Vertraagt een volle opslag de iPhone zelfs op nieuwere modellen?

Mijn nieuwere iPhone heeft bijna geen opslagruimte meer, en ik heb gemerkt dat apps langzamer openen, typen vertraagt en het toestel af en toe vastloopt. Ik probeer uit te zoeken of weinig iPhone-opslag nog steeds invloed kan hebben op de prestaties van nieuwere modellen, of dat iets anders de vertraging veroorzaakt.

Een trage iPhone heeft meestal geen fabrieksreset nodig. Meestal komt het door te weinig bruikbare opslagruimte, batterijbeperking of een achtergrondinstelling die bronnen opslokt.

Vrije ruimte is belangrijker dan mensen denken

Dat er nog wat opslagruimte over is, betekent niet hetzelfde als genoeg opslagruimte hebben. iOS heeft extra ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, appgegevens, updates, indexering en algemeen systeemwerk. Een goed doel is om ongeveer 10 tot 20 procent van de totale opslag van de telefoon vrij te houden.

Dus als een iPhone van 256 GB nog maar 5 GB beschikbaar heeft, is dat technisch gezien nog steeds vrije ruimte, maar het is weinig werkruimte. De telefoon moet constant dingen verplaatsen om normale taken uit te voeren, zoals apps openen, scrollen, typen of foto’s laden. Dan begint hij traag aan te voelen.

Een paar willekeurige apps of wat oude foto’s verwijderen is meestal niet genoeg. Je wilt genoeg ruimte vrijmaken om weer in die veiligere bufferruimte te komen.

Wat echt merkbaar opslagruimte vrijmaakt

Handmatig door Foto’s scrollen is traag, en meestal mis je dan juist de grootste boosdoeners. De grootste ruimtevreters zijn vaak oude video’s, schermopnames, burstfoto’s en stapels bijna identieke foto’s van hetzelfde moment.

Clever Cleaner kan daarbij helpen. Het is gratis, bevat geen advertenties en vereist geen abonnement.

De snelste manier om echt veel ruimte vrij te maken is:

1. Begin met het tabblad Heavies. Daar wordt je media gesorteerd van groot naar klein en zie je de bestandsgrootte van elk item. Hier vind je meestal de enorme video’s en vergeten schermopnames. Een paar daarvan verwijderen kan meer ruimte vrijmaken dan honderden normale foto’s verwijderen.
  2. Controleer daarna het tabblad Similars. Dat groepeert foto’s die in feite dezelfde opname zijn, ook als het geen exacte duplicaten zijn. Het kiest automatisch een Beste foto, zodat je de extra’s kunt verwijderen zonder elke afbeelding één voor één door te nemen.
  3. Open daarna Foto’s, dan Albums, dan Recent verwijderd, en kies Verwijder alles. Dit onderdeel wordt makkelijk gemist. Verwijderde foto’s en video’s tellen nog steeds 30 dagen mee voor je opslagruimte, tenzij je ze uit Recent verwijderd verwijdert.

De app verwerkt alles op de iPhone, dus je foto’s worden niet ergens anders naartoe geüpload voor opschoning.

Als de telefoon nog steeds traag is na het opschonen van opslag

Zodra je weer genoeg vrije ruimte hebt, controleer dan de andere veelvoorkomende oorzaken.

Recente iOS-update: Na een grote iOS-update kan de telefoon een paar dagen bezig zijn met bestanden opnieuw indexeren, zoekgegevens opnieuw opbouwen en de fotobibliotheek scannen. Laat hem een paar nachten aan de lader en verbonden met wifi. Als dit de oorzaak is, lost het zich meestal vanzelf op.

Batterijconditie: Ga naar Instellingen - Batterij - Batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, kan de telefoon de prestaties beperken om willekeurige uitschakelingen te voorkomen. Geen enkele opschoonapp of instellingenaanpassing lost dat op. De echte oplossing is de batterij vervangen.

Ververs apps op achtergrond: Ga naar Instellingen - Algemeen - Ververs apps op achtergrond en schakel het uit. Sommige apps blijven zich op de achtergrond verversen, zelfs wanneer je ze niet actief gebruikt, en daardoor kan de telefoon trager aanvoelen.

Energiemodus: Als de energiemodus altijd is ingeschakeld, beperkt de telefoon bewust de prestaties om batterij te sparen. Schakel het uit wanneer snelheid belangrijker is dan batterijduur.

