Aanbevelingen voor de beste software voor gegevensherstel?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn harde schijf verwijderd en sommige mappen zijn verdwenen na een systeemcrash. Ik ben op zoek naar de beste software voor gegevensherstel om verloren gegevens veilig terug te halen zonder de situatie te verergeren. Als iemand een betrouwbare tool voor bestandsherstel voor Windows heeft gebruikt, zou ik jullie advies enorm waarderen.

Ik heb in de loop der jaren een belachelijk aantal apps voor bestandsherstel uitgeprobeerd, op mijn eigen schijven en voor vrienden die op het verkeerde moment op het verkeerde ding klikten. De meeste tools vallen in een van twee categorieën. Of ze zijn gemaakt voor mensen die leven in hex-weergaven en partitietabellen, of ze zien er vriendelijk uit totdat de herstelklus rommelig wordt en dan vallen ze door de mand.

Voor de meeste mensen verwijs ik ze nog steeds naar Disk Drill.

Wat ervoor zorgde dat ik het bleef gebruiken, was de combinatie van een overzichtelijke interface en herstelresultaten die standhielden wanneer de situatie meer was dan één enkele verwijderde foto. Ik heb het gebruikt voor verwijderde bestanden, geformatteerde USB-sticks, beschadigde SD-kaarten, RAW-partities, externe harde schijven en camerakaarten. Het kon meer van die gevallen aan dan ik de eerste keer dat ik het probeerde had verwacht.

Het onderdeel dat ik al vroeg prettig vond, was de previewfunctie. Bij veel herstelapps scan je, wacht je, herstel je, en kom je er pas daarna achter dat de helft van de bestanden rommel is. Hier kon ik vaak eerst een voorbeeld openen en zien of de foto, video of het document er nog intact uitzag. Als je ooit duizenden herstelde bestandsnamen zoals file0001234 hebt moeten uitzoeken, weet je waarom dit belangrijk is.

Iets anders dat de moeite waard is, is de byte-voor-byte-back-upoptie. Ik leerde daar belang aan te hechten nadat ik te maken kreeg met een schijf die halverwege een scan begon los te koppelen. Als een schijf instabiel lijkt, is het veiliger om eerst een image te maken en de kopie te scannen dan het origineel steeds opnieuw te belasten. Op Windows is er ook een gratis herstelmogelijkheid van 100 MB, wat genoeg is om te testen of een paar kleine bestanden terug te halen.

Een paar andere tools verdienen ook nog vermelding, omdat sommige ervan het beter doen in specifiekere gevallen.

UFS Explorer is degene die ik open wanneer de opslagconfiguratie lelijk is. RAID, Linux-bestandssystemen, NAS-apparaten, beschadigde partities, vreemde indelingen. Het is sterk. Het is ook het soort software waarbij één verkeerde klik je doet stoppen en alles nog eens laat lezen. Ik zou het een doorsnee gebruiker niet geven, tenzij die geduldig is.

GetDataBack voelt oud aan, want dat is het ook. Toch heb ik gezien dat het de mapstructuur en bestandsnamen op beschadigde NTFS- en FAT-volumes beter behield dan ik had verwacht. De interface ziet er gedateerd uit. De herstellogica houdt nog steeds stand.

Windows File Recovery is Microsofts eigen tool. Gratis, geen mooie interface, volledig opdrachtregel. Ik heb het gebruikt voor eenvoudigere NTFS-verwijderingsgevallen en het werkte prima. Als je je prettig voelt in de Opdrachtprompt, is het het proberen waard. Zo niet, dan is Disk Drill vele malen eenvoudiger.

Wat je hierna doet, is belangrijker dan welke app je kiest.

Stop met het gebruiken van de schijf.

Verwijderde bestanden zijn meestal niet meteen weg. Het systeem markeert de ruimte als beschikbaar, en je volgende download, update, installatie of gekopieerde bestand begint in je oude gegevens te schrijven. Ik heb mensen herstelbare bestanden zien verliezen omdat ze dezelfde laptop nog een uur bleven gebruiken terwijl ze naar oplossingen zochten op Google.

Installeer de herstelsoftware ook niet op de schijf die je probeert te redden. Ik heb mensen deze fout zien maken en hun eigen kansen zien verpesten. Zet de software op een andere schijf, een externe SSD of desnoods een USB-stick. Herstel de gevonden bestanden ook naar een ander apparaat. Dezelfde regel.

Nog één ding dat mensen vaak missen. Herstelsoftware helpt bij logische schade, niet bij fysieke defecten.

Als de schijf klikt, schuurt, willekeurig verdwijnt, snel heet wordt, uit de BIOS verdwijnt of niet wordt weergegeven in Schijfbeheer, stop dan daar. Blijf niet scannen. Probeer het niet tien keer opnieuw. Ik deed dit ooit jaren geleden met een falende externe schijf en het werd met het uur erger. Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere keuze, ook al doet de prijs pijn.

