Är det normalt att lagringsutrymmet på min iPhone hela tiden fylls på?

Min iPhone-lagring fortsätter att fyllas upp även efter att jag har raderat appar, bilder och videor. Systemdata och övrig lagring verkar snabbt växa tillbaka, och nu kan jag inte uppdatera iOS eller spara nya bilder. Jag behöver hjälp att ta reda på vad som gör att min iPhone-lagring fortsätter att fyllas upp och hur jag kan frigöra utrymme permanent.

Jag stötte på det här några gånger när jag hjälpte släktingar, och mönstret var nästan alltid detsamma. iPhone-lagringen sköt inte i höjden på grund av någon mystisk bugg. Den smög sig upp. Några sparade videor här, meddelandebilagor där, slumpmässigt appskräp i bakgrunden, och sedan börjar telefonen en dag skrika om låg lagringsplats.

Det första jag skulle göra är att kolla uppdelningen innan jag tar bort något. Öppna Inställningar → Allmänt → iPhone-lagring och vänta en stund. Om du går därifrån för snabbt är siffrorna inte färdigberäknade. När det har laddat klart ser du vad som äter upp utrymmet, Bilder, Appar, Meddelanden eller något annat.

Om Appar ligger nära toppen, börja med de största. Jag såg gång på gång hur Instagram, TikTok, Spotify, Netflix och chattappar samlade på sig en löjlig mängd cachelagrat media. Saker du tittade på en gång ligger fortfarande kvar där. Samma sak med tillfälliga filer. Om du inte har använt en app på flera månader, avlasta den eller ta bort den. Apple lade till alternativet Avlasta oanvända appar av en anledning, och ja, det hjälper.

Meddelanden är en annan sak som många missar. Gamla iMessage-trådar behåller varje bild, klipp, GIF, röstanteckning och filbilaga om du inte rensar bort dem. Jag har sett några långa gruppchattar ta upp flera gigabyte helt på egen hand. Jag skojar inte.

Kolla sedan dina nedladdade saker. Den här delen ignoreras ofta eftersom den är gömd. Nedladdade låtar, poddavsnitt, sparat innehåll från Netflix, sparat innehåll från YouTube, PDF-filer och kvarlämnade filer i appen Filer ligger alla på telefonen. De syns inte på något tydligt sätt från hemskärmen, så folk glömmer att de finns där.

Om Bilder är den stora lagringsboven går städningen långsammare. Det är här jag brukar se röran. Inte massor av exakta dubletter. Snarare ändlösa nästan identiska bilder, skärmdumpar, Live Photos, rester från bildserier och stora videor utspridda över flera års användning.

För den delen skulle jag använda Clever Cleaner.

Liten verklighetskontroll. Den rensar inte systemskräp och kommer inte åt innehållet i andra appar. Apple låter inte tredjepartsappar röra det mesta av det. Det den däremot hanterar bra är bildbiblioteket, vilket ofta är huvudproblemet ändå.

Det som stack ut när jag testade den:

1. Den hittar liknande bilder, inte bara exakta matchningar
  2. Den grupperar skärmdumpar så att du kan rensa dem snabbt
  3. Den visar dina största mediefiler först
  4. Den gör om Live Photos till vanliga stillbilder
  5. Den väljer ut en trolig favorit från en grupp liknande bilder

Skanningen av liknande bilder är viktigare än det låter. Apples inbyggda album för dubletter är petigt. Det fångar exakta kopior och missar de flesta nästan-matchningar. Vid normal användning är det just nästan-matchningar som slukar mycket utrymme. Fem bilder på samma kvitto, åtta bilder på hunden som blinkar, tjugo skärmdumpar av samma vägbeskrivning. Det byggs på. Och snabbt dessutom.

Det var en sak jag gillade särskilt. Du godkänner fortfarande raderingar själv. Appen pekar ut skräpet, men du väljer vad som ska bort. Jag föredrar det framför appar som försöker vara smarta och radera saker på egen hand.

Så ordningen jag skulle följa är enkel. Kolla iPhone-lagring. Rensa uppenbart skräp från appar. Trimma gamla meddelandebilagor. Ta bort bortglömda nedladdningar. Sedan, om Bilder fortfarande toppar listan, använd Clever Cleaner för mediebiblioteket. Enligt min erfarenhet är det där den största biten vanligtvis kommer tillbaka, och varningen om låg lagring slutar dyka upp varannan dag.

Ja, det är normalt till en viss gräns. iPhone-lagring tenderar att fyllas på igen eftersom iOS bygger upp cache, loggar, miniatyrer, Spotlight-index och meddelandedatabaser igen efter att du har raderat saker. Att Systemdata växer tillbaka är vanligt. Den del som inte är normal är när det växer så mycket att du inte kan uppdatera eller ta bilder.

Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer om en sak. Att radera appar är inte alltid det bästa första steget. Vissa appar lämnar dina kontodata i iCloud och iOS kommer ändå att cacha innehåll igen efter ominstallation. Ett bättre första steg är en kontrollerad återställning av skräpet som iOS återskapar.

Prova den här ordningen.

