Windows visar plötsligt min externa hårddisk som RAW, och jag kan inte öppna den eller komma åt viktiga filer på den. Diskhantering ser enheten, men vill att jag formaterar den först, och jag är orolig för att det kommer att radera mina data. Jag behöver säkra tips för återställning av RAW-enhet i Windows, inklusive vad jag ska prova först och vad jag ska undvika.
Jag har stött på det här mer än en gång, och första gången jag såg en enhet bli RAW trodde jag att den var körd. Det var den inte. RAW i Windows betyder vanligtvis att filsystemet har slutat vara begripligt för operativsystemet, så dina filer ligger fortfarande där, men Windows vet inte längre hur partitionen ska läsas.
Saker jag har sett orsaka det:
1. strömavbrott under skrivning
2. att koppla ur en extern enhet för tidigt
3. skadade NTFS- eller exFAT-metadata
4. svaga sektorer som byggs upp
5. skadlig kod
6. trasig partitionstabell
7. en enhet som börjar gå sönder
Det jag skulle reda ut först är enkelt. Är det här ett filsystemsproblem, eller är hårdvaran på väg att ge upp?
Om din enhet visas i Diskhantering, visar rätt storlek, förblir ansluten och inte ger ifrån sig klickande eller skrapande ljud, skulle jag först behandla det som ett logiskt problem och göra återställningen själv.
Om den kopplas bort slumpmässigt, visas ena minuten och försvinner nästa, låter konstigt eller om SMART är fullt av fel, skulle jag sluta pilla med den. Att skanna en felande enhet om och om igen är så folk gör en dålig situation ännu värre. Om datan är viktig skulle jag lämna in den till en återställningsverkstad då.
När enheten verkar stabil skulle jag inte börja med att försöka reparera RAW. Jag skulle först hämta ut filerna.
Det som fungerade bäst för mig var Disk Drill. På RAW-volymer brukar det först kontrollera om det finns kvarvarande filsystemsstrukturer. Ibland finns tillräckligt mycket av NTFS eller exFAT kvar för en renare återställning. Om de delarna är för skadade går det tillbaka till filsignaturer och skannar disken efter kända filtyper.
Flödet är ganska enkelt:
1. Installera Disk Drill på en annan disk, inte den RAW-drabbade.
2. Välj RAW-enheten eller RAW-partitionen.
3. Klicka på Sök efter förlorad data. Om det är en extern enhet, använd Universal Scan när det frågas. Ett litet undantag: om du hämtar fragmenterad video från kameror eller drönare fungerar Advanced Camera Recovery vanligtvis bättre.
4. Låt skanningen slutföras. Avbryt den inte halvvägs om inte enheten börjar bete sig konstigt.
5. Förhandsgranska det som hittades.
6. Återställ allt till en annan enhet.
Jag skulle bara röra reparationer efter att ha kontrollerat några återställda filer. Öppna dokument. Spela upp videor. Kontrollera några bilder. Se till att återställningen inte bara ser bra ut på ytan.
Om partitionen använde NTFS innan allt detta hände kan CHKDSK ibland fixa skador på bootsektorn eller filsystemskorruption. Jag skulle fortfarande inte köra det först. Det skriver ändringar till disken, och jag gillar inte att operera innan jag har kopierat patienten. Om CHKDSK inte gör något, eller om filsystemet inte var NTFS från början, skulle jag gå vidare till TestDisk.
Om ingen av dem får tillbaka partitionen skulle jag sluta jaga den. Bygg om partitionen i Diskhantering, gör en snabbformatering och kopiera sedan tillbaka dina återställda filer.
Formatera det inte. Windows säger RAW när det slutar läsa filsystemet, inte när dina filer är borta. Stor skillnad.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, stoppa all skrivning till enheten. Jag håller inte helt med om att vänta för länge innan man gör en avbild. Om datan är viktig, klona enheten först och arbeta sedan från klonen. Verktyg som HDD Raw Copy Tool eller dmde image mode är säkrare än att peta på originaldisken hela dagen. Om enheten har svaga sektorer är en ren genomläsning bättre än 5 omskanningar. Den delen missas ofta.
