Vet noen hvordan man gjenoppretter USB-data etter formatering?

Jeg formaterte USB-stasjonen min ved et uhell før jeg kopierte ut viktige bilder og arbeidsfiler, og nå ser det ut til at alt er borte. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette data fra en formatert USB-stasjon på uten å gjøre ting verre.

Jeg ville ikke fått panikk ennå. Jeg har sett slettede USB-pinner gi tilbake de fleste filene sine, men de neste minuttene betyr veldig mye.

Slutt å røre stasjonen

Det første jeg ville gjort, og jeg mener med en gang, er å la minnepinnen være i fred.

Ikke kopier noe over på den. Ikke formater den igjen. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy. Ikke la Windows reparere den heller. Når nye data havner på de gamle sektorene, synker sjansene dine.

En formatert USB er ikke noe du reverserer som å trykke Angre. Det du håper på er enklere enn det. Ved et hurtigformat blir fillisten tømt, men filinnholdet ligger ofte der til nye data erstatter det.

Hvis du kjørte et fullformat, blir situasjonen vanskelig. I mange tilfeller blir de gamle dataene overskrevet under prosessen, så muligheten for gjenoppretting faller kraftig.

Før du skanner, sjekk de åpenbare tingene folk glemmer

Jeg har sett folk bruke en time på gjenopprettingsverktøy, og så finne filene i en skylagringsmappe de hadde glemt fantes.

Se her først:

1. OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud
  2. Windows Filhistorikk, eller en hvilken som helst sikkerhetskopieringsapp du brukte før
  3. En annen ekstern disk
  4. PC-en din, hvis du dro filene dit på et tidspunkt
  5. E-postvedlegg, Discord, Telegram, WhatsApp, ting som det der

Denne delen er kjedelig, men hvis filene dine allerede finnes et annet sted, sparer du tid og unngår å gjøre USB-situasjonen verre.

Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, kjør gjenopprettingsprogramvare

Hvis jeg ikke hadde hatt noen annen kopi, ville jeg gått rett til en gjenopprettingsskanning. Et verktøy folk stadig bruker for formaterte USB-stasjoner er Disk Drill. Det håndterer filsystemene de fleste minnepinner bruker, og arbeidsflyten er enkel nok uten å være idiotforenklet.

Her er den vanlige prosessen:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på den formaterte USB-stasjonen
  2. Koble til USB-en og velg den i appen
  3. Trykk på Search for Lost Data, og bruk deretter Universal Scan
  4. La skanningen fullføres
  5. Forhåndsvis det som dukker opp
  6. Gjenopprett filene til en annen disk

Ikke gjenopprett filer tilbake til samme USB. Det er en av de enkleste måtene å overskrive det som er igjen på.

Hvis minnepinnen fortsetter å koble fra, eller virker ustabil, bruk funksjonen for byte-for-byte-sikkerhetskopi først. Jeg ville gjort det før gjentatte skanninger. Den lager et fullstendig bilde av enheten, så jobber du fra bildet i stedet for å belaste den opprinnelige pinnen om og om igjen.

Hvis skanningen ser dårlig ut, ikke avskriv den ennå

Denne delen snubler folk ofte i. Et svakt første resultat betyr ikke alltid at filene er borte.

Hva som dukker opp avhenger av noen få ting:

• Hurtigformat eller fullformat
  • Om noe ble skrevet etter formateringen
  • Om filsystemmetadataene overlevde
  • Om selve USB-en er i ferd med å feile

Noen ganger kommer filene tilbake med rare navn, uten mapper og uten struktur. Fortsatt brukbare. Jeg har sett bilder og dokumenter bli gjenopprettet helt fint selv når den opprinnelige organiseringen var ødelagt.

Når jeg ville stoppet og overlatt det til andre

Hvis stasjonen ikke blir oppdaget riktig, kobler fra hele tiden, eller gjenopprettingsprogramvare ikke kan lese den i det hele tatt, ville jeg ikke fortsatt å presse på. På det punktet ville jeg sett på en profesjonell datagjenopprettingstjeneste hvis filene betyr noe.

De har maskinvare og metoder som vanlige verktøy ikke har. Programvare hjelper når dataene fortsatt kan leses. Den fikser ikke en døende kontroller eller en fysisk defekt flashbrikke.

