Ik heb per ongeluk belangrijke video’s van mijn SD-kaart verwijderd tijdens het vrijmaken van ruimte, en nu probeer ik uit te zoeken wat de beste manier is om ze te herstellen. Op de kaart stond persoonlijke beeldmateriaal dat ik echt terug nodig heb, en ik ben bang dat ik de situatie vererger door de verkeerde herstelmethode te gebruiken. Ik zoek advies over veilige tools of stappen voor het herstellen van video’s van een SD-kaart die echt werken.
Als je een video van een SD-kaart hebt verwijderd, ga er dan niet vanuit dat die voorgoed weg is. Ik heb dit beide kanten op zien gaan. Heel vaak wordt eerst de bestandsverwijzing verwijderd, terwijl de videodata gewoon blijft staan totdat er nieuwe opnamen overheen worden geschreven.
Dus de eerste stap is saai maar belangrijk. Stop met het gebruiken van de kaart. Maak geen nieuwe clips. Neem geen foto’s. Formatteer de kaart niet. Elke schrijfactie maakt herstel moeilijker.
Als je computer de SD-kaart nog steeds ziet, zou ik beginnen met Disk Drill en de modus Advanced Camera Recovery. Die is gemaakt voor beeldmateriaal van camera’s, drones, dashcams en vergelijkbare apparaten waarbij video’s vaak in fragmenten worden opgeslagen. Standaard scantools halen vaak willekeurige stukken terug en laten je achter met kapotte bestanden. Deze modus probeert die fragmenten weer samen te voegen tot een afspeelbare video.
Om herstel te proberen met Disk Drill:
- Download Disk Drill van de officiële CleverFiles-site en installeer het op je Windows-pc of Mac.
- Plaats de SD-kaart in een kaartlezer en sluit die rechtstreeks aan op je computer. Ik heb hier meer succes mee gehad dan met de camera via USB aansluiten.
- Open Disk Drill en zoek de SD-kaart in de apparatenlijst.
- Klik op Zoeken naar verloren data.
- Wanneer er om het scantype wordt gevraagd, kies je voor Advanced Camera Recovery.
- Laat het programma zijn werk doen. Bij grotere kaarten, of kaarten met veel oud beeldmateriaal, kan het even duren.
- Zodra de resultaten verschijnen, open je Gevonden items bekijken. Je hoeft niet te wachten tot de volledige scan klaar is.
- Filter op videobestanden, of zoek op extensie of bestandsnaam als je iets bruikbaars onthoudt.
- Bekijk indien mogelijk een voorbeeld van wat je vindt. Als de preview werkt, zijn je kansen meestal beter.
- Selecteer de bestanden die je wilt en klik op Herstellen.
- Sla ze ergens anders op, niet terug op dezelfde SD-kaart. Herstelde bestanden terugschrijven naar de kaart kan andere herstelbare data beschadigen.
- Test de video’s na het herstel en controleer of ze afspelen.
Een stap die mensen vaak overslaan, en waarvan ik denk dat die belangrijk is, is eerst een byte-voor-byte back-upimage van de SD-kaart maken. Daarmee krijg je een exacte kopie van de kaart, zodat je met de kopie kunt werken en het origineel met rust laat. Ik zou dit doen als het beeldmateriaal belangrijk is of als de kaart vreemd gedrag vertoont.
Een praktische opmerking. Disk Drill voor Windows biedt gratis herstel tot 100 MB. Op Mac kun je herstelbare bestanden scannen en bekijken voordat je betaalt. Je hebt dus een manier om te controleren of de ontbrekende video er nog is voordat je geld uitgeeft.
Ik zou niet eerst software gebruiken als de kaart grotere problemen heeft. Op dat punt is een herstelbedrijf logischer. Waarschuwingssignalen:
- De SD-kaart is gebarsten, verbogen of vertoont zichtbare schade.
- De kaart verschijnt niet in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma.
