Een betrouwbare manier om automatisch vergelijkbare foto's op de iPhone te vinden?

Mijn iPhone-fotobibliotheek is na jaren van back-ups, schermafbeeldingen en burstfoto’s volledig uit de hand gelopen, en nu heb ik heel veel bijna dubbele foto’s die ruimte innemen. Ik probeer een betrouwbare manier te vinden om automatisch vergelijkbare foto’s op de iPhone te detecteren, zodat ik alles kan ordenen en extra exemplaren kan verwijderen zonder alles handmatig door te hoeven nemen. Wat werkt hiervoor het beste?

Ik begon met Apple Photos omdat ik dacht, natuurlijk, de standaardapp zou dit wel aankunnen. Dat liep niet goed af.

Je bibliotheek sorteert hij op een heleboel nuttige manieren, ja. Datums, mensen, plaatsen, mediatypen. Prima. Wat hij niet goed doet, is bijna dubbele foto’s samenbrengen op een manier die je tijd bespaart. Als je zes foto’s van dezelfde hond hebt gemaakt, vanuit dezelfde hoek, in dezelfde seconde, moet je er nog steeds zelf doorheen zoeken. Ik was het handmatig opruimen al snel zat.

Wat voor mij beter werkte, was Clever Cleaner. Ik heb de meeste opschoonapps na tien minuten alweer verwijderd, omdat ze meestal opslaggrafieken tonen en je vervolgens al het werk zelf laten doen. Deze deed juist het deel dat ik wilde. De app scande mijn fotobibliotheek, bundelde vergelijkbare afbeeldingen in groepen en koos in elke set een Beste Foto.

Tot mijn verrassing waren de keuzes meestal behoorlijk goed. Ik controleerde nog steeds alles wat belangrijk was voordat ik iets verwijderde, vooral familiefoto’s en reisfoto’s, maar bij willekeurige doublures bespaarde het me een hoop getik.

Het proces dat ik gebruikte was simpel.

1. Installeer Clever Cleaner en geef de app toegang tot je Foto’s-bibliotheek.
  2. Open het onderdeel Soortgelijke.
  3. Laat de scan voltooien.
  4. Bekijk de gegroepeerde foto’s, of gebruik Slim Opschonen als je wilt dat de app voor je kiest.
  5. Als de voorgestelde Beste Foto er verkeerd uitziet, tik dan op degene die je wilt bewaren.
  6. Verwijder de extra’s en leeg daarna het album Recent verwijderd zodat je opslagruimte echt vrijkomt.

Terwijl ik daar toch bezig was, heb ik uiteindelijk ook een paar van de andere onderdelen gebruikt.

1. Zwaargewichten vond oude gigantische videobestanden waarvan ik was vergeten dat ze op mijn telefoon stonden.
  2. Videocompressie verkleinde clips die ik wilde bewaren zonder ze weg te gooien.
  3. Schermafbeeldingen gooide jaren aan rommelopnames in één bak, waardoor opruimen minder irritant werd.
  4. Lives zette Live Photos om in standaardfoto’s, en daarmee kreeg ik meer ruimte terug dan ik had verwacht.
  5. Swipe-modus gaf me een snellere manier om afbeelding voor afbeelding te sorteren wanneer ik niet wilde dat automatische selectie iets aanraakte.

Als je binnen Apple’s eigen tools wilt blijven, heb je nog steeds een paar prima handmatige opties.

1. Gebruik het tabblad Zoeken om te zoeken naar een persoon, huisdier, stad, object of gebeurtenis.
  2. Controleer foto’s van dezelfde dag of reis, omdat vergelijkbare opnamen vaak samen ophopen.
  3. Bekijk Burst-foto’s en bewaar het sterkste beeld.
  4. Kijk door albums zoals Mensen en huisdieren, Reizen en Mediatypen om de rommel kleiner te maken voordat je verwijdert.

Dus als je doel is om groepen op elkaar lijkende foto’s te vinden in plaats van eindeloos te scrollen, voelde Apple Photos voor mij te handmatig aan. Ik had meer succes met een app die speciaal is gemaakt voor opschonen.

Als je het automatisch wilt, zijn apps van derden voor opschonen waarschijnlijk je beste optie. De iPhone zelf is nog steeds zwak in het vinden van bijna-dubbele foto’s. Exacte duplicaten herkent hij beter dan vergelijkbare foto’s. Dat is belangrijk, want burstfoto’s, wazige herkansingen en 5 foto’s van hetzelfde bonnetje vormen de echte rommel.

Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei. Apple Foto’s voelt te handmatig voor deze taak. Op één punt ben ik het echter niet helemaal eens. Ik zou een automatische verwijderingsflow niet te veel vertrouwen, zelfs niet met een functie als Beste Foto. Bij huisdieren, kinderen, reizen en foto’s bij weinig licht missen apps subtiele details.

Wat voor mij beter werkte, was een opschoning in twee rondes:

1. Gebruik eerst Apple Foto’s voor exacte duplicaten.
  2. Gebruik daarna Clever Cleaner voor vergelijkbare foto’s, schermafbeeldingen, grote video’s en Live Photos.
  3. Controleer groepen voordat je verwijdert.

Die combinatie bespaarde mij de meeste tijd en zorgde voor minder fouten.

