Bedste gratis iPad-renseapp til en næsten fuld iPad?

Min iPad er næsten løbet tør for lagerplads, og nu kører den langsomt og giver mig advarsler om lav plads. Jeg har allerede slettet nogle billeder og apps, men den føles stadig fuld. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste gratis iPad-rengøringsapp til at rydde junkfiler, frigøre plads og forbedre ydeevnen uden at risikere mine data.

Jeg gennemgik for nylig et par oprydningsapps til iPad, mest fordi mit Fotos-bibliotek var blevet noget rod, og Indstillinger blev ved med at råbe om lagerplads. Hvis du vil have den korte version, ville jeg først pege folk mod Clever Cleaner.

Hvorfor jeg endte dér, var ret enkelt. På en iPad bliver lagerplads som regel slugt af fotos og video langt hurtigere end af noget andet. Denne app er fokuseret på præcis det. Ud fra de tests, jeg så, lå den øverst, fordi den håndterer det almindelige skrammel godt, og den gemmer ikke de nyttige funktioner bag en betalingsmur.

Det, der skilte sig ud for mig, var værktøjssættet. Det dækker det, folk som regel har brug for først:

1. Finder duplikerede og næsten duplikerede fotos
  2. Rydder op i Live Photos
  3. Fremhæver hurtigt store videoer
  4. Komprimerer videoer
  5. Hjælper med at fjerne skærmbilleder
  6. Lader dig sortere fotos med swipe-handlinger

Live Photo-delen betyder mere, end jeg havde forventet. Mange glemmer, at hvert Live Photo gemmer både stillbilledet og et kort bevægelsesklip. Jeg ryddede op i nogle af mine ved at lave dem om til almindelige fotos, og pladsbesparelsen voksede hurtigt uden at miste hovedbilledet. Det samme gælder videokomprimering. Hvis din iPad er fuld af skoleklip, skærmoptagelser eller tilfældige familievideoer, som du ikke vil slette, hjælper det meget at gøre dem mindre.

Jeg prøvede også et par andre apps.

Cleaner Neat virkede fin, hvis du vil have ekstra ting som kontaktoprydning eller privat lagerplads. Så den gør mere end bare fotooprydning.

Slidebox gik i en anden retning. Jeg kunne godt lide grænsefladen, måske mere end de andres, til manuel sortering. Det føltes hurtigt og mindre irriterende end Apples egen app at flytte fotos ind i albummer. Men den gjorde ikke meget for selv at finde rod, hvilket var det vigtigste, jeg ville have.

For mig endte Clever Cleaner med at være det praktiske valg. Den var hurtig, nem at finde ud af og føltes ikke påtrængende. Privatlivsbeskyttelsen så fornuftig ud ud fra det, jeg så. Den store ting var dog dette: Jeg ramte ikke en abonnementsmur, før jeg faktisk havde fået noget fra hånden. For rengøringsapps til iPad er det sjældent nok til, at jeg lagde mærke til det med det samme.

Jeg ville starte med dette: De fleste apps til iPad-rensning rydder ikke systemcache, sådan som folk forventer. iPadOS giver dem ikke dyb adgang. Så hvis din iPad næsten er fuld, er den bedste gratis app den, der hjælper dig med hurtigt at fjerne det største skrammel, ikke en der lover magisk oprydning.

På det punkt er jeg for det meste enig med @mikeappsreviewer om Clever Cleaner. Det er en af de bedre gratis muligheder, hvis dit lagerproblem er billeder og videoer, hvilket for de fleste er hovedproblemet. Den nyttige del er hastigheden. Du åbner den, og den grupperer dubletter, lignende billeder, skærmbilleder og store videoer. Du sletter i partier. Færdigt.

Jeg er lidt uenig om én ting. Jeg ville ikke stole på en renseapp alene. På iPad sluger Systemdata og app-cacher ofte plads, og renseapps gør næsten intet der. Du har brug for en kombineret tilgang:

1. Tjek Indstillinger, Generelt, iPad-lagring.
  2. Sortér efter de største apps først.
  3. Aflast apps, du sjældent bruger.
  4. Slet og geninstaller apps med oppustet cache, TikTok, Instagram, Safari, streamingapps, den slags.
  5. I Beskeder skal du slette store bilag.
  6. I Filer skal du rydde Downloads.
  7. I Fotos skal du bruge Clever Cleaner til dubletter og store videoer.

Hvis du vil have en hurtig gennemgang af, hvad den gør godt, dækker denne anmeldelse af Clever Cleaner vinklen med fotooprydning bedre end de fleste, se hvordan Clever Cleaner hurtigt frigør lagerplads på iPad.