Det jag skulle göra:
1. Prova en ny USB-kabel och port.
2. Kontrollera SMART med CrystalDiskInfo.
3. Om SMART ser dåligt ut, stoppa.
4. Om den är stabil, gör en byte-för-byte-avbild.
5. Kör återställning på avbilden, inte på källan.
För återställning av RAW-enhet i Windows är Disk Drill okej för att hämta filer från ett skadat filsystem. Spara återställd data någon annanstans. Testa sedan några filer innan du raderar något.
Undvik chkdsk i början. Undvik formatering. Undvik att kopiera filer till RAW-disken. Undvik snabba lösningar från slumpmässiga YouTube-snubbar. Den här videon om att återställa data från en skadad enhet i Windows är mer träffande.
Om målet är att återställa filer från en skadad eller oläsbar enhet, avbilda först, återställ sedan, reparera sist. Det är den säkrare ordningen.

Formatera den inte. Den popupen är i princip Windows som rycker på axlarna och säger Jag kan se en disk, men inte ett filsystem.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @nachtdromer, men jag är lite mindre entusiastisk till att försöka fixa saker på originaldisken även efter en snabb filkontroll. Om filerna är viktiga, behandla disken som bevismaterial, inte som ett verkstadsprojekt.
Min ordning skulle vara:
1. Sluta använda disken helt.
2. Prova en annan kabel, port och till och med en annan dator.
3. Kontrollera om disken rapporterar rätt kapacitet i Diskhantering.
4. Titta i Loggboken efter diskfel. Om du ser I/O- eller styrenhetsfel tyder det på hårdvaruproblem.
5. Om höljet verkar misstänkt, testa den nakna disken internt eller med en annan SATA-till-USB-adapter.
En sak folk hoppar över: ibland är RAW-problemet USB-bryggan, inte själva disken. Jag har sett externa diskar verka döda och sedan monteras fint när de tagits ur ett opålitligt hölje. Lite irriterande, men sant.
För filåterställning är Disk Drill ett bra alternativ för återställning av RAW-diskar i Windows eftersom det ofta kan läsa förbi det skadade filsystemet tillräckligt för att hämta data utan att ändra källan. Jag skulle ändå bara återställa till en annan disk. Inte samma. Aldrig.
Vad du bör undvika:
- formatera
- chkdsk som första åtgärd
- initialisera disk om du uppmanas till det
- kopiera något till den
- upprepade omskanningar om disken börjar sega eller kopplas från
Om du vill ha en enkel genomgång är detta en bra guide för återställning av RAW-diskar i Windows.
Om disken klickar, försvinner eller blir plågsamt långsam, sluta med gör det själv-grejer. Det är där folk gör det mycket värre.

En liten invändning mot @nachtdromer och @sognonotturno: jag skulle inte lita alltför mycket på SMART som grindvakt. Vissa döende USB-enheter visar fortfarande “good” SMART genom opålitliga bryggor. Så om datan är viktig, bedöm även beteendet: frysningar, omförsök, frånkopplingar, märkligt långsamma läsningar, hängningar vid fillistning.
Mitt extra tips: kontrollera partitionslayouten med något skrivskyddat först. DMDE eller till och med Windows `diskpart` med bara `list disk` och `list volume` kan tala om för dig om detta är ett problem med förlorad partition kontra ett problem med skadat filsystem. Om själva partitionstypen är fel eller saknas, ändras återställningsstrategin.
Om BitLocker dessutom någon gång har varit aktiverat kan RAW helt enkelt betyda att Windows ser den krypterade volymen felaktigt. Innan du gör något smart, kontrollera om enheten använde kryptering eller kom från en annan dator/NAS.
Disk Drill är bra här eftersom det är lätt att förhandsgranska filer före återställning.
Fördelar:
- enkelt gränssnitt
- bra för logiska skador
- förhandsgranskningar hjälper att verifiera återställbarhet
- fungerar bra när partitionen visas som RAW
Nackdelar:
- djupa skanningar kan ta evigheter
- signaturåterställning kan förlora mappar/namn
- inte idealiskt för en fysiskt instabil enhet
- betalda återställningsbegränsningar kan vara irriterande beroende på utgåva
Så ja, min ordning skulle vara: identifiera om det är höljet, partitionen, krypteringen eller filsystemsskadan, och återställ sedan till en annan disk med något som Disk Drill. Reparationsförsök kommer senare, om ens alls. Och om enheten börjar stanna, sluta innan du förvandlar en återställbar RAW-disk till en död.