Brug for hjælp til at gendanne filer slettet fra Papirkurv på Mac

Jeg kom ved et uheld til at tømme Papirkurven på min Mac og slette vigtige filer, som jeg stadig har brug for til arbejde. Jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede filer fra Papirkurven på Mac, hvad enten det er indbyggede muligheder, sikkerhedskopier eller pålidelig gendannelsessoftware. Jeg har virkelig brug for hurtige råd, fordi nogle af disse dokumenter muligvis ikke er gemt andre steder.

Jeg gjorde dette på en MacBook Air, og det slog en knude i maven på mig i samme sekund, Papirkurv blev tømt. Min havde arbejdsfiler, familiebilleder, det sædvanlige, som man først lægger mærke til, når det er væk. Det, folk ofte overser, er dette: at tømme Papirkurv sletter ikke altid dataene med det samme.

Det, macOS ofte gør først, er at fjerne filreferencerne og markere pladsen som ledig. Selve dataene kan stadig ligge på drevet et stykke tid, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Så det første, du gør, betyder rigtig meget. Stop med at bruge Macen.

Der er én grim detalje. De fleste nyere Mac-computere bruger SSD'er, og SSD'er bruger TRIM. TRIM fortæller drevet, at slettede blokke skal ryddes i baggrunden. Nogle gange hurtigt. Nogle gange med forsinkelse. Jeg ville ikke satse på timingen, så jeg stoppede al normal brug med det samme.

Jeg endte med at bruge Disk Drill. Jeg havde rodet med et par andre gendannelsesapps før dette, og nogle var klodsede med APFS eller blev mærkelige omkring Apple Silicon-tilladelser. Denne var den mindst smertefulde for mig.

Det gjorde jeg, trin for trin:

1. Jeg stoppede med at bruge Macen bortset fra gendannelse.

2. Jeg tilsluttede en ekstern USB SSD, så gendannede filer ikke blev lagt tilbage på det interne drev.

3. Jeg downloadede Disk Drill og lagde det på den eksterne SSD, ikke på Macens interne lager.

4. Efter opstart gav jeg det Fuld diskadgang.

5. Stien var: Systemindstillinger → Anonymitet og sikkerhed → Fuld diskadgang

6. Inde i appen valgte jeg den interne SSD og startede Søg efter mistede data.

7. På min MacBook Air kørte scanningen i cirka en time. Derefter åbnede jeg Gennemse fundne emner.

8. Jeg brugte filtrene hårdt, fordi scanningsresultater hurtigt bliver rodede. Jeg gik kun op i dokumenter og billeder, så filtrering sparede mig en masse tid.

9. Jeg tjekkede forhåndsvisninger, før jeg gendannede noget. Hvis en filforhåndsvisning åbnede fint, så chancerne for gendannelse gode ud i mit tilfælde.

10. Så valgte jeg dem, jeg ville beholde, og trykkede på Gendan.

11. Jeg gemte det hele på den eksterne SSD.

Jeg fik næsten alle mine dokumenter tilbage og de fleste af billederne. Nogle få midlertidige filer kom tilbage ødelagte, og noget cache-skrammel også, men det, jeg gik op i, var der. Selv filnavne overlevede på det meste, hvilket jeg ærligt talt ikke havde forventet.

Hvis du havde Time Machine kørende, før dette skete, ville jeg prøve det først. Det er renere, hurtigere, og du bevarer mappestrukturen uden at lave en dyb scanning.

1. Åbn Time Machine fra menulinjen eller via Spotlight.

2. Gå til den mappe, hvor filerne plejede at ligge.

3. Gå tilbage til et tidspunkt, før du tømte Papirkurv.

4. Vælg filerne, og tryk på Gendan.

Det lægger som regel alt tilbage, hvor det var, med navne og mapper intakte.

Tjek også de steder, folk glemmer:

1. iCloud Drive

2. Senest slettet i Fotos

3. Senest slettet i Noter

4. Slettede filer i Dropbox

5. Papirkurv og versionshistorik i Google Drive

6. Eksterne drev med ældre kopier

Én ting mere. Hvis filerne oprindeligt kom fra et SD-kort, kamerakort eller drone-lager, så prøv også gendannelse fra det oprindelige kort, hvis du ikke har genbrugt det. Jeg har set, at det virker bedre, end folk forventer.

Du skal heller ikke begynde at installere tilfældige renseapps, optimeringsskrammel eller de der reparer din Mac-værktøjer lige nu. Dårligt tidspunkt til eksperimenter. Gendannelse først.

Hvis gendannelsessoftware ikke finder noget, og filerne betyder nok til, at du mister søvn over det, er et gendannelseslaboratorium sidste stop. Ved en normal utilsigtet tømning af Papirkurv er softwaregendannelse dog som regel den vej, jeg ville prøve først, fordi det er den mest realistiske.

