Mijn iPhone-update blijft zeggen dat er niet genoeg opslagruimte is, zelfs nadat ik apps, foto’s en andere bestanden heb verwijderd om ongeveer 5 GB vrij te maken. Ik kan de iOS-update nog steeds niet installeren en ik weet niet zeker wat er nog meer ruimte inneemt of hoe ik dit kan oplossen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom mijn iPhone zegt dat er niet genoeg opslagruimte is om te updaten.
Je iPhone valt om voordat hij echt op nul uitkomt. Ik heb dat op de irritante manier geleerd. Zelfs zonder update blijft iOS vrije ruimte opsouperen voor logs, tijdelijke bestanden, indexering, app-rommel en achtergrondopruiming. Dus als opslag er bijna vol uitziet, betekent dat vaak al een probleem.
Voeg daar een iOS-update aan toe en het wordt nog erger. De telefoon heeft ruimte nodig om de update binnen te halen, uit te pakken, bestanden te verplaatsen en daarna de installatie af te ronden. Ik zou proberen 15 GB tot 25 GB vrij te maken voordat je het opnieuw probeert. Met minder dan dat begint het meer op kop of munt te lijken.
TL;DR
Als je iPhone zegt dat er niet genoeg ruimte is voor een update, controleer dan eerst twee dingen: de grootte van de update en hoeveel vrije opslag je nog hebt. Pak daarna eerst de grootste opslagvreters aan. Als de ruimte nog steeds te krap is, werk dan bij met een Mac of pc. Als laatste redmiddel maak je een back-up van de telefoon, wis je hem, installeer je iOS schoon en zet je daarna je back-up terug.
- Controleer de grootte van de update en je vrije ruimte
Begin nog niet met het willekeurig verwijderen van dingen. Kijk eerst waar je mee te maken hebt.
- Open Instellingen > Algemeen > Software-update.
- Kijk naar de grootte van de update, als iOS die toont.
- Ga terug naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Wacht een paar seconden tot de grafiek en app-lijst zijn geladen.
- Kijk hoeveel vrije ruimte je hebt.
- Controleer welke categorieën of apps de meeste ruimte innemen.
Eén ding dat mensen missen, ik ook, is dat de vermelde updategrootte niet de volledige hoeveelheid benodigde ruimte is. Als de update 15 GB aangeeft, is 15 GB vrije ruimte vaak niet genoeg. De telefoon heeft nog steeds werkruimte nodig voor de installatie.
Maak eerst foto’s en video’s vrij
Voor de meeste mensen is de camerarol de grootste boosdoener. Bij mij wel. Je denkt dat het maar een paar clips en screenshots zijn, en dan ontdek je 11 GB aan dubbele kattenvideo’s en 4K-beelden waarvan je was vergeten dat ze bestonden.
Dit met de hand doen duurt eeuwig. Een opschoonapp versnelt het proces. Ik heb de beste ervaring met Clever Cleaner omdat die snel werkt, gratis is en de basisfuncties voor opschonen niet achter een betaalmuur zitten.
Hier is de korte versie:
- Download de app en laat hem je bibliotheek scannen.
- Open Heavies en bekijk je grootste video’s en mediabestanden.
- Verwijder wat je niet nodig hebt.
- Open Similars en verwijder dubbele of bijna dubbele foto’s. Kijk zo nodig ook in de andere opruimsecties.
- Ga daarna naar Foto’s > Recent verwijderd en tik op Verwijder alles.
Dat laatste onderdeel is belangrijker dan mensen denken. Als je het overslaat, komt de opslagruimte meestal niet meteen terug. iOS bewaart die verwijderde items 30 dagen.
Verwijder apps die je niet gebruikt
Als ik ruimte nodig heb voor een update, verwijder ik apps in plaats van ze te ontlasten. Ontlasten laat appgegevens achter, en veel van de rommel zit toch in Documenten en gegevens.
- Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Bekijk de app-lijst, gesorteerd op grootte.
- Tik op de apps die je niet gebruikt.
- Kies Verwijder app.
Je kunt ze later opnieuw installeren. In de meeste gevallen gaat dat sneller dan restbestanden tot in detail proberen te beheren.
Controleer de Bestanden-app
Deze overvalt mensen vaak. De Bestanden-app wordt een kast vol oude downloads, pdf’s, zipbestanden, willekeurige video’s en dingen die je ooit één keer hebt opgeslagen en daarna bent vergeten.