Så ja, gjenoppretting fra en formatert USB er mulig. Jeg har sett det fungere mange ganger, stort sett etter hurtigformateringer. Det beste du kan gjøre er enkelt: slutt å bruke stasjonen, sjekk etter glemte sikkerhetskopier, og skann den deretter med gjenopprettingsprogramvare så snart du kan.

Hvis det var en hurtigformatering, er sjansene dine ganske gode. Hvis det var en full formatering, synker sjansene mye. På nyere Windows-bygg skriver full formatering ofte nuller, så gjenoppretting blir fort vanskelig.

En liten ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer sa. Sjekk USB-ens filsystem før du skanner. exFAT- og FAT32-stasjoner mister ofte mappestrukturen etter formatering, men bilder og dokumenter kan fortsatt hentes tilbake via filsignatur. NTFS beholder noen ganger mer metadata. Det endrer hvordan gjenopprettingsresultatene ser ut, så ikke få panikk hvis filnavnene er borte.

Min fremgangsmåte:

1. Lag et diskbilde først hvis minnepinnen er gammel eller treg.
  2. Skann bildet, ikke den aktive USB-en.
  3. Sorter resultatene etter filtype og dato.
  4. Gjenopprett noen testfiler først.
  5. Åpne dem før du lagrer hundrevis av andre.

Jeg er litt uenig i å gå rett på en stor skanning på hver eneste minnepinne. Billige USB-pinner svikter hele tiden midt under skanning. Å lage et bilde først sparer mye hodebry.

Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting fra formaterte USB-enheter fordi det håndterer både filsystemskanning og rå filuthenting på ett sted. Hvis bildene dine er JPG, PNG, RAW, eller arbeidsfilene dine er DOCX, XLSX, PDF, vil du ha støtte for forhåndsvisning før gjenoppretting. Det sparer tid.

Hvis USB-en også viser feil størrelse, ber om å bli formatert igjen, eller kobler fra hvert par minutter, stopp. Programvare fikser ikke dårlig maskinvare. På det tidspunktet er profesjonell gjenoppretting det tryggere valget.

Hvis du vil ha en trinnvis guide, er denne veiledningen for datagjenoppretting fra USB-stasjoner for formaterte minnepinner enkel å følge.

Hvis det var meg, ville jeg ikke fortsatt å prøve ulike verktøy på selve USB-en før jeg visste om formateringen var hurtig eller full. Den delen betyr mer enn folk tror.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer om å gå rett til gjenoppretting i alle tilfeller. @espritlibre ligger nærmere hvordan jeg håndterer det: hvis minnepinnen oppfører seg merkelig, ta først et image av den. Billige flash-stasjoner er ustabile og dør noen ganger midt under en skanning.

Noen ekstra ting å sjekke som ikke har blitt understreket nok:

• Se i Diskbehandling og bekreft at USB-en viser riktig kapasitet
  • Hvis den plutselig viser en veldig liten størrelse, RAW, eller stadig kobler til på nytt, peker det mot maskinvare-/kontrollerproblemer
  • Prøv en annen USB-port og en annen PC bare for å utelukke dårlig strømforsyning eller et driverproblem
  • Hvis bildene dine kom fra et kamera, sjekk om de fortsatt finnes på det opprinnelige SD-kortet/enheten

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for datagjenoppretting fra formaterte USB-enheter fordi det kan forhåndsvise gjenopprettbare filer før du lagrer dem et annet sted. Det er viktig, siden noen gjenopprettede filer ser fine ut i listen, men åpnes som korrupte. Jeg ville forhåndsvist de viktigste bildene/dokumentene først, og deretter bare gjenopprettet disse til en annen disk.

Et praktisk tips: hvis filnavn/mapper er borte, sorter etter filsignatur, størrelse og endringsdato. Det hjelper vanligvis med å rydde opp raskere enn å scrolle i evigheter.

Hvis dette er mer enn bare uformelle ting og filene er forretningskritiske, ikke eksperimenter for mye. Én eller to forsiktige forsøk maks, deretter profesjonell gjenoppretting.

Hvis du også vil ha flere meninger fra fellesskapet, er her en nyttig tråd om beste gjenopprettingsprogramvare for fotostasjoner som ved et uhell ble formatert.