Safari-cache: Ga naar Instellingen - Safari - Wis geschiedenis en websitedata. Dit kan helpen als de vertraging vooral optreedt tijdens browsen of typen in Safari.

Toetsenbordwoordenboek: Als de vertraging vooral merkbaar is tijdens het typen, probeer dan Instellingen - Algemeen - Zet iPhone over of stel opnieuw in - Stel opnieuw in - Herstel toetsenbordwoordenboek. Een overvol autocorrectiewoordenboek kan typvertraging veroorzaken, zelfs als opslag en batterij in orde zijn.

Beste volgorde om dingen te proberen

Maak eerst opslagruimte vrij. Controleer daarna de batterijconditie. Pas vervolgens de achtergrondinstellingen en Safari- of toetsenbordinstellingen aan. Een fabrieksreset moet de laatste redmiddel zijn, niet de eerste stap.

De exacte hoeveelheid vrije ruimte is hier belangrijk, omdat “bijna vol” twee heel verschillende dingen kan betekenen. Als je 20 GB vrij hebt op een telefoon van 512 GB, zou ik eerst ergens anders kijken. Als je 2 GB vrij hebt, ja, dan kan zelfs een nieuwere iPhone raar gaan doen.

Nieuwere modellen zijn snel, maar ze hebben nog steeds ruimte nodig om cachebestanden te schrijven, app-updates uit te pakken, tijdelijke bestanden op te slaan, foto’s te verwerken en te voorkomen dat iOS voortdurend gegevens wist en opnieuw opbouwt. Dat kan merkbaar zijn als toetsenbordvertraging, apps die langer nodig hebben om te openen, Foto’s die hapert, of willekeurige onderbrekingen. Het gaat minder om het feit dat de telefoon “oud” is en meer om het systeem dat geen ademruimte heeft.

Ik zou alleen een beetje voorzichtig zijn met opschoonapps in die zin dat ze niet de hele telefoon repareren. Ze kunnen je helpen grote video’s en dubbel lijkende foto’s sneller te vinden, wat nuttig is, maar de echte test is of je een betekenisvolle hoeveelheid ruimte kunt vrijmaken en die vrij kunt houden. Nadat je dingen hebt verwijderd, maak je Recent verwijderd leeg, herstart je de telefoon en geef je het daarna wat tijd. Als de vertraging binnen een dag verbetert, was opslag waarschijnlijk een groot deel van het probleem. Als dat niet zo is, zou ik de batterijconditie, iCloud-synchronisatie en of één specifieke app het echte probleem is controleren.

Een telefoon met 30GB vrij die traag aanvoelt, heeft waarschijnlijk met iets anders te maken, maar een telefoon die schommelt tussen 500MB en 3GB vrij kan zich absoluut kapot gedragen, zelfs als het een recent model is.

De nieuwere chip redt je hier niet echt van. Opslag die vol raakt is meer alsof je geen bureauruimte meer hebt dan alsof je een trage processor hebt. De telefoon kan nog steeds genoeg CPU-kracht hebben, maar iOS heeft nergens comfortabel ruimte voor tijdelijke bestanden, app-caches, updatebestanden, bewerkte fotoversies, berichtbijlagen en wat System Data die week ook aan het doen is. Dat kan de kleine haperingen veroorzaken die je beschrijft.

De kanttekening die mensen volgens mij vergeten, is dat ruimte vrijmaken door apps te offloaden niet altijd hetzelfde is als het probleem oplossen. Offloaden kan het opslagcijfer er beter laten uitzien, maar de volgende keer dat je die app opent moet die zichzelf opnieuw downloaden, en als je verbinding slecht is voelt het alsof de telefoon nog steeds traag is. Hetzelfde geldt voor iCloud-foto’s met Opslag optimaliseren. Het bespaart lokale ruimte, maar door Foto’s scrollen kan slechter aanvoelen omdat volledige versies op aanvraag moeten worden gedownload.

Ik zou eerst proberen een saaie, echte buffer te krijgen. Geen 800MB. Geen iOS zegt dat ik 2,1GB heb dus het zit goed. Eerder 15GB tot 25GB vrij als het lukt, vooral voordat je beoordeelt of de telefoon nog een ander probleem heeft. Als je een telefoon van 128GB hebt, is zelfs 10GB vrij al een stuk gezonder dan op het randje leven.

