Jag formaterade av misstag mitt USB-minne innan jag kopierade över viktiga foton och arbetsfiler, och nu verkar allt vara borta. Jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa data från ett formaterat USB-minne utan att göra situationen värre.
Jag skulle inte få panik än. Jag har sett raderade USB-minnen ge tillbaka de flesta av sina filer, men de närmaste minuterna spelar stor roll.
Sluta använda enheten
Det första jag skulle göra, och jag menar direkt, är att låta USB-minnet vara.
Kopiera inte något till det. Formatera det inte igen. Kör inga slumpmässiga reparationsverktyg. Låt inte heller Windows reparera det. Så fort ny data skrivs till de gamla sektorerna minskar dina chanser.
Ett formaterat USB-minne är inte något du återställer som genom att trycka på Ångra. Det du hoppas på är enklare än så. Vid en snabbformatering rensas fillistan, men filinnehållet ligger ofta kvar tills ny data ersätter det.
Om du körde en fullständig formatering blir läget tuffare. I många fall skrivs den gamla datan över under processen, så möjligheten till återställning minskar kraftigt.
Innan du skannar, kontrollera de uppenbara sakerna folk glömmer
Jag har sett folk lägga en timme på återställningsverktyg och sedan hitta filerna i en molnmapp de hade glömt fanns.
Titta här först:
- OneDrive, Google Drive, Dropbox, iCloud
- Windows Filhistorik eller någon backupapp du använde tidigare
- En annan extern enhet
- Din dator, om du någon gång drog filerna dit
- E-postbilagor, Discord, Telegram, WhatsApp, saker som sånt där
Den här delen är tråkig, men om dina filer redan finns någon annanstans sparar du tid och undviker att göra USB-situationen värre.
Om det inte finns någon backup, kör återställningsprogram
Om jag inte hade någon annan kopia skulle jag gå direkt till en återställningsskanning. Ett verktyg som många fortsätter använda för formaterade USB-minnen är Disk Drill. Det hanterar de filsystem som de flesta flashenheter använder, och arbetsflödet är tillräckligt enkelt utan att vara överförenklat.
Här är den vanliga processen:
- Installera Disk Drill på din dator, inte på det formaterade USB-minnet
- Anslut USB-minnet och välj det i appen
- Tryck på Search for Lost Data och använd sedan Universal Scan
- Låt skanningen slutföras
- Förhandsgranska det som dyker upp
- Återställ filerna till en annan enhet
Återställ inte filer tillbaka till samma USB-minne. Det är ett av de enklaste sätten att skriva över det som finns kvar.
Om flashenheten fortsätter att kopplas från eller verkar instabil, använd först funktionen för byte-för-byte-backup. Jag skulle göra det före upprepade skanningar. Den skapar en fullständig avbild av enheten, och sedan arbetar du från avbilden i stället för att belasta originalminnet om och om igen.
Om skanningen ser dålig ut, döm inte ut det än
Den här delen ställer till det för folk. Ett svagt första resultat betyder inte alltid att filerna är borta.
Vad som dyker upp beror på några saker:
- Snabbformatering eller fullständig formatering
- Om något skrevs efter formateringen
- Om filsystemets metadata överlevde
- Om själva USB-minnet håller på att gå sönder
Ibland kommer filerna tillbaka med konstiga namn, utan mappar och utan struktur. Fortfarande användbara. Jag har sett foton och dokument återställas utan problem även när den ursprungliga organisationen var helt förstörd.
När jag skulle sluta och lämna över det
Om enheten inte känns igen ordentligt, kopplas från hela tiden eller om återställningsprogrammet inte kan läsa den alls, skulle jag inte fortsätta pressa den. Då skulle jag titta på en professionell dataräddningstjänst om filerna är viktiga.
De har hårdvara och metoder som vanliga konsumentverktyg inte har. Programvara hjälper när datan fortfarande går att läsa. Den fixar inte en döende styrenhet eller ett fysiskt skadat flashminne.