- De verbinding valt weg of het systeem loopt vast tijdens de scan.
- Je camera meldt hardwarefalen in plaats van een bestandssysteemprobleem.
- Het beeldmateriaal is werkgerelateerd, juridisch van belang, of iets dat je niet opnieuw kunt opnemen.
- De kaart heeft waterschade, een harde klap of een stroomprobleem gehad.
Als de kaart nog steeds wordt gekoppeld en er fysiek goed uitziet, is herstelsoftware meestal het eerste wat ik zou proberen. Snelheid is hier belangrijk. Laat de kaart met rust, voorkom dat je er iets naartoe schrijft, en herstel ervan voordat nieuwe data in de weg gaat zitten.
Stop eerst met het gebruiken van de SD-kaart. Dat deel van @mikeappsreviewer klopt helemaal. Als je blijft opnemen, worden je verwijderde video’s overschreven en dalen de herstelkansen snel.
Waar ik een beetje van mening verschil, is dit. Ik zou beginnen met het maken van een image van de kaart voordat je een herstelapp gebruikt. Gebruik op Windows USB Image Tool of HDD Raw Copy Tool. Gebruik op Mac dd of Schijfhulpprogramma als de kaart stabiel is. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart. Als een scan halverwege crasht, heb je je bron nog intact. Mensen slaan dit over en krijgen daar later spijt van.
Als het verwijderen recent is gebeurd en de kaart niet is geformatteerd, zijn je kansen redelijk. Als het een volledige formattering was of de camera na het verwijderen is blijven opnemen, worden de kansen snel slechter.
Qua software is Disk Drill een sterke keuze, maar ik zou de resultaten ook controleren met PhotoRec als Disk Drill clips mist of bestanden zonder naam vindt. PhotoRec is lelijk, maar haalt ruwe data goed terug. Je verliest de mapstructuur, maar voor videoherstel van SD-kaarten is de inhoud van bestanden belangrijker dan nette bestandsnamen.
Een paar praktische punten:
- Gebruik een kaartlezer, niet de camerakabel.
- Herstel bestanden naar je computer of een externe schijf.
- Bekijk herstelde video’s eerst voordat je ze allemaal opslaat.
- Als bestanden wel herstellen maar niet afspelen, probeer dan eerst VLC. Dat gaat beter om met beschadigde MP4- en MOV-bestanden dan de standaardspeler.
- Als de video de juiste grootte heeft maar niet opent, haal hem dan door untrunc of een videoreparatietool. Ik heb op deze manier droneclips gerepareerd.
Als de kaart de verbinding verbreekt, 0 bytes aangeeft of elke keer vraagt om te formatteren, stop dan. Software wordt op dat punt riskant. Een lab is dan de veiligere keuze.
Als je een snelle video-uitleg wilt over aanbevelingen voor SD-kaart-herstelsoftware op YouTube, dan is deze short prima: beste tools voor videoherstel van SD-kaarten op YouTube.
Kort gezegd: maak eerst een image van de kaart en scan daarna pas. Eerst Disk Drill, daarna PhotoRec. Test herstelde video’s meteen.
Ik zou één ding toevoegen dat noch @mikeappsreviewer noch @vrijheidsvogel echt genoeg benadrukte: controleer of de video’s normaal zijn verwijderd, of dat de kaart daadwerkelijk door de camera is geformatteerd. Dat verandert de kansen behoorlijk.
Als het alleen verwijderen was, is herstel vaak vrij degelijk. Als de camera een snelle formattering heeft gedaan, is het nog steeds mogelijk. Als het een diepe/volledige formattering was of je daarna bent blijven opnemen, ja… niet best.
Ook, voordat je meteen in hersteltools duikt, zet het kleine vergrendelschuifje op de SD-adapter om als je die hebt. Niet waterdicht, maar het kan helpen om onbedoelde schrijfacties te voorkomen terwijl je rondkijkt. Klein ding, maar wel de moeite waard.