Een paar praktische tips:

1. Ruim eerst schermafbeeldingen op. Dat levert het snelst resultaat op.
  2. Sorteer daarna op bestandsgrootte. Video’s nemen snel veel ruimte in.
  3. Doe bursts als laatste. Die kosten meer tijd om te beoordelen.
  4. Maak Recent verwijderd leeg na elke grote ronde, anders verandert je opslag niet.

Als je meer gebruikerservaringen wilt, is deze Apple-forumthread nuttig:
beste manieren om vergelijkbare foto’s op de iPhone te vinden en te verwijderen

Kort gezegd: ja, er is een betrouwbare manier. Gebruik Apple Foto’s voor duplicaten en gebruik daarna Clever Cleaner voor de lookalike-foto’s die Apple mist. Die aanpak is sneller en minder irritant dan alles met de hand doen.

Ik zou “betrouwbaar” opsplitsen in twee verschillende taken, omdat mensen die meestal op één hoop gooien:

1. exacte duplicaten vinden
  2. visueel vergelijkbare foto’s vinden

Daar ben ik het qua formulering een beetje oneens met @mikeappsreviewer en @voyageurdubois. Er is echt geen magische, volledig automatische optie voor vergelijkbare foto’s die ik blindelings zou vertrouwen. Automatische detectie, ja. Automatisch verwijderen, tja… niet als je geeft om kleine verschillen zoals open ogen, betere focus, of wie er in de camera kijkt.

Wat ik het beste heb zien werken, is de iPhone gebruiken als beoordelingsscherm, maar een opschoonapp het zware sorteerwerk laten doen. Clever Cleaner past waarschijnlijk beter als je doel is om bijna-duplicaten automatisch te groeperen in plaats van handmatig door jaren aan rommel te spitten. Het nuttige is niet alleen “het vindt duplicaten”, maar dat het vergelijkbare opnames clustert die Apple Foto’s meestal verspreid laat staan.

Mijn mening is:

• Apple Foto’s is prima voor exacte duplicaten
  • Clever Cleaner is beter voor vergelijkbare foto’s
  • Je moet nog steeds alles nalopen voordat je iets belangrijks verwijdert

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat de anderen niet echt genoeg benadrukten: wees voorzichtig met bewerkte foto’s, HDR-varianten en afbeeldingen die zijn gesynchroniseerd vanuit oude back-ups. Sommige apps kunnen die op vreemde manieren groeperen, dus ik zou eerst testen met een kleine batch voordat je 4.000 afbeeldingen massaal verwijdert en daarna spijt krijgt van je levenskeuzes.

Als je belangrijkste probleem bovendien bibliotheekchaos is, en niet alleen opslagruimte, ruim dan op in deze volgorde:

• schermafbeeldingen
  • gedownloade memes/afbeeldingen
  • opgeslagen bestanden uit WhatsApp of Berichten
  • burstfoto’s
  • vergelijkbare camera-opnames
  • video’s als laatste als je snel ruimte nodig hebt

Die volgorde voelt sneller omdat je snel zichtbare voortgang krijgt en minder beslissingen hebt van “wacht, heb ik dit nodig?”.

Voor een eenvoudig overzicht van slimme manieren om vergelijkbare foto’s op iPhone te wissen, dat is in wezen het idee. Korte versie: ja, automatische detectie van vergelijkbare foto’s op iPhone is mogelijk, maar de betrouwbare aanpak is sorteren met app-hulp plus een handmatige eindcontrole, en Clever Cleaner is daar een van de betere opties voor.

Ik ben iets minder overtuigd van automatisch dan @voyageurdubois en @mikeappsreviewer het laten klinken. Detectie kan automatisch zijn. Verwijderen zou dat niet moeten zijn.

Wat op de iPhone eigenlijk het beste werkt, is een gelaagde aanpak:

• Apple Foto’s voor echte duplicaten
  • Zoeken plus albums om probleemgebieden te verfijnen
  • Een opschoonapp voor het groeperen van bijna-duplicaten

Eén ding dat mensen overslaan: gebruik eerst filters binnen Foto’s. Ga naar Mediatypen, Burst, Screenshots, Selfies, Live Photos en schermopnamen. Dat vermindert de rommel sneller dan beginnen met je volledige bibliotheek. Controleer ook foto’s die uit oude back-ups zijn geïmporteerd apart, want daar komen vreemde duplicaatreeksen vaak vandaan.

Clever Cleaner is handig als je grootste probleem vergelijkbare opnamen zijn in plaats van exacte kopieën.

Voordelen:

• groepeert gelijkende foto’s goed
  • sneller dan handmatig beoordelen
  • ook handig voor screenshots en omvangrijke media

Nadelen:

• suggesties voor de beste opname zijn niet altijd de opname die jij zou kiezen
  • kan bewerkte/originele versies vreemd groeperen
  • heeft nog steeds menselijke controle nodig voor belangrijke herinneringen

Dus ja, Clever Cleaner is een goede optie, maar ik zou niet op automatische piloot op opschonen drukken. @nachtdromer had gelijk om daar voorzichtig mee te zijn. Mijn regel is simpel: laat de app sorteren, laat je ogen beslissen. Dat is het betrouwbare deel.