Spring Mac over til normalt arbejde lige nu. Hver skrivning sænker chancerne for gendannelse.

Jeg er enig i dele af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg ville tjekke backup- og synkroniseringshistorik, før jeg kører en dyb scanning. Det er hurtigere, renere og bevarer datoer, navne og mappestier.

Prøv denne rækkefølge.

1. Fortryd fra apphistorik.
    Hvis filerne var Office-dokumenter, Adobe-filer eller projektfiler, så åbn appen og tjek seneste filer, autosave, midlertidig gendannelse og versionshistorik. Word, Excel, Pages, Photoshop og mange udviklerværktøjer gemmer lokale gendannelseskopier. Mange overser dette trin.

2. Tjek cloud-tjenesternes webpaneler, ikke kun Finder.
    iCloud Drive på nettet har Senest slettet.
    Dropbox gemmer slettede filer i 30 dage på mange abonnementer.
    Google Drive har Papirkurv og filversioner.
    OneDrive har papirkurv plus versionshistorik.
    Hvis dine arbejdsfiler blev synkroniseret før sletningen, er dette ofte den bedste vej.

3. Kig efter lokale snapshots.
    Hvis Time Machine på noget tidspunkt har været aktiveret, beholder macOS nogle gange APFS-snapshots på den interne disk, selv når backupdrevet ikke er tilsluttet. Brug Terminal:
    tmutil listlocalsnapshots /
    Hvis du ser snapshots, kan du måske rulle tilbage eller gendanne med Migration Assistant eller Time Machine-værktøjer. Lidt nørdet, men et forsøg værd.

4. Søg i midlertidige mapper.
    Finder-søgning overser ting. Tjek:
    ~/Library/Containers
    ~/Library/Application Support
    ~/Library/Autosave Information
    /tmp
    /private/var/folders
    Rodet, ja. Jeg hentede engang et mistet Keynote-dæk fra Autosave Information. Rent held, men det virkede.

5. Hvis intet af det virker, så brug gendannelsessoftware.
    Disk Drill er et af de få Mac-værktøjer, folk bliver ved med at vende tilbage til til APFS-gendannelse. Gem gendannede filer på et eksternt drev, ikke på din Mac. Hvis din Mac har FileVault og TRIM på en intern SSD, bliver resultaterne hurtigt usikre. Den del er elendig.

Hvis filerne er penge værd, så stop nu og brug et gendannelseslaboratorium. Hvis de kan erstattes, giver software først mere mening.

Denne korte guide er også ganske fin, hvis du vil have en visuel gennemgang:
Mac-filgendannelsesvejledning til filer slettet fra Papirkurv

Jeg ville gøre én ting lidt anderledes end @mikeappsreviewer og @espritlibre. Før du går dybt ind i gendannelsestilstand, så tjek om filerne nogensinde blev sendt via e-mail, eksporteret eller vedhæftet et sted. Det lyder åbenlyst, men arbejdsdokumenter findes ofte i Slack, mailvedhæftninger, kundeportaler, Teams-chats eller gamle ZIP-eksporter. Jeg har gendannet ting på den måde hurtigere end med nogen scanning.

Et par ekstra steder at tjekke på Mac:

1. Spotlight med type-/datofiltre
    Nogle gange blev filer duplikeret eller flyttet, ikke faktisk mistet. Søg efter filtype og dato for seneste åbning.

2. Delte mapper og samarbejdsapps
    Notion-eksporter, Figma-downloads, Git-repositorier, Adobe Creative Cloud-filer, selv gamle AirDrop-mapper.

3. Terminalhistorik hvis du er teknisk anlagt
    Hvis du flyttede filer rundt med cp, mv, rsync osv., kan din shell-historik måske minde dig om, hvor kopierne endte.

4. Previews seneste emner
    For PDF’er/billeder kan Arkiv > Åbn seneste nogle gange pege på overlevende kopier.

Hvis alt det mislykkes, så ja, Disk Drill er en af de mere realistiske Mac-muligheder til gendannelse af filer slettet fra Papirkurv, især på APFS. Gendan bare til et eksternt drev, ikke det interne. Og hvis filerne er forretningskritiske, så stop med at pille ved Mac’en og overvej professionel gendannelse, før der sker flere skrivninger.

Hvis du også vil have en god videogennemgang, så er dette en solid YouTube-sammenligning af den bedste Mac-gendannelsessoftware.

En hård sandhed dog: hvis det er en nyere SSD-Mac, og der er gået lang nok tid, kan chancerne for gendannelse falde virkelig hurtigt. Ikke umuligt, bare meget mindre sjovt end folk tror.