Ik ben het licht oneens met de aanpak altijd meteen meerdere tools proberen. Soms raken mensen in paniek, draaien 4 verschillende apps, en belasten de kaart met herhaalde leesacties als die al instabiel is. Ik zou eerst één serieuze tool kiezen, en Disk Drill is eerlijk gezegd een verstandig startpunt voor herstel van verwijderde video’s van SD-kaarten omdat het goed met media omgaat en je laat zien wat er is voordat je te ver gaat. Als dat faalt, ga dan naar een tweede optie.
Nog iets wat mensen vergeten: sommige herstelde videobestanden zijn prima, maar de thumbnail/metadata is kapot waardoor ze in eerste instantie dood lijken. Kopieer ze eruit en test ze in VLC, niet alleen in Finder of Windows-preview. Ik heb corrupte clips perfect zien afspelen zodra ze goed werden geopend. Best irritant, maar het gebeurt voortdurend.
Als de kaart begint te klikken, verdwijnt of de verkeerde capaciteit toont, stop dan met rommelen met software. Dat is het punt waarop doe-het-zelf verandert in het-alleen-maar-erger-maken.
Als je meer voorbeelden wilt van mensen die te maken hebben met verlies van video’s op een SD-kaart, is deze thread relevant: hoe video’s te herstellen na het per ongeluk formatteren van een SD-kaart.
Korte versie:
- Stop met het gebruiken van de kaart
- Vergrendel hem indien mogelijk
- Gebruik een kaartlezer
- Probeer eerst Disk Drill
- Test herstelde bestanden in VLC
- Als de kaart vreemd doet, ga naar een professioneel lab
Dat is waarschijnlijk de veiligste route zonder het onnodig ingewikkeld te maken.
Groot punt dat ik zou toevoegen aan wat @vrijheidsvogel, @stellacadente en @mikeappsreviewer al hebben behandeld: controleer of TRIM een rol speelt. Op sommige nieuwere kaarten en apparaten kunnen verwijderde blokken sneller worden gewist dan mensen verwachten. Niet altijd, maar als de kaart uit een nieuwere telefoon, actioncam of een op interne opslag lijkende configuratie kwam, kunnen de herstelkansen afnemen, zelfs als je snel bent gestopt. Op een gewone camera-SD-kaart heb je meestal een betere kans.
Ik zou ook niet te lang besteden aan het sorteren van scanresultaten op oorspronkelijke namen. Voor videoherstel zijn tijdstempels, bestandsgrootte en of de clip daadwerkelijk een voorbeeldweergave heeft nuttiger dan de bestandsnaam.
Mijn mening over Disk Drill:
Voordelen:
- heel makkelijk te gebruiken
- goed in het vinden van veelvoorkomende videoformaten
- voorbeeldweergave helpt om te voorkomen dat je rommel opslaat
- degelijke eerste stap voor verwijderde SD-kaartvideo’s
Nadelen:
- de gratis herstelbeperking op Windows is klein
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- vindt soms fragmenten die veelbelovend lijken maar niet volledig afspelen
Als Disk Drill de clips vindt, herstel dan eerst alleen de belangrijkste naar een andere schijf en test ze volledig, niet alleen de eerste paar seconden. Sommige beschadigde video’s beginnen goed en vallen halverwege uit.
Eén klein meningsverschil met het advies om meteen te scannen: als de beelden onvervangbaar zijn, zou ik 5 extra minuten besteden aan het controleren van de gezondheid van de kaart en de stabiliteit van de verbinding. Een slechte kaartlezer of losse USB-poort kan herstel rommeliger maken dan nodig is. Soms is het probleem de lezer, niet de kaart.
Als de video’s bovendien met een specifiek cameramerk zijn opgenomen, let dan op het gebruikte formaat. GoPro, DJI, Canon, Sony, dashcams en drones kunnen clips op vreemde manieren opslaan, en dat beïnvloedt welke herstelde bestanden bruikbaar zijn.