Als het probleem verwijdering, formattering of beschadiging van het bestandssysteem is, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Je moet snel handelen, schrijfacties op de bronschijf vermijden en naar iets anders herstellen. Dat deel is belangrijker dan mensen denken.

Als je schijf nog steeds wordt weergegeven en het probleem verwijderde bestanden of na een crash ontbrekende mappen zijn, zou ik het simpel houden. Disk Drill is voor de meeste mensen de beste software voor gegevensherstel. @mikeappsreviewer behandelde een groot deel van de herstelkant, en ik ben het eens met de algemene keuze, maar ik ben minder overtuigd van opdrachtregeltools tenzij je je bestandssysteem en herstelmodus al kent.

Mijn korte lijst:

Disk Drill
Gebruiksvriendelijk. Sterke scanresultaten op NTFS, exFAT, SD-kaarten, externe schijven. Bestandsvoorbeelden helpen je voorkomen dat je rommel herstelt. Goede eerste keuze.

R-Studio
Beter voor geavanceerde gevallen. Beter als je partities, signaturen, RAID en bestandssystemen kent. Makkelijker om fouten mee te maken als je dat niet doet.

Recuva
Prima voor eenvoudige per ongeluk verwijderde bestanden. Zwak zodra de schijf corruptie heeft of er een crash bij betrokken is.

PhotoRec
Gratis en effectief. Lelijke uitvoer. Je verliest vaak de oorspronkelijke namen en mapstructuur, wat snel irritant wordt.

Voor een helder overzicht van software voor gegevensherstel en een toolvergelijking naast elkaar helpt deze korte video: beste keuzes voor software voor gegevensherstel in 60 seconden

Eén ding dat mensen overslaan. Controleer eerst de SMART-status met CrystalDiskInfo. Als de status slecht is, stop dan met aan de schijf te rommelen. Als de schijf klikt of offline gaat, gaat software je niet redden. Tijd voor een lab, verdrietig maar waar.

Als het om een normale verwijdering of crash-chaos gaat, is Disk Drill waar ik zou beginnen. Installeer het op een andere schijf. Sla herstelde bestanden ergens anders op. Blijf de probleemschijf niet gebruiken. Dat deel is erg belangrijk, ook al klinkt het vanzelfsprekend.

Als de schijf nog steeds normaal wordt gedetecteerd en dit vooral een situatie is met verwijderde bestanden / mapverlies na een crash, dan zou ik het zo opdelen:

• Disk Drill voor de eerste ronde
  • R-Studio als het bestandssysteem meer beschadigd is dan verwacht
  • PhotoRec alleen als je wanhopig bent en bereid bent een berg lelijke herstelde bestanden uit te zoeken

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @andarilhonoturno dat Disk Drill het beste startpunt is, maar ik ben het er niet helemaal mee eens om te snel naar de meer geavanceerde tools te grijpen, tenzij je al weet waar je naar kijkt. Veel mensen maken het erger door te rommelen met partities die ze niet begrijpen. Dat wordt heel snel serieus.

Waarom ik zou beginnen met Disk Drill dataherstelsoftware:

• makkelijker te zien wat echt herstelbaar is
  • behoorlijk goed in het terughalen van verwijderde documenten, foto’s, video’s en verloren mappen na een crash
  • minder intimiderend dan de hardcore forensische tools
  • werkt goed als je resultaten nodig hebt, geen weekendproject

Waar ik het niet te veel zou aanprijzen:

• als de schijf ernstige schade aan het bestandssysteem heeft, rare RAID-problemen of tekenen van hardwarefalen, dan is geen enkele app magisch
  • als de schijf geluiden maakt, de verbinding verbreekt of verdwijnt, stop dan met eraan te zitten

Eén onderschatte optie die niemand zou moeten negeren, is testen met een Linux live-USB voordat je veel anders doet. Soms zijn “ontbrekende mappen na een crash” niet weg, maar gewoon verborgen door Windows-bestandssysteemfouten of vreemde machtigingsproblemen. Ik heb mensen zien denken dat ze herstelsoftware nodig hadden terwijl de bestanden er al die tijd nog gewoon waren. Klinkt dom, gebeurt voortdurend.

Als je ook meer gebruikerservaringen wilt, heeft deze thread een paar nuttige inzichten uit de community:
echte Facebook-communityaanbevelingen voor dataherstelsoftware

Mijn ranglijst voor gewone mensen:

1. Disk Drill
  2. R-Studio
  3. Recuva alleen voor heel eenvoudige verwijderingen
  4. PhotoRec als je jezelf een beetje haat

Dus ja, de beste dataherstelsoftware voor de meeste gebruikers = Disk Drill. Verwar alleen geen “softwareprobleem” met een “stervende schijf-probleem”, want dat zijn twee heel verschillende situaties.