- Open Bestanden.
- Kijk in Op mijn iPhone > Downloads.
- Verwijder oude bestanden die je niet meer nodig hebt.
- Kijk ook in iCloud Drive als je daar bestanden bewaart.
Ik vond daar oude installatiebestanden, scans en gigantische pdf’s die niets stonden te doen. Makkelijke winst.
Verwijder grote bijlagen uit Berichten
Berichten bewaart meer dan alleen tekst. Na verloop van tijd stapelen video’s, foto’s, GIF’s, spraaknotities en pdf’s zich op. Als je al jaren dezelfde berichtgeschiedenis hebt, wordt deze sectie flink zwaar.
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Tik op Berichten.
- Open de secties met bijlagen of documenten.
- Als Bekijk grote bijlagen verschijnt, gebruik dat dan.
- Verwijder de grote bestanden die je niet nodig hebt.
Het fijne is dat je niet hele gesprekken hoeft te wissen.
Wis websitegegevens van Safari
Hiermee red je op zichzelf geen volle telefoon, al helpt het wel.
- Open Instellingen.
- Ga naar Apps > Safari.
- Tik op Wis geschiedenis en websitedata.
- Bevestig.
Je gaat hier geen 20 GB vrijmaken. Maar als je dicht bij de limiet zit, telt een paar honderd MB ook mee. Soms zelfs meer.
Als je nog steeds niet genoeg ruimte hebt
Stop op dit punt met direct tegen de telefoon te vechten en verander de methode.
Werk bij met een Mac of pc
Dit werkt beter dan de meeste mensen verwachten.
- Verbind de iPhone met een Mac en gebruik Finder.
- Of verbind hem met een Windows-pc en gebruik iTunes.
- Voer de update uit vanaf de computer.
- Maak eerst een volledige back-up.
De computer verwerkt een groter deel van het downloaden en uitpakken, waardoor de iPhone meestal minder tijdelijke vrije ruimte nodig heeft.
Maak een back-up, wis, update en zet terug
Dit is de nucleaire optie. Ik heb het één keer gedaan. Het was irritant, maar het werkte.
- Maak een back-up van je iPhone.
- Wis het apparaat.
- Stel het opnieuw in.
- Installeer de nieuwste iOS-versie.
- Zet je back-up terug.
Als de telefoon zo vol zit dat niets anders werkt, krijg je hem hier meestal wel mee over de streep.
Als je iPhone nog steeds weigert te updaten, wees dan meedogenloos. Verwijder alles wat je niet zult missen. Oude video’s, ongebruikte apps, gigantische bijlagen, verouderde downloads. Als je zo dicht op de limiet zit, telt elke gigabyte.
5GB vrijgemaakt klinkt als veel, maar voor iOS-updates is het dat vaak niet. Het vervelende is dat iPhone-opslag geen live meter is. Het loopt achter. iOS bewaart ook “Systeemgegevens” en tijdelijke updatebestanden, dus je verwijdert dingen en het aantal vrije GB past zich niet meteen aan.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar 15GB tot 25GB vrij is meer dan je in elk geval nodig hebt. Voor kleinere puntupdates heb ik gezien dat ze met minder worden geïnstalleerd. Het grotere probleem is verborgen opslag, niet alleen de totale vrije ruimte.
Wat ik hierna zou controleren:
-
Herstart de iPhone.
Een simpele herstart wist sommige tijdelijke bestanden en dwingt een herberekening van de opslag af. Klinkt dom, helpt enorm. -
Verwijder het mislukte updatebestand.
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Zoek naar een iOS-updatebestand in de applijst.
Verwijder het als het daar staat en probeer het daarna opnieuw. -
Controleer Systeemgegevens.
Als Systeemgegevens enorm groot is, soms 10GB+, houdt je telefoon caches, logboeken en achtergebleven rommel vast. Je kunt niet alles daarvan direct opschonen, daarom voelt die opslagmelding alsof die niet klopt. -
Zet synchronisatie-items uit en weer aan.
Foto’s, Berichten, Dictafoons, iCloud Drive. Soms blijven lokale kopieën langer hangen dan zou moeten. -
Wacht even.
Na het verwijderen van 5GB heeft iOS vaak uren nodig, soms een hele nacht, om het volledig vrij te geven. Irritant, ja. -
Werk bij vanaf een computer.
