Mijn iPad heeft bijna geen opslagruimte meer, en nu werkt hij traag en geeft hij waarschuwingen voor weinig ruimte. Ik heb al wat foto’s en apps verwijderd, maar het voelt nog steeds vol. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste gratis iPad-opruimapp om ongewenste bestanden te verwijderen, ruimte vrij te maken en de prestaties te verbeteren zonder mijn gegevens in gevaar te brengen.
Ik heb de laatste tijd een paar iPad-opruimapps geprobeerd, vooral omdat mijn Foto’s-bibliotheek een rommeltje was geworden en Instellingen maar bleef zeuren over opslagruimte. Als je de korte versie wilt, zou ik mensen eerst naar Clever Cleaner verwijzen.
Waarom ik daarbij uitkwam, was eigenlijk heel simpel. Op een iPad wordt opslagruimte meestal veel sneller opgeslokt door foto’s en video’s dan door wat dan ook. Deze app richt zich precies daarop. Uit de tests die ik zag, kwam hij als beste naar voren omdat hij veelvoorkomende rommel goed aanpakt en de nuttige onderdelen niet achter een betaalmuur zet.
Wat mij opviel, was de set hulpmiddelen. Die dekt de dingen die mensen meestal als eerste nodig hebben:
- Vindt dubbele en bijna dubbele foto’s
- Ruimt Live Photos op
- Laat grote video’s snel zien
- Comprimeert video’s
- Helpt schermafbeeldingen te verwijderen
- Laat je foto’s sorteren met swipe-acties
Het onderdeel voor Live Photos is belangrijker dan ik had verwacht. Veel mensen vergeten dat elke Live Photo zowel de stilstaande afbeelding als een korte bewegingsclip bewaart. Ik heb een deel van de mijne opgeruimd door ze om te zetten naar standaardfoto’s, en de ruimtebesparing liep snel op zonder dat ik de hoofdafbeelding verloor. Hetzelfde geldt voor videocompressie. Als je iPad vol staat met schoolclips, schermopnames of willekeurige familievideo’s die je niet wilt verwijderen, helpt het enorm om ze kleiner te maken.
Ik heb ook nog een paar andere apps geprobeerd.
Cleaner Neat voelde prima aan als je extra dingen wilt zoals contactopschoning of privéopslag. Dus die doet meer dan alleen foto’s opruimen.
Slidebox ging een andere kant op. Ik vond de interface prettig, misschien zelfs prettiger dan die van de andere apps, voor handmatig sorteren. Foto’s naar albums verplaatsen voelde snel en minder irritant dan in Apple’s eigen app. Maar hij deed niet veel om zelf rommel op te sporen, en dat was juist het belangrijkste dat ik zocht.
Voor mij bleek Clever Cleaner uiteindelijk de praktische keuze. Het werkte snel, was makkelijk te begrijpen en voelde niet opdringerig. De privacy leek behoorlijk in orde voor zover ik kon zien. Maar het belangrijkste was dit: ik liep niet meteen tegen een abonnementsmuur aan voordat ik iets gedaan kreeg. Bij iPad-opruimapps is dat zeldzaam genoeg dat het me meteen opviel.
Ik zou hiermee beginnen: de meeste apps voor iPad opschonen maken systeemcache niet schoon zoals mensen verwachten. iPadOS geeft ze geen diepgaande toegang. Dus als je iPad bijna vol is, is de beste gratis app degene die je helpt het grootste afval snel te verwijderen, niet eentje die magische opschoning belooft.
Op dat punt ben ik het grotendeels eens met @mikeappsreviewer over Clever Cleaner. Het is een van de betere gratis opties als je opslagprobleem Foto’s en video’s zijn, wat voor de meeste mensen het grootste probleem is. Het nuttige deel is de snelheid. Je opent het, het groepeert duplicaten, vergelijkbare foto’s, schermafbeeldingen en grote video’s. Je verwijdert in batches. Klaar.
Ik ben het op één punt een beetje oneens. Ik zou niet alleen op een opschoonapp vertrouwen. Op de iPad nemen Systeemdata en app-caches vaak ruimte in, en opschoonapps doen daar bijna niets aan. Je hebt een gemengde aanpak nodig:
- Controleer Instellingen, Algemeen, iPad-opslag.
- Sorteer eerst op de grootste apps.
- Ruim apps op die je zelden gebruikt.
- Verwijder en installeer apps met een opgeblazen cache opnieuw, TikTok, Instagram, Safari, streaming-apps, dat soort dingen.
- Verwijder in Berichten grote bijlagen.
- Maak in Bestanden Downloads leeg.
- Gebruik in Foto’s Clever Cleaner voor duplicaten en grote video’s.
