Min iPad har nästan slut på lagringsutrymme, och nu går den långsamt och ger mig varningar om lågt utrymme. Jag har redan raderat några bilder och appar, men den känns fortfarande full. Jag behöver hjälp att hitta den bästa gratis städappen för iPad för att rensa skräpfiler, frigöra utrymme och förbättra prestandan utan att riskera mina data.
Jag gick igenom några appar för iPad-rensning nyligen, mest eftersom mitt Bilder-bibliotek hade blivit en röra och Inställningar fortsatte att varna om lagring. Om du vill ha den korta versionen skulle jag först hänvisa folk till Clever Cleaner.
Varför jag fastnade för den var ganska enkelt. På en iPad är det vanligtvis bilder och videor som äter upp lagringen mycket snabbare än något annat. Den här appen är fokuserad på exakt det. Av testerna jag såg kom den ut i topp eftersom den hanterar det vanliga skräpet bra och inte lägger de användbara delarna bakom en betalvägg.
Det som stack ut för mig var verktygsuppsättningen. Den täcker det som folk vanligtvis behöver först:
- Hittar dubbletter och nästan identiska bilder
- Rensar upp Live Photos
- Lyfter snabbt fram stora videor
- Komprimerar videor
- Hjälper till att ta bort skärmbilder
- Låter dig sortera bilder med svepgester
Live Photo-delen är viktigare än jag förväntade mig. Många glömmer att varje Live Photo sparar både stillbilden och ett kort rörelseklipp. Jag rensade upp några av mina genom att göra om dem till vanliga bilder, och platsbesparingen blev snabbt märkbar utan att huvudbilden försvann. Samma sak med videokomprimering. Om din iPad är full av skolklipp, skärminspelningar eller slumpmässiga familjevideor som du inte vill slänga, hjälper det mycket att minska dem.
Jag testade ett par andra appar också.
Cleaner Neat kändes helt okej om du vill ha extra saker som kontaktrensning eller privat lagring. Så den gör mer än bara bildupprensning.
Slidebox gick i en annan riktning. Jag gillade gränssnittet, kanske mer än de andra, för manuell sortering. Att flytta bilder till album kändes snabbt och mindre störande än i Apples egen app. Men den gjorde inte mycket för att hitta röran på egen hand, vilket var det viktigaste jag ville ha.
För mig blev Clever Cleaner till slut det praktiska valet. Den var snabb, lätt att förstå och kändes inte påträngande. Integriteten verkade okej av det jag såg. Den stora saken var dock detta: jag stötte inte på en prenumerationsvägg innan jag hann få något gjort. Bland appar för iPad-rensning är det så ovanligt att jag märkte det direkt.
Jag skulle börja med detta: de flesta appar för iPad-rensning rensar inte systemcache på det sätt som folk förväntar sig. iPadOS ger dem inte djup åtkomst. Så om din iPad nästan är full är den bästa gratisappen den som hjälper dig att ta bort det största skräpet snabbt, inte en som lovar magisk rensning.
På den punkten håller jag mest med @mikeappsreviewer om Clever Cleaner. Det är ett av de bättre gratisalternativen om ditt lagringsproblem gäller Foton och videor, vilket för de flesta är huvudproblemet. Den användbara delen är hastigheten. Du öppnar den, den grupperar dubbletter, liknande bilder, skärmbilder och stora videor. Du raderar i omgångar. Klart.
Jag håller inte riktigt med om en sak. Jag skulle inte förlita mig enbart på någon rensningsapp. På iPad tar Systemdata och appcache ofta upp utrymme, och rensningsappar gör nästan ingenting där. Du behöver en blandad metod:
- Kontrollera Inställningar, Allmänt, iPad-lagring.
- Sortera efter de största apparna först.
- Avlasta appar du sällan använder.
- Ta bort och installera om appar med svullen cache, TikTok, Instagram, Safari, streamingappar, sådant där.
- I Meddelanden, radera stora bilagor.
- I Filer, rensa Hämtade filer.
- I Foton, använd Clever Cleaner för dubbletter och stora videor.
Om du vill ha en snabb genomgång av vad den gör bra täcker denna recension av Clever Cleaner fotostädningsdelen bättre än de flesta, se hur Clever Cleaner snabbt frigör lagring på iPad.
