Beste app voor het organiseren van foto's om een grote filmrol onder controle te houden?

Mijn filmrol is na jarenlang opstapelende foto’s, screenshots en duplicaten volledig uit de hand gelopen. Ik heb geprobeerd deze handmatig te sorteren, maar dat duurt eindeloos, en ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste foto-organizer-app voor iPhone of Android die snel kan opruimen, vergelijkbare foto’s kan groeperen en alles makkelijker beheersbaar kan maken.

Ik heb een hoop apps voor het opschonen van foto's op de iPhone geprobeerd, en degene die ik ben blijven gebruiken was Clever Cleaner. Ik ben erbij gebleven omdat het de rommel snel opruimt en het opschonen van foto's niet verandert in een klus die ik steeds blijf uitstellen.

Ik besteed mijn tijd niet aan het maken van albums of het sorteren van spullen in nette kleine mapjes. Mijn rommel is eenvoudiger dan dat. Te veel bijna-dubbele foto's, willekeurige screenshots, oude clips die opslagruimte innemen, al het gebruikelijke afval. Zodra ik die opruim, voelt de standaard Foto's-app weer prima aan.

Dit is de routine die ik uiteindelijk ben gaan gebruiken:

1. Elke week of twee gebruik ik Smart Cleanup en verwijder ik dubbele of bijna identieke foto's.
  2. Ik bekijk Heavies om de grootste video's te vinden. Als er één belangrijk is, comprimeer ik die en bewaar ik hem.
  3. Als ik ergens op moet wachten of wat tijd dood, open ik Swipe Mode en sorteer ik een maand aan foto's.
  4. Af en toe verwijder ik oude screenshots. Die stapelen zich sneller op dan ik doorheb.
  5. Ik zet oude Live Photos om in gewone stilstaande foto's omdat ik het bewegende deel bijna nooit opnieuw bekijk.

Meestal ben ik in minder dan tien minuten klaar. Mijn bibliotheek gleed vroeger af naar chaos. Nu niet meer.

Ik houd nog steeds een paar andere apps bij de hand, maar die hebben een andere rol:

1. MyPics werkt beter als je graag je eigen albums en mappenstructuur maakt. Het biedt ook Face ID-vergrendeling, kalenderweergave, kaartweergave en meer controle over de organisatie dan Apple Foto's standaard biedt.
  2. Photo Cleaner: Daily Delete past beter als grote opschoonsessies je irriteren. Het verdeelt het werk in dagelijkse beoordeling, zodat je de bibliotheek geleidelijk opschoont in plaats van te gaan zitten voor één lange sorteersessie.

Een paar gewoontes waren belangrijker dan ik had verwacht:

1. Verwijder slechte opnames zodra je ze ziet: wazige foto's, broekzakfoto's, per ongeluk gemaakte tikken.
  2. Ruim alles direct op na een reis. Als je een paar maanden wacht, wordt het veel moeilijker.
  3. Maak Onlangs verwijderd leeg nadat je hebt gecontroleerd dat alles belangrijks veilig is.
  4. Bewaar albums die je gebruikt. Sla de extra albums over die je toch vergeet.
  5. Maak volgens een vast schema een back-up van je foto's, zodat het minder riskant voelt om rommel te verwijderen.

Voor mij was deze opzet genoeg. Clever Cleaner pakt het grootste deel van de rommel aan, en de rest komt neer op kleine onderhoudsgewoontes. Het zorgde ervoor dat foto-organisatie niet veranderde in nóg een taak die ik blijf uitstellen. Afgezien van de typefout werkt het.

Als je doel snel opruimen is, en niet het opbouwen van een mooi archief, dan zou ik Clever Cleaner nog steeds hoog op de lijst zetten. @mikeappsreviewer heeft de kant van het opruimen van duplicaten al behandeld, en ik ben het met het meeste daarvan eens. Waar ik van mening verschil, is de aanpak om alles in albums te zetten. Bij een enorme camerarol zorgen meer mappen meestal juist voor meer werk.

Wat mij meer hielp, was één opruimapp gebruiken en daarna op zoeken vertrouwen. Typ bon, hond, strand, screenshot, en ruim in batches op. Dat gaat sneller dan 20.000 foto’s met de hand in albums sorteren die je daarna toch niet meer opent.

Voor iPhone is Clever Cleaner sterk voor grote bibliotheken omdat het vergelijkbare foto’s snel groepeert. Voor Android is Google Foto’s nog steeds moeilijk te verslaan als het gaat om zoeken en automatische groepering, ook al voelen de opruimtools minder agressief aan.

Mijn eenvoudige aanpak:

1. Gebruik eerst Clever Cleaner voor duplicaten en vergelijkbare foto’s.
  2. Gebruik de ingebouwde zoekfunctie van je telefoon voor screenshots, memes, bonnen en documenten.
  3. Archiveer foto’s die je wilt bewaren maar niet in de hoofdweergave nodig hebt.
  4. Stel een maandelijkse herinnering in, 15 minuten, klaar.