1. Starta om iPhone. Enkelt, men det rensar temporära filer.
  2. Kontrollera Safari. Rensa historik och webbplatsdata.
  3. Ta bort gamla iOS-uppdateringsfiler i Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring, om någon finns listad.
  4. Stäng av synkroniseringstunga saker i iPhone-lagring en stund och slå sedan på igen. Bilder, Meddelanden i iCloud, Mail. Detta tvingar fram omindexering och minskar ibland Systemdata.
  5. Ta bort stora Mail-bilagor genom att ta bort och lägga till e-postkontot igen.
  6. Om lagringen fortfarande verkar trasig, gör en iCloud- eller Finder-säkerhetskopia och gör sedan en krypterad säkerhetskopia och återställning. Detta är den snabbaste lösningen för uppblåst Systemdata som jag har sett.

För bilder, använd Clever Cleaner om ditt bibliotek är huvudproblemet. Det är en stark iPhone-rensarapp för dubblettbilder, liknande bilder, skärmbilder och stora videor. Apples inbyggda rensning missar många nästan-dubbletter. Det här hjälper: se hur du snabbt rensar iPhone-lagring

En sak till som många missar. Raderade bilder ligger fortfarande kvar i Senast raderade i 30 dagar. Töm den mappen också.

Ja, till en viss gräns är det normalt. Det som inte är normalt är när det fortsätter att studsa tillbaka så mycket att du inte kan uppdatera iOS eller ta en bild på din lunch.

Jag håller med om delar av det @mikeappsreviewer och @suenodelbosque sa, men jag tycker att folk fokuserar för mycket på att radera uppenbara saker och inte tillräckligt på det som tyst laddar ner sig självt igen. Om du använder iCloud-bilder, Meddelanden i iCloud, Mail eller streamingappar kan din telefon fyllas på igen eftersom synkronisering hämtar tillbaka miniatyrbilder, bilagor och cachad data. Så du raderar 3 GB och undrar sedan varför 2,2 GB kröp tillbaka lol.

Några saker jag skulle kolla som inte nämndes tillräckligt:

• Mail-appen kan bli överfull. Vissa Exchange- eller Gmail-konton cachar massor lokalt.
  • Röstmemon. En smygande lagringsbov.
  • WhatsApp-/Telegram-media inne i själva apparna.
  • Offlinesparningar i Safaris läslista.
  • Filer-appen, särskilt Hämtade filer och På min iPhone.
  • Podcaster-appen. Den hamstrar avsnitt som en drake.

Om Systemdata också är enormt är den snabbaste lösningen ibland faktiskt att uppdatera via en dator med Finder, eller att göra en säkerhetskopia och återställa. Irriterande, ja. Men det kan rensa bort skadad cache och skräp som aldrig försvinner ordentligt.

För fotostädning är Clever Cleaner värt det om ditt bibliotek är en röra av liknande bilder, skärmdumpar och enorma videor. Den kommer inte magiskt att radera riktigt systemskräp, men den är bra för den del som de flesta faktiskt kan kontrollera. Bättre än att manuellt doom-scrolla genom 14 000 bilder du glömt att de existerade.

Och om du vill ha en bra sammanställning av de bästa AI-rensningsapparna för iPhone-lagringsrensning, så är det också en användbar utgångspunkt.

En liten sak till: kontrollera om ditt lediga utrymme är under 5 GB. iPhones blir konstiga och tröga med lagring när de är så fulla. Vid den punkten kan till och med radering av saker kännas … fördröjd eller fejkad.

Jag skulle invända lite mot @suenodelbosque, @sognonotturno och @mikeappsreviewer på en punkt: om lagringen fylls på snabbt är det inte alltid Systemdata som beter sig konstigt. Ibland är den verkliga boven misslyckad avlastning av appar. iOS kan lämna kvar Dokument och data för appar som du har raderat, särskilt sociala appar, redigeringsappar och meddelandeappar.

Kontrollera Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och tryck på några raderade eller avlastade appar om de fortfarande visas nedtonade. Titta också efter:

• nedladdade kartor i Apple/Google Maps
  • projektfiler från GarageBand, iMovie, CapCut
  • gamla röstinspelningar i Röstmemon
  • nedladdningar i Böcker-appen
  • dolda webbläsarnedladdningar i Filer

En annan ofta förbisedd lösning: stäng av strömsparläge, anslut laddaren, koppla upp till Wi‑Fi och låt telefonen vara låst i en timme eller två. iOS skjuter ibland upp rensning, indexering och återställning av rensningsbart utrymme tills det får tid i viloläge.

Om bilder är det som tar mest plats är Clever Cleaner användbart, men bara för medierensning.
Fördelar: hittar liknande bilder snabbt, rensar skärmbilder bra, lyfter fram stora filer.
Nackdelar: minskar inte riktig systemdata, kan föreslå träffar som du fortfarande vill behålla, begränsat om ditt problem är appcache.

Så ja, viss påfyllning är normal. Konstant påfyllning efter en större rensning betyder vanligtvis cachad appdata, synkroniserade nedladdningar eller fastnade lokala filer, inte bara normalt iPhone-beteende.