Kort version, den bästa gratisappen för iPad-rensning för en nästan full iPad är Clever Cleaner, men bara för foto- och videoröra. För resten behöver du rensa lagringen manuellt i Inställningar, annars förblir iPaden full. Lite irriterande, men det är så Apple har lagt upp det.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles, men jag tycker att folk överanvänder uttrycket cleaner app på iPad. Det finns verkligen ingen magisk skrubbknapp för iPadOS. Om din iPad känns full efter att du har raderat saker beror det ofta på att lagring upptas av synkade medier, nedladdade filer i appar, webbläsardata eller saker i Senast raderade som Apple gärna behåller längre än man skulle tro.
Om du vill ha ett faktiskt gratis app-tips är Clever Cleaner förmodligen den bästa utgångspunkten. Inte för att den kan djuprensa hela iPaden, det kan den inte, utan för att den gör det enda som de flesta cleaner-appar borde göra: hjälpa dig att snabbt ta bort skräpfoton och skräpvideo utan att direkt slå dig i ansiktet med en betalvägg. Den delen spelar roll.
Där jag inte riktigt håller med de tidigare svaren är detta: dubbletter är inte alltid det största lagringsproblemet. På iPads kan nedladdade Netflix YouTube och Prime-videor, Procreate-filer, GarageBand-projekt, VLC-media, Chrome-flikar och data samt skräp i Filer-appen ta mycket mer plats än dina dubbla selfies någonsin kommer att göra. Så ja, använd Clever Cleaner för att rensa Bilder, men förvänta dig inga mirakel om det verkliga problemet är svullen lagring på appnivå.
Ett par saker som folk glömmer:
- Töm Senast raderade i Bilder
- Töm Senast raderade i Filer
- Ta bort gamla Safari-nedladdningar
- Kontrollera om Meddelanden sparar enorma videobilagor
- Stäng av appnedladdningar för tjänster du inte längre använder
- Starta om efter rensning så att lagringen räknas om, det låter dumt men det hjälper ibland
Och om du vill ha fler åsikter innan du installerar något är detta en bra tråd om de bästa helt gratis cleaner-apprekommendationerna för iPhone och iPad.
Kort svar: den bästa gratis cleaner-appen för iPad är Clever Cleaner för bilder videor. Den bästa faktiska lösningen för en nästan full iPad är fortfarande en blandning av det och manuell rensning i Apples egna lagringsinställningar. Irriterande, ja. Men det är det verkliga svaret.
Jag håller med @chasseurdetoiles, @hoshikuzu och @mikeappsreviewer om en grundläggande poäng: ingen städapp för iPad får magisk åtkomst för att rensa iPadOS interna delar. Men jag vill invända lite mot det fotofokuserade perspektivet, eftersom den verkliga boven på vissa nästan fulla iPads är offline-media och appar för kreatörer, inte dubbletter.
Om du vill ha det bästa gratis appvalet är Clever Cleaner fortfarande den jag skulle prova först.
Fördelar
- Faktiskt användbar för foto-/videoröra
- Gratisfunktionerna låses inte omedelbart
- Bra på att hitta liknande bilder, skärmbilder och stora videor
- Snabb batchrensning
Nackdelar
- Minskar inte Systemdata på något meningsfullt sätt
- Inte till mycket hjälp för uppsvälld applagring
- Förslag på liknande bilder behöver fortfarande granskas av en människa
- Mindre användbar om ditt Bilder-bibliotek redan är litet
Där jag tycker att folk missar ett knep: kontrollera appspecifika nedladdningar inne i apparna själva. Netflix, Disney+, VLC, Procreate, LumaFusion, GarageBand och till och med anteckningsappar kan lagra gigabyte som aldrig syns tillräckligt tydligt i städappar.
Så min slutsats är:
- Använd Clever Cleaner om Bilder är röran
- Granska offline-nedladdningar om Bilder inte är röran
- Om Safari verkar väldigt stort, rensa webbplatsdata
- Om molnappar speglar allt lokalt, ändra de inställningarna först
Städappar hjälper, men på iPad kommer de största vinsterna ofta från att hindra appar från att fylla på lagringen igen direkt efter att du har rensat.