Dit is nog steeds een van de beste oplossingen als de telefoon weinig ruimte heeft.
Als foto’s het grootste probleem zijn, is Clever Cleaner het bekijken waard om grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s sneller te vinden. Als je ook een volledige, makkelijk leesbare review van de functies van Clever Cleaner wilt, helpt dit: bekijk hoe Clever Cleaner dubbele foto’s en grote bestanden verwerkt
Kort gezegd: de ontbrekende ruimte komt meestal door mislukte updatebestanden, Systeemgegevens of opslag die nog niet is ververst. Herstart eerst. Verwijder daarna het oude updatepakket. Die combinatie lost het vaker op dan mensen denken.
5GB klinkt als veel, maar voor iOS-updates is dat eerlijk gezegd soms niet zo. Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer en @mike34, maar ik denk dat de grotere valkuil is dat de iPhone-opslagweergave onbetrouwbaar is wanneer de telefoon al een tijdje bijna vol zit.
Een paar dingen die ik zou controleren en waar ze niet echt op ingingen:
- Downloads en bijlagen van de Mail-app. Als je Apple Mail gebruikt, kunnen oude gesynchroniseerde bijlagen ruimte innemen.
- Downloads van muziek en podcasts. Die vergeet je makkelijk omdat ze niet als bestanden aanvoelen.
- Offline content in streaming-apps zoals Netflix, Spotify en YouTube.
- Dictafoon. Ik vond ooit een heleboel oude opnames terug en kreeg bijna 3GB terug. Best absurd.
Controleer ook of de update probeert te installeren terwijl de energiebesparingsmodus aan staat en de telefoon vreemd oplaadt. Ik heb meegemaakt dat updates zich buggy gedroegen tot na een normale herstart + even opladen. iOS kan daarin nogal dom zijn.
Eén ding waar ik het enigszins mee oneens ben: ik zou niet meteen overgaan tot het wissen van de telefoon, tenzij de opslag compleet vastloopt en een update via de computer ook mislukt. Dat is voor de meeste mensen een enorme ellende.
Als foto’s nog steeds het hoofdprobleem zijn, is Clever Cleaner handig om enorme video’s en dubbele foto’s sneller te vinden dan wanneer je het met de hand doet. En als je meer ideeën wilt over andere slimme manieren om iPhone-opslag vrij te maken voor updates, is dat ook de moeite waard om te lezen.
Mijn volgorde zou zijn:
- Herstarten
- Elk gedownload iOS-updatebestand verwijderen
- Offline downloads in media-apps controleren
- Oude Mail-bijlagen / dictafoonopnames verwijderen
- Proberen te updaten vanaf een computer
Dat werkt meestal.
Ik zou één ding toevoegen dat @mike34, @shizuka en @mikeappsreviewer alleen indirect hebben aangestipt: soms is de blokkade niet alleen opslag, maar het updatepad.
Als je meerdere iOS-versies overslaat, kan het deltapakket mislukken en blijven proberen. Ga in dat geval naar Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Vreemde oplossing, maar het kan vastgelopen update-handshakeproblemen verhelpen zonder je gegevens te verwijderen. Controleer ook apparaatanalyses in Privacy en beveiliging als je herhaaldelijk mislukte installaties hebt gehad. Constante crashlogboeken kunnen ongemerkt ruimte innemen.
Nog een invalshoek: appcaches van apps van derden worden niet altijd eerlijk weergegeven in de opslaglijst. Sociale apps staan hier berucht om. Eén grote boosdoener verwijderen en opnieuw installeren kan meer vrijmaken dan ‘Ruim op’ ooit zal doen.
Voor foto’s is Clever Cleaner prima als je fotobibliotheek het grootste probleem is.
Voordelen: snelle scan, goed in het herkennen van dubbele/vergelijkbare foto’s, handig voor grote video’s.
Nadelen: suggesties voor vergelijkbare foto’s moeten nog steeds handmatig worden gecontroleerd, en schoonmaakapps pakken veel echte systeemgegevens niet aan.
Ik ben het niet helemaal eens met het idee dat je altijd 15 GB tot 25 GB vrij moet hebben. Soms heeft de telefoon gewoon de juiste rommel nodig die wordt verwijderd, niet een enorme opschoning. Als lokale update blijft mislukken, is updaten via de computer nog steeds de slimmere route.