Wat is de eerste stap in HFS-gegevensherstel?

Mijn Mac HFS-schijf wordt na een herstart ineens niet meer gekoppeld en ik ben bang belangrijke bestanden te verliezen. Ik heb nog geen reparaties geprobeerd omdat ik de schade niet erger wil maken. Wat is de veiligste eerste stap voor HFS-gegevensherstel, en moet ik de schijf klonen voordat ik herstelsoftware gebruik?

Als je bestanden bent kwijtgeraakt van een HFS- of HFS+-schijf, is het belangrijkste om te voorkomen dat de situatie erger wordt. Verwijderde bestanden, een geleegde Prullenmand, een snelle formattering of een vreemd macOS-probleem betekent niet altijd dat de gegevens voorgoed verdwenen zijn. Veel hangt af van wat er daarna gebeurt.

Stop met het gebruiken van de schijf

Dit is het deel dat mensen overslaan, en het is belangrijk.

Wanneer macOS een bestand verwijdert, verwijdert het meestal de vermelding van het bestand uit het bestandssysteem. De daadwerkelijke gegevens kunnen nog steeds op de schijf staan totdat iets nieuws die ruimte overschrijft. Dus hoe meer u de schijf gebruikt, hoe slechter uw kansen worden.

Als het een externe schijf is, koppel die dan voorlopig los. Als het de interne schijf van uw Mac is, download dan geen herstelhulpmiddelen, installeer geen apps en kopieer geen nieuwe bestanden erop, tenzij u geen andere optie heeft.

Doe eerst een snelle controle

Open Schijfhulpprogramma en kijk of de schijf met de juiste grootte wordt weergegeven. Als dat zo is, is dat meestal een redelijk goed teken.

Probeer bij een externe schijf ook een andere USB-kabel of poort voordat je aanneemt dat de schijf zelf beschadigd is. Soms is het echt gewoon een slechte kabel.

Als de schijf SMART-status ondersteunt, controleer die dan ook. Als SMART er goed uitziet, kun je meestal doorgaan met bestandsherstel. Als de schijf leesfouten, slechte sectoren, willekeurige verbrekingen heeft of blijft vastlopen, is het veiliger om eerst een schijfimage te maken en die te scannen in plaats van de originele schijf steeds opnieuw zwaar te belasten.

Probeer de bestanden te herstellen voordat u de schijf repareert

Tenzij u al een Time Machine-back-up hebt, zou ik meestal eerst herstelsoftware proberen voordat ik reparatiehulpmiddelen uitvoer. Reparaties kunnen het bestandssysteem wijzigen, en dat is niet altijd wat u wilt wanneer het doel is verwijderde bestanden terug te krijgen.

Disk Drill is hiervoor een veelgebruikte keuze, omdat het HFS en HFS+ goed ondersteunt en vaak schijven kan zien die Finder weigert te koppelen. Het is ook eenvoudig genoeg als u niet eerder bestandsherstel hebt uitgevoerd.

Het basisproces is eenvoudig:

1. Installeer Disk Drill ergens anders dan op de schijf waarvan u probeert te herstellen.
  2. Open het en kies de HFS- of HFS+-schijf.
  3. Klik op Zoek naar verloren gegevens.
  4. Gebruik de Universal-scan voor de meeste normale herstelsituaties.
  5. Laat de scan indien mogelijk voltooien. U kunt de resultaten bekijken terwijl deze wordt uitgevoerd, maar wachten levert meestal een vollediger lijst op.
  6. Bekijk een voorbeeld van de bestanden die voor u belangrijk zijn. Als een bestand correct wordt weergegeven in de voorbeeldweergave, is dat een goed teken.
  7. Selecteer wat u wilt en klik op Herstellen.
  8. Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, niet op de oorspronkelijke.

De voorbeeldfunctie is de moeite waard om te gebruiken. Hiermee kunt u bevestigen dat foto's, video's, documenten en andere bestanden daadwerkelijk herstelbaar zijn voordat u tijd besteedt aan het opslaan van een heleboel kapotte resultaten.

Als de prullenbak is geleegd of de schijf is geformatteerd

Dat betekent nog steeds niet automatisch dat alles weg is.

