokale filer, ikke bare “normal iPhone-oppførsel.”