Een snellere manier om het te testen:

1. Verwijder of verplaats eerst grote video’s.
  2. Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s.
  3. Verwijder oude gedownloade podcasts, Netflix/YouTube/Spotify-downloads, offline kaarten en enorme berichtbijlagen.
  4. Start de telefoon opnieuw op.
  5. Gebruik hem een dag voordat je vijf andere instellingen verandert.

Dat laatste deel is belangrijk. Als je ruimte vrijmaakt en direct begint met toetsenborden resetten, Safari wissen, verversen op de achtergrond wijzigen en willekeurige apps verwijderen, weet je niet wat het heeft opgelost.

Ik ben iets sceptischer over opschoonapps dan het vorige antwoord, maar niet omdat ze nutteloos zijn. Iets als Clever Cleaner kan handig zijn om snel grote video’s en vergelijkbare foto’s te vinden. Ik zou een opschoonapp alleen niet behandelen als magisch prestatieherstel. Het is een sorteertool. De echte oplossing is nog steeds genoeg ruimte maken en die vrij houden.

Controleer voordat je agressief verwijdert alles wat mogelijk niet is geback-upt: WhatsApp-video’s, spraakmemo’s, bestanden die zijn opgeslagen op Mijn iPhone, gedownloade documenten en oude berichtbijlagen. Mensen maken in paniek ruimte vrij en beseffen dan dat wat ze hebben verwijderd niet in iCloud stond.

Als de vertraging vooral tijdens het typen optreedt, kan opslag nog steeds meespelen, maar ik zou op patronen letten. Toetsenbordvertraging in elke app wijst meer op systeemdruk, weinig opslag of een toetsenbordprobleem. Vertraging alleen in Instagram, Safari of Berichten kan de cache of het synchronisatiegedrag van die app zijn. Vastlopen bij het openen van Foto’s kan betekenen dat Foto’s originelen probeert te synchroniseren, analyseren of downloaden.

Dus ja, weinig opslag kan een nieuwere iPhone trager maken. Het is niet het oude mijn iPhone 6 begeeft het soort traagheid. Het is meer alsof iOS voortdurend struikelt over een volle kast. Maak een betekenisvolle hoeveelheid vrij, start opnieuw op en beoordeel het dan. Als hij nog steeds vastloopt met genoeg vrije ruimte, dan worden batterijconditie, een buggy app, iCloud-synchronisatie of een slechte iOS-update waarschijnlijker verdachten.

Verwacht niet dat het meteen normaal aanvoelt zodra je 3 GB verwijdert. Als de telefoon heeft gedraaid met bijna geen vrije ruimte, kan iOS na het opschonen wat tijd nodig hebben om caches opnieuw op te bouwen, fototaken af te ronden, iCloud-dingen te synchroniseren en te stoppen met voortdurend op de achtergrond dingen op te schonen. Opnieuw opstarten helpt, maar ik zou het alsnog pas na een paar uur of de volgende dag beoordelen, niet vijf minuten later.

Ik ben het eens met het algemene punt dat nieuwere iPhones niet immuun zijn. De snelle chip helpt bij de verwerking, maar verandert niets aan het feit dat apps en iOS schrijfruimte nodig hebben. Waar ik iets specifieker zou zijn, is het deel over appopslag. Soms zit het probleem niet in de grootte van de app zelf, maar in Documenten en gegevens binnen de app. Een app offloaden bewaart die gegevens meestal, dus het ruimt mogelijk niet de rommel op waarvan je dacht dat die weg zou zijn. Bij apps zoals sociale media, streaming, kaarten of berichtenapps kan verwijderen en opnieuw installeren veel meer opruimen, maar doe dat alleen als je weet welke gegevens zijn geback-upt of veilig in het account zijn opgeslagen.

Ik zou er eerst op mikken om uit de gevarenzone te komen en daarna te stoppen met blijven tweaken. Als je minstens 10% vrij kunt maken, opnieuw opstart en de vertraging nog steeds overal optreedt, dan zou ik kijken naar de batterijconditie, hitte, een slecht toetsenbord of één app die zich misdraagt. Als de vertraging grotendeels verdwijnt na het vrijmaken van ruimte, dan heb je je antwoord: de telefoon was niet traag, hij zat gewoon klem.