Een geleegde prullenbak of snelle formattering verwijdert meestal verwijzingen in het bestandssysteem voordat de onderliggende gegevens worden verwijderd. Als de ruimte nog niet is overschreven, kan herstelsoftware de bestanden mogelijk nog steeds vinden. Daarom geeft direct stoppen je de beste kans.

Wanneer je moet stoppen met doe-het-zelfherstel

Softwareherstel is bedoeld voor verwijderde bestanden, snelle formatteringen en problemen met het bestandssysteem. Een schijf die fysiek defect raakt, is een andere situatie.

Ik zou zelf stoppen met het scannen van de schijf als je een van deze dingen opmerkt:

1. klikkende, schurende of andere vreemde geluiden
  2. de schijf verschijnt niet meer in Schijfhulpprogramma
  3. voortdurende verbrekingen van de verbinding
  4. scans lopen vast of eindigen elke keer met leesfouten

Vanaf dat moment kan het herhaaldelijk inschakelen de schade verergeren. Als de bestanden belangrijk zijn, is een professioneel dataherstellaboratorium de veiligere keuze.

Hopelijk gaat het alleen om per ongeluk verwijderen of logische schade aan het bestandssysteem. Dat zijn de gevallen waarin herstelsoftware meestal de grootste kans van slagen heeft, vooral als je handelt voordat er nieuwe gegevens naar de schijf worden geschreven.

Een mislukte koppeling kan erger worden door alleen al herhaaldelijk door macOS benaderd te worden, vooral als de schijf time-outs begint te geven. Ik zou Eerste hulp voorlopig met rust laten en van de eerste echte stap een kloon of schijfkopie naar een andere schijf maken, ervan uitgaande dat Schijfhulpprogramma het HFS-volume of de fysieke schijf nog kan zien. Scan daarna de kopie met de hersteltool die je vertrouwt, inclusief Disk Drill, en sla herstelde bestanden ergens anders op. Als de schijf klikkende geluiden maakt, verdwijnt of het maken van een schijfkopie traag verloopt met leesfouten, stop dan daar in plaats van meer scans af te dwingen.

Klik niet op Initialiseren, Wissen of EHBO alleen omdat Schijfhulpprogramma dat aanbiedt. Die melding betekent alleen dat macOS het bestandssysteem op dit moment niet kan interpreteren, niet dat je het opnieuw moet instellen. Het initialiseren van de schijf is precies het soort handeling dat herstel ingewikkelder kan maken.

Ik ben het eens met het advies om eerst een kloon te maken, maar het detail waar ik op zou letten is wat je kloont. Als Schijfhulpprogramma de fysieke schijf toont maar het HFS-volume ontbreekt of grijs is, maak dan een image van het hele apparaat, niet alleen van het defecte volume. Veel herstelpogingen lopen mis omdat mensen alleen de zichtbare partitie kopiëren en de beschadigde partitietabel of catalogusinformatie achterlaten die hersteltools mogelijk nog kunnen gebruiken. Gebruik een aparte doelschijf met voldoende ruimte en sla niets terug op de probleemschijf op.

Nadat je een image hebt, scan je die met Disk Drill of een andere herstelapp. Zo wordt de originele schijf zo min mogelijk aangeraakt. Wees erop voorbereid dat de namen van herstelde mappen er rommelig uit kunnen zien als de HFS-catalogus beschadigd is, zelfs wanneer de daadwerkelijke bestanden nog herstelbaar zijn. Als de schijf tijdens het maken van de image verdwijnt, geluid maakt of de kopieersnelheid langdurig tot nul daalt, behandel het dan niet langer als een softwareprobleem. Op dat moment is de veiligste eerste stap echt om hem uit te schakelen en te beslissen of de bestanden een datalab waard zijn.

Als het alleen om schade aan de HFS-map gaat, geeft een kloon herstelhulpmiddelen iets veiligs om op te werken; als de schijf fysiek aan het falen is, is elke koppelpoging weer een kleine gok. Ik zou hem uitschakelen, hem alleen lang genoeg op een andere Mac aansluiten om een ruwe image/kloon te maken, en voorkomen dat macOS daarvoor automatisch iets repareert, indexeert of initialiseert.