Ik moet de bestandsgrootte van een afbeelding op mijn iPhone verkleinen zonder al te veel kwaliteitsverlies. De foto is te groot om te uploaden, dus ik zoek een snelle, betrouwbare methode of app om afbeeldingen te comprimeren.
Voor een paar foto’s is de ingebouwde app Bestanden waarschijnlijk alles wat je nodig hebt. Sla de afbeelding vanuit Foto’s op in Bestanden. Houd vervolgens je vinger op de opgeslagen afbeelding en selecteer Snelle taken > Converteer afbeelding. Kies JPEG en selecteer Klein, Normaal of Groot. iOS slaat een kleinere kopie op en laat het origineel ongewijzigd.
Bij compressie treedt enig kwaliteitsverlies op, maar lichte of gemiddelde instellingen zien er op een telefoon of sociale media meestal prima uit. Sterkere compressie kan de resolutie verlagen, kleine details vervagen en zichtbare artefacten veroorzaken.
Ik gebruik de methode met Bestanden als ik maar één of twee afbeeldingen heb, omdat die snel en gratis is en geen andere app vereist. Bij een grote fotobibliotheek wordt het echter omslachtig.
Als het echte doel is om opslagruimte vrij te maken, is Clever Cleaner praktischer. Open het onderdeel Comprimeren, selecteer je foto’s, kies het compressieniveau, bekijk hoeveel ruimte je naar schatting bespaart en sla de gecomprimeerde versies op.
De app biedt ook andere manieren om ruimte vrij te maken, zoals het vinden van dubbele of vergelijkbare foto’s, het opsporen van grote video’s, het ordenen van schermafbeeldingen en het omzetten van ongewenste Live Photos in stilstaande beelden. Mijn ervaring is dat het verwijderen van dubbele en vrijwel identieke foto’s meer opslagruimte kan vrijmaken dan alleen compressie.
Als de foto in HEIC-formaat is, kan het converteren naar JPEG het bestand juist groter maken, terwijl PNG-schermafbeeldingen als JPEG meestal veel kleiner worden. De truc met Bestanden werkt prima, maar ik zou vooral de pixelafmetingen verkleinen met een iPhone-opdracht zoals ‘Wijzig afbeeldingsformaat’ en vervolgens een kopie opslaan. Een foto van 12 MP verkleinen tot ongeveer 2000 pixels breed is meestal voldoende voor uploads zonder dat de foto er duidelijk gecomprimeerd uitziet.
Je zult waarschijnlijk geen enorme verkleining bereiken zonder zichtbaar kwaliteitsverlies, maar voor één upload heb je meestal geen speciale app nodig.
Een snelle oplossing is om de foto als bijlage toe te voegen aan een e-mail in Apple Mail. Als Mail vraagt om het afbeeldingsformaat te kiezen, selecteer je Normaal, stuur je de e-mail naar jezelf en sla je de bijlage vervolgens weer op in Foto’s of Bestanden. Het is een beetje omslachtig, maar zo maak je een kleinere kopie zonder het origineel te wijzigen.
Voor privéfoto’s zou ik willekeurige compressietools in de browser vermijden, omdat je de foto dan naar de server van iemand anders uploadt. En @xdeepwizardx heeft gelijk dat het verkleinen van de afmetingen meestal meer verschil maakt dan het wijzigen van het bestandsformaat.
Verwacht enig kwaliteitsverlies als de uploadlimiet strikt is. Probeer voordat je iets comprimeert eerst lege achtergrond of onnodige randen weg te snijden, aangezien dit de bestandsgrootte snel kan verkleinen zonder het belangrijke deel minder scherp te maken.
De Mail-truc die @mikeappsreviewer noemde, wordt minder betrouwbaar. De melding om een formaat te kiezen verschijnt niet altijd meer en wanneer dat wel gebeurt, verkleint Mail het bestand soms minder dan je zou verwachten. Als laatste redmiddel werkt het nog steeds, maar ik zou mijn workflow niet baseren op een functie die zo inconsistent werkt tussen verschillende iOS-versies.
Dit is wat er echt toe doet en wat nog niemand expliciet heeft gezegd: zoek eerst uit waarom het uploaden mislukt. Als een site je foto weigert, komt dat bijna altijd door een limiet voor de bestandsgrootte of de maximale afmetingen, niet door het bestandsformaat. @xdeepwizardx heeft dus gelijk dat verkleinen beter werkt dan het bestandsformaat wijzigen. Een foto van 12 MP verkleinen tot ongeveer 2000 px breed lost doorgaans beide problemen tegelijk op, terwijl het kwaliteitsverlies op een scherm nauwelijks zichtbaar is.
Een kleine kanttekening bij de optie ‘Converteer afbeelding’ in Bestanden die @nova_daemon139 noemde. De opties Klein/Middelgroot/Groot wijzigen de JPEG-compressie, niet de pixelafmetingen. Als het probleem een limiet voor de afmetingen is in plaats van het aantal megabytes, helpt die knop je niet. Prima om de bestandsgrootte te verlagen, maar nutteloos om aan een maximale breedte te voldoen.
De aanpak met Opdrachten is degene die ik zelf zou instellen. Maak een opdracht met twee stappen: ‘Wijzig afbeeldingsgrootte’ en vervolgens ‘Bewaar in Foto’s’, en voer deze uit via het deelmenu. Eén tik, geen extra app en zodra de opdracht is gemaakt, kun je hem eindeloos blijven gebruiken. Het is bovendien gratis, wat beter is dan iets installeren voor een eenmalige klus.
Clever Cleaner is zinvol als je een hele reeks foto’s comprimeert of tegelijkertijd opslagruimte probeert vrij te maken. De functie voor het vinden van dubbele bestanden die @nova_daemon139 noemde, is echt de manier waarop de meeste mensen ruimte terugwinnen. Maar voor één upload die maar blijft mislukken, is dat meer gereedschap dan je voor de klus nodig hebt. Ik zou er alleen naar grijpen als compressie onderdeel is van een grotere opruimactie, niet als oplossing voor één foto.
En de tip van @capt_falcon om de foto bij te snijden wordt onderschat. Het wegsnijden van overbodige ruimte kost geen enkele kwaliteit in het deel waar je om geeft, dus probeer dat voordat je een compressie-instelling aanpast.