Så ja, återställning från ett formaterat USB-minne är möjlig. Jag har sett det fungera många gånger, främst efter snabbformateringar. Det bästa du kan göra är enkelt: sluta använda enheten, leta efter bortglömda säkerhetskopior och skanna den sedan med återställningsprogram så snart du kan.
Om det var en snabbformatering är chanserna ganska goda. Om det var en fullständig formatering sjunker chanserna mycket. På nyare Windows-versioner skriver fullständig formatering ofta nollor, så återställning blir snabbt mycket svårare.
En liten sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer sa. Kontrollera USB-enhetens filsystem innan du skannar. exFAT- och FAT32-enheter förlorar ofta mappstrukturen efter formatering, men bilder och dokument kan fortfarande återställas via filsignatur. NTFS behåller ibland mer metadata. Det påverkar hur återställningsresultaten ser ut, så få inte panik om filnamnen är borta.
Min metod:
- Skapa först en diskavbild om minnet är gammalt eller långsamt.
- Skanna avbilden, inte den faktiska USB-enheten.
- Sortera resultaten efter filtyp och datum.
- Återställ först några testfiler.
- Öppna dem innan du sparar hundratals andra.
Jag håller inte helt med om att gå direkt till en stor skanning på varje flash-enhet. Billiga USB-minnen går sönder mitt under skanningen hela tiden. Att skapa en avbild först sparar mycket besvär.
Disk Drill är ett bra val för återställning från formaterade USB-enheter eftersom det hanterar både filsystemsskanning och rå filåterskapning på ett ställe. Om dina bilder är JPG, PNG, RAW eller om dina arbetsfiler är DOCX, XLSX, PDF vill du ha förhandsvisningsstöd före återställning. Det sparar tid.
Om USB-enheten dessutom visar fel storlek, ber om att formateras igen eller kopplas från varannan minut, stoppa. Programvara löser inte dålig hårdvara. Då är professionell återställning det säkrare valet.
Om du vill ha en steg-för-steg-guide är den här guiden för dataåterställning från USB-enheter för formaterade flash-enheter lätt att följa.
Om det var jag skulle jag inte fortsätta prova olika verktyg på själva USB-minnet förrän jag visste om formateringen var snabb eller fullständig. Den delen spelar större roll än folk tror.
Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer om att gå direkt till återställning i varje fall. @espritlibre ligger närmare hur jag hanterar det: om minnet beter sig konstigt, skapa först en avbild. Billiga flashminnen är opålitliga och dör ibland mitt under en skanning.
Några extra saker att kontrollera som inte har betonats nog:
- Titta i Diskhantering och bekräfta att USB-minnet visar rätt kapacitet
- Om det plötsligt visar en pytteliten storlek, RAW eller fortsätter att återansluta, tyder det på hårdvaru- eller kontrollerproblem
- Prova en annan USB-port och en annan dator bara för att utesluta dålig strömförsörjning eller ett drivrutinsproblem
- Om dina bilder kom från en kamera, kontrollera om de fortfarande finns på det ursprungliga SD-kortet/enheten
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av data från formaterade USB-minnen eftersom det kan förhandsgranska återställbara filer innan du sparar dem någon annanstans. Det spelar roll, eftersom vissa återställda filer ser bra ut i listan men öppnas som korrupta. Jag skulle förhandsgranska de viktigaste bilderna/dokumenten först och sedan bara återställa dem till en annan enhet.
Ett praktiskt tips: om filnamn/mappar är borta, sortera efter filsignatur, storlek och ändringsdatum. Det hjälper vanligtvis att reda ut röran snabbare än att scrolla i all evighet.
Om detta är mer än bara vardagliga saker och filerna är affärskritiska, experimentera inte för mycket. En eller två försiktiga försök max, sedan professionell återställning.
Om du också vill ha fler åsikter från communityn finns här en användbar tråd om bästa återställningsprogramvaran för av misstag formaterade fotodiskar.