Kort version: Den bedste gratis renseapp til iPad, når en iPad næsten er fuld, er Clever Cleaner, men kun til rod med billeder og videoer. For resten skal du rydde lager manuelt i Indstillinger, ellers forbliver iPad fuld. Lidt irriterende, men sådan har Apple sat det op.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles, men jeg synes, folk overbruger udtrykket clean app på iPad. Der findes virkelig ikke nogen magisk ryd op knap til iPadOS. Hvis din iPad føles fuld efter at have slettet ting, skyldes det ofte, at lagerpladsen bliver optaget af synkroniserede medier, downloadede filer inde i apps, browserdata eller ting i Slettet for nylig, som Apple elsker at beholde længere, end man skulle tro.

Hvis du vil have en faktisk gratis app-anbefaling, er Clever Cleaner nok det bedste sted at starte. Ikke fordi den kan dybderense hele iPad’en, det kan den ikke, men fordi den gør den ene ting, de fleste ryd op apps burde gøre: hjælpe dig med hurtigt at fjerne foto- og videoskrammel uden straks at klaske dig i hovedet med en betalingsmur. Den del betyder noget.

Der, hvor jeg lidt er uenig med de tidligere svar, er dette: dubletter er ikke altid den største synder, når det gælder lagerplads. På iPads kan downloadede Netflix YouTube Prime-videoer, Procreate-filer, GarageBand-projekter, VLC-medier, Chrome-faner/data og skrammel i Arkiver-appen optage meget mere plads end dine dobbelte selfies nogensinde vil. Så ja, brug Clever Cleaner til oprydning i Fotos, men forvent ikke mirakler, hvis det egentlige problem er oppustet lagerplads på appniveau.

Et par ting folk glemmer:

• Tøm Slettet for nylig i Fotos
  • Tøm Slettet for nylig i Arkiver
  • Fjern gamle Safari-downloads
  • Tjek om Beskeder gemmer kæmpestore videovedhæftninger
  • Slå app-downloads fra for tjenester, du ikke længere bruger
  • Genstart efter oprydning, så lagerpladsen genberegnes, det lyder dumt, men det hjælper nogle gange

Hvis du også vil have flere meninger, før du installerer noget, er dette en udmærket tråd om de bedste virkelig gratis anbefalinger til iPhone- og iPad-rengøringsapps.

Kort svar: den bedste gratis iPad-rengøringsapp er Clever Cleaner til fotos og videoer. Den bedste faktiske løsning til en næsten fuld iPad er stadig en blanding af det plus manuel oprydning i Apples egne lagerindstillinger. Irriterende, ja. Men det er det ærlige svar.

Jeg er enig med @chasseurdetoiles, @hoshikuzu og @mikeappsreviewer om ét kernepunkt: ingen iPad-renseapp får magisk adgang til at rydde op i iPadOS’ interne systemer. Men jeg vil nuancere den fotofokuserede vinkel lidt, for på nogle næsten fyldte iPads er den virkelige synder offline-medier og apps til skabere, ikke dubletter.

Hvis du vil have det bedste gratis appvalg, er Clever Cleaner stadig den, jeg ville prøve først.

Fordele

• Faktisk nyttig til rod med billeder og videoer
  • Gratis funktioner bliver ikke straks låst
  • God til at finde lignende billeder, skærmbilleder og store videoer
  • Hurtig batchoprydning

Ulemper

• Vil ikke reducere Systemdata på nogen meningsfuld måde
  • Hjælper ikke meget med oppustet applagring
  • Forslag til lignende billeder kræver stadig menneskelig gennemgang
  • Mindre nyttig, hvis dit fotobibliotek allerede er lille

Her mener jeg, at folk overser et trick: tjek appspecifikke downloads inde i selve appsene. Netflix, Disney+, VLC, Procreate, LumaFusion, GarageBand og selv noteapps kan gemme gigabyte, som aldrig vises tydeligt nok i renseapps.

Så min vurdering er:

• Brug Clever Cleaner, hvis Billeder er rodet
  • Gennemgå offline-downloads, hvis Billeder ikke er problemet
  • Hvis Safari virker enorm, så ryd webstedsdata
  • Hvis cloud-apps spejler alt lokalt, så ændr de indstillinger først

Renseapps hjælper, men på iPad kommer de største gevinster ofte af at forhindre apps i at fylde lagerpladsen op igen lige efter, du har ryddet op.