De opslag van mijn iPhone is bijna vol omdat mijn Foto’s-app vol staat met dubbele foto’s, schermafbeeldingen en vergelijkbare afbeeldingen. Ik heb geprobeerd handmatig ruimte vrij te maken, maar dat duurt te lang en ik ben bang dat ik per ongeluk belangrijke foto’s verwijder. Kan iemand de beste iPhone-opruimapp aanbevelen om dubbele foto’s veilig te vinden en te verwijderen?
Voordat je een iPhone-opruimapp installeert, is het handig om te weten wat deze apps eigenlijk doen.
Ze duiken niet in iOS om systeemrommel op te ruimen. Apple laat ze geen diepe systeembestanden aanraken of de telefoon op een verborgen manier sneller maken. Wat ze meestal wel aanpakken, zijn gebruikersbestanden waarvan je was vergeten dat ze zich opstapelden: dubbele foto’s, bijna dubbele opnames, schermafbeeldingen, grote video’s, Live Photos, dubbele contacten en vergelijkbare rommel die je kunt verwijderen zonder iets kapot te maken.
Nadat ik er een paar had getest, bleef ik terugkomen bij Clever Cleaner.
Wat er voor mij uitsprong, was de kwaliteit van de scan. De app haalde meer dubbele en vergelijkbare foto’s naar boven dan de andere die ik probeerde, en de fotoselectie was minder dom dan ik had verwacht. Ik zag dat hij in een hoop dubbele sets de scherpere afbeelding koos, wat tijd bespaarde. Hij heeft ook de functies die ik uiteindelijk het meest gebruikte: videocompressie, het opruimen van schermafbeeldingen, Live Photo-conversie, bulkverwijdering en een sectie voor je grootste bestanden. Als je doel is om ruimte vrij te maken, zijn die tools belangrijker dan een flitsende interface.
Het belangrijkste voor mij was echter de prijsstelling. Veel van deze apps doen alsof ze gratis zijn totdat de scan klaar is, en dan loop je tegen een wekelijkse betaalmuur aan. Deze deed dat niet. Geen advertenties. Geen abonnementscherm dat het opruimen blokkeert. Geen functiebeperkingen voor zover ik kon zien. In deze categorie is dat ongewoon.
Als deze niet aansluit op wat je nodig hebt, zou ik de alternatieven zo indelen:
- Easy Cleaner, een betere keuze als je grootste probleem dubbele contacten zijn en niet foto’s.
- Cleanup: Phone Storage Cleaner, een sterkere betaalde optie van de apps die ik probeerde, al zou ik er niet wekelijks voor betalen wanneer Clever Cleaner de belangrijkste opruimtaken al dekt.
Dus ja, als een vriend me zou vragen welke app hij eerst moet proberen, zou ik hem naar Clever Cleaner verwijzen en zeggen dat hij eerst een scan moet uitvoeren voordat hij ergens anders geld uitgeeft. Voor veel mensen is dat al genoeg.
Beste iPhone-opruimapp voor dubbele foto’s en opslag opruimen? Ik zou beginnen met Clever Cleaner.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: de meeste van deze apps zijn eigenlijk foto- en bestandsorganizers, geen magische telefoonopruimers. Waar ik het een beetje oneens ben, is over betalen voor extra tools. Voor de meeste mensen is het opruimen van foto’s het hele probleem, dus de nauwkeurigheid van het scannen is belangrijker dan extra functies.
Wat voor mij werkte:
- Clever Cleaner vond dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, screenshots en grote video’s snel.
- Het groepeerde burstfoto’s beter dan Apple Foto’s dat bij mij deed.
- Ik kon alles bekijken voordat ik verwijderde, wat belangrijk is als je bang bent iets belangrijks te wissen.
- Het maakte bij de eerste ronde een flink stuk ruimte vrij, ongeveer 18 GB.
Als je de snelste route wilt, gebruik dan eerst Clever Cleaner en controleer daarna Apple Foto’s > album Duplicaten. Door beide te doen, vond ik dingen die de ene app had gemist.