Als je een snel visueel idee wilt van een betere workflow voor het opschonen van je telefoon, dan is deze slimme walkthrough voor het opschonen van foto’s en opslag het bekijken waard.

De beste app om foto’s te organiseren voor iPhone of Android hangt af van wat je het meest haat: duplicaten, rommel of handmatig sorteren. Voor pure controle over de chaos is Clever Cleaner degene waarmee ik zou beginnen.

Eerlijk gezegd zou ik dit opsplitsen in twee verschillende problemen: rommel opruimen versus daadwerkelijk organiseren wat blijft.

@mikeappsreviewer en @boswandelaar neigden meer naar eerst opruimen, en daar ben ik het grotendeels mee eens, maar ik denk niet dat de meeste foto-organizer-apps op de lange termijn geweldig zijn in echte organisatie. Veel ervan geven je gewoon nog een plek om je bibliotheek te blijven bewaken. Dat gaat heel snel vervelen.

Als je belangrijkste probleem de hoeveelheid is, is Clever Cleaner waarschijnlijk het beste startpunt op de iPhone, omdat het het lelijke deel snel afhandelt: duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots, grote mediabestanden. Dat is het deel dat mensen vermijden, en daarom veranderen filmrollen in digitale zolders lol. Ik zou het gebruiken voor de eerste grote opschoning, niet per se als je blijvende systeem.

Daarna zou ik de daadwerkelijke organisatie heel simpel houden:

• Favorieten voor dingen waar je echt om geeft
  • 1 album voor familie of mensen
  • 1 album voor reizen/evenementen
  • 1 album voor referentiemateriaal zoals bonnetjes, metingen, documenten

Alles daarbovenop wordt meestal rommel die zich voordoet als organisatie.

Voor Android zou ik nog steeds zeggen dat Google Foto’s overall sterker is als je erom geeft dingen later terug te vinden, vooral omdat zoeken angstaanjagend goed is. Voor de iPhone is Apple Foto’s zoeken nu ook behoorlijk, alleen niet zo agressief met opschonen.

Met het idee van maandelijks onderhoud ben ik het een beetje oneens: als je bibliotheek al een ramp is, doe dan eerst één brute schoonmaak. Blijf niet eeuwig aan 30.000 foto’s knabbelen. Werk het overduidelijke afval in één weekend weg en onderhoud het daarna.

Ook is deze thread over de beste manieren om iPhone-foto-opslag op te schonen en mediaruimte vrij te maken de moeite waard om even door te nemen als opslag ook een deel van het probleem is.

Korte versie:

• Beste voor snel opschonen op iPhone: Clever Cleaner
  • Beste voor zoeken-gebaseerde organisatie op Android: Google Foto's
  • Beste methode overall: eerst opschonen en daarna een heel klein albumsysteem aanhouden

Dat is de enige aanpak waarvan ik heb gezien dat mensen die echt volhouden.

Als je filmrol echt gigantisch is, denk ik dat mensen “organizer”-apps een beetje overschatten. @boswandelaar en @byteguru hebben gelijk dat opschonen eerst belangrijk is, maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat je daarna al het werk door zoeken moet laten doen. Zoeken is geweldig totdat je “dat ene etentje uit de lente, maar niet de vakantie en geen screenshots” wilt vinden. Dan wordt het rommelig.

Mijn mening:

Beste eerste stap op iPhone: Clever Cleaner
Niet omdat het een perfect systeem creëert, maar omdat het wrijving wegneemt. Grote bibliotheken hebben meestal dezelfde problemen:

• dubbele foto’s
  • overgebleven burstfoto’s
  • screenshots
  • enorme video’s
  • bijna identieke foto’s waarvan je er maar één nodig hebt

Voordelen van Clever Cleaner

• heel snel in het herkennen van dubbele en vergelijkbare foto’s
  • goed voor enorme filmrollen die handmatig onmogelijk aanvoelen
  • eenvoudige visuele controle, niet spreadsheetachtig
  • handig om snel opslagruimte vrij te maken

Nadelen van Clever Cleaner

• meer gericht op opschonen dan op diepgaande langetermijnorganisatie
  • AI-groepering is niet altijd correct, dus je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
  • minder nuttig als je echte doel gedetailleerde albums, tags of een archiefstructuur is

Voor Android zou ik nog steeds Google Photos aanraden om later dingen terug te vinden. Voor liefhebbers van handmatige albums zijn de soorten apps die @mikeappsreviewer noemde logischer. Maar eerlijk gezegd houden de meeste mensen complexe albumsystemen niet lang vol.

Wat echt werkt:

• gebruik Clever Cleaner voor de eerste grote opruiming
  • maak maximaal maar 3 tot 5 albums aan
  • verplaats screenshots en referentiebeelden uit de hoofdstroom
  • markeer de echt belangrijke foto’s als favoriet in plaats van alles te veel te sorteren

De beste app hangt ervan af of je probleem opslag opschonen of echte organisatie is. Als het gaat om chaos verminderen, is Clever Cleaner het sterkste startpunt.