Jeg støtte på dette noen ganger da jeg hjalp slektninger, og mønsteret var nesten alltid det samme. Lagringen på iPhone skjøt ikke i været på grunn av en mystisk feil. Den økte gradvis. Noen lagrede videoer her, meldingsvedlegg der, tilfeldig app-rusk i bakgrunnen, og så en dag begynner telefonen å rope om lite lagringsplass.
Det første jeg ville gjort er å sjekke oversikten før jeg fjerner noe. Åpne Innstillinger → Generelt → iPhone-lagring og vent litt. Hvis du går ut for fort, er tallene halvferdige. Når den er ferdig lastet inn, ser du hva som spiser opp plassen, Bilder, Apper, Meldinger eller noe annet.
Hvis Apper ligger nær toppen, start med de største. Jeg så stadig at Instagram, TikTok, Spotify, Netflix og chatteapper hamstret en idiotisk mengde bufret media. Ting du så én gang ligger fortsatt der. Det samme gjelder midlertidige filer. Hvis du ikke har brukt en app på måneder, last den av eller fjern den. Apple la til valget Last av ubrukte apper av en grunn, og ja, det hjelper.
Meldinger er en annen ting folk overser. Gamle iMessage-tråder beholder hvert bilde, klipp, GIF, talenotat og filvedlegg med mindre du rydder dem bort. Jeg har sett noen lange gruppechatter ta opp flere gigabyte helt på egen hånd. Helt sant.
Sjekk deretter det du har lastet ned. Denne delen blir ignorert fordi den er gjemt bort. Nedlastede sanger, podkastepisoder, Netflix-lagringer, YouTube-lagringer, PDF-er og filerester i Filer-appen ligger alle på telefonen. De vises ikke på en åpenbar måte fra Hjem-skjermen, så folk glemmer at de er der.
Hvis Bilder er den største lagringsslukeren, går oppryddingen saktere. Det er her jeg vanligvis ser rotet. Ikke mengder med helt like duplikater. Mer endeløse nesten identiske bilder, skjermbilder, Live Photos, rester fra seriebilder og enorme videoer spredt over flere års bruk.
Til den delen ville jeg brukt Clever Cleaner.
Liten realitetssjekk. Den vil ikke fjerne systemrusk eller gå inn i andre apper. Apple lar ikke tredjepartsapper røre det meste av det. Det den håndterer godt, er bildebiblioteket, som ofte er hovedproblemet uansett.
Det som skilte seg ut da jeg prøvde den:
- Den finner lignende bilder, ikke bare helt like
- Den grupperer skjermbilder så du kan rydde dem raskt
- Den viser de største mediefilene dine først
- Den gjør Live Photos om til vanlige stillbilder
- Den velger det mest sannsynlige beste bildet fra en gruppe lignende bilder
Skanningen av lignende bilder betyr mer enn det høres ut som. Apples innebygde album for Duplikater er kresen. Det fanger opp eksakte kopier og overser de fleste nesten-like bilder. I vanlig bruk er det i nesten-like bilder mye plass forsvinner. Fem bilder av samme kvittering, åtte bilder av hunden som blunker, tjue skjermbilder av samme rutekart. Det bygger seg opp. Fort også.
Jeg likte spesielt én ting. Du godkjenner fortsatt slettinger selv. Appen peker ut rusket, men du velger hva som skal bort. Jeg foretrekker det fremfor apper som prøver å være smarte og slette ting på egen hånd.
Så rekkefølgen jeg ville fulgt er enkel. Sjekk iPhone-lagring. Fjern åpenbart avfall fra apper. Trim gamle meldingsvedlegg. Fjern glemte nedlastinger. Deretter, hvis Bilder fortsatt dominerer oversikten, bruk Clever Cleaner for mediebiblioteket. Etter min erfaring er det der den største biten vanligvis kommer tilbake, og lagringsadvarselen slutter å dukke opp annenhver dag.