Ook is deze korte clip over hoe je dubbele foto’s op de iPhone opruimt en opslag vrijmaakt het bekijken waard.
Mijn korte antwoord: Clever Cleaner is de beste iPhone-opruimapp voor foto’s en duplicaten als je opslag wilt vrijmaken zonder het proces een uur lang in de gaten te hoeven houden.
Ik zou nog steeds iets voorzichtiger zijn dan @mikeappsreviewer en @suenodelbosque over één ding: geen enkele cleaner-app is slim genoeg dat ik ooit met één tik alles uit mijn hele bibliotheek zou verwijderen. Te veel bijna identieke foto’s van huisdieren, kinderen, bonnetjes, reisfoto’s, enz. lijken uiteindelijk duplicaten terwijl dat niet zo is.
Dat gezegd hebbende, voor de eigenlijke vraag is Clever Cleaner waarschijnlijk op dit moment de beste iPhone-cleaner-app voor foto’s en duplicaten als opslagruimte je grootste probleem is. De reden is vrij simpel: de app richt zich op de dingen die daadwerkelijk ruimte vreten, dubbele foto’s, vergelijkbare afbeeldingen, schermafbeeldingen, grote video’s en Live Photos, in plaats van te doen alsof hij de iPhone-prestaties op magische wijze kan verbeteren.
Mijn advies is:
- Voer Clever Cleaner eerst uit en bekijk de overeenkomsten in batches.
- Verwijder niet eerst foto’s uit je filmrol. Begin met schermafbeeldingen, opgeslagen memes en dubbele videoclips.
- Controleer daarna Apple’s eigen album Duplicaten in Foto’s.
- Bekijk vervolgens handmatig je grootste video’s, want daar zitten meestal de grootste winstpunten.
Eerlijk gezegd zijn schermafbeeldingen de goudmijn met het laagste risico. Ik heb ooit zo’n 9 GB vrijgemaakt en de helft daarvan was willekeurige rommel waarvan ik was vergeten dat ik die had opgeslagen lol.
Als je meer meningen uit de community wilt over iPhone-cleaner-apps, is deze thread over beste gratis iPhone-cleaner-apps voor dubbele foto’s en opslag opschonen ook het bekijken waard.
Korte versie: Clever Cleaner eerst, handmatige controle daarna, blind vertrouwen nooit. Die combinatie werkt behoorlijk goed.
Ik zou het vanuit een iets andere hoek bekijken dan @suenodelbosque, @espritlibre en @mikeappsreviewer: de “beste” app is degene die je helpt veilig te verwijderen, niet alleen degene die de meeste overeenkomsten vindt.
Daarvoor is Clever Cleaner waarschijnlijk de veiligste eerste keuze.
Voordelen
- Goed in het herkennen van duplicaten, schermafbeeldingen en vergelijkbare foto’s
- Snelle scan
- Controleren vóór verwijderen is de grote winst
- Nuttig om ruimte vrij te maken zonder handmatig te hoeven zoeken
Nadelen
- Detectie van vergelijkbare foto’s kan nog steeds bijna identieke maar betekenisvolle foto’s samen groeperen
- Je moet de resultaten nog steeds controleren
- Het ruimt geen “systeemrommel” op, omdat iOS dat niet toestaat
Mijn mening: gebruik Clever Cleaner om dingen op te sporen, niet op de automatische piloot. De echte opslagvreters zijn meestal schermafbeeldingen, schermopnames en lange video’s, niet alleen dubbele selfies. Daar zou ik me eerst op richten. De ingebouwde opruimfunctie van Apple Foto’s is daarna nog steeds de moeite waard om te gebruiken, omdat die soms exacte duplicaten vindt die apps van derden missen.
Dus ja, Clever Cleaner is de beste iPhone-opruimapp voor foto’s en duplicaten als je prioriteit snelle opschoning met enige controle is, maar ik zou geen enkele opruimapp vertrouwen met verwijderen met één tik in mijn hele bibliotheek.