Als je snel wilt lezen wat het goed doet, behandelt deze Clever Cleaner-recensie de foto-opruimhoek beter dan de meeste, bekijk hoe Clever Cleaner snel iPad-opslag vrijmaakt.
Kort gezegd: de beste gratis iPad-opruimapp voor een bijna volle iPad is Clever Cleaner, maar alleen voor foto- en videorommel. Voor de rest moet je de opslag handmatig opschonen in Instellingen, anders blijft de iPad vol. Best irritant, maar zo heeft Apple het ingesteld.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles, maar ik denk dat mensen de uitdrukking “opruim-app” op de iPad te vaak gebruiken. Er bestaat echt geen magische opschoonknop voor iPadOS. Als je iPad vol aanvoelt nadat je dingen hebt verwijderd, komt dat vaak doordat opslag wordt ingenomen door gesynchroniseerde media, gedownloade bestanden in apps, browsergegevens of spullen in Recent verwijderd die Apple graag langer bewaart dan je zou verwachten.
Als je een echte gratis app-aanbeveling wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk het beste startpunt. Niet omdat het de hele iPad grondig kan opschonen, dat kan het niet, maar omdat het dat ene doet wat de meeste “opruim”-apps zouden moeten doen: je helpen om foto- en videorommel snel te verwijderen zonder je meteen met een betaalmuur om de oren te slaan. Dat deel is belangrijk.
Waar ik het enigszins oneens ben met de eerdere reacties is dit: duplicaten zijn niet altijd de grootste opslagvreters. Op iPads kunnen gedownloade Netflix-/YouTube-/Prime-video’s, Procreate-bestanden, GarageBand-projecten, VLC-media, Chrome-tabbladen/-gegevens en rommel in de Bestanden-app veel meer ruimte innemen dan je dubbele selfies ooit zullen doen. Dus ja, gebruik Clever Cleaner om Foto’s op te ruimen, maar verwacht geen wonderen als het echte probleem opgeblazen opslag op appniveau is.
Een paar dingen die mensen vergeten:
- Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s
- Maak Recent verwijderd leeg in Bestanden
- Verwijder oude Safari-downloads
- Controleer of Berichten enorme videobijlagen bewaart
- Schakel app-downloads uit voor diensten die je niet meer gebruikt
- Start opnieuw op na het opruimen zodat de opslag opnieuw wordt berekend, klinkt dom maar het helpt soms
En als je extra meningen wilt voordat je iets installeert, is dit een goede discussie over de beste echt gratis iPhone- en iPad-opruim-app-aanbevelingen.
Kort antwoord: de beste gratis iPad-opruim-app is Clever Cleaner voor foto’s/video’s. De beste echte oplossing voor een bijna volle iPad is nog steeds een mix daarvan plus handmatig opruimen in Apple’s eigen opslaginstellingen. Irritant, ja. Maar dat is het echte antwoord.
Ik ben het met @chasseurdetoiles, @hoshikuzu en @mikeappsreviewer eens over één kernpunt: geen enkele iPad-opruimapp krijgt magische toegang om de interne onderdelen van iPadOS schoon te maken. Maar ik wil wel een beetje ingaan tegen de focus op foto’s, omdat op sommige bijna volle iPads de echte boosdoener offline media en apps voor makers zijn, niet duplicaten.
Als je de beste gratis app wilt kiezen, is Clever Cleaner nog steeds degene die ik als eerste zou proberen.
Voordelen
- Echt nuttig voor foto- en videorommel
- Gratis functies worden niet meteen vergrendeld
- Goed in het herkennen van vergelijkbare foto’s, screenshots en grote video’s
- Snelle batchopruiming
Nadelen
- Vermindert Systeemgegevens op geen enkele betekenisvolle manier
- Niet erg behulpzaam bij opgeblazen appopslag
- Suggesties voor vergelijkbare foto’s hebben nog steeds menselijke controle nodig
- Minder nuttig als je Foto’s-bibliotheek al klein is
Waar ik denk dat mensen iets slims missen: controleer app-specifieke downloads binnen de apps zelf. Netflix, Disney+, VLC, Procreate, LumaFusion, GarageBand en zelfs notitie-apps kunnen gigabytes bevatten die nooit duidelijk genoeg zichtbaar worden in opruimapps.
Mijn conclusie is dus:
- Gebruik Clever Cleaner als Foto’s de rommel is
- Controleer offline downloads als Foto’s niet de rommel is
- Als Safari enorm groot aanvoelt, wis dan websitegegevens
- Als cloudapps alles lokaal spiegelen, pas die instellingen dan eerst aan
Opruimapps helpen, maar op de iPad komen de grootste winstpunten vaak van het voorkomen dat apps de opslag meteen weer vullen nadat je hebt schoongemaakt.